handdator

Visa fullständig version : Har du förtroende för polisväsendet?


Dissector
2006-07-28, 02:56
Nu, särskilt i samband med strejkblockad-filmerna, så märker man att ganska många har bristande förtroende och godtycke för polimakten i Sverige. Märker detta på många ställen.

Finns olika grader av det såklart. Vissa tycker mycket bra om polisen, vissa har lite dåligt förtroende, medans vissa rent ut sagt hatar dom.
Vore intressant med en poll.

För att få så ärliga svar som möjligt så är pollen icke-publik, men diskutera gärna i tråden! Let's go.

Jag själv har mycket gott förtroende för polisen och tycker vi verkar ha en hög standard generellt sett.
Tanken att själv söka till PHS i framtiden är inte helt främmande :)

Dissector
2006-07-28, 03:02
Vafan skrev jag "godtycke" för?
Nåja, ni förstår säkert :)

Ninjasmurf
2006-07-28, 04:27
Inte särskilt mycket, dåligt organiserat och för många rötägg klara utbildningen.

dynamo
2006-07-28, 05:09
Det finns rötägg inom alla yrken och visst sköts inte allt alltid klockrent. Det känns ändå som att alt 1 ligger närmare vad jag tycker än alt 2, så jag röstar så.

Mel
2006-07-28, 05:11
Felet är att de är för få.

Mago
2006-07-28, 08:08
Jag har uppfattningen att många poliser tror att de står över lagen. Att överdriva eller rent av ljuga för att sätta dit personer och sedan täcka upp för varandra är nog inga ovanligheter.

Jorgen
2006-07-28, 08:09
Ja, det har jag.

Mental
2006-07-28, 08:12
Jag har uppfattningen att många poliser tror att de står över lagen. Att överdriva eller rent av ljuga för att sätta dit personer och sedan täcka upp för varandra är nog inga ovanligheter.


Kåranda är klart ett problem, polisutbildningen har ju inte förens på senare år börjat ta upp det här med etik och liknande förens nu på slutet, gick man polisutbildningen på 70-80 talet så fick man nog lära sig annorlunda.

Jag har ett ganska högt förtroende för polisen, och visst fins det rötägg, problemet är att de är rötägg med massor av makt och backning. det är obehagligt.

Bronkitkorv
2006-07-28, 08:17
Nej inga poliser har hittills skött sej bra i min närhet, det är svårt att få hjälp av polisen eftersom dom hela tiden är misstänksamma mot allt.
Om jag tänker efter så har jag väl träffat på 2st trevliga och bra poliser som gjort sitt jobb på ett bra sätt... i hela mitt liv alltså. Jag hatar dom inte däremot.

Yankeee
2006-07-28, 08:18
Nej inga poliser har hittills skött sej bra i min närhet, det är svårt att få hjälp av polisen eftersom dom hela tiden är misstänksamma mot allt.
Om jag tänker efter så har jag väl träffat på 2st trevliga och bra poliser som gjort sitt jobb på ett bra sätt... i hela mitt liv alltså. Jag hatar dom inte däremot.

Dina erfarenheter har inget med att du super 24/7 att göra?

King Grub
2006-07-28, 08:25
I stort, ja. Enstaka rötägg, visst, och för dåligt med personal och resurser visst.

Grahn
2006-07-28, 08:28
Mer förtroende än för den media som influerar vad vi tycker iaf...

Bronkitkorv
2006-07-28, 08:40
Dina erfarenheter har inget med att du super 24/7 att göra?
Jaja och du är en tuff låtsasligist som direkt ändrar inställning när en polis kommer i närheten.

skaparn
2006-07-28, 09:20
Generellt sett så har jag det. Jag tror nästan alla polismän vill göra ett bra jobb och har sunda värderingar.
Problemet ligger på en kollektiv nivå, med institutionaliserad rasism, kollegialt skyddande och kanske ibland en politik och en ledning som inte ger polisen möjlighet att utföra sina uppgifter optimalt. Det klart det finns rötägg överallt men till den grupp vi givit våldsmonolpol är toleransen betydligt mindre, på gränsen till obefintlig. Som någon klok sa; "inga orättvisor är så grymma som de utförda bakom rättvisans sköld".

Bartman
2006-07-28, 09:48
Jadå jag har ganska högt förtroende för polisen. Men jag tycker att dom borde få mer resurser för jag tycker oftast det verkar vara där som problemet ligger, t.ex att polisen allt för ofta får prioritera vad dom ska åka på för att det inte finns tillräkligt med personal.

AlexGBG
2006-07-28, 09:49
jag förstår inte hur man kan hata polisen? det är ju ungefär lika idiotiskt som att hata vilken annan organisation som hellst. typ korvgubbar, bilhandlare, snabbköpskassörskor, gymägare osv. alternativt lika dumt som att hata en viss folkgrupp.

Deceiver85
2006-07-28, 10:05
Jag har fullt förtroende för polisen. Visst förekommer det enstaka fall när polisen (som också är människor) agerar felaktigt, men taget i relation till hur många ärenden/uppdrag polisen har per år så är risken att man ska råka för dessa minimal. Och gör man det, så har man troligtvis förtjänat det...

Det är som att bråka med vakterna på krogen, de bestämmer och att käfta med dem är jääävligt korkat!

Fartman
2006-07-28, 10:30
Ja, det har jag. När jag väl varit i kontakt med polisen har dom alltid uppträtt sjyst även om man tex brutit mot någon trafikregel (det är alltså bara i trafiken som jag varit i kontakt med dom som "brottsling")

Spinkot
2006-07-28, 11:36
Ja, förtroende har jag

Herkulez
2006-07-28, 11:46
Det finns rötägg inom alla yrken och visst sköts inte allt alltid klockrent. Det känns ändå som att alt 1 ligger närmare vad jag tycker än alt 2, så jag röstar så.
+1

Purren
2006-07-28, 12:18
Det finns rötägg inom alla yrken och visst sköts inte allt alltid klockrent. Det känns ändå som att alt 1 ligger närmare vad jag tycker än alt 2, så jag röstar så.

Skillnaden ligger ju i att ett rötägg som jobbar som lagerarbetare knappast gör dig något, men en polis som är ett rötägg kan definitivt ha en större effekt.

Purren
2006-07-28, 12:21
Jag tycker för övrigt att man borde ha personlighetstest och flera genomgående samtal med pskykolog innan man tillåts in till polisutbildningen. På så sätt kan man sålla bort folk som egentligen vill sätta sig över andra.

Är dock inte alls lika vanligt hos poliserna som andra yrken, till exempel väktare.

J.Saarela
2006-07-28, 12:26
Dom är äckel hela högen.

Yankeee
2006-07-28, 12:27
Jag tycker för övrigt att man borde ha personlighetstest och flera genomgående samtal med pskykolog innan man tillåts in till polisutbildningen. På så sätt kan man sålla bort folk som egentligen vill sätta sig över andra.

Hur tror du att det går till nu?

Loke
2006-07-28, 12:28
Har ingen åsikt. Håller dom sig borta från alunda, så anmäler jag inga brott. Win-win =)

Även om polisen skulle vara överdrivet brutal eller nåt så skulle jag knappast märka det.

Tolkia
2006-07-28, 13:13
Ja, i stort. Sedan finns det naturligtvis rötägg där som överallt annars, vilket är på en gång tragiskt och ytterst irriterande.

Kwon
2006-07-28, 13:29
Lagerarbetare som är rötägg märker man oftast inte av, däremot poliser som är det! :D

Generellt så ja! :thumbup:

Har stött på ett antal "bad cops" i mina dar, men även bra! :hbang:

Alla gör misstag, alla är människor, men vissa vill/kan missbruka sin position.

Nitrometan
2006-07-28, 14:37
Felet är att de är för få.
Japp, fler poliser skulle behövas.

Wennerberg
2006-07-28, 14:53
De gör vad de behöver göra för vad de blir betalda och hur många de är. Fler poliser = Säkrare gator, inte snällare poliser

Nitrometan
2006-07-28, 14:56
Jag tycker för övrigt att man borde ha personlighetstest och flera genomgående samtal med pskykolog innan man tillåts in till polisutbildningen. På så sätt kan man sålla bort folk som egentligen vill sätta sig över andra.
Jag säger som Yes.

Tror du inte att man gör det nu?

Baan
2006-07-28, 16:09
Dom är äckel hela högen.

Absolut

aliquis
2006-07-28, 17:33
Alternativ 1 eller 2, tycker väl mest att de kanske bara skulle prioritera annorlunda.

grisbil3n
2006-07-28, 22:36
Fullt förtroende.

Jense
2006-07-28, 23:31
Ftp

Pluttski
2006-07-31, 13:42
En tjej blir nersparkad av en kille, han sparkade flera gånger. Det finns två vittnen, som såg olika sparkar.
Då tyckte polisen att det saknades bevis om de inte såg samma spark.
Jag tycker väl snarare att det fanns bevis för mer våld.

Min morfar blev grovt misshandlad i sitt hem en nyårsnatt för flera år sedan. Först tvingas han beställa taxi åt brottslingen. Taxin kommer märker att något är fel så han ringer polisen. Det tar polisen 2 timmar att ta sig mindre än en mil utanför Ludvika för att hindra en man att i arbetskängor hoppa jämfota på en gammal mans huvud.

Jag har träffat många trevliga poliser, men jag saknar förtroende för polisen som yrkeskår.
Det beror ju till stor del på resursbrist förstås, att de gör saker som jag inte håller med om. Men resultatet blir brist på förtroende.

hultman
2006-07-31, 14:12
I jamforelse med andra lander sa har Sverige en utomordentligt bra och sympatisk polismakt, helt klart. De problem jag varit med om har, precis som for de flesta andra, antagligen inte varit obefogade - aven fast man tycker att polisen overreagerar lite ibland.

Fast, FUCK TEH POLIZ

pellep
2006-07-31, 14:33
Snutarna har jag inga problem med, däremot folket som begår brott osv.

Trance
2006-07-31, 15:05
Ftp

File transfer protocoll? Hah! Ännu ett uttryck som vi nördar tar över!


Hrm, nej men jag har inga problem med polisen. En sak som är grymt trevligt är att korruption och liknande är väldigt lågt samt de beter sig oftast rätt bra, fast jag har begränsad erfarenhet av polisen.

Men skillnad på polisen i något efterblivet medelhavsland där man såg de bara knocka en kille som pissade på fel ställe. Sedan mutor och helveten, speciellt i fattigare länder. Nej, rent generellt så har vi nog det bra här förutom att man skulle satsa bra mycket mer resurser.