handdator

Visa fullständig version : ALA,, märks det???


kraftsport
2003-01-02, 15:22
Hur märker man att man börjat ta ALA, är det typ som med kreatin att man går upp i vikt? Och hur länge tar det innan det märks något? Och vilken dos per dag bör man ta?

PDS
2003-01-02, 19:04
jag märkte inte ett piss på mina 2½ månad 1500mg/dag.

kraftsport
2003-01-02, 19:18
Originally posted by PDS
jag märkte inte ett piss på mina 2½ månad 1500mg/dag.

Vilket märke använde du?

PDS
2003-01-02, 19:36
Originally posted by kraftsport


Vilket märke använde du?

Många rekomenderade kosttillskott.tripod.com så jag köpte ala där alldrig provat något annat märke.

teehoon
2003-01-03, 00:48
ALA är väl en fettsyra som 'pumpar' in näringsämnen i kroppen. Huruvida du märket det eller inte har ja ingen aning om.. har inte provat det själv. Tror nog att det är som med det mesta annat.. kanske funkar i teorin men hur mkt gör det i praktiken?

Petrus
2003-01-03, 10:29
ALA´s effekter är väldokumenterade i studier.
Det är inget tillskott som man märker eller känner resultat av, (förutom om man tar det i samband med kreatin då man kan känna en kraftigare effekt av kreatinet).

ALA fungerar som insulin. Dvs, som ett transporthormon i kroppen + att det har kraftiga antioxidanta egenskaper och är en viktig del i bildnadet av glutation (kroppens absolut kraftigaste antioxidant, med bevisade effekter på bl a åldrandet och välmåendet mm mm.

Själv rekomenderar jag ALA i samband med kreatin för att få en bättre effekt av kreatinet, eller i samband med diet/deff för att hålla insulinnivåerna låga. Men det är utan tvekan ett tillskott som man kan ta året runt om man har råd.
Hur som helst kommer man troligtvis inte känna någon märkbar effekt i samband med användandet.

Rekomenderas starkt!

Vänligen,,,
Petrus

PS. Jag kan inte hitta webshopen där du köpte det så jag vet inte vad det är för märke. Men ALA är ett mycket känsligt ämne och tillverkningsprocessen är därför väldigt viktig! Köp därför alltid ALA i kapselform av kända och förtroendegivande företag som t ex Optimum, AST. (Kan tyvärr inte skriva Eiselt eller Fairing här även om dom har bra förtroende, men dom tillverkar inte ALA... än.)DS.