handdator

Visa fullständig version : Plugga i linköping?


gothen
2006-07-26, 09:30
Är antagen till linköpings universitets ekonomlinje och undrar om någon kan berätta lite om staden utanför studierna och om själva studenttiden där?
Är det roligt eller är det bara en håla man vill bort från?
Har för mig att jag sett att linköping är en av sveriges mest cyckelvänliga städer :)

Liten Men Fet
2006-07-26, 12:36
Är antagen till linköpings universitets ekonomlinje och undrar om någon kan berätta lite om staden utanför studierna och om själva studenttiden där?
Är det roligt eller är det bara en håla man vill bort från?
Har för mig att jag sett att linköping är en av sveriges mest cyckelvänliga städer :)

Jag har bott i linköping i 6 år och tycker det är ganska trevlig stad, studentlivet är bra med 4 olika studentpubar. Ett problem på sommar är att det blir ganska dött i området ryd (där många studenter bor) och att det mer eller mindre krävs en bil för att ta sig till hyfsade badplatser.

Boendet är utspritt dom flesta studenterna bor i ryd men det är ganska avskillt från resten av staden och det bor flest teknologer i ryd en fördel är att studentpuben Herrgården ligger i ryd. Annars kan man bo på T1, flamma och ett par till ställen.
Linköping är cykelvänligt fast det alltid blåser motvind.

På ekonomiutbildningen finns väldigt många tjejer, vilket kan vara trevligt om man är pojke och tycker om flickor. Dock existerar det en hel del "utbildnings-rasism" där andra utbildningar och framförallt teknologer ses som nördiga och inte värda att umgås med. Men den utbildningsrasismen är utspridd över hela universitetet och är man bara medveten om den och inte går det så det nog ingen fara.

Kommer man från en lite håla känns linköping som en storstad men kommer man från stockholm eller göteborg så känns den nog ganska liten.

Axmode
2006-07-26, 13:10
Linköping är en kanonstad på vintern, speciellt om du gillar hockey :)
Det är Sveriges 5e största stad med cirka 136 000 invånare. Själv är jag 19 år och bor i området t1 bland massor av studenter. Brukar vara ett jävla liv här. Du kommer även kunna träna på det gemytliga gymbolaget som är öppet 24/7 där folk som OggeP, Jay-z, bartman och Elan tränar m.fl. (www.gymbolaget.se

Det du skrev med cyklingen stämmer, har för mig det kallas något i stilen med cyckelstaden eller något sådant. Går att cykla överallt med jättebra cykelvägar.

Welcome to the paradise city

snelhest
2006-07-26, 13:49
Har också bott i linköping. Äcklig stad full med moralkärringar.

Den tiden jag var student var i alla fall inte studentlivet något speciellt och det är inte bara för att jag är osocial utan ingen jag kände var av annan åsikt. I princip alla jag träffade tyckte det var en skitstad. Inget drag i korridoren vi hade heller. De ökända "korridorsfesterna" inträffade i alla fall inte en enda gång under det året jag var student. och jag hörde inte heller talas om någon. Ärligt talat verkade alla bara sitte inne på sina rum och surfa på lunarstorm eller nåt. Räkna inte med att du får ett "socialt nätverk" bara du bor i korridor för du kommer knappt träffa dina grannar ändå eftersom de bara sitter på sina rum och ugglar.

Herrgården påminner om en begravning.

Cykelstad... om du gillar att cykla extremt långt (allt ligger långt långt bort när du är i linköping) och räkna med att snutarna kommer jaga dig om du cyklar utan lyse på kvällarna. Jaga cyklister är polisens viktigaste uppgift i den här staden. Det är inte så konstigt att aldrig dubbelmordet blev löst när resurserna läggs på sådant "viktigt".
Räkna också med att Linköping är cykelhjälmen och storebrorstatens näste så om det blir hjälmtvång för cyklister kommer det hit först av alla och polisen KOMMER lägga stora resurser på att jaga cyklister utan cykelhjälm.
dessutom kommer din cykel bli stulen.
akta så du inte cyklar på gångbana/trottoar eller fel sida heller för då är det stor risk för snutjakt.

gymbolaget kommer ligga skitlångt bort vart du än bor.

NiXPhoenix
2006-07-26, 13:57
Linköping verkar vara en äkta skitstad, målande beskrivning av dig Snelhest. :)


Har en polare som bor där och han verkar tycka att det är bra, men jag vet inte så mycket mer än det. ;)

Liten Men Fet
2006-07-26, 14:14
Den tiden jag var student var i alla fall inte studentlivet något speciellt och det är inte bara för att jag är osocial utan ingen jag kände var av annan åsikt. I princip alla jag träffade tyckte det var en skitstad. Inget drag i korridoren vi hade heller. De ökända "korridorsfesterna" inträffade i alla fall inte en enda gång under det året jag var student. och jag hörde inte heller talas om någon. Ärligt talat verkade alla bara sitte inne på sina rum och surfa på lunarstorm eller nåt. Räkna inte med att du får ett "socialt nätverk" bara du bor i korridor för du kommer knappt träffa dina grannar ändå eftersom de bara sitter på sina rum och ugglar.


Angående korridorsfesterna så har vi haft ett par riktigt trevliga, men det hänger ju på vad det bor för människor i korridoren. Självklart kan man heller inte vänta sig att man får det bästa tänkbara sociala umgänget av sig själv utan det beror ju på vilka man väljer att umgås med. Ingen av mina polare sitter och nördar framför datorn trots att jag pluggar datavetenskap.

Jag har bott i två korridorer, den första var skitbra tills alla trevliga flyttade och skygga personer flyttade in. Så jag flyttade då till en annan korridor som har varit skitbra, nu flyttar alla trevliga igen så då drar jag med. Allt blir vad man gör det till. Trivs man inte så kan man flytta istället för att sitta och grina inne på sitt rum.

Om inte dom Trevliga Personerna finns i korridoren eller i klassen du går så finns det massor med föreningar man kan vara med i. Tycker man om att festa så kan man försöka få jobb på till Herrgården så finns det massor med trevliga människor där.
Det finns trots allt 15-20 000 studenter i linköping så då ska det väl vara fan om man inte kan hitta 5 trevliga kompisar om man anstränger sig lite. Eller?


Herrgården påminner om en begravning.

Den kanske gjorde det för några år sedan men nu är det renoverat och fint. Pub på bottenvåningen där det serveras hyfsad mat, en trappa upp finns det ett dansgolv och två barer samt blackjack.
HG är ett väldigt trevligt ställe om man vill gå ut och käka och ta en öl. Det är öppet må, ti, ons, tor, fre, lö och har pizzabuffe på söndag på dagen. Inte ett bra ställe om man ska gå ut och ragga men trevligt om man vill umgås med kompisar.
Så om det är en begravning så vet inte jag var Snelhest har fått sin tidigare pubvana.


Cykelstad... om du gillar att cykla extremt långt (allt ligger långt långt bort när du är i linköping) och räkna med att snutarna kommer jaga dig om du cyklar utan lyse på kvällarna. Jaga cyklister är polisens viktigaste uppgift i den här staden. Det är inte så konstigt att aldrig dubbelmordet blev löst när resurserna läggs på sådant "viktigt".
Räkna också med att Linköping är cykelhjälmen och storebrorstatens näste så om det blir hjälmtvång för cyklister kommer det hit först av alla och polisen KOMMER lägga stora resurser på att jaga cyklister utan cykelhjälm.
dessutom kommer din cykel bli stulen.
akta så du inte cyklar på gångbana/trottoar eller fel sida heller för då är det stor risk för snutjakt.

gymbolaget kommer ligga skitlångt bort vart du än bor.

Linköping är ju som sagt ganska stor stad så det tar ju ganska lång tid att cykla från ena stället till det andra, det tar kanske 15-20 min från ryd till centrum och 7 min från ryd till universitetet. Gymbolaget ligger om jag inte minns fel i innerstaden.
Angående poliser så har jag cyklat full och utan lyse i 5 år utan att bli stoppad, jag har dock sett en polisbil på cykelbanan en gång. Min cykel har blivit stulen en gång på 5 år men det är ganska mycket cykelstölder så en inte så dyr cykel med ett bra lås rekommenderas.

Så jag som bott här tycker att Snelhest snackar skit men det kanske är hans erfarenhet av linköping. Jag trivs ganska bra och umgånget utvecklas med åren så man sållar bort dom som inte är så mycket att ha och man träffar nya kompisar.

michael
2006-07-26, 14:25
Viktig information.
Låt dig inte luras, herrgården må vara ett fint ställe, det är dock ett ställe fyllt med teknolog-nördar med en övervägande majoritet av det manliga könet. Går du på krogen med syftet som delas av majoriteten av killar, att bli full och hitta kärleken(om än för en natt) så rekommenderar jag starkt flamman , nationernas hus eller valfri "normal" nattklubb/krog. Dessvärre ligger varken eller i ryd eller ens nära, så det är cykeln som gäller.

Liten Men Fet
2006-07-26, 14:35
Viktig information.
Låt dig inte luras, herrgården må vara ett fint ställe, det är dock ett ställe fyllt med teknolog-nördar med en övervägande majoritet av det manliga könet. Går du på krogen med syftet som delas av majoriteten av killar, att bli full och hitta kärleken(om än för en natt) så rekommenderar jag starkt flamman , nationernas hus eller valfri "normal" nattklubb/krog. Dessvärre ligger varken eller i ryd eller ens nära, så det är cykeln som gäller.

Det här håller jag med om och därför brukar jag stället i syfte att gå ut, käka billigt och dricka några bärs med polarna. Det är INGET ställe där man hittar miljarder med brudar.
Flamman har trevliga jazz-kvällar på onsdagar och halvapriset på fredagar.
Cykeln är det som gäller om man inte vill ha en promenad till flamman eller ner på stan, det går också bussar 3-4 gånger i timmen och taxi kostar runt 150 från ryd till centrum.

Liten Men Fet
2006-07-26, 14:40
teknolog-nördar

Så var det det här med utbildningsrasism och grova generaliseringar..

Häst mot folkgrupp för helvete.

michael
2006-07-26, 14:51
Känner du dig träffad?
Jag kan med säkerhet konstatera bekräftat av personliga erfarenheter från skolgången och ofrivilliga observationer i Herrgården på helgerna att en övervägande majoritet av herrarna som besöker detta etablissemang anses som nördar.

Nerd
1. A foolish, inept, or unattractive person.
2. A person who is single-minded or accomplished in scientific or technical pursuits but is felt to be socially inept.

Detta är fakta snarare än generalisering. Eller har du något motbevis för att det faktist med regelbundenhet hänger flera personer som är raka motsatsen av någon av ovannämnda kriterier?

Didnt think so..

Eller har du en fallenhet för att skrika grova generaliseringar och hets mot folkgrupp om jag säger att negrer är mörkhyade?

Liten Men Fet
2006-07-26, 15:17
Känner du dig träffad?
Jag kan med säkerhet konstatera bekräftat av personliga erfarenheter från skolgången och ofrivilliga observationer i Herrgården på helgerna att en övervägande majoritet av herrarna som besöker detta etablissemang anses som nördar.


Om jag känner mig träffad? Knappast och det är ju det som stör mig. Jag vill inte klassas in som nörd av någon inbilsk tönt som tror han/hon är bättre än mig.
Visst finns det ganska många som skulle kunna klassas in som nörd men det finns mycket skumma människor på dom andra utbildningarna också.


Detta är fakta snarare än generalisering. Eller har du något motbevis för att det faktist med regelbundenhet hänger flera personer som är raka motsatsen av någon av ovannämnda kriterier?

Didnt think so..

Eller har du en fallenhet för att skrika grova generaliseringar och hets mot folkgrupp om jag säger att negrer är mörkhyade?

Vad är det som är fakta? Att en nörd är en nörd? Vad ska jag motbevisa? Att alla som pluggar något tekniskt är nördar? Är du så dum så du tycker det behövs?
Frågar du om jag har några BEVIS för att det bland de männen som hänger på HG existerar en grupp som inte är nördar?

Det är klart som fan att inte alla på HG är nördar, det finns en liten grupp nördar som är där ofta men knappast alla.


Jag tycker det är så djävla tråkigt när folk som tex Du dömer tex Mig innan du träffat mig och bara fått reda på att jag är teknolog. Det är som att säga, alla zigenare stjäl eller tjejer kan inte köra bil.

Jag har varit med om tillfällen då jag blivit raggad på av brudar som är uppenbart intresserade tills dom frågar vad man pluggar och man är ärlig nog att säga att jag pluggar data då går dom bara. Numer säger jag att jag pluggar något annat och då stannar dom. Konstigt?


Men om jag får fråga vad du pluggar kan jag ju på samma sätt "bevisa" att alla på den utbildningen är trångsynta idioter med vad jag förmodar är mindervärdeskomplex.

Liten Men Fet
2006-07-26, 15:28
observationer i Herrgården på helgerna att en övervägande majoritet av herrarna som besöker detta etablissemang anses som nördar.



Men går du på HG på helgerna?
Hoppsan du har ju precis resonerat dig fram till att Du är en nörd.

OggeP
2006-07-26, 15:32
Alright, you are both nerds.

michael
2006-07-26, 15:32
Ingen har påstått något om alla, har jag sagt alla?
Jag sa att HG är fyllt av teknolog-nördar. Om du begrundar definitionen av nörd igen ser du "accomplished in scientific or technical pursuits but is felt to be socially inept.". Därmed räknas bara de teknologer som är framgångsrika i sitt teknologiska ämne men lider av sociala oförmågor in i mitt påstående. Ingen anledning att gå in i försvarsinställning om du inte anser dig passa in i den gruppen.

Men du förstår väl för ditt eget bästa varför tjejen går? Stereotyper växer ju inte fram av ren och skär slump, antagligen har hon tillräckligt med erfarenheter, eller baserar sitt agerande på åsikterna av hennes närmastes åsikter etc. Med andra ord, du pissar i klar motvind för något du inte kan hållas ansvarig för, du verkar ju trots vara en klar guldklimp i en mängd skit(baserat på ditt egna uttalande och hennes agerande).

z_bumbi
2006-07-26, 15:33
Sommartid är det en trevlig stad, lugnt tempo osv, själva centrum är en trevlig blandning av äldre och nyare bebyggelse.I "trädgården" kan man fördriva ett antal timmar i om man har lust, väldigt mycket Narnia med alla gatlyktor i skogen.

Avstånden har jag inte full koll på men att gå från centrum till högskolan är ingen direkt oöverskådlig uppgift så har man cykel eller bil är det en baggis.

michael
2006-07-26, 15:33
Men går du på HG på helgerna?
Hoppsan du har ju precis resonerat dig fram till att Du är en nörd.

Gulligt, du lämnade ut ordet som kom precis före mitt påstående, lätt att ta saker ur sammanhang då :) Ofrivilligt besökt, dvs en matsal bokat för en firmafest 1 år sen.

Liten Men Fet
2006-07-26, 15:44
Gulligt, du lämnade ut ordet som kom precis före mitt påstående, lätt att ta saker ur sammanhang då :) Ofrivilligt besökt, dvs en matsal bokat för en firmafest 1 år sen.

Då verkar du ju ha massor med erfarenhet att dömma dom flesta männen på HG från.

michael
2006-07-26, 15:45
Så du håller inte med mig?
De flesta som besöker HG är inte teknologer?
De flesta som besöker HG passar inte in på nån av beskrivningarna redovisad i definitionen av nördar?
Du argumenterar mot mig?

z_bumbi
2006-07-26, 15:51
Om två av personerna i tråden lugnar ner sig kanske utomstående får ett bättre intryck av Linköping. Lägg ner!

michael
2006-07-26, 15:57
Nåväl jag ger mig, välkommen till linköping, där drömmar blir till verklighet. Såhär till hösten kan jag rekommendera Bosses glassbar, ett utmärkt ställe i korsningen platensgatan ågatan. Träningsanläggningar för studenter är Campushallen och Gymbolaget. De har sina klara fördelar och nackdelar;
http://www.campushallen.se/
http://www.gymbolaget.se/

Liten Men Fet
2006-07-26, 15:59
Ingen har påstått något om alla, har jag sagt alla?
Jag sa att HG är fyllt av teknolog-nördar.

När du säger fyllt av teknolognördar så verkar du ju mena alla. Vilket jag inte håller med om.


Om du begrundar definitionen av nörd igen ser du "accomplished in scientific or technical pursuits but is felt to be socially inept.". Därmed räknas bara de teknologer som är framgångsrika i sitt teknologiska ämne men lider av sociala oförmågor in i mitt påstående. Ingen anledning att gå in i försvarsinställning om du inte anser dig passa in i den gruppen.


På svenska, vilket är språket vi använder, har ordet nörd en betydligt negativladdning. Ville du inte stämpla dom som går på HG som något negativt kunde du använt ett uttryck som "män bevandrade i och intresserade av teknik". Nä jag känner inte att jag passar in på den beskrivningen och just därför vill jag inte bli klassad som en nörd. Min sociala förmåga är oerhört stor.


Men du förstår väl för ditt eget bästa varför tjejen går? Stereotyper växer ju inte fram av ren och skär slump, antagligen har hon tillräckligt med erfarenheter, eller baserar sitt agerande på åsikterna av hennes närmastes åsikter etc.


Precis som du säger så har dom flesta blivit itutade att alla teknologer är skumma människor man ska undvika, oavsett om dom är snygga eller trevliga människor så ska man dra när man får reda på att dom pluggar något tekniskt. Det är det jag stör mig på, att inte dömma människorna för vad dom är utan på något epitet som äldre kursare har gett dom. Det är idiotiskt.
Tjejerna stannar ju om jag säger att jag pluggar något annat, vilket är lite skumt eftersom jag fortfarande är samma person i övrigt. Alltså dömer dom mig på en fördom istället för att kolla upp vem jag är.

Om någon uppenbart är en nörd så kan man ju kalla honom/henne det om man vill. Skulle du ta illa upp om jag gick runt och sa att du var en rasist utan att veta om du är det?



Med andra ord, du pissar i klar motvind för något du inte kan hållas ansvarig för, du verkar ju trots vara en klar guldklimp i en mängd skit(baserat på ditt egna uttalande och hennes agerande).

Klart jag inte kan hållas ansvarig för att andra människor är trångsynta och har förutfattade meningar, men jag kan ju försöka bekämpa det.
Att jag är en klar guldklimp i en mängd med skit har jag insett för många år sedan, dock så är jag så snäll och storsint att jag försöker påverka andra människor så dom också kan bli bättre.

snelhest
2006-07-26, 16:05
Om två av personerna i tråden lugnar ner sig kanske utomstående får ett bättre intryck av Linköping. Lägg ner!
varför ska folk få ett bättre intryck av linköping? Den extrema minoritet som tycker linköping är så jävla bra är högljudd och fanatisk. Tycker det är tråkigt att folk ska luras in i ett helvete när det är en bild som de flesta som bor eller har bott i linköping inte delar.

michael
2006-07-26, 16:16
varför ska folk få ett bättre intryck av linköping? Den extrema minoritet som tycker linköping är så jävla bra är högljudd och fanatisk. Tycker det är tråkigt att folk ska luras in i ett helvete när det är en bild som de flesta som bor eller har bott i linköping inte delar.

Det var väl mer en ursäkt för att få oss att sluta, ett vänligt "Slutar ni inte så bannar jag er". Du vet, som när mamma säger "nu uppför ni er ungar".

evil
2006-07-26, 17:04
Som på alla andra ställen blir det väl vad man gör det till. Är man en asocial och tråkig stackare så blir det väl skit var man än pluggar oavsett om det är i Linköping eller någon annan stad.

Men är man bara en social och rolig person blir det nog studentlivet kul dom flesta platserna.

snelhest
2006-07-26, 17:09
Men är man bara en social och rolig person blir det nog studentlivet kul dom flesta platserna.
och hur många är sociala och roliga?

evil
2006-07-26, 17:18
och hur många är sociala och roliga?

Av egen erfarenhet kan jag säga att många är det i Linköping.

Liten Men Fet
2006-07-26, 17:41
Om man tycker Ryd är fult och tråkigt kan man bege sig ner på stan till stångån och flanera längs den, jag tycker det är väldigt fint där nere. Även trädgårdsföreningen är mysigt nu.
Har man bil eller känner för att cykla ett stycke är bergs slussar väldigt fint nu, där kan man också bada.
Bosses glassbar är som sagt väldigt trevligt.

snelhest
2006-07-26, 17:45
Om man tycker Ryd är fult och tråkigt kan man bege sig ner på stan till stångån och flanera längs den, jag tycker det är väldigt fint där nere. Även trädgårdsföreningen är mysigt nu.
Har man bil eller känner för att cykla ett stycke är bergs slussar väldigt fint nu, där kan man också bada.
Bosses glassbar är som sagt väldigt trevligt.
jippi en förorenad lite bäck och ett (inte särkilt stort) växthus. Jag tror jag flyttar tillbaka till linköping omedelbart! Bil är det nog bäst att inte ha i linköping om man nu inte gillar parkeringsböter.
glass blir man ju väldigt deffad och fin av. Stå i kö i 2 timmar för en dyr glass *rolleyes*

Äh, allt med Linköping suger det är bara att erkänna. Förstår inte varför du vill lura dit andra människor?

__P
2006-07-26, 21:17
Ja ska du börja plugga så flyttar du väl hit till hösten, detta innebär barmark. Sen kommer vintern och Linköping är nog den stad i hela Sverige som plogar sina cykelvägar sämst! Det är en anledning nog att inte flytta hit.

Säger bara Flamman! Vilket ställe. Trångt och sjukt varmt, men brudarna gillar det och det är väl det som räknas... :hbang:

Har bott här i 22 år nu, förutom plogningen så är det inte så mycket som är dåligt...

Liten Men Fet
2006-07-26, 21:25
jippi en förorenad lite bäck och ett (inte särkilt stort) växthus. Jag tror jag flyttar tillbaka till linköping omedelbart! Bil är det nog bäst att inte ha i linköping om man nu inte gillar parkeringsböter.
glass blir man ju väldigt deffad och fin av. Stå i kö i 2 timmar för en dyr glass *rolleyes*

Äh, allt med Linköping suger det är bara att erkänna. Förstår inte varför du vill lura dit andra människor?

Stångån en bäck?
I parken vid trädgårdsföreningen står ett växthus men det är ganska mycket större än bara det.

Men det är klart att det finns bättre städer, var bor du som är så oändligt mycket bättre?

Jag har bil och parkeringsplatsen kostar 120 i månaden och ska man bara stå tillfälligt så kostar det 15 spänn dygnet. I dom flesta städer får man böter om man inte betalar p-avgiftern.