handdator

Visa fullständig version : Traps träning

Must
2002-04-09, 09:37
Hej,

Jag har problem med att få min ryggträning att ta på trapsen. Jag kör rodd och allt mycket strikt. Dra bak axlarna innan jag drar etc. Shrugs hjälper inte heller. Det känns nästan aldrig i trapsen och jag får ingen träningsvärk.

Men när jag kört axlar (lyft åt sidan), då får jag nästan alltid träningsverk i trapsen.

Någon som känner igen problemet? Något jag kan implementera i mitt ryggprogram?

Ska jag verkligen vara tvungen att köra rygg och axlar på samma dag?

Tacksam för svar!!

Mvh
/M

Muskelsmurfen
2002-04-09, 09:47
Ibland växer musklerna utan att man tränar dem specifikt. Ställ dig själv frågan, behöver jag verkligen träna trapzen extra? Hur vill jag att mitt axelparti skall se ut?

Stickboy
2002-04-09, 10:11
det finns lite olika varianter på shrugs du kan testa, hantelshrugs eller med stången bakom ryggen. kör tungt så ska du se att dom växer även om du inte får träningsverk. :)
du kan även testa att köra trapsen samma dag som axlarna.

Munter
2002-04-09, 10:15
Case, det är klart man vill ha gigantiska traps. Det ser imponerande ut :D

Det finns inte så många variationer på traps övningar. Personligen så jag kör jag framåtlutade skivstångsshrugs (finns inte hantlar som är tunga nog) och jag blir banne mig helt lam i nackpartiet dagen efter. En annan kul övning är om du ligger raklång på golvet vid cablecross maskinen med fötterna mot ställningen och drar en stång med raka armar över huvudet, från nedre fästet. Tar kanske lite mer på axlarna, men känns bra i trapsen också. Sist men inte minst har du ju pullups (upp till hakan typ) från nedre crosscablefästet eller med skivstång, som också funkar bra om den utförs rätt.

Rah
2002-04-09, 14:01
Själv får jag aldrig sådan värk i trapzen som när jag kört olympiska lyft. Kanske inget supertips för någon som bara tränar på gym, men ändå :)

GhostFace
2002-04-10, 11:43
Ursprungligen skickat av Munter:
<STRONG>Personligen så jag kör jag framåtlutade skivstångsshrugs (finns inte hantlar som är tunga nog) och jag blir banne mig helt lam i nackpartiet dagen efter. </STRONG>

Ramlar du inte framåt av vikterna du försöker dra upp?
:D

Man behöver inte köra tungt för att traps ska växa, att istället mosa på med för mkt vikt kan ge motsatt effekt=skada.
Känn efter istället vilken vikt som ger känslan av att muskeln arbetar och kör övningen med vikten.
Enklare än så kan det inte bli. ;)

padman
2009-07-25, 12:43
Ramlar du inte framåt av vikterna du försöker dra upp?
:D

Man behöver inte köra tungt för att traps ska växa, att istället mosa på med för mkt vikt kan ge motsatt effekt=skada.
Känn efter istället vilken vikt som ger känslan av att muskeln arbetar och kör övningen med vikten.
Enklare än så kan det inte bli. ;)

Tack!*bs*

Civilrätt
2009-07-25, 12:45
en bra övning (som fick igång mina trapz) är köra shrugs med T-bar.

schabo-labo
2009-07-25, 12:52
Bumpa en sex år gammal tråd med "tack" :MrT:

saab900
2009-07-25, 12:56
Bumpa en sex år gammal tråd med "tack" :MrT:

Så konstigt att man måste skriva en post om det :MrT:

OnT: Varför inte marklyft?

KalleBalik
2009-07-25, 14:54
Drag till hakan tycker jag tar bra på trapsen.

WorkOutBuddy
2009-07-25, 14:54
Tror inte TS har checkat in på ett tag

"Senaste aktivitet: 2008-05-23 00:25"

Mr.Sjöborg
2009-07-25, 14:57
Tror även att TS har löst traps problemet efter 7 års tid...

KalleBalik
2009-07-25, 15:03
En ren gissning, det kan möjligtvis, kanske, även finnas andra här på brädan som kan dra nytta av tipsen?

WorkOutBuddy
2009-07-25, 15:35
En ren gissning, det kan möjligtvis, kanske, även finnas andra här på brädan som kan dra nytta av tipsen?

Svar, nej *popcorn*

KalleBalik
2009-07-25, 15:57
Svar, nej *popcorn*

Ok! :thumbup:

padman
2009-07-25, 15:59
Shrugs, axelrullningar funkar mycket bra för mig när jag ska träna traps. :)

WorkOutBuddy
2009-07-25, 21:17
Rakt upp ska det vara väl. Ökar inte riskerna för skador om man "rullar"?

Pernu
2009-08-04, 23:16

Som tex jag! :)
Har aldrig kört nån trapsträning, har aldrig känt att jag behövt men nu börjar axlarna bli lite väl höga. ;)

Ni skriver om en hel del övningar som är bra för detta men det låter som kinesiska för mig så om nån förbarmande själ har lust att förklara dem viktigaste övningarna så får ni gärna göra det.
Jag kommer köra trapsen ihop med rygg och baksida axlar.

Mvh/ Pernu

Petoria
2009-08-04, 23:26
Shrugs, axelrullningar funkar mycket bra för mig när jag ska träna traps. :)

Man ska inte rulla med axlarna

WorkOutBuddy
2009-08-05, 09:26
Ni skriver om en hel del övningar som är bra för detta men det låter som kinesiska för mig så om nån förbarmande själ har lust att förklara dem viktigaste övningarna så får ni gärna göra det.

Ta två hantlar i varje hand, lyft upp axlarna så högt du kan. Sedan går du ner med axlarna igen. Rakt upp och rakt ner. (Hantelshrugs)

Ta en stång med så mycket vikter du tror du klarar av. Ta tag med båda händerna och gör samma sak. Rakt upp och rakt ner. (Stångshrugs)

En av dessa tror jag räcker. Du kan variera mellan pass om du vill.

Nitrometan
2009-08-05, 10:11
Ta två hantlar i varje hand, lyft upp axlarna så högt du kan. Sedan går du ner med axlarna igen. Rakt upp och rakt ner. (Hantelshrugs)

Två i varje hand?

Greppträning?

Petoria
2009-08-05, 10:11
Imponerande att lyckas med det :Virro

Snorre Snabel
2009-08-05, 10:17
Jag tycker sänkningar i dipställning är bra för trapsen. Det är som dips fast utan att böja armbågen, rörelsen blir lite som en shrug fast motståndet blir inverterat.

pwnyou
2009-08-05, 10:26
När man tänker på traps så brukar man oftast tänka på övre traps, men det finns ju faktiskt ytterliggare två traps på kroppen som också behöver träning, alltså räcker det inte med shrugs.

Övre traps: Marklyft, frivändningar, hantellyft åt sidan, shrugs, ryck och stöt osv
Mellersta traps: Marklyft, frivändningar, olika roddvarianter osv
Nedre traps: Dips-varianten där man inte böjer armbågarna, Marklyft, latsdrag, chins osv

WorkOutBuddy
2009-08-05, 11:56
Två i varje hand?

Greppträning?

:D:D:D "två hantlar, en i varje hand" var det tänkt att det skulle stå :smash:
Men visst, klarar man av det så! :whipped: