handdator

Visa fullständig version : Problemlösning, helgträning?


ivarzon
2006-07-23, 22:12
Liten nöt att knäcka..

Har bara tid att träna på helgen, fredag kväll - söndag, pga att jag kommer ligga borta och jobba i veckorna. HUR ska man lägga upp träningen för att få ut mest av den under den korta helgen?
Köra 2 groteska helkroppspass med så lång tid som möjligt (~48h) mellan dom, eller..?:confused:

MvH

Nickenyfiken
2006-07-23, 22:21
Har du tillgång till 24 hours fitness gym så kan du alltid träna 24H dygnet dvs nattetid också:hbang:

ivarzon
2006-07-23, 22:35
Nej tyvär, har inte tillgång till 24 hours fitness gym i lastbilen... *grr27*

...tillgång till gym; Fredag kväll-Söndag.

Scratch89
2006-07-23, 22:36
Varför inte två halvkroppspass, ett på fredagen och ett på söndagen?

Pass 1 blir bröst, axlar, triceps, rygg och trapezius.
Pass 2 blir biceps, underarmar, fram- och baksida lår och vader.

dynamo
2006-07-23, 22:38
Går ju köra nått halvdant i mitten av veckan också.. Typ armhävningar, crunches, chins (nån lämplig stång nånstans, gungställning på lekplats kanske).

Damien Thorne
2006-07-24, 00:11
Om jag bara kunde träna Fredag-Söndag så skulle jag antingen:

1. 2 st halvkroppspass (som Scratch89 tipsade om). Ett på Fredag och ett på Söndag.

2. 3st 3splitspass med samma rotation som styrkelyftarna har i tävligar (knäböj, bänkpress, marklyft som grund (plus alla andra muskelgrupper som kompliment))
Fredag: Knäböj (Framsida ben, Baksida ben, Vader)
Lördag: Bänkpress (Bröst, Axlar, Triceps)
Söndag: Marklyft (Rygg, Biceps, Underarmar, Mage)

Då har du tränat igenom hela kroppen på 1 vecka. Det räcker gott och väl.

Bondlurk
2006-07-24, 05:41
Jag hade försökt göra som dynamo säger och köra armhävningar/chins etc. under veckan om du har möjlighet för det i lastbilen. Eventuellt grippers om greppstyrka intresserar dig.

Annars tycker jag damien throne's pass verkar mycket bra.

z_bumbi
2006-07-24, 06:21
Det beror lite på hur många pass och hur stor volym du kör per vecka idag.
Två halvkroppspass låter ganska vettigt rent generellt.
Tresplit funkar om du vill träna varje dag.
Fyr- och femsplit kan funka om du verkligen är motiverad och träning är det enda du vill syssla med när du är ledig, inget jag skulle rekommendera då man sliter ut sig ganska fort med två pass per dag.

rostbiff
2006-07-24, 11:40
två halvkroppspass låter som den ultiamta läsningen :hbang:

Mats J
2006-07-25, 20:04
För några år sedan jobbade jag som byggarbetare, och låg borta måndag - torsdag. Var 12 timmars tunga arbetspass under dessa dagar. Körde en 6 split på fredag, lördag och söndag, dvs. körde ett morgonpass och ett kvällspass under mina lediga dagar.

Var tufft, och sambon var inte glad att man var borta hela veckorna och sedan bara träna åt och sov hela helgerna. Men det funkade faktiskt bra, ökade i både styrka och kroppsvikt trots att jag samtidigt blev i bättre form.

grisbil3n
2006-07-25, 20:35
Hur pass bra/dåligt är det att träna två dagar i rad o sedan vila i 5 dagar?

Liten Men Fet
2006-07-25, 22:57
Hur pass bra/dåligt är det att träna två dagar i rad o sedan vila i 5 dagar?

Ingen fara för mig om man inte kör samma muskelgrupper.
Kan träna 3 dagar på raken och vila 1-2 dagar på det ett tag.

MickeZZ
2006-07-26, 02:02
Jag lider ofta av samma problem pga mycket jobb. Det jag gjort ar att kopa ett par hantlar som jag kan snickra om "on the fly" sa att jag hinner kora lite hemma i veckorna i alla fall. Man kan gora en hel del bara med ett par hantlar.

Om du inte kan detta sa skulle du kunna skaffa ett par ordentliga traningsgummiband. Jag har ingen aning om vem som saljer "professionella" band i Sverige (Kolo?) men som boende i Kanada kopte jag ett par pa elitefts.com. Dessa anvander jag pa hotellrum for att fa extra belastning vid t ex armhavningar och knaboj med kroppsvikt.

Robroy
2006-07-30, 21:17
Om jag bara kunde träna Fredag-Söndag så skulle jag antingen:

1. 2 st halvkroppspass (som Scratch89 tipsade om). Ett på Fredag och ett på Söndag.

2. 3st 3splitspass med samma rotation som styrkelyftarna har i tävligar (knäböj, bänkpress, marklyft som grund (plus alla andra muskelgrupper som kompliment))
Fredag: Knäböj (Framsida ben, Baksida ben, Vader)
Lördag: Bänkpress (Bröst, Axlar, Triceps)
Söndag: Marklyft (Rygg, Biceps, Underarmar, Mage)

Då har du tränat igenom hela kroppen på 1 vecka. Det räcker gott och väl.

Tänkte prova nr2: 3 st 3 splittspass. En fråga till dig bara: När ska man träna baksida axlarna enligt det programmet ? Har framåtroterade axlar så hur ska jag lägga upp det tycker du ?

Robroy
2006-07-31, 23:29
Tänkte prova nr2: 3 st 3 splittspass. En fråga till dig bara: När ska man träna baksida axlarna enligt det programmet ? Har framåtroterade axlar så hur ska jag lägga upp det tycker du ?

Någon annan som vet ?

Fartman
2006-08-01, 00:08
Någon annan som vet ?
Jag skulle lagt baksida axlar på ryggdagen, det är faktiskt så jag gör nu.
Varför? Jo, för att många ryggövningar (typ roddar) sliter på baksida axlar och om du då kört dom dagen innan så kan det bli ganska så jobbigt för dom..

Robroy
2006-08-02, 21:20
Någon annan som vet ?

???

Damien Thorne
2006-08-03, 02:29
???

Jag har varit bortrest, så jag har inte haft möjlighet att svara.

Som jag skrev i det privata meddelandet så var svaret ungefär som Fartman skrev.