handdator

Visa fullständig version : Hjälp med upplägg tack..


Ein
2006-07-26, 17:01
Hej alla hälsofreks! =)

Martin är mitt namn jag är född 1983, är 175 cm lång och väger för nuvarande 68 kg(71 för ett par månader sen!=/) och tränar i första hand för att bli en duktig thai boxare(hållt på i ett år nu).

Men vill bli några kilon muskler tyngre så därför gymmar jag även(har gymmat till o från i mitt liv men senast har jag hållt på lite längre än ett halvår). Har som mål att väga 70 kg matchvikt, dvs: creatinfri, färdigbastad och färdigdeffad, den sista biten verkar min kropp klara av själv dock oavsett vad jag äter ungefär. därför känns det som att 73-75 kg innan jag ger upp creatinet sammt sätter mig i bastun verkar lagom(?).

Nu är det också så att efter en månads lättja(och vilande av överansträngda vader) har jag börjat ta tag i träningen igen samt har satt som mål att gå en match innan året är slut, det är där det jobbiga ligger, för att gå en match kräver jag inget mindre än en stålmannen liknande kondition och måste då tvinga in runt 3 st(?) jogging pass i veckan som redan har 3 st tb pass och ca 3 st gym pass inbokade..

Visst det hade varit lugna gatan om man inte hade ett jobb som krävde 9 timmar av ens vardag men nu är det tyvär inte så.. och så har vi ju bara 7 dagar på en vecka.. :p Är även lite smårädd att jogga tätt intill ett gym/tb pass med tanke på förbränningen(vill heldst äta gröt/ris/pasta runt 1 h innan nån fom av träning så jag inte äter upp mig själv..) Men det kanske är ren nojja eller vad säger ni?

Blev lite rörigt nu kanske men frågan är: Hur ska jag göra för att få ihop maximal muskeltillväxt med konditionsträning och tb?

/Martin

Mr. Moose
2006-07-27, 07:29
Först får man väl säga....

Välkommen till kolo.

9 Pass i veckan + heltids arbete!! Tja, det är väl bara att säga upp sig och stämpla så har du tid att koncentrera dig på träningen. :em:

Just kidding.

Varför tre jogging pass? Jogging är ganska låg intensitet och en Thai boxnings match är tvärt om. Jag hade anpassat kardion så den var mer likartad vad du behöver, High intensity! Efter Thaiboxnings träningen kan du köra några "set" HIIT på säcken. 1 minuts full fart, sparkar och slag, vila 1-1,5 minut, upprepa, fungerar också att hoppa rep, samma stil.

Börja med 3-4 "set" sen kan du öka på antalet set om du så känner för det. Kanske köra HIIT två ggr i veckan och ett joggingpass?

Svårt att svara på din sista fråga, att lägga på muskler med 6 pass boxning/kardio är inte det lättaste. Jag hade nog begränsat styrketränandet till två pass i veckan, pass 1, Knäböj och bänkpress. Pass 2, marklyft och militärpress. Uppvärmning och 3-4 arbets set per övning, inget mer.

Just nu är det viktigare att du tränar teknik i Thaiboxningen och låter styrkan komma långsamt. Om några år när teknikerna sitter kan du kanske koncentrera dig mer på just styrka om det då skulle behövas.

Claes

Ein
2006-07-27, 22:31
Först får man väl säga....


Tackar tackar!

Ang joggen så är intervallträning det som står på menyn..
Men slå på säcken låter snällare mot mina vader faktiskt, enda problemet är att efter ett tb pass finns typ inte, #1 man e slut, #2 man e tömmd på energi, #3 nästa grupps tur.. möjligt att man kan investera i en säck i värsta fall...

men så du menar att låg intensitets träning och hög intensitets träning inte har mkt med varann o göra? man hör ju många historier iaf om tex buakaw por pramuk(om du vet vem..) mfl som stiger upp på morgonen o börjar dagen med en 2 mila jogg...

ska dom 4 övningarna täcka hela kroppen? men sant iaf att teknik o kardio är viktigast, muskelmassa grejen är mest fåfänga.. :em:

men iof hur många här inne kan påstå att dom inte är lite fåfängda? ;P

Mr. Moose
2006-07-28, 08:39
Tackar tackar!

Ang joggen så är intervallträning det som står på menyn..
Men slå på säcken låter snällare mot mina vader faktiskt, enda problemet är att efter ett tb pass finns typ inte, #1 man e slut, #2 man e tömmd på energi, #3 nästa grupps tur.. möjligt att man kan investera i en säck i värsta fall...

men så du menar att låg intensitets träning och hög intensitets träning inte har mkt med varann o göra? man hör ju många historier iaf om tex buakaw por pramuk(om du vet vem..) mfl som stiger upp på morgonen o börjar dagen med en 2 mila jogg...

ska dom 4 övningarna täcka hela kroppen? men sant iaf att teknik o kardio är viktigast, muskelmassa grejen är mest fåfänga.. :em:

men iof hur många här inne kan påstå att dom inte är lite fåfängda? ;P


I stället för att använda säck för kardio kan du hoppa rep, fungerar utmärkt men tar lite mer på vaderna.

Joggning fungerar också för att förbättra konditionen men i ditt fall med många pass per vecka är HIIT mer tids effektivt, (tror personligen att det också är mer lämpat för typen av träning/tävling du utövar.) Vid HIIT vänjer kroppen sig vid att återhämta sig snabbt efter ett "energi sprint", joggning lär kroppen att hålla ett lägre tempo men under mycket längre tid.

Ang styrke passen, nej, dom övningarna täcker inte alla muskelgrupper direkt men du kommer överlag att bli starkare i hela kroppen. Ingen byggarkropp men det var väl att bli en bra Thaiboxare som var målet?

Att jag bara tog de få övningarna beror på att de täcker det mesta samt att med din träningsvolym antagligen inte har återhämtning nog för två långa pass. Men känns det bra kan du lägga till lite om du vill.

Claes

Ein
2006-07-28, 15:49
I stället för att använda säck för kardio kan du hoppa rep, fungerar utmärkt men tar lite mer på vaderna.

Joggning fungerar också för att förbättra konditionen men i ditt fall med många pass per vecka är HIIT mer tids effektivt, (tror personligen att det också är mer lämpat för typen av träning/tävling du utövar.) Vid HIIT vänjer kroppen sig vid att återhämta sig snabbt efter ett "energi sprint", joggning lär kroppen att hålla ett lägre tempo men under mycket längre tid.

Ang styrke passen, nej, dom övningarna täcker inte alla muskelgrupper direkt men du kommer överlag att bli starkare i hela kroppen. Ingen byggarkropp men det var väl att bli en bra Thaiboxare som var målet?

Att jag bara tog de få övningarna beror på att de täcker det mesta samt att med din träningsvolym antagligen inte har återhämtning nog för två långa pass. Men känns det bra kan du lägga till lite om du vill.

Claes

dom 10-15 minuterna hopprep som vi kör som uppvärming inför varje thai pass är nästan för mkt för vaderna bara dom, så hopprep skippar jag.

Man har ju velat ha en säck hemma rätt länge nu o nu har man ju en ursäkt :p , så du tror inte intervallträning på joggen kan vara nått? (kubba järnet en sträcka, jogga lungt en sträcka osv osv).. vad tränar du för något själv om man får undra?=)

Japp thai boxning är huvudsyftet... om dom övningarna gör jobbet så har jag inga problem o släppa "bicepscurlen"(mfl), tror armarna börjar bli lite väl disco ändå :p