handdator

Visa fullständig version : Den stora motivationstråden


Sheogorath
2006-07-28, 06:46
Hej,

I den här tråden postar vi alla tips vi har för att bibehålla lågan i, och glädjen till, sin träning. Som förhoppningsvis alla förstår så är A och O i kroppsbyggning att man har kontinuitet. Det spelar liksom ingen roll om man har ett program som skulle kunna vara optimalt för en själv, om man drar sig från att gå till gymmet; inte tycker det är roligt att vara där och därför inte har det mentala fokus som krävs. Alltså är motivation och glädje viktigt. Därför denna tråd.

Jag kan börja med att komma med ett konkret upplägg som jag började köra relativt nyligen, men som verkligen gör precis detta: att låta träningen vara rolig och meningsfull.

Välj två dagar i veckan som tillsammans kör igenom hela kroppen. Halvkroppspass, alltså. Det blir få övningar, och få set, per muskelgrupp. Välj de övningar du tycker absolut bäst om, och ha dessa som dina basövningar för varje muskelgrupp. Välj också dina två svagaste muskelgrupper visuellt sett. Kör dessa på lämlig plats i båda dina halvkroppspass, och dubblera antalet set för dessa två gentemot vad du har för andra muskelgrupper. Mina två svagaste muskelgrupper är vader och mage, och mitt schema ser då ut såhär:

Måndag: Drag + vader-mage

3 set Ryggövning 1
2 set Ryggövning 2
3 set Hamstrings
2 set Utsida axlar
2 set Baksida axlar
2 set Biceps

3 set Vadövning 1
2 set Vadövning 2
3 set Magövning 1
2 set Magövning 2

Torsdag: Press + vader-mage

3 set Benövning 1
2 set Benövning 2
3 set Bröstövning 1
2 set Bröstövning 2
2 set Framsida axlar
2 set Triceps

3 set Vadövning 1
2 set Vadövning 2
3 set Magövning 1
2 set Magövning 2

Vad blir effekten av ett sådant upplägg? Jo, att istället för att en "perfekt vecka" består av 3-5 träningsdagar, så består nu en helt godkänd vecka (sett till ditt samvete) av två pass, som kör igenom hela kroppen samt prioriterar dina svaga muskelgrupper. Två dagar kan vem som helst träna, och därför kommer detta att ge kontinuitet, och du kommer känna dig nöjd eftersom du prioriterar dina svaga muskler vecka efter vecka.

Motivationen kommer troligen att bli så hög, att du kommer ha svårt att hålla dig borta från gymmet. Inga problem: skapa ytterligare två pass: ett för t.ex. bänkpress och ett för t.ex. grepp. Bröst kan i min mening med fördel tränas två gånger i veckan, och grepp/underarmar är alltid viktigt, dels för det visuella men också för att ge ryggträningen en spark i rätt riktning. Så om du inte kan hålla dig ifrån gymmet och det är tisdag eller fredag: då vet du vad du ska göra: bröst eller grepp (eller vad du nu valt). Men du vet samtidigt att om du inte känner för det: gå inte dit; det här är extrapass: du har ändå kört igenom hela kroppen med bra övningar samt prioriterat dina två svagaste muskelgrupper.

Detta är ett sätt att se på sin träning som jag blivit fullkomligt förälskad i, och jag har kommit på det helt själv :D.

Bring it on!

Yankeee
2006-07-28, 07:43
Sub 10 set / vecka på ben och rygg. Lycka till.

Yankeee
2006-07-28, 07:53
Vad är det för genvägar du söker? Gör man något man gillar och tycker om så kommer man att vara motiverad. Olika mycket vid olika tillfällen bara, men det är inget du kan göra speciellt mycket åt.

Dav0d
2006-07-28, 07:57
Tycker inte ideen var rutten. Varför inte slänga in saker som hjälpt om vissa behöver det. För mig är det nästan alltid en kost fråga dock. Det enda som hjälper är alltså att äta mer och stressa mindre.

AFanatic
2006-07-28, 07:59
Ha ett mål i sikte. Ja jvlar vad det sätter fart på en.

Yankeee
2006-07-28, 08:02
Tycker inte ideen var rutten. Varför inte slänga in saker som hjälpt om vissa behöver det. För mig är det nästan alltid en kost fråga dock. Det enda som hjälper är alltså att äta mer och stressa mindre.

Motivation är enbart psykiskt. Sen kan du självklart t.ex må bättre allmänt genom att äta bra osv som påverkar. Men i grund och botten är det psykiskt.

Det svåra är ju att olika människor triggas av olika saker. För att man ska bli motiverad så brukar det krävas något utöver det vanliga. T.ex kabbo's viktnedgång.

Eva_E
2006-07-28, 11:45
"Hur man behåller lågan i sin träning"?

Det bästa tipset jag kan ge är att inte stå på ett ben... Med det menar jag att variera sin träning, och inte förlita sig ensidigt på en träningsform.

Jag har hållit på med löpning i över 20 år, och med styrketräning nästan lika länge. En enda sak är säker: alla kommer förr eller senare att bli skadade, eller råka ut för saker som gör att man tvingas göra ett uppehåll med det man tränar - vare sig det är löpning, styrketräning, fotboll, kampsport eller nåt annat. Är den träningen den enda fysiska aktivitet man ägnar sig åt är risken väldigt stor att man hamnar på soffan för gott! Har man flera olika saker man håller på med kan man kompensera, och på så sätt hålla igång. Fokus kan skifta under tiden i alla fall.
Just nu tränar jag sex eller sju gånger i veckan, hälften vardera löpning respektive styrketräning. Skulle jag träna lika mycket men mer ensidigt skulle jag snart nog gå sönder, men på det här sättet håller jag mig stark, frisk och glad...

Kanske inte vad en ung stilig man med tävlingsambitioner inom byggning vill höra! Men träning är faktiskt nåt man håller på med år, efter år, efter år...

Eva

Guddi
2006-07-28, 12:51
Motivation är enbart psykiskt. Sen kan du självklart t.ex må bättre allmänt genom att äta bra osv som påverkar. Men i grund och botten är det psykiskt.

Det svåra är ju att olika människor triggas av olika saker. För att man ska bli motiverad så brukar det krävas något utöver det vanliga. T.ex kabbo's viktnedgång.
Träning leder till att kroppen utsöndrar endorfiner. Endorfiner har samma effekt som morfin och är också beroendeframkallande. Så att man ibland tränar kan bero lika mycket på en fysiskt beroende som på psykologi (motivation). De flesta här inne som tränar ordentligt har nog känt av det suget som ibland dyker upp när man inte tränat på några dagar pga skada eller liknande.

I övrigt så tycker jag att det är trevligt att folk delar med sig tips. Är bra att man känner till många olika sätt som motiverar folk i fall man skulle vilja få någon som man känner att börja träna. Som du skrev så triggas olika människor av olika saker och om jag vill motivera en vän så ökar chanserna ju fler sätt jag kan för att försöka få honom/henne motiverad

L-Sami
2006-07-28, 13:02
Jag tycker att en bra motivationskick är att bryta mönstret. Alltså våga komma ur sitt träningsprogram osv.

Eller så här, på måndag ska jag köra bröst, men om jag känner för att köra traps också så kör jag det. Lägger in några set biceps övningar om man känner för det.

Jag tycker det är viktigt att man kör det man känner för att köra. Om man vill ut o springa på morgonen så gör man det eller ta en morgonpromenad på en lördags morgon trots att man har tänkt annorlunda på fredag att man inte ska göra det.

Eller varför inte ta bara en vilovecka då man kör bara cardio osv.

Om man nångång känner för att man kanske inte orkar följa träningsprogrammet för att det är så tråkigt och enformigt, då är det bara gå efter känslan vad man vill göra.

Fatalist
2006-07-28, 13:07
Att tänka tillbaka på senaste gången man bara var så jävla nöjd efter ett råtungt set, och sätta på samma låt man lyssnade på då, brukar räcka för att få igång mig

Tolkia
2006-07-28, 13:38
Det är låter väldigt simpelt jämfört med alla de experiment med olika upplägg, visualiseringar, mental träning etc. man kan ägna sig åt, men för mig finns det en sak som fungerat och fortfarande fungerar bättre än något annat (jag är duktigt svårmotiverad, framför allt är det svårt att få mig till en punkt där jag går till träningslokalen, snör på mig joggingskorna och sticker ut etc. med glädje och inte bara för att jag tycker att jag måste/borde): Träningskompisar. Funkar både för att få mig att pressa mig lite mer (jag är rätt lat, så jag har svårt att göra det på egen hand) och för att locka fram träningsglädjen - faktum är att det så småningom även kan börja fungera överfört, d.v.s. det blir roligare även att träna själv.

Yankeee
2006-07-28, 13:40
Träning leder till att kroppen utsöndrar endorfiner. Endorfiner har samma effekt som morfin och är också beroendeframkallande. Så att man ibland tränar kan bero lika mycket på en fysiskt beroende som på psykologi (motivation). De flesta här inne som tränar ordentligt har nog känt av det suget som ibland dyker upp när man inte tränat på några dagar pga skada eller liknande.


Jag vet inte om jag vill kalla ett fysiskt beroende för motivation. Det är väl visserligen det om man ska gå efter ordets rätta bemärkelse, men tror inte att det är vad tråden handlar om.

DonRaphael
2006-07-28, 18:34
Går jag inte till gymmet växer jag inte, det brukar vara nog för att trigga mig.
Eller om jag är omotiverad mitt under veckan så tänker jag: (ex) jag har tränat bröst/triceps och axlar den här veckan, går jag inte idag och tränar rygg/biceps så kommer de kroppsdelarna jag tränat att växa ifatt ryggen.

Dock brukar ryggpassen aldrig vara ett problem, det är min favoritkroppsdel att träna. Kanske p.g.a. att jag har fått mest synliga resultat just där (vingarna i synnerhet).

SPACEJAM
2006-07-29, 21:40
Ett tips kan vara att bokföra sin träning och på så sätt se att det gör resultat på ett papper. Det är taggande :)

krilleh
2006-07-30, 00:05
Träningen har jag ingen problem med alls. Dock kosten är så svår! Visst kan man proppa i sig med nyttig mat, men svårt att inte äta något onyttigt. blir alltid några kakor, glasspinnar osv. Svårt nu på sommaren speciellt.

Så, ge lite tips på sådant istället tack :D Needar det verkligen.

L-Sami
2006-07-30, 03:55
Träningen har jag ingen problem med alls. Dock kosten är så svår! Visst kan man proppa i sig med nyttig mat, men svårt att inte äta något onyttigt. blir alltid några kakor, glasspinnar osv. Svårt nu på sommaren speciellt.

Så, ge lite tips på sådant istället tack :D Needar det verkligen.


Jag har en lätt motivation att inte äta kakor och glasspinnar. Motivation lyder att minst 6 st av magens rutor ska synas :D Så länge du får dem att synas då får du proppa i dej så många Maryland cookies som möjligt haha! .. så funkar det för mig iaf.