handdator

Visa fullständig version : Inga vilo dagar?


vedor
2006-07-25, 15:39
Hur viktigt är det med vilodagar egentligen? Vilar gör jag ju på natten och det är inte direkt ansträngande att gå till gymmet och köra ett pass varje dag.

Om jag känner mig pigg och sugen på att styrketräna varje dag, kan jag göra det då utan att resultaten försämras?
Jag kör 4dagars splitt, löpande schema.

rain
2006-07-25, 16:02
Har du inga vilodagar, å aldrig tycker det är jobbigt att träna, så kan jag inte se att du tränar tillräckligt hårt.
Kanske lite fel av mig att säga så efersom jag aldrig sett dig träna, men efter ett bra pass med tunga vickter ska man vara allt annat en pigg.

vedor
2006-07-25, 16:06
Jag ger alltid allt jag har på passen. Klart jag blir trött men det är ju inte direkt som att ha sprungit milen allt man kan.

Över till frågan, försämrar det resultatet genom att styrketräna varje dag lr inte? Så länge man har orken? Lr finns det något som säger att man ska ha minst 1 vilodag per vecka, lr liknande.

King Grub
2006-07-25, 16:07
Det beror nog på vad dina mål är. Är det maximal muskeltillväxt tror jag inte du kan nå likvärdiga resultat utan regelbundna vilodagar. Tränar du däremot för att det är roligt och för en allmänt vältränad kropp är det inga problem, så länge du känner dig fräsch. Människokroppen är gjord för dagligt fysiskt arbete. Runt 1000 dagar utan vilodag är det längsta jag kört i sträck, så visst går det, men då har jag inte heller max muskelmassa som mål.

Halldin
2006-07-25, 16:13
Samma fråga fast angående viloveckor då?

vedor
2006-07-25, 16:15
Ett grymt svar, de tackar vi för. Får bita mig i naglarna och stanna hemma imorrn då. *cry*

BigForre
2006-07-25, 16:24
Ett grymt svar, de tackar vi för. Får bita mig i naglarna och stanna hemma imorrn då. *cry*

Eller inte träna styrka, en viss kondition är inte dumt att ha :)

z_bumbi
2006-07-25, 16:24
Samma fråga fast angående viloveckor då?

Även det beror på hur hårt man tränar och vilka mål man har, att variera träningen på något sätt så man i alla fall tar det lugnare då och då är nog något som de flesta har en fördel av men sen blir det lite mer upp till var och en exakt hur den lugnare perioden ska se ut i längd och upplägg.

King Grub
2006-07-25, 16:29
Och det bästa är nog att lägga in en sådan viloperiod precis innan överträning eller överansträngning av något slag sker, inte när eller om dessa stadier redan har inträtt. Vilket givetvis är svårt att tajma.

Halldin
2006-07-25, 16:32
Om man är sjuk i >1 vecka och sedan ska återvända till träningen, har det likvärdig effekt som vilovecka eller behövs det ännu mer utöver det?

Svårt att svara på kanske.

mrflyes
2006-07-25, 16:42
Det beror nog på vad dina mål är. Är det maximal muskeltillväxt tror jag inte du kan nå likvärdiga resultat utan regelbundna vilodagar. Tränar du däremot för att det är roligt och för en allmänt vältränad kropp är det inga problem, så länge du känner dig fräsch. Människokroppen är gjord för dagligt fysiskt arbete. Runt 1000 dagar utan vilodag är det längsta jag kört i sträck, så visst går det, men då har jag inte heller max muskelmassa som mål.


Det skulle vara roligt att veta hur en normal träningsvecka ser ut för dig?

King Grub
2006-07-25, 16:51
Om man är sjuk i >1 vecka och sedan ska återvända till träningen, har det likvärdig effekt som vilovecka eller behövs det ännu mer utöver det?

Svårt att svara på kanske.

Inte speciellt svårt alls: sjukdomar och infektioner kan knappast anses agera återhämtande på någon del av kroppen.

hallar
2006-07-26, 08:18
Måste du stryrketräna 7 dagar i veckan? Inte funderat på att lägga in lite konditionsträningen någon dag istället?

LarsK
2006-07-26, 10:43
Samma fråga fast angående viloveckor då?
Rekommenderat är 2-3 viloveckor per år. Min startar idag, men tyvärr blir den 2 veckor lång istället för 1 vecka. Jag har äntligen semester. (Vilket iofs passar bra, har lite skavanker som behöver vila)