handdator

Visa fullständig version : Träningspass skulle behöva veta om jag har för mkt övningar!


Steffe1988
2006-07-23, 11:44
Hejsan... Jag har satt ihop ett träningspass som jag tänkte börja köra men tänkte bara fråga om ni tror att jag har för mycket med övningar i det eller för lite? Är nybörjare så jag vet inte så jätte mycket

Kolla gärna på passet: http://files.upl.silentwhisper.net/upload4/Traningspass_2006.rtf

Kommentera gärna

Mvh Steffe

Inzza
2006-07-23, 11:49
Måndag: Armar, Mage
Biceps:
Stångscurl: 8*3
Koncentrationscurl: 8*3

Triceps:
Pushdown: 8*3

Underarmar:
Omvända curl med stång: 8*3
Underarmscurl med stång: 8*3
Omvända underarms curl med stång: 8*3

Mage:
Situps
V-Crunch

Tisdag: Ben
Ben:
Knäböj 8*3
Utfall: 8*3
Raka marklyft: 8*3
Benspark: 8*3

Vader:
Tvåbens vadpress: 8*3

Onsdag: Bröst, Rygg, Axlar
Rygg:
Marklyft: 8*3
Stångrodd: 8*3
Chins
Latsdrag till bröstet: 8*3
Latsdrag bakom nacke: 8*3

Axlar:
Press bakom nacke : 8*3
Drag till hakan: 8*3
Hantel lyft åt sidan: 8*3

Bröst:
Bänkpress: 8*3
Peckdeck: 8*3
Bröstpress i maskin: 8*3

Torsdag: Mage
Mage:
Situps
Hängade benlyft: 8*3
V-Crunch

Fredag: Armar
Biceps:
Stångscurl: 8*3
Koncentrationscurl: 8*3

Triceps:
Pushdown: 8*3

Underarmar:
Omvända curl med stång: 8*3
Underarmscurl med stång: 8*3
Omvända underarms curl med stång: 8*3


Du tränar iaf på tok för mycket underarmar. mer övningar på triceps. Sedan är det defentivti inte nödvändigt att träna armar 2 gånger i veckan, eller ägna ett helt pass i veckan åt mage.

Onsdagspasset blir lite långt jämfört med de andra passen.

Du kanske borde testa att lägga upp det lite enklare:

måndag: Bröst/axlar/triceps
Onsdag: ben/vader/mage
Fredagar: Rygg/biceps/underarmar

Steffe1988
2006-07-23, 11:58
Okej.. Ska tänka på det men är inte 3 gånger i veckan ganska lite? Räcker det med ett armpass i veckan alltså?

Ha det bra

Mvh Steffe

Allan
2006-07-23, 12:07
Mer info om dig tack.

allan

Steffe1988
2006-07-23, 12:11
Okej.. Vet inte vad för info du vill ha men jag är en kille på 17 år har tränat i ca 3 månader nu men har dock inte märkt någon skillnad så det är därför som jag frågar om mitt nya pass funkar...

Info:
Kille:
17 år
60 kg

*flex*

Allan
2006-07-23, 12:15
Nå, det är alldeles för avancerat. In i Best of... och läs träningstipsen i den olika trådarna där. Det finns färdiga förslag på träningsprogram där som passar alla (och som är skapade av folk med decenniers träningserfarenhet).

Använd dessutom SÖK. Du försöker trampa gasenb i botten med en Ferrari innan du ens lärt sig köra en SEAT, om du begriper liknelsen. Börja med SEATen du....

allan

bubbe
2006-07-23, 12:19
Ett armpass i veckan räcker gott och väl, tom i överkant för en person med 3 mån träning bakom sig, ivarje fall underarmsträning.

Inzzas förslag låter sansat indelat, kolla i best of där programförslag finns.

Typ så här skulle man kunna tänka sig
bänkpress, smalbänk, tricepsextenstion, hantellyft åt sidan

Knäböj, benpress, stående vadpress, situps

Marklyft, stående skivstångsrodd, latsdrag, skivstångscurl

övning 1, flest set kanske serier på 5-6 exkl uppvärmning, sen minskar fokus iom minskad muskelgrupps aktivering.

edit: kom tänka på att flera av dessa övningarna även är rätt komplicerade för nybörjare och bör tekniktränas innan den hårda träningen sätter igång.

Decamber
2006-07-23, 12:24
Om du är nybörjare och verkligen känner för att designa ett eget schema så go for it. Annars finns ett bra i best of -forumet [länk] (http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555). Du kan ju iallafall ögna igenom det och skaffa inspiration, och gärna tänka till hur programskaparen tänkte när han gjorde det. Ett råd är att experimentera så lite som möjligt när man är nybörjare, för det kan vara drygt att rätta till muskelobalanser efter att man tränat fel ett tag.

Angående ditt schema så håller jag med Inzza om att du inte behöver träna underarmarna så mycket. Egentligen kan du skippa det helt eftersom de kommer få tillräckligt med stryk av bicepscurlsena. Tricepsträningen är lite fattig, lägg till exempel smala bänkpressar; kolla på exrx.net eller i övningsbanken för tips.

Personligen skulle jag stryka peckdecken och maskinen för bröst och lägga till någon övning för bröstens överdel, t ex lutande bänkpress. Och kanske dips i den mån du orkar.

Ett latsdrag plus chins kanske räcker för latsen?

Ett armpass i veckan räcker gott och väl. Tänk på att biceps arbetar under roddövningarna och chins/latsdrag på ryggpasset, och triceps när du kör bröst.

Glhf! ;)

Steffe1988
2006-07-23, 13:08
Okej... Tack för all hjälp ska sätta mig och kolla på lite olika träningpass.. Jag tränar just nu hemma så jag kan inte köra benpress och sådånt men ska köra det jag kan iallafall :).

Ha det bra

Mvh Steffe

stahlberg
2006-07-24, 10:37
Jag såg i en annan tråd att du är ute efter styrka. Visserligen kan man i början träna "hur som helst". Men det program du själv designat är definitivt inte ett program för (max)styrka.

stahlberg
2006-07-24, 10:45
Jag ska ge några exempel.

1. Du borde huvudsakligen satsa på att träna basövningar. Att träna t.ex 3 olika övningar för underarmarna är inte att satsa på styrka.
2. Att träna knäböjning och raka marklyft en dag och marklyft FÖLJANDE DAG är uselt. Dessa övningar tar i stort sett på samma muskelgrupper (och belastar dessutom midjan/korsyrggen mycket).
3. Onsdagens pass - med en massa övningar, och dessutom axelträning med tunga pressar före bänkpressen - är rena rama vansinnet.

Detta var bara några exempel. HELA PROGRAMMET måste göras om, ifall du vill satsa på styrka.

Steffe1988
2006-07-24, 12:44
Okej.. Jag vill satsa på styrka men jag får aldrig ihop något bra pass bli hela tiden något fel på det... Så om någon har lust att fixa ett pass och sen säga hur många set och reps jag ska köra för att få mest styrka skulle vara trevligt... Det gör inget om passet blir tungt för mitt förra brukade dröja ca 1.5 till 2 timmar att köra :)

// Steffe