handdator

Visa fullständig version : Internet och dess språk


Pudzianovski
2006-07-24, 22:48
Är det bara jag som blir galen på alla nya och moderna förkortningar som man förväntas kunna innan och utan???

Jag blir fan galen. LOL hit och KVLT dit och LMAO och ROFL och så vidare......:Virro


Ingen som har en bra ordbok? :confused:

ErikWrestlingFreaket
2006-07-24, 22:50
Jag irriterar mig enormt på internetspråk. Det värsta är dom som skriver sådant som u istället för you.

tossefar
2006-07-24, 22:50
http://www.sharpened.net/glossary/acronyms.php

Jorgen
2006-07-24, 22:52
Jag irriterar mig enormt på internetspråk. Det värsta är dom som skriver sådant som u istället för you.
http://bestsmileys.com/signs1/19.gif

Pudzianovski
2006-07-24, 22:53
http://www.sharpened.net/glossary/acronyms.php

Den sidan är fan omodern ! sjukt, men sant !
Hade en bättre sida innan ominstallation. Folk utvecklar internetspråket as we speak. *cry*

Allan
2006-07-24, 22:53
Är det bara jag som blir galen på alla nya och moderna förkortningar som man förväntas kunna innan och utan???

Jag blir fan galen. LOL hit och KVLT dit och LMAO och ROFL och så vidare......:Virro


Ingen som har en bra ordbok? :confused:

Bra synpunkt!


allan

Lilly
2006-07-24, 22:53
http://www.sharpened.net/glossary/acronyms.php

"PAW=Parents are watching"

Den va fin, om det skulle gå lite hett till...

nemd
2006-07-24, 22:54
Jag irriterar mig enormt på internetspråk. Det värsta är dom som skriver sådant som u istället för you.

So U mean U R a gnällkärring? E d så?

Jag älskar alla sorters internetspråk. Det är ju kung...

skaparn
2006-07-24, 22:54
Språkförbistring är förstås inte kul, men ibland måste man le lite. Såg en gång "så lol" i pokerchatten, och man måste ju ge personen för kreativitet i bildandet av ett nytt adjektiv.

mangemani
2006-07-24, 22:55
kan inte direkt säga att jag stör mej på det,det är deras problem,men jag ser ingen poäng i att skriva så,bara töntigt enligt min mening.

Pudzianovski
2006-07-24, 22:57
Den här sidan hade faktiskt en del ord jag inte hittat innan.

http://www.urbandictionary.com/

Mycket bra sida !

ErikWrestlingFreaket
2006-07-24, 22:58
Jag hade en jätterolig engelsk kille på min msn som jag knappt förstod.

Vissa grejer kunde jag förstå som "What r u doin?" men vissa grejer förstod jag inte alls som till exempel "y". Jag brukade skriva okay varje gång han skrev nåt som jag inte förstod.:D


http://bestsmileys.com/signs1/19.gif


Yippie:n00b:hbang:

nemd
2006-07-24, 23:00
Jag hade en jätterolig engelsk kille på min msn som jag knappt förstod.

Vissa grejer kunde jag förstå som "What r u doin?" men vissa grejer förstod jag inte alls som till exempel "y". Jag brukade skriva okay varje gång han skrev nåt som jag inte förstod.:D





Yippie:n00b:hbang:

Om man säger y på engelska så bildar det ett fint litet ord på tre bokstäver ;D Why.. :D

Snake
2006-07-24, 23:04
Värsta var när min lillebror SA "lol n00b" till mig *slap*

Jag är allergisk mot alla såna förkortningar, samt de svenska "ja" "e" etc etc *grr*

ErikWrestlingFreaket
2006-07-24, 23:07
Om man säger y på engelska så bildar det ett fint litet ord på tre bokstäver ;D Why.. :D


Haha. Underbara konversationer vi måste ha haft. Han frågar mig varför och då säger jag okay och börjar sedan genast snacka om något annat:D

nemd
2006-07-24, 23:08
Haha. Underbara konversationer vi måste ha haft. Han frågar mig varför och då säger jag okay och börjar sedan genast snacka om något annat:D

Hahahaha :D det är ju så det ska va, man ska bara snacka och inte förstå vad den andre menar :P

Kwon
2006-07-24, 23:09
"PAW=Parents are watching"

Den va fin, om det skulle gå lite hett till...

PAWG=Phat Azz White Girl

Lilly
2006-07-24, 23:13
PAWG=Phat Azz White Girl

Känner ej till den, kanske för att jag aldrig blivit omnänd i samband med det uttrycket...*cry*

WheyProtein
2006-07-24, 23:14
PAWG=Phat Azz White Girl
Aaa då fattar jag.. Ninas undertext.

Kwon
2006-07-24, 23:15
Aaa då fattar jag.. Ninas undertext.

Aa NU hajjar du! :D

internethjälten
2006-07-24, 23:16
alltid kul med utveckling, fast som vanligt så är
alla gamla rädda för nya saker men så har det ju
alltid varit.

mvh
nicke

Spinkot
2006-07-24, 23:20
Språkförbistring är förstås inte kul, men ibland måste man le lite. Såg en gång "så lol" i pokerchatten, och man måste ju ge personen för kreativitet i bildandet av ett nytt adjektiv.

Lol har iofs varit en synonym för konstig i ett par år för mig nu.

Annars kan jag använda det som "Vilket lol" alltså, vilket miffo

Kwon
2006-07-24, 23:20
Förkortningar med längre än fyra bokstäver försöker jag dock undvika.

OMGZ, LOLZ, ORLY etc funkar för mig men inte ROTFL, då känns det nästan som att man kan skriva hela meningen istället IMHO! (In my Humble/Honest Opinion, inte I'm a HO som jag trodde först! :D)

Spinkot
2006-07-24, 23:21
Förkortningar med längre än fyra bokstäver försöker jag dock undvika.

OMGZ, LOLZ, ORLY etc funkar för mig men inte ROTFL, då känns det nästan som att man kan skriva hela meningen istället IMHO! (In my Humble/Honest Opinion, inte I'm a HO som jag trodde först! :D)

Annars låter you ROFL (Råffel) rätt kul att utbrista

Kwon
2006-07-24, 23:25
Annars låter you ROFL (Råffel) rätt kul att utbrista

Sant! Jag utbrister dock aldrig dessa ord i ljud, men däremot i tankar!

Dvs jag kan se en komedi på film och inuti i mitt huvud högt utbrista ROFFELL! :D

Jag har faktiskt hört vissa som faktiskt säger LOL och ROFL, det är lite väl anser jag.

Men LOL....

Uttryck som OFTA dyker upp i skallen när jag ser, hör eller läser något är OMG, LOL, FFS

Tex när Zidane skallade, då blev det en blandning av LOL och OMG! LOMG! OLL!

skaparn
2006-07-24, 23:27
Lol har iofs varit en synonym för konstig i ett par år för mig nu.

Annars kan jag använda det som "Vilket lol" alltså, vilket miffo

Rätt lol ändå.

Spinkot
2006-07-24, 23:28
Rätt lol ändå.

Ja, faktist. Vilka jävla nördar man hängde med ett tag. Man blir skadad av Naturvetenskaplig linje på gymnasiet

WheyProtein
2006-07-25, 01:15
Aa NU hajjar du! :D
Hehe.. jo :em:

dynamo
2006-07-25, 05:11
Det må vara nördigt, jag tycker iaf det är kul.

När jag pratar med lillebror (15 år) hamnar vi ibland i humör att vara ypperligt nördiga. Att använda förkortningarna i tal är då en självklarhet. lol, ffs, stfu n00b, omg, l33t, h4x, tbh, ftw osv. Skitskoj tbfh!

Nina L
2006-07-25, 07:01
Värsta var när min lillebror SA "lol n00b" till mig *slap* Hahahah. Gulligt!

Jag vill adoptera honom.

Trance
2006-07-25, 07:05
En del är jävligt jobbiga när de skriver(ja, ta åt er era svin). Värsta är ju engelska när man blandar in siffror bland bokstäverna:

Förstå: ull kill ne 1 2?

Allan
2006-07-25, 07:39
Hahahah. Gulligt!

Jag vill adoptera honom.

Han är väl typ 17 eller nåt. :MrT:

Nånstans blir det ändå så att alla som vill vara nåt sitter och nickar, livrädda för att framstå som icke-insatta. Läste om en kille som började använda ett nonsensord, och raskt fick efterföljare.
Lite trist bara att alla ord tydligen måste bildas i engelsk form. Finns det inga bra svenska ord man kan använda?


allan

Bronkitkorv
2006-07-25, 07:57
Ingen har förklarat för oss ovetande vad lol, rofl, omg, noob osv betyder...

En annan enligt mej irriterande sak är när skåningarna skriver på skånska såsom....

Ame vän gaur du, vante po maj jao vel åsse maed.

Fast det är väl mest ungdomsligisterna som skriver på det sättet på skånska forum.

Trance
2006-07-25, 08:02
Ingen har förklarat för oss ovetande vad lol, rofl, omg, noob osv betyder...

En annan enligt mej irriterande sak är när skåningarna skriver på skånska såsom....

Ame vän gaur du, vante po maj jao vel åsse maed.

Fast det är väl mest ungdomsligisterna som skriver på det sättet på skånska forum.

Stackars dig, kanske någon skall hålla i dig i handen när du tränar också? Vad är det med människor och deras oförmåga att faktiskt lära sig att söka upp information över Internet, är det rädsla av att bli kallade nördar? www.google.com är ett tips annars, bara att pröva. Ingenting går sönder om ni gör fel.

mela
2006-07-25, 08:13
Förstå: ull kill ne 1 2?

You'll kill anyone too?

Jag har inget emot förkortningar, så länge man håller det på internet. När folk börjar skriva "lol" eller "ftw" eller vad fashiken som helst i uppsatser och liknande har det gått för långt.

Jag och min bror har iofs förkortningsfighter hemma.
Han: "stfu n00b"
Jag: "duja!"

Eh, det hörs rätt ofta men då är det ju han som kör på förkortningarna :em:

Trance
2006-07-25, 08:16
You'll kill anyone too?

Jag har inget emot förkortningar, så länge man håller det på internet. När folk börjar skriva "lol" eller "ftw" eller vad fashiken som helst i uppsatser och liknande har det gått för långt.

Jag och min bror har iofs förkortningsfighter hemma.
Han: "stfu n00b"
Jag: "duja!"

Eh, det hörs rätt ofta men då är det ju han som kör på förkortningarna :em:

Rätt, fan du är ju duktig nörd. Just "ne 1" fick jag spel på första gången jag såg. En kompis partner skrev "e" samt lade in några smileys i deras kandidatuppsats. Märktes innan inlämning dock, men ändå.

mela
2006-07-25, 08:18
Rätt, fan du är ju duktig nörd.

Det är ju bara att uttala skiten högt så fattar man :D

Trance
2006-07-25, 08:19
Det är ju bara att uttala skiten högt så fattar man :D

Jo, man får göra det. Men jag känner mig så jävla dum när jag sitter och läser högt för att förstå någon 14-åring som inte kan skriva som folk.

mela
2006-07-25, 08:25
Jo, man får göra det. Men jag känner mig så jävla dum när jag sitter och läser högt för att förstå någon 14-åring som inte kan skriva som folk.

Eh, dem behöver du väl ändå inte prata med? Skriv något annat, typ på persiska så fattar de nada :D Eller något.

Eh vafan, skjut dem när du ändå håller på :D

Bronkitkorv
2006-07-25, 08:29
Stackars dig, kanske någon skall hålla i dig i handen när du tränar också? Vad är det med människor och deras oförmåga att faktiskt lära sig att söka upp information över Internet, är det rädsla av att bli kallade nördar? www.google.com är ett tips annars, bara att pröva. Ingenting går sönder om ni gör fel.
Men nu handlade tråden om förkortningar och vad dom betyder, vad är det med dej, vaknat på fel sida idag eller......

Trance
2006-07-25, 08:35
Men nu handlade tråden om förkortningar och vad dom betyder, vad är det med dej, vaknat på fel sida idag eller......

Som fan, märks det? Dessutom misstänker jag att jag fick en spricka i tån eller något liknande jävulskap när jag slog i den i ett bord som fan.

Men dock, igen. Du fick nog bära hundhuvudet för att många har frågat samma och sett ner på folk som fattar vad det betyder. Förstår man inte något så är det så enkelt att skriva "what does lol mean" på goggle eller något.

Trance
2006-07-25, 08:36
Eh, dem behöver du väl ändå inte prata med? Skriv något annat, typ på persiska så fattar de nada :D Eller något.

Eh vafan, skjut dem när du ändå håller på :D

Men hur skall jag annars ragga på dem om jag inte förstår vad de säger, eller kanske räcker om jag skriver "Jag kan köpa ut" samt "Jag har körkort" lite då och då.

mela
2006-07-25, 08:39
Men hur skall jag annars ragga på dem om jag inte förstår vad de säger, eller kanske räcker om jag skriver "Jag kan köpa ut" samt "Jag har körkort" lite då och då.

*ragga på* :naughty:

Bronkitkorv
2006-07-25, 08:55
Som fan, märks det? Dessutom misstänker jag att jag fick en spricka i tån eller något liknande jävulskap när jag slog i den i ett bord som fan.

Men dock, igen. Du fick nog bära hundhuvudet för att många har frågat samma och sett ner på folk som fattar vad det betyder. Förstår man inte något så är det så enkelt att skriva "what does lol mean" på goggle eller något.
Jaja jag får väl göra det då, hoppas tån repar sej.
(Nej nu ska jag ut och gräva ner ett hundhuvud i rabatten)

Cilia
2006-07-25, 08:57
Det må vara nördigt, jag tycker iaf det är kul.

När jag pratar med lillebror (15 år) hamnar vi ibland i humör att vara ypperligt nördiga. Att använda förkortningarna i tal är då en självklarhet. lol, ffs, stfu n00b, omg, l33t, h4x, tbh, ftw osv. Skitskoj tbfh!
fast jag fröstår inte hur man pratar med bara konsonanter.
Uttalar ni varje bokstav då eller drar ni ihop det på ngt sätt?
Är det då engelskt uttal eller en svensk version?

Callister
2006-07-25, 09:35
Det är värsta är väl när man säger det irl? Har tyvärr lärt tjejen att säga lol väldigt mkt. Ibland slinker det även ur: Ska jag pwna n00ben ur dig!?

dynamo
2006-07-25, 10:33
fast jag fröstår inte hur man pratar med bara konsonanter.
Uttalar ni varje bokstav då eller drar ni ihop det på ngt sätt?
Är det då engelskt uttal eller en svensk version?

Mjadu, det är väl fritt fram att välja vad man vill. :D

Vi brukar använda svenska uttal:
lol = loll
ffs = f-f-s
stfu = s-t-f-u
n00b = noob eller nubb
omg = o-m-g eller så svenskt uttal ihopsatt som ett ord.. omg.
l33t = liit (som engelska elite).
h4x = hax eller h-4-x.
tbh = t-b-h
ftw/4tw = f-t-w eller 4-t-w
tbfh = t-b-f-h
rofl = råffel
pwn = pwn som ett ord. (egentligen engelska own).

Kan ju göra det hur coolt/töntigt man vill. :cool:

Cilia
2006-07-25, 10:39
Mjadu, det är väl fritt fram att välja vad man vill. :D

Kan ju göra det hur coolt/töntigt man vill. :cool:
det där med en norrländsk dialekt gör det nästan sött tror jag.

Tolkia
2006-07-25, 10:39
Stackars dig, kanske någon skall hålla i dig i handen när du tränar också? Vad är det med människor och deras oförmåga att faktiskt lära sig att söka upp information över Internet, är det rädsla av att bli kallade nördar? www.google.com är ett tips annars, bara att pröva. Ingenting går sönder om ni gör fel.
Ohohooo ... så morgonsur att mjölken skär sig i kaffet.

Fredrici
2006-07-25, 10:44
Ohohooo ... så morgonsur att mjölken skär sig i kaffet.

:laugh:

Trance
2006-07-25, 10:52
Ohohooo ... så morgonsur att mjölken skär sig i kaffet.

Man borde inte behöva gå upp tidigt. Vi lever ju på 2000-talet, robotar skulle sköta sådan nu. fan. Nej, men jag är nog för intolerant mot hjälplöshet på morgonen. Men nu är jag glad igen. Jag kan dessutom slänga med en smiley som visar hur glad jag är: :D

F'låt Bronkitkorv och puss allihopa!

Skall nog lära mig lite av Dianas positiva inställning.

Snake
2006-07-25, 11:48
Hahahah. Gulligt!

Jag vill adoptera honom.

?????????????????????????????????

*slap* på dig med.

aliquis
2006-07-25, 14:49
Språkförbistring är förstås inte kul, men ibland måste man le lite. Såg en gång "så lol" i pokerchatten, och man måste ju ge personen för kreativitet i bildandet av ett nytt adjektiv.Är väl inte det minsta konstigt att skriva så lol, även om det kanske inte passar bra med hela ordet, men han tyckte väl att det var skoj?

aliquis
2006-07-25, 14:52
Mjadu, det är väl fritt fram att välja vad man vill. :D

Vi brukar använda svenska uttal:
lol = loll
ffs = f-f-s
stfu = s-t-f-u
n00b = noob eller nubb
omg = o-m-g eller så svenskt uttal ihopsatt som ett ord.. omg.
l33t = liit (som engelska elite).
h4x = hax eller h-4-x.
tbh = t-b-h
ftw/4tw = f-t-w eller 4-t-w
tbfh = t-b-f-h
rofl = råffel
pwn = pwn som ett ord. (egentligen engelska own).

Kan ju göra det hur coolt/töntigt man vill. :cool:Med bindesstreck menar du en paus emellan orden? Säger du verkligen h fyra x? Säger du ffs verbalt och inte for fuck sake?

aliquis
2006-07-25, 14:53
Värsta var när min lillebror SA "lol n00b" till mig *slap*

Jag är allergisk mot alla såna förkortningar, samt de svenska "ja" "e" etc etc *grr*Han hade ju rätt :D

aliquis
2006-07-25, 14:53
Ni som inte är vana med att det sägs osv:

http://www.purepwnage.com/

dynamo
2006-07-25, 14:54
Med bindesstreck menar du en paus emellan orden? Säger du verkligen h fyra x? Säger du ffs verbalt och inte for fuck sake?

Jajjomän på bägge punkterna.

Psychological
2007-10-25, 08:05
Är det bara jag som blir galen på alla nya och moderna förkortningar som man förväntas kunna innan och utan???

Jag blir fan galen. LOL hit och KVLT dit och LMAO och ROFL och så vidare......:Virro


Ingen som har en bra ordbok? :confused:

samma här.. Jag HATAR internetspråk... Är man så slö och sitter framför datorn så behöver man inte bli slöare med att förkorta hela tiden.. Mitt största hatnamn är nog IRL ! sen finns det många andra äckliga ord som lol gah wtf OCH SÅ VIDARE !!!!

zishen
2007-10-25, 08:29
Förkortningarna har jag lärt mig leva med men vad jar inte förstår är konstiga teckenkombinationer.
Vad betyder till exempel ^^ eller >_< och allt vad folk nu får för sig att skriva?

ArcTiC
2007-10-25, 08:49
^^
betyder väl "se ovanstånde"...eller?

>_<
har jag också funderat på... påminner mig om det ansiktsuttryck man har då man sitter på dass och klämmer ut en redig rackare

Mago
2007-10-25, 09:01
Förkortningarna har jag lärt mig leva med men vad jar inte förstår är konstiga teckenkombinationer.
Vad betyder till exempel ^^ eller >_< och allt vad folk nu får för sig att skriva?

Båda är ögon. ^^ är glada ögon iaf. Bara att kolla en jätteglad anime-figur så förstår man.
>_< anvädns nog till olika saker. Jag skulle se den som någon som rynkar ihop ansiktet som om någon gjort något riktigt pinsamt eller något ser ut att ha gjort ont.. Typ Stan i South Park när hans farsa sa nigger i nationell TV.

Taragon
2007-10-25, 09:05
d[o_O]b headsetman? hah