handdator

Visa fullständig version : Viktigt med alla reps i följd?


LuThe
2006-07-27, 18:36
Funderade över dedär med repsen. I vissa övningar som t.ex bänkpress och axelpress så gör inte jag alla reps på rad.

EX.

ska jag göra 6 reps så kanske jag gör 4, sen håller stånger med raka armar - tar nått nytt andetag och sedan gör dom 2 sista repsen. Ska nämligen börja på ett tungt volymprogram och tänkte bara dubbelkolla ifall det är nån som vet ifall det spelar ngn roll om man gör 12 i rad (med mindre vikt) eller 8, 2 sen dom 2 sista(12). man klarar ju mer vikt med det sistnämda altenativet. *rolleyes*

ngn som känner till ngt? :confused:

Liten Men Fet
2006-07-27, 22:18
Funderade över dedär med repsen. I vissa övningar som t.ex bänkpress och axelpress så gör inte jag alla reps på rad.

EX.

ska jag göra 6 reps så kanske jag gör 4, sen håller stånger med raka armar - tar nått nytt andetag och sedan gör dom 2 sista repsen. Ska nämligen börja på ett tungt volymprogram och tänkte bara dubbelkolla ifall det är nån som vet ifall det spelar ngn roll om man gör 12 i rad (med mindre vikt) eller 8, 2 sen dom 2 sista(12). man klarar ju mer vikt med det sistnämda altenativet. *rolleyes*

ngn som känner till ngt? :confused:

Jag gör så ibland också när jag känner att det börjar bli tungt. Är väl ganska naturligt att pauserna med repetitionerna blir längre och längre ju tröttare man blir.

Tror inte det är något du behöver oroa dig för.

LuThe
2006-07-27, 23:02
mm jag tror inte heller att de spelar så stor roll men det va en instruktör på mitt gym som sa de när han visade benspark för en tant

" du ska göra 15 st - inte 1x1x1x1x1x1x1x1x1x1x1x1 (ifall plattorna slår i dom oanvända plattorna)"

Men på colemans filmer, å dom flesta BB filmerna så kör odm ju väldigt strikt tykr jag, å gör alla reps på raken :confused:

grub var är du när man behöver dig *kissass*

Fjod0r
2006-07-27, 23:09
Tror du ärligt att det kommer spela någon roll för ditt slutgiltiga resultat?

Spannmål
2006-07-28, 00:36
Tror du ärligt att det kommer spela någon roll för ditt slutgiltiga resultat?

Så kan man ju tackla alla frågor!

Fredrik_S
2006-07-28, 09:36
Tror du ärligt att det kommer spela någon roll för ditt slutgiltiga resultat?

Hur ska han veta det?


Jag gör samma sak och undrar samma sak.
Gör det dock bara i en del övningar, tex benböj.

Nånting händer ju och man kan klara en eller ett par reps till med nån sekunds vila, men är det så smart å göra så?

psirus
2006-07-28, 10:13
Tror du ärligt att det kommer spela någon roll för ditt slutgiltiga resultat?



Det va precis det han frågade, så varför ställa samma fråga tillbaka? :Virro

pragmatist
2006-07-28, 11:13
Intensiteten minskar ju helt klart om du tar en liten paus mellan varje repetition. Det är i och för sig en teknik man kan använda för att träna med en tyngre vikt än man normalt skulle kunna lyfta i så många repetitioner, så det är inte nödvändigtvis fel att träna på det sättet.

Guddi
2006-07-28, 11:28
Jag tror inte att det har någon påverkan nämnvärd. När man tar någon sekunds vila så hinner antagligen kroppen ladda upp med lite ny ATP och på så sätt så får man energi till att göra en rep till. Detta borde om nått vara bra då kroppen sätts i ett stressmoment att bilda ny energi så fort som möjligt.

Det enda jag kan tänka mig att det inte skulle vara bra mot är explosiviteten då den ska tränas när muskeln är helt utvilad (dock uppvärmd). Detta försvinner ju i repsen efter "pausen".

" du ska göra 15 st - inte 1x1x1x1x1x1x1x1x1x1x1x1 (ifall plattorna slår i dom oanvända plattorna)"

Det är en helt annan femma om man vilar helt emellan repsen. Om plattorna slår i så får ju tanten faktist en paus utan någon belastning alls. Det är inte samma sak som att vila med sträckta armar, då dem fortfarande måste jobba statiskt i det läget.

Jag har aldrig sett någon studie om det här och jag är tveksam till om det finns överhuvudtaget då det känns som att det skulle vara väldigt svårt att kontrollera. Så kör på det du tycker känns bäst.

Fatalist
2006-07-28, 12:23
Jag tror inte att det har någon påverkan nämnvärd. När man tar någon sekunds vila så hinner antagligen kroppen ladda upp med lite ny ATP och på så sätt så får man energi till att göra en rep till. Detta borde om nått vara bra då kroppen sätts i ett stressmoment att bilda ny energi så fort som möjligt.

Det enda jag kan tänka mig att det inte skulle vara bra mot är explosiviteten då den ska tränas när muskeln är helt utvilad (dock uppvärmd). Detta försvinner ju i repsen efter "pausen".


Det är en helt annan femma om man vilar helt emellan repsen. Om plattorna slår i så får ju tanten faktist en paus utan någon belastning alls. Det är inte samma sak som att vila med sträckta armar, då dem fortfarande måste jobba statiskt i det läget.

Jag har aldrig sett någon studie om det här och jag är tveksam till om det finns överhuvudtaget då det känns som att det skulle vara väldigt svårt att kontrollera. Så kör på det du tycker känns bäst.

Det handlar ju om att lyfta vikten 15 gånger, klart du måste sätta ner den mellan. *slap*

L-Sami
2006-07-28, 12:33
Jag läste förut om det att om man kör t ex 4 reps först sen vilar 4 reps så är det inte lika bra som att köra 8 reps i rad. Ska försöka hitta tidningen och se varför det var sämre med vila och lyfta. Har för mig att det var någonting med tillväxthormoner eller muskelfibrer att göra.

Sniggel
2006-07-28, 14:15
Skulle göra en gissning på att man får mer hormonutsöndring av att inte vila, men om man gör en liten paus emellan repsen kan man lyfta mer eller explosivare på de sista repsen och på så sätt belasta muskeln med mer tyngd(tm).

LuThe
2006-07-28, 15:13
Jag läste förut om det att om man kör t ex 4 reps först sen vilar 4 reps så är det inte lika bra som att köra 8 reps i rad. Ska försöka hitta tidningen och se varför det var sämre med vila och lyfta. Har för mig att det var någonting med tillväxthormoner eller muskelfibrer att göra.


har du hittat tidningen ?

Fjod0r
2006-07-28, 15:33
Jag ska förtydliga. Jag tror skillnaden på säg, ett års träning är minimal. Om du tycker om att göra så, men är osäker på vad som är bäst. Blanda. Men det är ju inte så att du ligger och vilar i en halv minut. Kan inte se varför ett andetag skulle påverka negativ. Något som dock kanske är värt att tänka på är andningen. Hur andas du genom setet?

L-Sami
2006-07-28, 15:46
har du hittat tidningen ?

Ne, jag sitter på jobbet nu så jag har inte hittat den. Blir senare till kvällen i så fall.

Daniel-san
2006-07-29, 23:01
Funderade över dedär med repsen. I vissa övningar som t.ex bänkpress och axelpress så gör inte jag alla reps på rad.

EX.

ska jag göra 6 reps så kanske jag gör 4, sen håller stånger med raka armar - tar nått nytt andetag och sedan gör dom 2 sista repsen. Ska nämligen börja på ett tungt volymprogram och tänkte bara dubbelkolla ifall det är nån som vet ifall det spelar ngn roll om man gör 12 i rad (med mindre vikt) eller 8, 2 sen dom 2 sista(12). man klarar ju mer vikt med det sistnämda altenativet. *rolleyes*

ngn som känner till ngt? :confused:

Jag tror inte det går att säga varken bu eller bä om tillvägagångssätten sett från till ett enskilt träningstillfälle. Det borde snarare handla om den prestationsutveckling du åstadkommer sett över längre tid, och för det finns det som bekant flera sätt. Principer är få - tillämpningar är många.