handdator

Visa fullständig version : Orsaken till "Restless legs" funnen


Nina L
2006-07-28, 07:05
Jag vill minnas att det var några stycken härifrån som hade problem med "Restless legs", så jag tänkte att detta kanske kunde vara av intresse.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=14998&l=sv&newsdep=130/

Personer med sjukdomen restless legs syndrome, som ger krypningar och smärtor i benen, har för låga nivåer av dopamin (http://sv.wikipedia.org/wiki/Dopamin) i hjärnan.

Sheogorath
2006-07-28, 07:14
Jag vill minnas att det var några stycken härifrån som hade problem med "Restless legs", så jag tänkte att detta kanske kunde vara av intresse.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=14998&l=sv&newsdep=130/

:love:

Yankeee
2006-07-28, 07:15
Mao, börja knarka så slipper ni det.

Sheogorath
2006-07-28, 07:17
(man har misstänkt detta tidigare, eftersom behandling med Carbiodopa + Levodopa; kombinationsläkemedel mot Parkinsons sjukdom, visat sig vara effektivt).

Levodopa är helt enkelt L-dopa (förstadie till dopamin), och Carbidopa blockerar det enzym som metaboliserar L-dopa i levern; effektiven blir att all L-dopa förblir intakt, passerar blod/hjärnbarriären så att det kan omvandlas till dopamin i hjärnan, och vidare till noradrenalin.

Sheogorath
2006-07-28, 07:18
Mao, börja knarka så slipper ni det.

Knappast. Du kanske slipper det när du är påtänd, men "what goes up must come down" som det så fint heter. Tjackisar är ju inte kända för att vara några stora dopaminreservoarer, precis...

Yankeee
2006-07-28, 07:22
Knappast. Du kanske slipper det när du är påtänd, men "what goes up must come down" som det så fint heter. Tjackisar är ju inte kända för att vara några stora dopaminreservoarer, precis...

S


k












ä




m








t









?

Sheogorath
2006-07-28, 07:23
S


k












ä




m








t









?

Men jag ville ju glänsa?!! :confused:

;)

Stoltz
2006-07-28, 10:16
Hm, sånt där händer mig ibland, rätt sällan dock - Har alltid trott att musklerna bara reagerat lite lustigt på ovanan av att tränas hårt.

Dav0d
2006-07-28, 11:21
Jag har ett mysko problem som händer mig någon gång varannan månad. När jag satt avslappnad på lektion under gymnasietiden hände det lite oftare. Jag får sjukt ont i anusringen, kramp ont i princip. Helt skadat vilken smärta den kan åstakomma. Och ibland kan jag plötsligt få en skön smärta i övre låret när jag ska somna, hänt flertal gånger. Framför allt senaste året.

Antar att jag har för lite dopamin i pallet. Någon annan biverkning eller fördel det kan ge ?

Diana
2006-07-28, 12:16
Intressant! tnx nina =)

Vill minnas att det brukar va en trogen åkomma på skidresor för min del, min sängpartner blev visst offer för en del frustrerade sparkar sist :angel:

Purren
2006-07-28, 12:24
Jag har ett mysko problem som händer mig någon gång varannan månad. När jag satt avslappnad på lektion under gymnasietiden hände det lite oftare. Jag får sjukt ont i anusringen, kramp ont i princip.

Kan ha med tarmtillståndet. Sköter du din toalettbusiness?

Sheogorath
2006-07-28, 12:25
Jag har ett mysko problem som händer mig någon gång varannan månad. När jag satt avslappnad på lektion under gymnasietiden hände det lite oftare. Jag får sjukt ont i anusringen, kramp ont i princip. Helt skadat vilken smärta den kan åstakomma. Och ibland kan jag plötsligt få en skön smärta i övre låret när jag ska somna, hänt flertal gånger. Framför allt senaste året.

Antar att jag har för lite dopamin i pallet. Någon annan biverkning eller fördel det kan ge ?

För lite dopamin (egentligen är det förhållandet mellan noradrenalin och dopamin som är det viktiga, tror jag) ger:


Lägre motivationsnivå (depressiva drag)
Impotens i män
Aggressivitet
Lägre allmän vakenhet (större sömnbehov)
Sämre motorik


Säkert lite annat smått och gott jag inte kommer på.

Börje H
2006-07-28, 12:27
Hejda er lite nu. Det är naturligtvis trevligt att forskningen går framåt vad gäller RLS, men faktum kvarstår att detta är en åkomma som drabba i storleksordningen 5-7% av befolkningen och då företrädesvis äldre människor. Att man ibland har lite myrkrypningar i benen efter att ha varit igång hela dan eller i samband med skidsemestern (!) är ju inget annat än hederlig belastningsrelaterad känsla i periost eller muskler. Det är INTE restless legs.

Sheogorath
2006-07-28, 12:30
Hejda er lite nu. Det är naturligtvis trevligt att forskningen går framåt vad gäller RLS, men faktum kvarstår att detta är en åkomma som drabba i storleksordningen 5-7% av befolkningen och då företrädesvis äldre människor. Att man ibland har lite myrkrypningar i benen efter att ha varit igång hela dan eller i samband med skidsemestern (!) är ju inget annat än hederlig belastningsrelaterad känsla i periost eller muskler. Det är INTE restless legs.

+1

RLS är väldigt besvärande och för många relaterat till verkliga smärtor i ben och fötter. När jag hade det (har behandlats framgångsrikt) hade jag fysiskt ont i fötter och vader pga all mjölksyra som kom av att fötterna inte ville vara stilla. Nattsömnen blev störd (sov 12-14 timmar per dygn för att jag aldrig sov ut, utan "sov lätt") vilket påverkar hela tillvaron.

Börje H
2006-07-28, 12:30
Minimala symptomen för att ställa diagnosen:
(från RLS-föreningen)
"Minimala kriterier: Dessa måste uppfyllas för en RLS-diagnos

Ett tvång att röra benen och vid svårare fall även i armarna, vanligtvis tillsammans med obehagliga känsloupplevelser i benen.

Oroskänsla i benen och vid svårare fall även i armarna, motorisk rastlöshet, som lindras av rörelser

Inaktivitet och vila förvärrar symtomen

Symtomen är, i det initiala skedet, starkare på kvällen och natten än annan tid på dygnet, symtomen har en cirkadiansk rytm och är som svårast mellan 22.00 och 04.00. I mer avancerade fall har patienten uttalade problem under dygnets alla timmar."

Sheogorath
2006-07-28, 12:38
Hmm... Signalsubstansernas balans är inte riktigt så lätt och självklart som jag får det att låta ovan. Titta på någon med Parkinsons för att se vad "för lite dopamin" gör istället. Det är nog bättre.

Diana
2006-07-28, 12:43
Hejda er lite nu. Det är naturligtvis trevligt att forskningen går framåt vad gäller RLS, men faktum kvarstår att detta är en åkomma som drabba i storleksordningen 5-7% av befolkningen och då företrädesvis äldre människor. Att man ibland har lite myrkrypningar i benen efter att ha varit igång hela dan eller i samband med skidsemestern (!) är ju inget annat än hederlig belastningsrelaterad känsla i periost eller muskler. Det är INTE restless legs.
Du var tvungen att ta udden av min inre tillfredställda hypokondriker :whipped: :D
-nämen jag visste ju att jag inte har RLS diagnosen utan bara nåt som påminner irriterande mkt ;)

Diana
2006-07-28, 12:46
+1

RLS är väldigt besvärande och för många relaterat till verkliga smärtor i ben och fötter. När jag hade det (har behandlats framgångsrikt) hade jag fysiskt ont i fötter och vader pga all mjölksyra som kom av att fötterna inte ville vara stilla. Nattsömnen blev störd (sov 12-14 timmar per dygn för att jag aldrig sov ut, utan "sov lätt") vilket påverkar hela tillvaron.
Fy fan va jobbigt det låter..
skönt att du blev bättre :thumbup:

Sheogorath
2006-07-28, 12:56
Fy fan va jobbigt det låter..
skönt att du blev bättre :thumbup:

Fick det som bieffekt av en medicin. Lösning? Sänka dosen av den medicinen och sätta in en annan medicin som kickar upp noradrenalinnivåerna. Det är ju så det brukar vara. Medicin -> bieffekt -> ny medicin -> osv tills man hittar en biverkningsnivå man tycker är OK.

Optimalt? Njae. Men livet är sällan perfekt ;).

Diana
2006-07-29, 19:37
Fick det som bieffekt av en medicin. Lösning? Sänka dosen av den medicinen och sätta in en annan medicin som kickar upp noradrenalinnivåerna. Det är ju så det brukar vara. Medicin -> bieffekt -> ny medicin -> osv tills man hittar en biverkningsnivå man tycker är OK.

Optimalt? Njae. Men livet är sällan perfekt ;).
Hahh ja visst är det så, stört *screwy* :D

Dav0d
2006-07-29, 19:43
Sheogorath
Symtomen du utgav låter ju precis som om man vore grovt övertränad. Kan dessa ryckningar jag har isåfall minska om jag tar någon vilovecka tror du ?

Diana
2006-07-29, 20:25
Sheogorath
Symtomen du utgav låter ju precis som om man vore grovt övertränad. Kan dessa ryckningar jag har isåfall minska om jag tar någon vilovecka tror du ?
Nu är jag icke sheo.. men jag upplever oxå liknande symptom vid överträning, vila hjälper definitivt.