handdator

Visa fullständig version : Druvsocker, bra/dåligt vid diet?


tma
2006-07-24, 14:11
Hej.

Jag satt vid tågstationen igår och hade en några timmar lång tågresa framför mig. Jag hade tänkt äta lite proteinbars under tiden. Nu blev dessa bortglömde och jag köpte fruktsocker på pressbyrån istället.
Var det ett bra eller dåligt val? Jag dietar nu. "socker" låter ju inget vidare.
Och om GI-konceptet bara är skit bör det väl inte spela någon roll att det är snabba kolhydrater?

tack på förhand

King Grub
2006-07-24, 14:13
Fruktsocker är inte druvsocker. Fruktsocker är fruktos och druvsocker är glukos.

Inget av dom är någon vettig kolhydrat vid andra tillfällen är kring träning - helt näringslösa sockerarter - och vid träning är det bara druvsocker som är bra.

Fruktos är det absolut sämsta du kan äta. En ren hälsofara i ren form. Fruktsocker är långsamma kolhydrater, men ett rent fördärv och en av bovarna bakom övervikt, insulinresistens (även om direkta människoobservationer saknas här), ökad mängd triglycerider i blodet, diabetes typ 2, försämrad hepatisk glukoshomeostas och det metabola syndromet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1537324&postcount=3

Ett enstaka intag är naturligtvis ingen hälsofara, men fortfarande näringsmässigt direkt förkastligt och det går inte att hitta sämre. Det är bara från frukt och grönt fruktos inte är dåligt, dels pga dom små mängderna och dels pga frukt och grönt innehåller så mycket annat värdefullt. Fruktos i ren form är tummen ner.

tma
2006-07-24, 14:27
det var druvsocker jag köpte. jag vet inte varför jag skrev fruktsocker.
hur som helst, så verkar ju inget av dem något vidare. men jag antar att det var bättre än att jag gick utan att äta något på fem timmar.

tack för svaret

King Grub
2006-07-24, 14:35
Druvsocker har i alla fall inte samma negativa metabola effekter fruktsocker har.

Obs att det faktum att GI inte har någon praktisk effekt på fettinlagring eller fettförbränning inte gör att det plötsligt är bra med socker och skräpmat. Det blir ju TVÄRTOM. Det är i och med att tabelläsandet är irrelevant det i stället är av vikt att välja naturliga, oraffinerade och näringsrika livsmedel, och då går t ex socker bort direkt.

rbn
2006-07-24, 14:37
Vad innebär försämrad hepatisk glukoshomeostas och det metabola syndromet?