handdator

Visa fullständig version : Tour de France-vinnaren Floyd Landis dopad


Funnyman
2006-07-27, 16:08
Såg att puddingen postat, lika bra att göra en egen tråd av det istället...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=575&a=561706&previousRenderType=6

Den redan sargade cykelsporten är nu i spillror.

kharon
2006-07-27, 16:40
oj

Fille.p
2006-07-27, 16:47
Kan vara dopad står där!

Yankeee
2006-07-27, 16:53
Knappast någon överraskning. Ingen kan väl vara så naiv och dum att de tror att rena personer skulle ha det minsta chans mot folk är söndermedicinerade, vilket stora delar av cyklisteliten uppenbarligen är.

Nitrometan
2006-07-27, 17:51
Kan vara dopad står där!
Jag hörde att stallet han körde för (Phonak) erkände att han var dopad. Han lämnade ett pisseprov efter etapp 17 som tydligen var positivt.

Funnyman
2006-07-27, 18:59
Jag hörde att stallet han körde för (Phonak) erkände att han var dopad. Han lämnade ett pisseprov efter etapp 17 som tydligen var positivt.


Ska bli intressant att höra vad Roberto Vaccions syn på det hela är.

blasr
2006-07-27, 20:47
Har Lance Armstrong blivit testad positiv någon gång? Har inte särskilt bra koll på cykling.

Fast även om han inte blivit testad positiv så är jag tämligen säker på att även han tagit något.

sunkan
2006-07-27, 20:50
Har Lance Armstrong blivit testad positiv någon gång? Har inte särskilt bra koll på cykling.

Fast även om han inte blivit testad positiv så är jag tämligen säker på att även han tagit något.

ja det är ju klart, alla som vinner nått är ju dopad;)

blasr
2006-07-27, 20:53
ja det är ju klart, alla som vinner nått är ju dopad;)

Tror du han är ren? Jag tror det inte. Jag tror inte heller det är många inom elitidrotten som är rena.

Frantic
2006-07-27, 20:58
Har Lance Armstrong blivit testad positiv någon gång? Har inte särskilt bra koll på cykling.

Fast även om han inte blivit testad positiv så är jag tämligen säker på att även han tagit något.


Tror du?

Det finns väl knappt nån som har blivit testad lika mycket som Lance och har blivit friad varje gång?

sunkan
2006-07-27, 21:12
Tror du han är ren? Jag tror det inte. Jag tror inte heller det är många inom elitidrotten som är rena.

Vadå inte många som är rena?:confused: Räknar vi hela fotboll/hockey/handboll-landslaget, alla styrkelyftare, tyngdlyftare, friidrottare, brottare, boxare? Eller vilka är alla elitidrottare?

Krampus
2006-07-27, 21:15
Kan vara dopad står där!

JA!!11!! För cyklister och Carolia Klüft är rena!!
Det är bådybilders och styrkelyftare som dopar sig. ;)

Yankeee
2006-07-27, 21:19
Vadå inte många som är rena?:confused: Räknar vi hela fotboll/hockey/handboll-landslaget, alla styrkelyftare, tyngdlyftare, friidrottare, brottare, boxare? Eller vilka är alla elitidrottare?

Vissa sporter är ju garanterat med drabbade än andra. Om vi jämför t.ex fotboll och cykling. I cykling hänger allt på hur bra tränad du är, där tjänar du otroligt mycket på att dopa dig. I fotboll så måste du kunna spela bra, där hjälper ingen doping i världen. Dock så kan du ju självklart dopa dig för att orka hålla ett högre tempo längre, men det är dels inget krav eller speciellt svårt (jmf t.ex cykling) att bli så tränad att du orkar spela en hel match.


Jag det också som så, att en stor del av eliten uppenbarligen är dopade. Hur stor är då chansen att alla andra som ligger på samma nivå som de dopade är rena?

blasr
2006-07-27, 21:21
Vadå inte många som är rena?:confused: Räknar vi hela fotboll/hockey/handboll-landslaget, alla styrkelyftare, tyngdlyftare, friidrottare, brottare, boxare? Eller vilka är alla elitidrottare?


Okej. Jag generaliserade lite väääl mycket. Men jag tänkte mer på friidrott och liknande. Jag är trött, får vara min bortförklaring. Orkar inte skriva mer nu, ska hoppa i säng.

Frantic: Det finns nog medel som man inte kan upptäcka äänu. Fast möjligheten finns väl att han är ren. Hoppas även att det är så.

brill
2006-07-27, 21:22
Ska bli intressant att höra vad Roberto Vaccions syn på det hela är.

http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,863295,00.html

sunkan
2006-07-27, 21:23
Vissa sporter är ju garanterat med drabbade än andra. Om vi jämför t.ex fotboll och cykling. I cykling hänger allt på hur bra tränad du är, där tjänar du otroligt mycket på att dopa dig. I fotboll så måste du kunna spela bra, där hjälper ingen doping i världen. Dock så kan du ju självklart dopa dig för att orka hålla ett högre tempo längre, men det är dels inget krav eller speciellt svårt (jmf t.ex cykling) att bli så tränad att du orkar spela en hel match.


Jag det också som så, att en stor del av eliten uppenbarligen är dopade. Hur stor är då chansen att alla andra som ligger på samma nivå som de dopade är rena?

självklart så är det större andel i vissa sporter men att säga att i princip alla elitidrottare är dopade är ju lika dumt som att pissa i motvind.
Sen angående att vissa i toppen ertappas som dopade tror jag kan bero på att dem börjar se sig slagen och därför för att kunna hålla sig kvar i toppen alternativt ta sig dit dopar sig.

sunkan
2006-07-27, 21:25
Okej. Jag generaliserade lite väääl mycket. Men jag tänkte mer på friidrott och liknande. Jag är trött, får vara min bortförklaring. Orkar inte skriva mer nu, ska hoppa i säng.



Jo att en del av friidrottarna är dopade är ju svårt att säga nått emot. Men som sagt att alla är det tror jag knappt på.(Vet att du formulerade dig fel så peace out)

Yankeee
2006-07-27, 21:26
självklart så är det större andel i vissa sporter men att säga att i princip alla elitidrottare är dopade är ju lika dumt som att pissa i motvind.
Sen angående att vissa i toppen ertappas som dopade tror jag kan bero på att dem börjar se sig slagen och därför för att kunna hålla sig kvar i toppen alternativt ta sig dit dopar sig.

Varför är det dumt?

Ok, för ingen på väg upp till toppen har dopat sig.

Krampus
2006-07-27, 21:30
Om folk är dopade i bodybuilding där man inte tjänar ett ruttet öre, varför skulle dem då inte dopa sig i cykling, fotboll, friidrott och tom golf där det finns multum att tjäna även om man inte ens är ibland toppen......?

sunkan
2006-07-27, 21:30
Varför är det dumt?

Ok, för ingen på väg upp till toppen har dopat sig.

Så du tror också att alla elitidrottare är dopade? Jag tycker att det låter dumt.

Jo visst är det folk som har/kommer dopa sig till toppen men sen så har jag svårt att tro att alla gör det. Isf så skulle nog listan med avstängda idrottare vara aningen större

Yankeee
2006-07-27, 21:32
Så du tror också att alla elitidrottare är dopade? Jag tycker att det låter dumt.

Jo visst är det folk som har/kommer dopa sig till toppen men sen så har jag svårt att tro att alla gör det. Isf så skulle nog listan med avstängda idrottare vara aningen större

Vem har sagt "alla"?

sunkan
2006-07-27, 21:34
Vem har sagt "alla"?

"Jag tror det inte. Jag tror inte heller det är många inom elitidrotten som är rena."

Det sas inte alla men nästan.

Yankeee
2006-07-27, 21:35
"Jag tror det inte. Jag tror inte heller det är många inom elitidrotten som är rena."

Det sas inte alla men nästan.

Ja, lite skillnad?

Baan
2006-07-27, 21:36
Om folk är dopade i bodybuilding där man inte tjänar ett ruttet öre, varför skulle dem då inte dopa sig i cykling, fotboll, friidrott och tom golf där det finns multum att tjäna även om man inte ens är ibland toppen......?

Exakt. Det finns nog ingen idrott eller annan aktivitet där vi människor tävlar i där man inte kan tjäna något på att faktiskt ta illegala substanser. Fan man kan säkert lira schack bättre med lite... koncentrationsmedel :)

sunkan
2006-07-27, 21:37
Ja, lite skillnad?
ja men skit i det nu. Jag omformulerar mig. Tror du att nästan alla elitidrottare dopar sig till toppen?

Baan
2006-07-27, 21:37
Ja, lite skillnad?

Den egentliga frågan som ingen vågar ställa är är Carolina Klüft ren. Svaret är nej, hon visar tydliga tecken på biverkningar vid vunna tävlingar osv..

Yankeee
2006-07-27, 21:48
ja men skit i det nu. Jag omformulerar mig. Tror du att nästan alla elitidrottare dopar sig till toppen?

Jag tror att en stor del dopar sig. Det är inte rimligt att rena personer kan mäta sig mot dopade, vilket en hel del som sagt uppenbarligen är.

sunkan
2006-07-27, 21:49
Jag tror att en stor del dopar sig. Det är inte rimligt att rena personer kan mäta sig mot dopade, vilket en hel del som sagt uppenbarligen är.
ok

Nitrometan
2006-07-27, 21:52
I uthållighetssporter som cykel, skidor m.m. har utövarna otroligt stor nytta av att dopa sig.

Jag det också som så, att en stor del av eliten uppenbarligen är dopade. Hur stor är då chansen att alla andra som ligger på samma nivå som de dopade är rena?
Fast Lance Armstrong utklassade ju de dopade cyklisterna dag efter dag... År efter år...

Yankeee
2006-07-27, 21:56
Fast Lance Armstrong utklassade ju de dopade cyklisterna dag efter dag... År efter år...

Hur rimligt är det då att han är ren? Nu är jag inte insatt i cyklistdoping, men deras grejer lär ju öka prestationsförmågan med ett gäng procent. Armstrong fick väl dessutom käka testo eller vad det var lagligt pga något? ;)

Jorgen
2006-07-27, 21:58
Hur rimligt är det då att han är ren? Nu är jag inte insatt i cyklistdoping, men deras grejer lär ju öka prestationsförmågan med ett gäng procent. Armstrong fick väl dessutom käka testo eller vad det var lagligt pga något? ;)
Han har haft cancer.

Lance testovärden har fö legat precis på gränsen för vad som är tillåtet även efter att hans behandling avslutats. Dom var inte så höga innan. Det kan tyckas märkligt.

Yankeee
2006-07-27, 21:59
Han har haft cancer.

Lance testovärden har fö legat precis på gränsen för vad som är tillåtet även efter att hans behandling avslutats. Dom var inte så höga innan. Det kan tyckas märkligt.

Det vet jag. Men visste inte om det var därför han fick vad han nu fick.

Jag är inte insatt som sagt, jag tycker inte att det är rimligt bara :)

Jorgen
2006-07-27, 22:01
Det vet jag. Men visste inte om det var därför han fick vad han nu fick.

Jag är inte insatt som sagt, jag tycker inte att det är rimligt bara :)
Det är inte rimligt heller.

Har inte Lance åkt fast med några gamla tester fö?

mystic[-_-]
2006-07-27, 22:03
Har inte Lance åkt fast med några gamla tester fö?

Yes

Yankeee
2006-07-27, 22:05
']Yes

Och sen slutade han dopa sig och vann ttf ett gäng år i rad :Virro

Baan
2006-07-27, 22:06
Han har haft cancer.

Lance testovärden har fö legat precis på gränsen för vad som är tillåtet även efter att hans behandling avslutats. Dom var inte så höga innan. Det kan tyckas märkligt.

Testikelcancer t o m va? Har för mig att han är med i Dodgeball och pratar om det. Bara sådär spontant dyker upp och whinar lite.

Edit: borde väl förklara testosteronet?

Jorgen
2006-07-27, 22:07
Edit: borde väl förklara testosteronet?
Under behandling ja.

Efter avslutad behandling, nej.

Nitrometan
2006-07-27, 22:15
Under behandling ja.

Efter avslutad behandling, nej.
Hur vet du att behandlingen var avslutad? *rolleyes*

Han kanske behövde behandlas för att kunna cykla så mycket som han gjorde? *slap*

Baan
2006-07-27, 22:19
Under behandling ja.

Efter avslutad behandling, nej.

Men om behandlingen är att oprera bort något där nere, så kan man väl tänka sig att han behöver lite tillskott av testosteron? Jag är inte särskilt insatt i testikelcancer så jag vet inte om det kan hända i praktiken.

Edit: Jag tror inte heller han var särskilt ren, med tanke på hur övriga snubbar nära hans nivå kurade.

Jorgen
2006-07-27, 22:20
Hur vet du att behandlingen var avslutad? *rolleyes*

Han kanske behövde behandlas för att kunna cykla så mycket som han gjorde? *slap*
Nu orkar jag inte leta upp artiklarna där jag läst det, jag är lite för trött för det just nu. Men dom finns säkert därute någonstans. :)

Lillgrabben
2006-07-27, 22:23
Kanske en dum fråga från min sida, men men:

Hade inte läkarna knipsat kulorna av Armstrong så att han skulle vara beroende av testosterontillskott livet ut?

Det uppfattningen har jag iallafall fått av artiklar, intervjuer på tv osv.

Nitrometan
2006-07-27, 22:23
Nu orkar jag inte leta upp artiklarna där jag läst det, jag är lite för trött för det just nu. Men dom finns säkert därute någonstans. :)
Jag skojade på dig.

Jag menade att stallets läkare kanske fortsatte hans behandling efter det att cancerdoktorn tyckte att han var klar.

Nitrometan
2006-07-27, 22:24
Kanske en dum fråga från min sida, men men:

Hade inte läkarna knipsat kulorna av Armstrong så att han skulle vara beroende av testosterontillskott livet ut?

Det uppfattningen har jag iallafall fått av artiklar, intervjuer på tv osv.
Det är vad han brukar säga, ja.

Krampus
2006-07-27, 22:24
Exakt. Det finns nog ingen idrott eller annan aktivitet där vi människor tävlar i där man inte kan tjäna något på att faktiskt ta illegala substanser. Fan man kan säkert lira schack bättre med lite... koncentrationsmedel :)

Schack och skytte tror jag har haft dopingfall.

Lillgrabben
2006-07-27, 22:26
Schack och skytte tror jag har haft dopingfall.


Om viljan finns går det väl att fuska i nästan allt skulle jag tro.

Åkte inte Skanåker dit pga ölintag på ngn skyttetävling för länge sedan ( sprit dopingklassat i vissa idrotter)?

Nitrometan
2006-07-27, 22:29
Åkte inte Skanåker dit pga ölintag på ngn skyttetävling för länge sedan ( sprit dopingklassat i vissa idrotter)?
Alkohol är dopingklassat i alla idrotter faktiskt. Även om det bara är positivt i vissa.

Inte Ragnar. Men en svensk modern femkampare för länge sen. Drack en öl innan skyttet så att han sköt stadigare och hela laget blev diskat.

Jorgen
2006-07-27, 22:31
Det var väldigt vanligt att skyttar spritade till det lite innan tävling. Det är mycket möjligt att Skanåker har åkt fast för det.

Edit: To sloooowww.

Lillgrabben
2006-07-27, 22:33
Alkohol är dopingklassat i alla idrotter faktiskt. Även om det bara är positivt i vissa.

Inte Ragnar. Men en svensk modern femkampare för länge sen. Drack en öl innan skyttet så att han sköt stadigare och hela laget blev diskat.

Jo, jag vet att det är dopingklassat i alla idrotter. Jag uttryckte mig bara lite klumpigt.

Jag hade för mig att det var Ragnar, men minnet kan ju svika nu då man går mot 31 med stormsteg! ;)

Krampus
2006-07-27, 22:36
Om viljan finns går det väl att fuska i nästan allt skulle jag tro.

Åkte inte Skanåker dit pga ölintag på ngn skyttetävling för länge sedan ( sprit dopingklassat i vissa idrotter)?


Inte Skanåker vad jag vet (Kollade Google snabbt) men beta-blockerar och annat lugnande lär vara populärt i skyttesporter och centralstimulerande i schack.

Johan O
2006-07-27, 22:42
Men, vad gör Testosteron egentligen för en konditionsidrottare som Armstrong eller Floyd Landis? Snabbare återhämtning?

Daniel Mattusch
2006-07-27, 23:50
Testeron är väl relativt lätt att "smita" ifrån också, den uppfattningen fick jag när Ljungberg åkte dit då testeronvärdet hade sjunkt ett x-antal enheter på bara 1,5 eller var det var då de tog ett nytt prov hemma hos honom.

Skulle man då i praktiken ta en spruta då man börjar sträckan i tour de france och sedan vid mål ha lagliga värden? Kanske försig inte hjälper något.

z_bumbi
2006-07-28, 05:46
Schack och skytte tror jag har haft dopingfall.

Biljard -> nandrolon *screwy*

Mart|n
2006-07-28, 06:25
Finns någon bridgespelare som åkte fast för doping med. :D

skaparn
2006-07-28, 06:45
Det här var inte bra.

Man ska visserligen inte döma någon på förhand, och B-provet ska analyseras innan åtgärder vidtas, men det verkar lite illa. Synd när sporten just börjat få lite uppmärksamhet i Sverige för sporten i sig, och inte alla substanser. Det blir inte bättre för att jag dagen innan nyheten släpptes hamnade i ordväxling med en snubbe som hävdade att Landis var dopad - ingen kunde göra en sådan comeback enligt honom. Jag hävdade motsatsen och antar att nästa gång vi ses kommer vadvardetjagsa-en att hagla.

Yankeee
2006-07-28, 07:07
Skaparn, det är bortom mitt förstående hur någon med din hjärna på fullaste allvar kan tro att elitcyklister inte är dopade. Handlar det egentligen inte om att du vill att de ska vara rena? :)

skaparn
2006-07-28, 08:43
Skaparn, det är bortom mitt förstående hur någon med din hjärna på fullaste allvar kan tro att elitcyklister inte är dopade. Handlar det egentligen inte om att du vill att de ska vara rena? :)

Hmmm, fan.

Autosuggestion, självsuggestion, innebär att man genom inbillningskraft påverkar sig själv kroppsligt och/eller själsligt. Inslag av autosuggestion finns i olika psykiska behandlingstekniker för avslappning och för mental träning liksom i meditation enligt österländsk tradition. Autosuggestion har ansetts kunna på naturlig väg förklara bl.a. stigmatisering.

Mehdi
2006-07-28, 08:46
Kanske en dum fråga från min sida, men men:

Hade inte läkarna knipsat kulorna av Armstrong så att han skulle vara beroende av testosterontillskott livet ut?

Det uppfattningen har jag iallafall fått av artiklar, intervjuer på tv osv.

Testosteron är inte det enda han behöver använda. Det är ett flertal dopingslistade läkemedel han använder regelbundet pga sitt tillstånd. En del prestationsinverkande medans andra maskerande.

Yankeee
2006-07-28, 08:48
Om vi tar Armstrong som exempel. Nu vet jag inte hur bra han var när han åkte fast för doping, men elit kan vi väl kalla honom iallafall. Hur troligt är det att en elitåkare som dopar sig (vilket gör att han prestationsförmåga är högre än vad den skulle kunna vara utan) slutar dopa sig och kommer tillbaka ännu bättre än vad han var när han dopade sig och bättre än andra cyklister som dopade sig (åkte fast)? Bara nyfiken :)

Herkulez
2006-07-28, 11:22
inte kul, men inte oväntat heller.


mju mju

Krampus
2006-07-28, 12:42
Biljard -> nandrolon *screwy*

Rumänsk damlandslagsspelare år 2000.
Tragiskt.. :(

http://www.mallorydock.com/images/hallo2000/poolplayer.jpg

MasterChief
2006-07-30, 07:16
Härligt när alla kollos proffstyckare spänner kämusklerna.

Jag är så jävla övertygad att Landis är ren och cykelsporten är renare än många här tror. Det är så jävla mycket skitssnack.

Landis blev testad sex gånger innan detta "positiva test" och två gånger efter under detta TdF. Inga problem med dessa tester.

Han har även testats många gånger förut i sin karriär utan några som helst problem.

Det är inte så att han har ONORMALA nivåer av testosteron. Det är differensen mellan testosteron och epitestosteron som låg över gränsen vid ett test.

Det här är ju vansinne. VARFÖR skulle han riskera hela sin karriär genom att trycka i sig testo mitt under loppet? Det är ju inte ens ett hormon som stärker uthålligheten. Han, om någon, borde väl fatta att vinner han så kommer han testas. Kissar man i flaskan några timmar efter man tryckt i sig testo så åker man dit. Simple as that. Varför skulle han riskera flera år av framtida cykelkarriär för detta? Det är ren jävla idioti och jag tror mer på anti-amerikanska fransmän än att Landis har tagit testospruta.

Det "lustiga" är att Landis var bedrövad efter 16:e etappen och drack både öl och whiskey. Det finns faktiskt studier som påvisar att det kan påverka nivåerna rätt dramatiskt.

Sen allt snack om hans comeback efter den dåliga 16:e etappen. Alla som har cyklat seriöst vet att ena dagen han man paté i benen och andra är man stark som en häst. Det dramatiska var att Landis lyckades med det taktiska draget. När det började dra ihop sig cyklade han inte snabbare än Sastre eller någon annan, utan höll samma tempo.
Inget konstigt i bergen där luftdraget är av mindre betydelse.

Fan, jag är så jävla bitter just nu.

skaparn
2006-07-30, 07:27
Bra skrivet MC! Det finns faktiskt en del detaljer i detta drama som får en att höja ett par ögonbryn. Det är ju inte svårt att föreställa sig hur tidningarna nästan suttit med färdiga rubriker om dopning, blodtörstiga som de är, och ett A-prov med något skumt i är ju mumma om något. Att sedan nyanserat resonera kring vad, varför och andra omständigheter vore lite väl mycket begärt av sportjournalister i Sverige som knappt rapporterat något från cykling förr.

Angående teststeron har jag sett någon påstå att det kan förbättra återhämtnigen. I på cyclingnews.com (http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2006/jul06/jul07news3) sägs följande (en bit ner på sidan):

Dr Moosburger explained how it was done. "You put a standard testosterone patch that is used for male hormone replacement therapy on your scrotum and leave it there for about six hours. The small dose is not sufficient to produce a positive urine result in the doping test, but the body actually recovers faster."

Det kryllade ju inte direkt av referenser så sanningshalten är svårbedömd.

Sverker
2006-07-30, 07:40
Jag tycker MasterChief är inne på rätt spår.

Tester är där för att få bort fuskarna och verka förebyggande på de personer som tvivlar på sin förmåga. Finns tester så hålls dopningen tillbaka. Nackdelen blir ju att vissa åker dit och sporten får negativ uppmärksamhet.



Det är ett pris värt att betala. Bättre att få lite skit och rensa upp än att folk i all evighet tycker att folk som trampar cykel i alperna, springer hundra meter eller lyfter tyngder på ett gym är dopade.


Min uppfattning är att de svenska tävlande testas så ofta, på träning och tävling att de inte dopar sig. De litar på systemet med tester och tävlar på lika vilkor med andra nationers tävlande som också regelbundet testas.

Krampus
2006-07-30, 10:08
Härligt när alla kollos proffstyckare spänner kämusklerna.

Jag är så jävla övertygad att Landis är ren och cykelsporten är renare än många här tror. Det är så jävla mycket skitssnack.

Landis blev testad sex gånger innan detta "positiva test" och två gånger efter under detta TdF. Inga problem med dessa tester.

Han har även testats många gånger förut i sin karriär utan några som helst problem.

Det är inte så att han har ONORMALA nivåer av testosteron. Det är differensen mellan testosteron och epitestosteron som låg över gränsen vid ett test.

Det här är ju vansinne. VARFÖR skulle han riskera hela sin karriär genom att trycka i sig testo mitt under loppet? Det är ju inte ens ett hormon som stärker uthålligheten. Han, om någon, borde väl fatta att vinner han så kommer han testas. Kissar man i flaskan några timmar efter man tryckt i sig testo så åker man dit. Simple as that. Varför skulle han riskera flera år av framtida cykelkarriär för detta? Det är ren jävla idioti och jag tror mer på anti-amerikanska fransmän än att Landis har tagit testospruta.

Det "lustiga" är att Landis var bedrövad efter 16:e etappen och drack både öl och whiskey. Det finns faktiskt studier som påvisar att det kan påverka nivåerna rätt dramatiskt.

Sen allt snack om hans comeback efter den dåliga 16:e etappen. Alla som har cyklat seriöst vet att ena dagen han man paté i benen och andra är man stark som en häst. Det dramatiska var att Landis lyckades med det taktiska draget. När det började dra ihop sig cyklade han inte snabbare än Sastre eller någon annan, utan höll samma tempo.
Inget konstigt i bergen där luftdraget är av mindre betydelse.

Fan, jag är så jävla bitter just nu.


Nää jag håller med totalt!
Varför skulle han ta testosteron? Korkat..

Alla vet ju att det är Nandrolon som trasiga cyklister brukar torska för.. :em:

MilkmaN
2006-07-30, 10:10
Jag trodde att Lance åkte dit nån gång nyligen och det är därför han inte är med nu, för att han inte får.

Men så verkar det inte som att det var...

Fille.p
2006-07-30, 12:53
Tror du han är ren? Jag tror det inte. Jag tror inte heller det är många inom elitidrotten som är rena.
tror man alla är vinnare är dopade så kan man lika gärna lägga ner allt vad idrott heter.

Action
2006-07-30, 13:38
Alkohol är dopingklassat i alla idrotter faktiskt. Även om det bara är positivt i vissa.

NEJ!

P 1. ALKOHOL
Alkohol (etanol) är enbart förbjudet vid tävling, och endast i de idrotter som följer nedan.
Detektion görs på utandningsluft och/eller blod. Gränsvärdet för en dopingförseelse inom
respektive idrottsförbund anges inom parentes.
- Flygsport (FAI) (0.20 g/L) - Karate (WKF) (0.10g/L)
- Bågskytte (FITA IPC) (0.10 g/L) - Modern femkamp(UIPM)(0.10g/L)
- Bilsport (FIA) (0.10 g/L) för discipliner inkl. skytte.
- Biljard (WCBS) (0.20 g/L) - Motorcykel (FIM) (0.10 g/L)
- Boule (CMSB, IPC) (0.10 g/L) - Racerbåt (UIM) (0.30 g/L)

Så det är ok att dricka lite champagne på upploppet i cykel, eller för att stilla nerverna i andra idrotter.

Nitrometan
2006-07-30, 23:31
Det är inte så att han har ONORMALA nivåer av testosteron. Det är differensen mellan testosteron och epitestosteron som låg över gränsen vid ett test.

T/E-kvoten ligger på 1.

Hos i stort sett alla. Nån enstaka avviker men sällan över 2.

Landis hade 11.

Whatever, det visar sig snart.

Action: Tack! Jag hade för mig att de ändrade den skrivningen. Men tydligen inte.

Yankeee
2006-07-31, 06:19
Vore onekligen rätt kul att veta varför mitt inlägg försvann :confused:
Likheten är ju slående. YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH!

Yankeee
2006-07-31, 06:55
http://www.svd.se/dynamiskt/sport/did_13330490.asp

Även här är det självklart ett fel som har begåtts eller någon som har satt dit honom. Sjukt att människor kan vara så naiva. Även fast halva cykeleliten har åkt dit så tvivlar ni ändå på att folk på samma nivå är dopade även när de åker fast.

MasterChief
2006-07-31, 07:47
T/E-kvoten ligger på 1.

Hos i stort sett alla. Nån enstaka avviker men sällan över 2.

Landis hade 11.

Whatever, det visar sig snart.

Action: Tack! Jag hade för mig att de ändrade den skrivningen. Men tydligen inte.


Tja, enligt en tysk "källa".

Skulle det vara så att Landis erkänner så tror jag på det och då lägger jag ner mitt intresse för cykelsporten.

MasterChief
2006-07-31, 07:49
[url]Sjukt att människor kan vara så naiva. Även fast halva cykeleliten har åkt dit så tvivlar ni ändå på att folk på samma nivå är dopade även när de åker fast.

Ja, jag tror fortfarande Gunde var ren. Jag är väl en obotlig optimist.

Men som sagt, Man kan ju undra varför Landis övriga åtta tester under detta TdF var godkända.

Jorgen
2006-07-31, 07:50
Förresten. Vad gör Marion Jones nu? Hon blev ju aldrig fälld i Balco-härvan.

skaparn
2006-07-31, 08:04
Förresten. Vad gör Marion Jones nu? Hon blev ju aldrig fälld i Balco-härvan.

Det sistnämnda är faktiskt intressant, och gränsar till förtal från många medier som ganska slarvigt hanterar det faktum att hon aldrig varit dömd för något, utan bara blivit misstänkliggjord.

Jorgen
2006-07-31, 08:08
Det sistnämnda är faktiskt intressant, och gränsar till förtal från många medier som ganska slarvigt hanterar det faktum att hon aldrig varit dömd för något, utan bara blivit misstänkliggjord.
Ja, medier gottar sig gärna. Dock är det konstigt att hon helt har försvunnit. Har för mig att hon gjorde någon tävling efter skandalen, men med ytterst mediokra resultat.

Yankeee
2006-07-31, 08:16
Ja, jag tror fortfarande Gunde var ren. Jag är väl en obotlig optimist.

Men som sagt, Man kan ju undra varför Landis övriga åtta tester under detta TdF var godkända.

Fast hur många skidåkare åkte dit för doping på gundes tid?

Det kan man göra. Man kan också ställa sig frågan varför andra som testat positivt inte åkt dit på tidigare test. Det är ju ingen hemlighet att det går att dölja doping in i det minsta nu för tiden.

Frantic
2006-07-31, 09:32
Förresten. Vad gör Marion Jones nu? Hon blev ju aldrig fälld i Balco-härvan. Såg ett 100m lopp med henne för ca 1-2 månader sedan, som hon vann.

MasterChief
2006-07-31, 09:42
Fast hur många skidåkare åkte dit för doping på gundes tid?

Det kan man göra. Man kan också ställa sig frågan varför andra som testat positivt inte åkt dit på tidigare test. Det är ju ingen hemlighet att det går att dölja doping in i det minsta nu för tiden.

De hade sämre testmetoder då. Driften att vinna var lika stor för 20 år sedan.

Alltså, varje fall som åker dit i cyklingen är bra. Men samtidigt är jag så less på denna generalisering att alla som är bra är dopade. Landis är en cyklist som jag följt med intresse eftersom han har den bakgrund han har. Jag vägrar helt enkelt att tro att han kör testosprutor mitt i loppet. Det rimmar så jävla illa med allt man läst och hört om honom under flera år. För mig väger det tyngre.

Men visar testet att han tillfört testo (de kan även analysera, även om de testerna är omdiskuterade, om testot är naturligt eller tillfört) så inser även jag att världen har rasat. Då finns det ingen sport jag längre är intresserad av.

Så är B-testet positivt så åker han dit. Chansen att han lyckas rentvå sig är minimala även om just detta labb faktiskt gjort fel i ett liknande test för några år sedan.

skaparn
2006-07-31, 09:45
Men visar testet att han tillfört testo (de kan även analysera, även om de testerna är omdiskuterade, om testot är naturligt eller tillfört) så inser även jag att världen har rasat. Då finns det ingen sport jag längre är intresserad av.

Såja, lugna ner sig. Du kommer tillbaka, fo sho.

Skämt åsido känner jag mig också lite resignerad, och om han är en fuskare kommer det bli med en bitter eftersmak jag ser på cykling en tid framöver.

Jorgen
2006-07-31, 09:47
Labb gör faktiskt fel på tester. Jag har en kompis som har råkat ut för detta. A-provet visade vätskedrivande, (något som han aldrig tagit, han har aldrig rört någon form av olaglig substans någonsin) medans B-provet var helt rent. Labbet erkände att dom hade gjort ett misstag (felaktig hantering av test, rengörning av utrustning). Dock är det extremt ovanligt att det blir fel.

MasterChief
2006-07-31, 09:49
Såja, lugna ner sig. Du kommer tillbaka, fo sho.

Skämt åsido känner jag mig också lite resignerad, och om han är en fuskare kommer det bli med en bitter eftersmak jag ser på cykling en tid framöver.


Nä, det här pajjar semestern ju. :(

Yankeee
2006-07-31, 09:49
De hade sämre testmetoder då. Driften att vinna var lika stor för 20 år sedan.

Alltså, varje fall som åker dit i cyklingen är bra. Men samtidigt är jag så less på denna generalisering att alla som är bra är dopade. Landis är en cyklist som jag följt med intresse eftersom han har den bakgrund han har. Jag vägrar helt enkelt att tro att han kör testosprutor mitt i loppet. Det rimmar så jävla illa med allt man läst och hört om honom under flera år. För mig väger det tyngre.

Men visar testet att han tillfört testo (de kan även analysera, även om de testerna är omdiskuterade, om testot är naturligt eller tillfört) så inser även jag att världen har rasat. Då finns det ingen sport jag längre är intresserad av.

Så är B-testet positivt så åker han dit. Chansen att han lyckas rentvå sig är minimala även om just detta labb faktiskt gjort fel i ett liknande test för några år sedan.

Du kan mycket väl ha rätt. Jag har ju inget stöd för mina åsikter. Jag säger bara vad anser vara rimligt.

MasterChief
2006-07-31, 09:51
Du kan mycket väl ha rätt. Jag har ju inget stöd för mina åsikter. Jag säger bara vad anser vara rimligt.

Jag tror inte du förstår hur mycket jag hoppas jag har rätt.

skaparn
2006-07-31, 09:52
Du kan mycket väl ha rätt. Jag har ju inget stöd för mina åsikter. Jag säger bara vad anser vara rimligt.

Mmmm, och till viss mån erkänner jag att jag rabblar ett mantra som jag anser vara bekvämt.

Lillgrabben
2006-07-31, 09:57
Jag tror inte du förstår hur mycket jag hoppas jag har rätt.


Jag förstår dig precis.

Jag kände på samma sätt som du då styrkelyftaren Jörgen Ljungberg avstängdes för doping tidigare i våras. Man ville ju inte tro att en som varit motståndare & propagerat mot doping skulle vara skyldig till dopingbrott.

Jörgens fasttagande var ( om ändå helt rätt!!) en hård smäll för min idrott då en av de yttersta förgrundsgestalterna visade sig vara fuskare...

Nitrometan
2006-08-02, 12:32
Snart kanske B-provet är analyserat. Om inte hela Frankrike hinner gå på semester först.

Från Velonews:
Some of the testosterone found in Tour de France winner Floyd Landis' "A" sample is from an external source and not his body's, The New York Times reported on Tuesday, quoting an unidentified UCI official.
The carbon isotope test on the first of Landis' two urine samples taken after his 17th stage win in last month's Tour indicates the presence of synthetic testosterone, said the official with knowledge of the results from France's Châtenay-Malabry anti-doping laboratory.

http://velonews.com/news/fea/10627.0.html

Vi får väl se vad de kommer fram till.

Heavy Duty
2006-08-02, 13:14
Det var på CSN eller vad jag nu kollade på om testet! Han har visat negativt på ALLA prov 17st eller vad det nu var!

Sen var det ett reportage med en expert som sade att han tyckte det var konstigt att han skulle testa positivt på sista testet då AAS absolut inte hinner tillföra några resultat alls i slutet på tävlingen.

Däremot tror dom att testet kan ha blivit nersmutsat med avsikt osv. Han har ju även erbjudet sig att gå igenom olika tester för att bevisa att han är ren!

Nitrometan
2006-08-02, 13:45
Sen var det ett reportage med en expert som sade att han tyckte det var konstigt att han skulle testa positivt på sista testet då AAS absolut inte hinner tillföra några resultat alls i slutet på tävlingen.

Såg du hur sliten han var dagen innan det positiva testet? Han orkade knappt i mål. Dagen efter körde han ifrån alla.

Den experten menar alltså att AAS inte skulle ha några omedelbara (eller ens på ett par dar) effekter?

Ska bli spännande att se vad som blir resultatet.

Yankeee
2006-08-02, 13:46
Såg du hur sliten han var dagen innan det positiva testet? Han orkade knappt i mål. Dagen efter körde han ifrån alla.


Malto efter passet.

MasterChief
2006-08-02, 14:00
Såg du hur sliten han var dagen innan det positiva testet? Han orkade knappt i mål. Dagen efter körde han ifrån alla.


Ja, men det är helt i sin ordning. Väldigt vanligt inom konditionssporten och begreppet "idag hade jag bra ben" stämmer verkligen. Jag upplever det själv regelbundet.

Sen var det som sagt det taktiskta draget som var fenomenalt och hans prestation var "normal" Landisnivå. Det var 16:e etappen som var onormal sett från ett fysiologiskt perspektiv, inte den 17:e.

Hans tempo/fart var bra men inte onormalt bra. I backarna är man inte beroende så mycket av draghjälp om man är en stark klättrare. När Sastre och Co insåg sin miss så tog de in på honom och i sista klättringarna så körde inte Landis snabbare än någon annan kanon ( i princip).

Den troligaste orsaken om han nu, gud förbjude, har tagit testo är ju att det, som sagt, boostar återhämtningen.

Nitrometan
2006-08-02, 14:03
Malto efter passet.
Antagligen.


Skulle inte http://www.landis.com/ öppna den 1:a augusti?

Edit. floydlandis var det, den var visst OK nu igen...

skaparn
2006-08-04, 17:07
Nu pratar Landis om uttorkning, men det låter mindre troligt om man ska tro på vissa kommentarer i artikeln.

Proffsklungan.nu (http://www.proffsklungan.nu/fullstory.php?id=1154686271&subaction=showfull&template=Headlines)

skaparn
2006-08-05, 10:10
Jaha, det verkar inte finnas något för Landis att hämta i B-provsresultatet till sitt försvar. Illa, men kanske itne oväntat, så stor chans var det väl inte att det var ett felaktigt prov som gett de höga värden som man pratat om.

Landis B-prov positivt (http://www.proffsklungan.nu/fullstory.php?id=1154768652&subaction=showfull&template=Headlines)

MasterChief
2006-08-05, 12:15
En mörk dag. Känns jävligt trist. Fan. Fan. :(

Yankeee
2006-08-05, 13:26
http://img41.photobucket.com/albums/v125/fireemblem87/pwned.jpg


Skönt att Landis stärkte min tes :)

Jorgen
2006-08-05, 13:33
[IM]http://img41.photobucket.com/albums/v125/fireemblem87/pwned.jpg[/IMG]


Skönt att Landis stärkte min tes :)
Skadeglädje. Det bästa som finns. ;)

Yankeee
2006-08-05, 13:38
Skadeglädje. Det bästa som finns. ;)

Hehe japp :)

MasterChief
2006-08-05, 15:01
Hehe japp :)

Alltså, jag tror fortfarande han är oskyldig. Alla tycker väl jag är en blåögd jävel men fan, det känns så förbannat fel hela den här soppan.

Personligen tycker jag Minuteman skulle passa för en liten påhälsning i det franska labbet. Ett helt rimligt agerade anser jag.

Krampus
2006-08-05, 15:09
Alltså, jag tror fortfarande han är oskyldig. Alla tycker väl jag är en blåögd jävel men fan, det känns så förbannat fel hela den här soppan.

..och gud finns på riktigt åsså!!! :Virro


---===:::banned :::===---

Nitrometan
2006-08-06, 21:28
Alltså, jag tror fortfarande han är oskyldig. Alla tycker väl jag är en blåögd jävel men fan, det känns så förbannat fel hela den här soppan.
Tror du på tomten också?

* Både A- och B-prov var positiva.

* Phonakstallet sparkar honom och säger att de inte backar upp hans överklagan.

Båda dessa saker pekar starkt mot att han är skyldig (phonak vill alltså försöka rädda sitt namn genom att snabbt och kraftfullt ta avstånd från honom).

Sannolikheten att han skulle vara ren är väldigt liten.

Nu blir han fråntagen segern och segerpremien (450000 € tror jag?).

skaparn
2006-08-06, 21:37
* Phonakstallet sparkar honom och säger att de inte backar upp hans överklagan.

Båda dessa saker pekar starkt mot att han är skyldig (phonak vill alltså försöka rädda sitt namn genom att snabbt och kraftfullt ta avstånd från honom).

Om vi nu enas om att Landis fuskat, så återstår en väldigt viktig detalj, nämligen i vilken grad Phonak var inblandat.
Det är inte första gången det är skandaler i det stallet, Tyler Hamilton är en av de stora namn som fått gå. Vill minnas att det var någon från Phonak i Vueltan som fick gå med buller och brak, men minnet sviker mig lite nu.


Något säger mig att lagen är så pass seriösa idag att du som åkare borde ha ganska svårt att ägna sig åt avancerad(?) dopning utan att det upptäcks. De testas säkert regelbundet internt bara för att hålla koll på hälsa och dylikt, och här borde man väl kunna se ifall det är fuffens i görningen.
Det jag inte har någon aning om dock är hur pass svårt det är att dopa sig, kan man som hobbysnickare ta EPO och få något ut av det eller behöver man en lagläkare som avgör dosering etc? Nu var det iofs testosteron Landis åkte dit för men frågan är lite svepande? Är det svårt att dopa sig på elitnivå? Svaret är avgörande för hur jag ska misstänka andra än bara den utövande idrottaren vid dopingfall.

Dumleman
2006-08-06, 21:37
Jag tenderar att tro på folk som blånekar. Jag har ingen aning om hur man testodopar sig men det kan väl vara någon annan som har dopat honom utan hans vetskap eller vilja?

Krampus
2006-08-06, 21:51
Jag tenderar att tro på folk som blånekar. Jag har ingen aning om hur man testodopar sig men det kan väl vara någon annan som har dopat honom utan hans vetskap eller vilja?

En spruta in i muskeln.
Alla andra varianter sägs ge alldeles för lite verkan (Gel, orlat osv).
Så det är nog ganska svårt att få i sig det utan att märka det...

Nitrometan
2006-08-06, 22:12
Det jag inte har någon aning om dock är hur pass svårt det är att dopa sig, kan man som hobbysnickare ta EPO och få något ut av det eller behöver man en lagläkare som avgör dosering etc? Nu var det iofs testosteron Landis åkte dit för men frågan är lite svepande? Är det svårt att dopa sig på elitnivå? Svaret är avgörande för hur jag ska misstänka andra än bara den utövande idrottaren vid dopingfall.
Jag läste en artikel för 3-4 år sen av en amerikansk cyklist/journalist som testade att EPO-dopa sig. Han ville se om det gav nån effekt på hans nivå (glad amatör) och så vile han ha försöket som grund för att kunna bedöma elitåkarnas prestationer.

Efter två doser (en injektion i veckan) hade han klättrat från att snitta kring plats 30-40 i loppen han körde till att ligga runt plats 20-25. Efter fyra doser låg han topp tio. Han ändrade inget i sin träning. Han upplevde att kraften aldrig tog slut, han kroknade aldrig i uppförsbackar. Men han fick vara noga med att dricka mycket eftersom blodet blev mer trögflytande. Han berättade om ett lop då han var uppe på fjärdeplats men blev tvungen att stanna för att vattnet var slut, han fick vänta in sin (lagets) följebil, tryckte i sig en halvliter vatten, tog med sig ett par flaskor och lyckades komma i mål som åtta. Sen la han ner EPO.

Det verkade inte så svårt på hans beskrivning.

Testo? Bara att ta en spruta i lagom stor muskel (ska tas intramuskulärt).

Nitrometan
2006-08-06, 22:14
Jag tenderar att tro på folk som blånekar.
Ja, just det. För folk som ertappas med fingrarna i syltburken brukar ju alltid erkänna?

Nitrometan
2006-08-16, 14:34
Nu lägger tydligen phonak ner hela stallet.

http://proffsklungan.nu/fullstory.php?id=1155650129&subaction=showfull&template=Headlines

Är han fortfarande oskyldig?

MasterChief
2006-08-16, 18:17
Nu lägger tydligen phonak ner hela stallet.

http://proffsklungan.nu/fullstory.php?id=1155650129&subaction=showfull&template=Headlines

Är han fortfarande oskyldig?

Att Phonak skulle försvinna som huvudsponsor var ju klart innan TdF. Att ingen vill ta över laget känns ju rätt självklart oavsett om han är skyldig eller inte. Att bevisa hans oskuld lär ju vara nästintill omöjligt.