handdator

Visa fullständig version : Köpa bälte


LarsK
2006-07-23, 23:05
Jag har lite problem med ryggenslutet. Jag funderar på om ett bälte hade varit en sund investering för mig. På gymmet har jag inga problem, dock provade jag ett bälte som en annan på gymmet hade, och det kändes säkrare när jag gjorde squats. På vissa forum är det tabu på bälten, som t.ex mens health. Om man inte kör olympiska vikter behöver man varken bälte eller straps enligt några där.

Vilka bälten rekommenderas? Det enda jag vet är att det ska vara lika brett hela vägen runt.

Pudzianovski
2006-07-23, 23:40
Ska du bara ha det när du kör knäböj?

LarsK
2006-07-24, 01:00
Squat, marklyft och staende militar press ar de enda ovningarna jag kan se just nu dar balte eventuellt behovs. (Av de ovningar jag kor just nu i mitt program)

Mr. Moose
2006-07-24, 07:17
Personligen tycker jag inte om bälte och använder aldrig heller.

I stället för att köpa bälte borde det vara bättre att leta efter orsaken till att du "behöver " det.

Väldig många med "rygg-problem" har svaga "mag"-muskler. Hur mycket tränar du magen? Tränar du med belastning aller bara en massa reps?

Prova ett tag med tung magträning, jag är ganska säker på att du inte kommer att behöva något bälte om du stärker upp buk och rygg musulaturen.

Claes

Guddi
2006-07-24, 07:39
Jag håller med Mr. Moose. Träna magen ordentligt (glöm inte transversus) tillsammans med extensorerna i ryggen så kommer du inte att behöva något bälte.

Att köra med bälte är lite som att köra med maskiner istället för fria vikter.

Scratch89
2006-07-24, 07:51
Annars finns det riktigt schyssta bälten på Stadium för typ 350 spänn.

LarsK
2006-07-24, 09:12
Jag kor magen med vikter. Det ar mina hip flexors som jag inte kan trana. Runt L5-S1 och L4-L5 kotorna har jag problem och blivit avrad att kora traningar typ hyperextensions eller ovningar med vridningar.

Guddi
2006-07-24, 09:57
Av vem har du blivigt avrådd? Om personen som har gett dig rådet är kompetent så tycker jag att du ska fråga samma person om vad han/hon tycker om ideén att du skaffar dig ett bälte?

z_bumbi
2006-07-24, 10:57
Här är det ett specialfall så just här kanske det inte är lämpligt (Jag tänker inte ens försöka uttala mig om det här fallet.) men bälte är allmänt ett bra redskap om man kan använda det rätt.

LarsK
2006-07-24, 13:51
Här är det ett specialfall så just här kanske det inte är lämpligt (Jag tänker inte ens försöka uttala mig om det här fallet.) men bälte är allmänt ett bra redskap om man kan använda det rätt.
Vad är definitionen på "använda det rätt"?

Guddi: väntar på svar från honom.

TCOG
2006-07-24, 14:39
Att köra med bälte är lite som att köra med maskiner istället för fria vikter.

idiets!! roid rage!!!

z_bumbi
2006-07-24, 15:32
Vad är definitionen på "använda det rätt"?

Att använda det i vissa övningar där man behöver stort buktryck för att bli riktigt stabil, böj är ett klassiskt exempel och då särskilt om det är viktigt att bli stark i benen (För en byggare stor), man kan hantera mer vikt på stången.
Håller man sig på "motionsnivå" och bara kör för att få en kropp som kommer att hålla ihop de nästkommande 40 åren så ser jag en fördel med att inte köra med bälte då man begränsar vikterna som man använder.

Styrkan i bålen blir gissningsvis lika stor i båda fallen, mer vikt med bälte eller mindre vikt utan bälte ger ungefär samma belastning. Rekryteringen av musklerna skiljer sig lite år men de flesta som kör med bälte kör även övningar utan som sköter om den biten.

Har man en skada och inte vill förvärra den så är det däremot en helt annan sak då någon som är kunnig bör kolla upp det hela, det kan vara så att man bör ha en annan typ av stöd om man överhuvudtaget ska ha ett extra stöd.

LarsK
2006-07-25, 00:25
Fick precis mail att balte inte rekommenderas. Nar ryggen ar bra och jag kor 1 RM lyft kan det tankas att ett balte rekommenderas. Helt i linje med vad ni sager, sa jag sparar mina pengar och koper nagot annat istallet.
Tack grabbar!

rostbiff
2006-07-25, 02:47
har ingen aning om vad som är bäst men jag vet att de flesta strongmans tränar med bälte, även på högreppare.