handdator

Visa fullständig version : Arginin


Jocke77
2006-07-27, 18:48
frågade dopingjouren för skojs skull vad dom tyckte om kostillskottet Arginin äter "nytric efx" 3g per dag

Hej!
Innehållet i burken behöver inte alltid stämma med innehållsförteckningen.
L-arginine utger sig för att hjälpa mot mycket hjärtsjukdom. Angina pectoris.
Det lanseras mest som potensmedel. Vi avråder dig från intag.
Mvh/ Dopingjouren

King Grub
2006-07-27, 19:26
Arginin minskar tillväxthormonfrisättningen som styrketräning åstadkommer.

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/00285.2006v1

loverius
2006-09-25, 08:54
Överallt står det att den ska ÖKA den. Konstigt...

DavidN
2006-09-25, 09:59
Jo, det är ju värsta produkten :B
Arginin AKG "för superpump".

Jag har en sådan produkt hemma som jag fick av en tillverkare.
Den innehåller per dosering
5.0gr Arginin AKG
2.5gr Citrullin malat
2.5gr Trikreatin malat

påståendet var att det skulle ge suverän pump, men jag har då inte märkt av det minsta (eftersom det är bollox)

Jaja, det är nog lika bra att slänga skiten

Cerberus
2007-03-19, 18:18
bumpar tråden, fick idag en burk me arginin som bonus. Så hur är det? Läst att det ökar GH i andra studier(kanske var råttor lr nåt) men jag har ju ingen lust att ta det om det minskar som i studien grub länka till.

L-Sami
2007-03-19, 18:21
bumpar tråden, fick idag en burk me arginin som bonus. Så hur är det? Läst att det ökar GH i andra studier(kanske var råttor lr nåt) men jag har ju ingen lust att ta det om det minskar som i studien grub länka till.

Skulle nog lita mer på en studie som har gjorts på människor än på råttor.

Johannes
2007-03-19, 18:25
det arginin som finns när man köper proteinpulver är den inte bra alltså?

Droog
2007-03-19, 18:35
För det första är arginin en icke essentiell aminosyra som finns rikligt i de proteinrika livsmedel vi alla äter. Ni kommer inte undan arginin. Arginin har i en del studier visat sig stimulera tillväxthormonutsöndringen. King Grub skriver att arginin hämmar tillväxthormonutsöndringen som kan härledas till träning. Vänligen notera skillnaden.

Jag finner det högst osannolik att någon skulle märka någon skillnad åt endera hållet genom att supplementera med arginin i fri form. Effekterna som visats i dessa studier är för små helt enkelt.

Cerberus
2007-03-19, 18:36
argh! vad fan ska jag göra med burken?

Papperstyngd kanske?

L-Sami
2007-03-19, 18:37
det arginin som finns när man köper proteinpulver är den inte bra alltså?

Beror på vad du förväntar dig för effekt av Arginin.

Droog
2007-03-19, 18:37
argh! vad fan ska jag göra med burken?

Papperstyngd kanske?

Ät upp den om du behöver mer aminosyror.

Cerberus
2007-03-19, 18:39
iof borde jag inte klaga eftersom den var gratis hehe

finns det nån poäng i att ta det då?

Droog
2007-03-19, 18:46
iof borde jag inte klaga eftersom den var gratis hehe

finns det nån poäng i att ta det då?

Placebo? Finns det någon poäng med att äta proteinpulver och/eller fria aminosyror? Ja, om du inte äter tillräckligt redan.

Johannes
2007-03-19, 18:49
Beror på vad du förväntar dig för effekt av Arginin.

ja inte någon negativ effekt på träning iaf. såg på kolos proteinpulver att det innehåller arginin vilket är dåligt eller bra?

Cerberus
2007-03-19, 18:49
placebo :D haha, den försvann.

får bli papperstyngd.

King Grub
2007-03-19, 18:57
såg på kolos proteinpulver att det innehåller arginin vilket är dåligt eller bra?

Det är en aminosyra! Finns i allt protein du äter. Allt protein i all mat (och i din kropp) är uppbyggda av aminosyror, varav arginin är en. Den är inte nödvändig att tillföra genom kosten utan kan tillverkas i kroppen.

Ola Wallengren
2007-03-19, 20:26
iof borde jag inte klaga eftersom den var gratis hehe

finns det nån poäng i att ta det då?

Det finns några studier på tränande som i alla fall inte ser något negativt med att använda arginin, vissa positiva resultat finns också men inte i muskelmassa. Eventuellt små ökningar i styrka och uthållighet. Ökar blodflödet gör arginin i all fall men om det spelar någon större roll vid träning är ju inte så säkert. De flesta brukar tycka att pumpen blir bättre, det känns ju bra men själv tycker jag bara att överdriven pump försämrar uthålligheten.

Hur som helst få ska man nog inte snåla. 9-15g per dag hade jag rekommenderat för att kunna utvärdera effekterna.
För att få effekt kan det vara en bra ide att ta EAA samtidigt så att halten aminosyror stiger samtidigt som blodflödet (eventuellt) gör det.

Den här artikel är rätt intressant om man kan få tag på den.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=17143054&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Kväveoxid är inblandat i en hel massa processer i kroppen så man kan inte vara säker på att det inte finns negativa effekter i vissa situationer.

Sverker
2007-03-19, 20:38
Någonstans här på Kolozzeum finns, för inte allt för länge sedan, en tråd om arginin och NO-bildning ? ! Där finns det omnämt att försökspersonerna fick problem med magen när dosen kom upp till 13 gram.
13 gram arginin kan spöka till magen när tarmbakterierna kommer över det:(

Dr Nick
2007-03-19, 20:40
varför ta 13g?

Ola Wallengren
2007-03-19, 20:42
Jo, i de flesta Arginin för GH utsöndrings studier så får de flesta magproblem. typsk dos är 30g men man kan säkert få problem med mindre.

Om man använder hög dos så bör man prida ut intaget. 6-12g är rätt vanligt i studier.

watertouch
2007-03-20, 13:05
Ola "konkurerar" inte aminsyrorna med varandra om man tar eaa samtidigt?

lr är jag ute o cyklar helt nu? haha skyller på att jag nyss gått upp..

Ola Wallengren
2007-03-20, 14:49
Ola "konkurerar" inte aminsyrorna med varandra om man tar eaa samtidigt?

lr är jag ute o cyklar helt nu? haha skyller på att jag nyss gått upp..

Olika aminosyror har i bland gemensamma upptagsmekanismer, tex i tarm eller blod-hjärnbariären. Om det är bra eller dåligt att kombinera eller dosera ensamt beror på vilka effekter som önskas och vad som den eventuella begränsande faktorn är. Man kan lika väl tänka sig att det finns synergiska effekter att hämta om man kombinerar olika aminosyror. Mitt intryck är att resonemanget är mindre viktigt än det låter eftersom den största mängden protein som man sätter i sig ooch sedan snurrar runt i kroppen är en blandning av ett 18-20tal amonosyror.

Cerberus
2007-03-20, 14:55
någon poäng att ta arginin i vila?

watertouch
2007-03-20, 16:40
någon poäng att ta arginin i vila?

På min burk står det typ ät bla bla.. x ggr dag och känn pumpet efter en vecka!

watertouch
2007-03-20, 16:42
Okej Ola! :thumbup:

Cerberus
2007-03-20, 23:06
prövade nyss, saaatan, esapro smakar ju gudomligt i jämförelse!

Stab
2007-03-20, 23:15
gah.. dopingjouren besitter kunskapen.

SWETiger
2007-03-20, 23:31
prövade nyss, saaatan, esapro smakar ju gudomligt i jämförelse!
Bland med lite fun light så går det ner, tror mig ha hört att man bara ska behöva ta det på träningsdagar men har å andra sidan inte märkt någon effekt av det.