handdator

Visa fullständig version : Skivstångscurl, bred vs. smal fattning


Halldin
2006-07-24, 21:19
Vad är ett föredra? Variation mellan passen?

Vad aktiveras mest av respektive fattning?

MilkmaN
2006-07-24, 21:23
Bred är väl alltid att föredra om du kan.

Ju större pronation (hoppas jag fick det rätt nu) desto mer utsträckt blir biceps. Testa själv att att hålla handen nedåt och sedan så mkt uppåt och runt du kan och du kan se biceps sträckas ut.

skanmal
2006-07-24, 22:28
I "Target Bodybuilding" av Per Tesch har de gjort MRI på muskler i arbete under vissa övningar, och om man ska ta den boken på orden så ger bred fattning i stångcurl hög påverkan på biceps mediala huvud medan det laterala huvudet och brachialis inte aktiveras lika mycket. Smal fattning ger genomgående hög aktivering. Sedan hur man vill tolka detta är ju en annan sak och huruvida man vill bry sig eller inte en tredje. :)

Sheogorath
2006-07-24, 22:35
Bred är väl alltid att föredra om du kan.

Ju större pronation (hoppas jag fick det rätt nu) desto mer utsträckt blir biceps. Testa själv att att hålla handen nedåt och sedan så mkt uppåt och runt du kan och du kan se biceps sträckas ut.

Supination av underarmen -> tummen ut från kroppen
Pronation av underarmen -> tummen in mot kroppen

Bred fattning är att föredra om man vill få maximal aktivering av biceps. Supinationen blir större på så vis.

MilkmaN
2006-07-24, 22:39
Supination av underarmen -> tummen ut från kroppen
Pronation av underarmen -> tummen in mot kroppen

Bred fattning är att föredra om man vill få maximal aktivering av biceps. Supinationen blir större på så vis.


Fan. Fel igen med andra ord.

Arne Persson
2006-07-24, 23:43
I "Target Bodybuilding" av Per Tesch har de gjort MRI på muskler i arbete under vissa övningar, och om man ska ta den boken på orden så ger bred fattning i stångcurl hög påverkan på biceps mediala huvud medan det laterala huvudet och brachialis inte aktiveras lika mycket. Smal fattning ger genomgående hög aktivering. Sedan hur man vill tolka detta är ju en annan sak och huruvida man vill bry sig eller inte en tredje. :)


Att M. brachialis skulle kunna påverkas av fattningens bredd är ju såklart rena tramset!

skanmal
2006-07-25, 10:45
Att M. brachialis skulle kunna påverkas av fattningens bredd är ju såklart rena tramset!

Ja, jag tycker också att det känns lite galet. Å andra sidan är jag inte tillräckligt insatt för att kunna komma med någon bra förklaring till varför bilderna ser ut som de gör, om det inte stämmer. För att citera inledningen:

In the late 80's, researchers using MRI found that muscles that had performed contractile activity showed a contrast shift; those involved became lighter in images obtained immediately after exercise, and muscles not used remained dark gray, as before exercise.

På bilden från stångcurl med bred fattning är alltså biceps mediala huvud mycket ljust ("heavy muscle use"), medan det laterala huvudet samt brachialis har en mörkare nyans ("moderate muscle use"). På bilden från stångcurl med smal fattning har såväl hela biceps som brachialis den ljusaste nyansen. :confused:

Arne, jag vet att du är mycket kunnig och erfaren...har du någon upplysande kommentar?

Funnyman
2006-07-25, 11:29
Själv har jag praktiserat smalt grepp några månader
(får fantastisk kontakt) och faktiskt märkt en skillnad på insidan av biceps, belive it or not som Ripley hade sagt.

Allan
2006-07-25, 11:33
Möjligen kan man få en stretch av att man vrider underarmen kraftigare för att kunna hålla ett smalt grepp. Detta kan säkert uppfattas som en positiv effekt, men det prickskjuter inte alls.


allan

Fartman
2006-07-25, 17:10
I mitt fall är valet lätt, brett grepp. Detta då jag får fruktansvärt ont i handlederna med ett smalare grepp.

theolito
2006-07-25, 17:14
Får alltid ont i handlederna av att köra stångcurl typ, vrider mig.

Arne Persson
2006-07-25, 17:19
Ja, jag tycker också att det känns lite galet. Å andra sidan är jag inte tillräckligt insatt för att kunna komma med någon bra förklaring till varför bilderna ser ut som de gör, om det inte stämmer. För att citera inledningen:



På bilden från stångcurl med bred fattning är alltså biceps mediala huvud mycket ljust ("heavy muscle use"), medan det laterala huvudet samt brachialis har en mörkare nyans ("moderate muscle use"). På bilden från stångcurl med smal fattning har såväl hela biceps som brachialis den ljusaste nyansen. :confused:

Arne, jag vet att du är mycket kunnig och erfaren...har du någon upplysande kommentar?


Jag ger tyvärr inte fem öre för den boken. Sorry! har den själv här hemma. Den innehåller alldeles för mycket tveksamheter som jag har redogjort för tidigare.

skanmal
2006-07-25, 18:06
Jag ger tyvärr inte fem öre för den boken. Sorry! har den själv här hemma. Den innehåller alldeles för mycket tveksamheter som jag har redogjort för tidigare.

Aha, det har jag missat (men inte länge till...). Dock ser jag mig som en ganska kritisk läsare och tycker själv att det finns många frågor kring den boken i flera avseenden, så det är inte direkt så att du dissar min bibel. :D