handdator

Visa fullständig version : Nu drar det igång...


Sheogorath
2006-07-26, 07:59
Jepp.

Nu var det dags. Idag börjar jag förbereda för att sedan dra igång med studierna igen. Det är mina fyra sista kurser från gymnasiet som ska kickas upp till MVG. Antingen blir det på en termin, eller på två. Ämnena är:


Franska C-språk B, 130p
Fördjupning i humaniora eller samhällsvetenskap, 60p
Historia A, 80p
Samhällskunskap A, 90p


Detta kommer inte att bli särskilt lätt, med tanke på att min fallenhet för franska inte är riktigt där den borde... Men, sen när jag har de här betygen, så kan jag bli psykdoktor.

Urk burk. Då kör vi *grr*.

Scratch89
2006-07-26, 08:00
Lycka till! Franska är fan ingen hit, läste det på grundskolan och det räckte för att jag skulle hata allt franskt bra länge. :D

Cilia
2006-07-26, 08:05
Jag gillar franska skarpt men förstod inte språket innan jag bodde där ett tag. Det var då det föll på plats. Fast jag är en sån som måste leva med språket för att kunna lära mig.

Måste säga att det är bra ämnen att läsa för att du ska bli läkare. Jag är nämligen en förespråkare för att läkare behöver mer kunskap än kring de naturvetenskapliga ämnena. En portion människokännedom skulle sitta bra med hos många av dom.

hallar
2006-07-26, 08:06
Lycka till! Franska är fan ingen hit, läste det på grundskolan och det räckte för att jag skulle hata allt franskt bra länge. :D

Hata allt Franskt gjorde jag med efter mitt franskapluggande på högstadiet. Sedan var jag nere i Geneve och insåg att engelska som pratas av en vacker dam som bryter på franska är något av det sexigaste som finns.

On topic:

Kick Ass Sheo!!!

Slartibartfast
2006-07-26, 08:16
Lycka till! Starkt av dig att skärpa till studierna på detta sätt. :thumbup:

Sheogorath
2006-07-26, 08:29
Lycka till! Starkt av dig att skärpa till studierna på detta sätt. :thumbup:

Det var rätt tufft att ha genomgått nästan 40% av sin utbildning för att sedan gradvis börja inse att "nej, det kommer nog inte bli något tillfredsställande av det här..." och inse att man måste tentera asdryga gymnasiekurser under flera terminer för att kunna följa sin dröm.

Men jag har redan klarar 4 av 8 kurser. Så nu kör vi *flex*.

Slartibartfast
2006-07-26, 08:33
Får jag fråga: Är det för att du märkt att Hallar får sjukt mycket brud som du också vill bli läkare?

Sheogorath
2006-07-26, 08:36
Får jag fråga: Är det för att du märkt att Hallar får sjukt mycket brud som du också vill bli läkare?

:laugh:

Tjejer som tänder på sådant (makt/pengar) får det att vändas i magen på mig, så svaret är nog nej. Att hallar sen drar hem brud varje kväll innnebär ju inte, att jag inte fick chansen att göra det om jag känt för det ;).

Dessutom är jag ju inte singel.

Stoltz
2006-07-26, 08:42
Historia och Samhäll A är rätt enkla, bara man skärper till sig med det, det är väldigt basic typ. De andra två har jag inte läst, men jag har hört att humanoiran ska vara riktigt intressant!

Detta kommer du klara, go for it! :thumbup:

Mental
2006-07-26, 08:55
Tufft. funderar själv på psykdoktor, men jag tar nog HP vägen in, fick 1.7 första försöket, så 1.8-.1.9 ska inte vara omöjligt.

mela
2006-07-26, 10:22
Franska? C kurs? Är du galen? Skånepåg...usch..

Samhäll är mitt ämne :D Hur pluggar man upp en sån kurs?

LarsK
2006-07-26, 10:35
:laugh:

Tjejer som tänder på sådant (makt/pengar) får det att vändas i magen på mig, så svaret är nog nej. Att hallar sen drar hem brud varje kväll innnebär ju inte, att jag inte fick chansen att göra det om jag känt för det ;).

Dessutom är jag ju inte singel.
Har vi sett bevis på kvaliteten på Hallars brudar? Kanske inget man vill syna nykter? (No offence Hallar)

Franskan verkar vara det enda svåra, resten borde vara enkelt.

Sheogorath
2006-07-26, 10:40
Har vi sett bevis på kvaliteten på Hallars brudar? Kanske inget man vill syna nykter? (No offence Hallar)

Franskan verkar vara det enda svåra, resten borde vara enkelt.

Just nu detjar han en fotomodell, så vi ska inte vara sådana. Men... hur ska vi säga det. *host* Kvalitéen har varierat rätt friskt, kanske?

LarsK
2006-07-26, 10:45
Just nu detjar han en fotomodell, så vi ska inte vara sådana. Men... hur ska vi säga det. *host* Kvalitéen har varierat rätt friskt, kanske?
Jag har ingen aning vem det är, därför kastade jag ut det. Jag vet ett par som dejtat runt en massa men det har varit kvantitet förre kvalitet.
Som sagt, no offence.

Sheogorath
2006-07-26, 10:46
...sen ska man inte förglömma att det finns andra kvalitéer än utseende och sexappeal. Själv tycker jag att det är snorviktigt eftersom min blick annars tenderar att vandra, men alla är inte så inskränkta som jag :).

LarsK
2006-07-26, 10:59
Helt klart, mer än utseende räknas.

Kebab-Arne
2006-07-26, 11:11
Att du orkar... Hur många års studier efter gymnasiet blir det efter att du blivit färdig läkare? Om det nu går som du tänkt...

Nismo
2006-07-26, 11:25
Jag önskar att jag har orkat också. Lycka till!

Mental
2006-07-26, 11:46
Det är lätt att vara efterklok, så här 9 år senare så är det lätt att säga att man borde satsat mer på studierna, jag var inte någon vidare mogen 16åring som klev in på gymnasiet, och min studiemotivation var i golvnivå. Jag har säkert 1000 gymnasiepoäng att läsa in om jag skall komma vidare, och det käns aningen tungt.

Jag hade skitkul, och har massor av bra erfarenheter från den tiden, men det krävdes 10 månader i armén innan jag mognade och lärde mig saker som ansvar och initiativförmåga.
Så nu är det dags att betala priset för en slarvig ungom.

Nejv
2006-07-26, 13:11
Men du Sheo, hur fungerar det där med att läsa och tenta upp? Tentar du bara? Eller läser du själva kurserna? Sitter i samma sits... fast med arkitektur (eller läkare).

Big_Vik
2006-07-26, 13:14
Finns det någon deadline för anmälan för distansstudier?

NiXPhoenix
2006-07-26, 13:48
Men du Sheo, hur fungerar det där med att läsa och tenta upp? Tentar du bara? Eller läser du själva kurserna? Sitter i samma sits... fast med arkitektur (eller läkare).



Du undrar om man har undervisning i klassrum eller bara får sitta själv på egen hand, right?
Jag kan inte ge något exakt svar på den frågan, men det varierar från kommun till kommun. Komvux är något man försöker skära ner på kraftigt på de flesta håll. Tror du får sitta på egen hand och läsa i de flesta fall.

Nejv
2006-07-26, 13:58
Du undrar om man har undervisning i klassrum eller bara får sitta själv på egen hand, right?
Jag kan inte ge något exakt svar på den frågan, men det varierar från kommun till kommun. Komvux är något man försöker skära ner på kraftigt på de flesta håll. Tror du får sitta på egen hand och läsa i de flesta fall.

Jo precis. Men jag frågar Sheo eftersom vi tillhör samma komvux-kommun! :)

Mental
2006-07-26, 14:12
Finns det någon deadline för anmälan för distansstudier?

Är det på gymnasie eller högskolenivå?

Mitt komvux har rullande intag, dvs man tjoar till en vecka innan man vill börja läsa

n1tro
2006-07-26, 15:44
när ska man söka då för att hinna med nu till hösten eller, när är nästa period liksom..? (något med senaste ansökningsdag, 30e augusti) ?

Sheogorath
2006-07-26, 16:38
Jo precis. Men jag frågar Sheo eftersom vi tillhör samma komvux-kommun! :)

I Lund är man inte berättigad till att läsa upp betyg om man redan har fått minst G i ett ämne. Vi får snällt läsa in det på egen hand och deponera 200 kr per skrivningstillfälle. Ganska rimligt, egentligen.

Fast å andra sidan är det inte rimligt heller. Man kan låna pengar för att läsa skit som konstvetenskap och filmkritik, men man får inte ta studielån för att läsa upp så att man kan bli något viktigt, som läkare eller arkitekt. Just my two cents.

Sheogorath
2006-07-26, 16:40
Att du orkar... Hur många års studier efter gymnasiet blir det efter att du blivit färdig läkare? Om det nu går som du tänkt...

*räknar*

Jag är väl färdig när jag är 31-32, någonting sådant.

Jag tycker man är skyldig sig själv att följa sin dröm, om det verkar rimligt. Jag är en sådan tråkmåns som bara tror att vi lever en gång, nämligen. Det är ju inte direkt så att eftergymnasiala studier inte är livsvärdigt liv, bara för att man inte förvärvsarbetar. Det har jag aldrig ansett. Folk som ser det som "förlorade terminer" kan man ju fråga sig vad de har för innehåll i sina liv, egentligen...

Cilia
2006-07-26, 16:44
Fast å andra sidan är det inte rimligt heller. Man kan låna pengar för att läsa skit som konstvetenskap och filmkritik, men man får inte ta studielån för att läsa upp så att man kan bli något viktigt, som läkare eller arkitekt. Just my two cents.
FAst nu är du väldigt trångsynt och tittar bara på samhället ur ett visst perspektiv. Jag tror inte vi skulle ha ett bra och rikt samhälle om vi bara hade naturvetare, ekonomer, jurister m.m. Det finns dessutom undersökningar på att man blir friskare och lever längre om man nyttjar kultur. Så att hävda att yrken som konstvetare etc inte är viktiga för samhället tycker jag är fel.

Du som hävdar att du är intellektuell borde väl tänka längre än så?

kimonque
2006-07-26, 16:47
Måste säga att det är bra ämnen att läsa för att du ska bli läkare. Jag är nämligen en förespråkare för att läkare behöver mer kunskap än kring de naturvetenskapliga ämnena. En portion människokännedom skulle sitta bra med hos många av dom.

Har inte alla läkare läst dessa ämnen? Det är väl gymnasiekurser om jag inte läste fel

Nejv
2006-07-26, 16:50
...

Hur gör du för att finansiera ditt komvuxpluggande? Jobbar du samtidigt?

Samt, man kan bara tenta upp 8 ämnen per år va?

Sheogorath
2006-07-26, 16:54
FAst nu är du väldigt trångsynt och tittar bara på samhället ur ett visst perspektiv. Jag tror inte vi skulle ha ett bra och rikt samhälle om vi bara hade naturvetare, ekonomer, jurister m.m. Det finns dessutom undersökningar på att man blir friskare och lever längre om man nyttjar kultur. Så att hävda att yrken som konstvetare etc inte är viktiga för samhället tycker jag är fel.

Du som hävdar att du är intellektuell borde väl tänka längre än så?

Jag förstår att man kan välja att läsa sådant, och jag tycker att man ska kunna få låna pengar till det. Men sett ur ett nyttoperspektiv är det konstigt att jag som ska bli något sådant som psykriatiker (en akut bristvara) inte kan få studiemedel till att läsa upp mina gymnasiepoäng. Men jag förstår varför det är så, men sett i det ljuset blir det lite smått löjligt. Men så är det ju ofta med saker och ting: det blir inte rätt hur man än gör.

Sheogorath
2006-07-26, 16:55
Hur gör du för att finansiera ditt komvuxpluggande? Jobbar du samtidigt?

Samt, man kan bara tenta upp 8 ämnen per år va?

Jepp, jag arbetar. 4 ämnen per termin är max, här i Lund iaf.

Nejv
2006-07-26, 17:06
Okok. Ska nog också se till att tenta upp lite kurser det här året...

12 ämnen ā 1050 poäng... Man börjar ju gråta :P

Baan
2006-07-26, 17:09
Jag förstår att man kan välja att läsa sådant, och jag tycker att man ska kunna få låna pengar till det. Men sett ur ett nyttoperspektiv är det konstigt att jag som ska bli något sådant som psykriatiker (en akut bristvara) inte kan få studiemedel till att läsa upp mina gymnasiepoäng. Men jag förstår varför det är så, men sett i det ljuset blir det lite smått löjligt. Men så är det ju ofta med saker och ting: det blir inte rätt hur man än gör.

Varför det är så är omöjligt att svara på. Att du däremot ska få stöd för att få fixa 20.0 som du borde ha fixat i gymnasiet är inget jag tycker är ok, men det beror väl mycket på att det inte är något jag utnyttjat :) Nåväl, blir väl ändring på det i framtiden.

Sheogorath
2006-07-26, 17:13
Varför det är så är omöjligt att svara på. Att du däremot ska få stöd för att få fixa 20.0 som du borde ha fixat i gymnasiet är inget jag tycker är ok, men det beror väl mycket på att det inte är något jag utnyttjat :) Nåväl, blir väl ändring på det i framtiden.

Skit samma. Jag biter i det sura äpplet och spelar spelet efter spelets regler. Målet är klart.

snelhest
2006-07-26, 17:41
vad har du på högskoleprovet då?

Nejv
2006-07-26, 17:42
Det ska göras om nu va?

Sheogorath
2006-07-26, 17:44
vad har du på högskoleprovet då?

Har bara skrivit det en gång, och då fick jag 1.3. Då gjorde jag bedömningen att det är ett säkrare kort för mig att beta av betygen ett efter ett, snarare än att läsa till högskoleprovet med målsättningen 2.0.

Nejv
2006-07-28, 11:25
WEhooo jag slipper plugga upp för jag kom in på konstakademiens arkitekthögskola i köpenhamn :D:D fy faaan vad jag är glaaad!!!!!!

Nejv
2006-08-14, 13:10
Hahaha, idag fick jag besked från Oxford i England. Jag blev antagen till deras arkitektutbildning. Fan, kan någon ge mig 400 000 i stipendiepengar snabbt?!

Mago
2006-08-14, 13:34
Jepp.

Nu var det dags. Idag börjar jag förbereda för att sedan dra igång med studierna igen. Det är mina fyra sista kurser från gymnasiet som ska kickas upp till MVG. Antingen blir det på en termin, eller på två. Ämnena är:


Franska C-språk B, 130p
Fördjupning i humaniora eller samhällsvetenskap, 60p
Historia A, 80p
Samhällskunskap A, 90p


Detta kommer inte att bli särskilt lätt, med tanke på att min fallenhet för franska inte är riktigt där den borde... Men, sen när jag har de här betygen, så kan jag bli psykdoktor.

Urk burk. Då kör vi *grr*.


Varför så konstiga siffror? Har enbart läst kurser på 50p, 100p och 150p. Gick du ut gymnasiet innan det skedde någon slags ändring eller what´s the dealio?

Antosh
2006-08-14, 14:45
Varför så konstiga siffror? Har enbart läst kurser på 50p, 100p och 150p. Gick du ut gymnasiet innan det skedde någon slags ändring eller what´s the dealio?

yepp, förr kunde storleken på kurserna variera väldigt. ändrades 2002/2003 tror jag

Big_Vik
2006-08-24, 23:41
Hahaha, idag fick jag besked från Oxford i England. Jag blev antagen till deras arkitektutbildning. Fan, kan någon ge mig 400 000 i stipendiepengar snabbt?!

400 000! De pengarna lär du inte kunna tjäna igen här i Sverige iaf :D

Mental
2006-08-24, 23:50
Hahaha, idag fick jag besked från Oxford i England. Jag blev antagen till deras arkitektutbildning. Fan, kan någon ge mig 400 000 i stipendiepengar snabbt?!

Prata med CSN :)

raZmus
2006-08-25, 00:40
Hahaha, idag fick jag besked från Oxford i England. Jag blev antagen till deras arkitektutbildning. Fan, kan någon ge mig 400 000 i stipendiepengar snabbt?!

Det är väl bara att låna?