handdator

Visa fullständig version : Åbo?


Wain
2006-07-26, 09:56
Ser ut som om jag kommer att bo ett par månader i Åbo under hösten och våren som en del av en traineetjänst. Har själv aldrig varit i Finland så jag vet inte mycket om vår lilla granne i öst.:em: Tänkte därför höra med er här på kollo om vad jag kan vänta mig av "staden".

Så, är det någon som har några erfarenheter av Åbo att dela med sig av? Är det en tråkig by (som jag misstänker) eller finns det något kul att göra där? Bör jag ta med kniiiiven? Klarar jag mig på "Ei saa peittää" och "Moi mukulat"? :Virro
Finländarna här på brädan borde väl ha lite koll?

stridis
2006-07-26, 10:28
Nu semestrar jag mest i Åbo skärgård så jag går inte ut så mycket i Åbo när jag är där. (Snickrar mest på familjens sommarstuga, heh), men skärgården är underbar om man har båt. Gör gärna ett strandhugg i Verkan i Korpo, Buffalo har fina revben.

Förresten säg till om du hittar ett vettigt gym där? Har bara hittat ett jävla sats-gym när jag varit där.

Du klarar dig hyfsat med svenska som tur är. Men det märks att vissa bara kan rostig skol-svenska.

stahlberg
2006-07-26, 10:30
Jag är egentligen fel person att svara. Men jag kan ju börja.

Någon "by" är Åbo ändå inte. Där bor drygt 100.000 människor. Ändå är Åbo en liten stad med ett förhållandevis litet centrum. Aura å som går igenom staden delar på sätt och vis in den i två delar.

Åbo har finskspråkig majoritet, men ändå en förhållandevis stor svensk minoritet. Åbo är universitetsstad med två universitet (senskspråkiga Åbo Akademi och finskspråkiga Åbo universitet). Där finns alltså en hel del studerande, många av dem med svenska som modersmål. Ett bra sätt att få kontakt med svenskspråkiga (iaf om man är ung) är att besöka Åbo Akademis restaurang/disco (eller vad det kan vara nuförtiden).

Beroende på dina intressen kan du nog hitta på både det ena och det andra att göra i Åbo.

Daniel_S
2006-07-26, 10:37
Åbo har varit min hemort i flera år, och här trivs jag bra. Att kunna finska hjälper lite, eftersom bara 5% är svenskspråkiga. Foll i allmänhet är mer avslappnade än i t.ex. Helsingfors, men hur du upplever det vete fan :)

Här finns tre universitet, två yrkeshögskolor (steget under uni.) och ett antal andra skolor, vilket påverkar stadsbilden positivt. Om du är här så länge uteserveringarna är öppna, så kommer Aura å:s strandkant att vara samlingsplatsen, speciellt restaurangbåtarna. Annars finns egentligen allt nöjesliv inom några kvarter kring salutorget. Centrumet är kompakt och avstånden är rätt korta, och det är inte oöverkomligt dyrt att bo centralt. Undvik förorterna om du inte tycker om att cykla eller har bil, bussarna står inte precis på kö för att plocka upp dig.

Kul kan du var som helst, beror ju på vad du uppskattar. Här finns ligalag i hockey (TPS), ligan håller samma klass som Elitserien. Två fotbollslag i högsta serien, nivån är ett skämt men det finns ju inget bättre att tillgå. Utelivet är väl hyffsat bra, Åbo sägs vara europas pubtätaste stad efter Dublin. Nattklubbar finns ett 10-tal av varierande klass.

Sen finns slott, domkyrka, 24h-kryssningar för svineri, bra möjligheter för idrott och träning samt säkert en massa jag glömt eller inte känner till.

kharon
2006-07-26, 17:22
Träna kan du exempelvis göra på gym2000 (www.gym2000.fi)
eller också P&P (http://www.ppfitnesscenter.com/) är hyfsat.

I kuppis idrottshall (http://www.turku.fi/Public/?contentid=27810) finns ett billigare gym, som även är ganska bra.


Stahlberg sitter och ljuger, eftersom Åbo har hela 175000 invånare.

Annars finns väl allt man förväntar sig att medelstor stad i en öststat ska ha. Svenska klarar du dig med här och där, annars snackar nog majoriteten engelska om du inte kan finska. Egen kniv kan vara bra att ta med, men går också naturligtivs att få tag i på plats.

Cykla går bra, finns bra cykelvägar, och bussar går överallt och oftast 4 ggr i timmen. Var ska du bo?

Wain
2006-07-26, 18:45
Tack för alla tips, får bli att kolla upp Stahlbergs gymförslag när jag kommer över. Blir troligtvis inte flytt till Åbo förrän slutet av september.

Var ska du bo?

Vet inte ännu, lutar åt att företaget kommer att hjälpa till med att ordna bostad.:thumbup:

Wain
2006-09-12, 14:06
Sådar, nu ær jag i Finland, fløg øver efter ett par veckor i Miami. Bor bredvid ån, på Laivurinkatu, ganska næra Wærtsilas område. Verkar vara en ganska trevlig småstad. Maten verkar dock tyværr vara ganska dyr hær i Finland, speciellt køtt, så nu kommer troligtvis matkontot att dra ivæg. Har dessutom varit runt i ca 8 mataffærer utan att lyckas hitta fryst kyckling?!?:confused:

Har fixat till mig en veckas gratis træning på Elixia (liknar SATS) så nu ær det bråttom att hitta ett riktigt gym. Någon som vet om ett sådan står att finna næra dør jag bor? Var ær det bæst att køpa kosttillskott? Såg två affærer som låg bredvid Salutorget, ær det dessa som gæller?

Vore dessutom bra om någon hade koll på vilka utestællen ær det som gæller? Går man in på fel stælle så ær det væl risk att man blir knivhuggen av ett Mumintroll? *innocent*

Slartibartfast
2006-09-12, 14:51
Wain, du har PM.

Pepparkakssmurfen
2006-09-12, 15:31
Ta inte med kniven...köp en där FFS!

Wain
2006-09-13, 16:22
Ta inte med kniven...köp en där FFS!

Man ville ju vara beredd redan på flygplatsen.
:MrT:

Pepparkakssmurfen
2006-09-13, 22:38
Man ville ju vara beredd redan på flygplatsen.
:MrT:


Hmm... det har du rätt i!

Wain
2006-09-14, 13:15
Wain, du har PM.

Tackar. Nu måste jag bara lära mig lite finska...