handdator

Visa fullständig version : Marklyft, benböj?


MEDiAHORAN
2006-07-24, 00:40
Hade ni kört benböj och marklyft med min rygg?

http://img287.imageshack.us/img287/2370/ctscan027ow.jpg
http://img346.imageshack.us/img346/5963/ctscan035pd.jpg
http://img287.imageshack.us/img287/7536/ctscan043lh.jpg

Den är ju helt klart sned. Kör marklyft på 60 kg nu :P Vet inte om man vågar höja med tanke på att man kanske belastar en sida mycket och den andra lite? Det samma kanske gäller benböj, vet inte riktigt.

Tankar och funderingar kring detta?

snelhest
2006-07-24, 00:48
uhh va läskigt :(

Fartman
2006-07-24, 00:52
Det där borde du nog faktiskt fråga din läkare om, han vet nog lite mer om din rygg och hur den kan reagera på tung belastning än någon här inne.

tp_88
2006-07-24, 01:00
Det där borde du nog faktiskt fråga din läkare om, han vet nog lite mer om din rygg och hur den kan reagera på tung belastning än någon här inne.
Jag skulle nog hellre rådfråga t.ex. Arne än random läkare som inte har någon som helst koll på träning.

Men givetvis är det ju inget vidare om folk som inte vet vad de yrar om börjar "tipsa".

Damien Thorne
2006-07-24, 01:01
Jag skulle nog hellre rådfråga t.ex. Arne än random läkare som inte har någon som helst koll på träning.

Men givetvis är det ju inget vidare om folk som inte vet vad de yrar om börjar "tipsa".

...eller Börje H.

LarsK
2006-07-24, 04:45
Ga till en kiropraktiker. A andra sidan, hur vet alla som gor marklyft/squat att de har en rak rygg? De kanske har lika krokig rygg som dig, men ar ovetande om det? Staller ryggen till besvar for dig, eller har du fatt dessa rontgen bilderna i annat syfte, och du sag att ryggen var sned?

MEDiAHORAN
2006-07-24, 11:57
Ga till en kiropraktiker. A andra sidan, hur vet alla som gor marklyft/squat att de har en rak rygg? De kanske har lika krokig rygg som dig, men ar ovetande om det? Staller ryggen till besvar for dig, eller har du fatt dessa rontgen bilderna i annat syfte, och du sag att ryggen var sned?Nej ännu har inte min rygg ställt till något, syftet med en CT-scan var inte att kolla hur min rygg såg ut.

Jag får väl köra på som vanligt idag på rygg / biceps passet :)

Sheogorath
2006-07-24, 12:08
Har du kollat så att skoliosen inte beror på olika långa ben? I sådana fall hade jag starkt rekommenderat dig specialdesignade inlägg så att dina ben "blir" långa långa, vilket kommer att göra att ditt bäckenben inte är snedställt. På sikt, och särskilt iom belastningsträning med inlägg, kanske din rygg inte längre kommer att vara sned.

(jag har 17 mm kortare vänsterben och skulle aldrig få för mig att styrketräna utan mina inlägg)

bluelight
2006-07-24, 12:10
Jag har också sne rygg, dock bara några grader, har inga besvär alls.. än.

MEDiAHORAN
2006-07-24, 13:42
Har du kollat så att skoliosen inte beror på olika långa ben? I sådana fall hade jag starkt rekommenderat dig specialdesignade inlägg så att dina ben "blir" långa långa, vilket kommer att göra att ditt bäckenben inte är snedställt. På sikt, och särskilt iom belastningsträning med inlägg, kanske din rygg inte längre kommer att vara sned.

(jag har 17 mm kortare vänsterben och skulle aldrig få för mig att styrketräna utan mina inlägg)Har fått remiss till OTA (ortopedtekniska) angående inlägg, väntetiden är 3 månader. Hmm benen skall vara lika långa men det är skumt det där hmm...

Sheogorath
2006-07-24, 13:47
Har fått remiss till OTA (ortopedtekniska) angående inlägg, väntetiden är 3 månader. Hmm benen skall vara lika långa men det är skumt det där hmm...

De ska vara det, men för många skiljer det någon mm. Om det skiljer sig så mycket som för mig, 17 mm, så blir ryggraden krökt, och då ska man ha inlägg när man tränar, går etc.

Sedan kan naturligtvis skolios bero på något annat, men om det beror på olika långa ben är det lätt att komma till rätta med, även utan kirurgiskt ingrepp.

tano
2006-07-24, 14:59
hur kollar du om benen är oliak långa?
kan amn se det i spegeln, eller måste man ha hjälp?

beckman88
2006-07-24, 15:45
hur kollar du om benen är oliak långa?
kan amn se det i spegeln, eller måste man ha hjälp?

Om du inte har Xrayvision så kan det nog gå lättare hos en läkare:D

rolf
2006-07-24, 16:35
Har du kollat så att skoliosen inte beror på olika långa ben? I sådana fall hade jag starkt rekommenderat dig specialdesignade inlägg så att dina ben "blir" långa långa, vilket kommer att göra att ditt bäckenben inte är snedställt. På sikt, och särskilt iom belastningsträning med inlägg, kanske din rygg inte längre kommer att vara sned.

(jag har 17 mm kortare vänsterben och skulle aldrig få för mig att styrketräna utan mina inlägg)

Jag har ungefär 10mm kortare högerben, men har aldrig fått diagnosen att jag skulle ha sned rygg eller andra benlängdsskillnadsrelaterade (haha vilket ord) problem, så jag kör både mark och böj utan inlägg. Borde jag skjutas?

Timme
2006-07-24, 17:18
Borde jag skjutas?

Ja...

rolf
2006-07-24, 19:12
Ja...

*cry*











Seriöst, borde jag skaffa ett inlägg till skon?

Sheogorath
2006-07-24, 22:39
*cry*











Seriöst, borde jag skaffa ett inlägg till skon?

Ja igen.

Notering: Man får alltid två inlägg, så att belastningen blir likadan på båda fötterna. Det ena är uppbyggt undertill med så mycket som behövs för att benen ska "bli" lika långa. I ditt fall 1 cm längre.

rostbiff
2006-07-25, 02:55
Hade ni kört benböj och marklyft med min rygg?
Den är ju helt klart sned. Kör marklyft på 60 kg nu :P Vet inte om man vågar höja med tanke på att man kanske belastar en sida mycket och den andra lite? Det samma kanske gäller benböj, vet inte riktigt.

Tankar och funderingar kring detta?

jag har själv lite lätt krökt rygg och kör både böj och mark utan problem. ingen är helt symetrisk, tror att alla har mer eller mindre sned rygg åt nåt håll. så länge det inte gör ont kör på. (men det skadar ju inte att kollaupp det)