handdator

Visa fullständig version : Hur stretchar man "inre framsida underben"?


Tolkia
2006-07-23, 11:01
Efter att ha knallat omkring med foten mer eller mindre konstant flekterad (först gipssula, sedan stela skor) p.g.a. stressfrakturer har jag utvecklat vad som känns som världens kortaste och stelaste fot- och underbensmuskler. Framför allt är det insidan av underbenet som bråkar, alltså muskeln på skenbenets insida (föga ovetenskaplig beskrivning, men dock). Den känns oerhört kort och stel, framför allt i början av en löprunda/promenad/etc. innan den är ordentligt uppvärmd. Något lite bättre har det blivit av att stretcha vadmusklerna och "sitta på hälarna" ofta, men jag skulle vilja komma åt just insidan, och jag vet inte riktigt hur man gör det om man inte skall typ böja fotlederna rakt utåt (vilket verkar både mindre bra och mindre möjligt). Någon som sitter på en bra övning?

Allan
2006-07-23, 11:06
http://www.exrx.net/Graphics/TibialisAnterior.gif ?


allan

Allan
2006-07-23, 11:07
Och i såna fall... http://www.exrx.net/Lists/ExList/CalfWt.html#anchor1929502


allan

Tolkia
2006-07-23, 11:27
Njao ... egentligen mer mot insidan (vänsterbenets högersida, högerbenets vänstersida), även om TA i och för sig också är mer än lovligt kort (vilket känns när man sitter på hälarna, som sagt).

Allan
2006-07-23, 11:30
Benhinnan! Benhinnorna! Sätter pengar på att det är benhinnorna!!!!

allan

Sverker
2006-07-23, 11:32
Men vad gör man åt det ? Plockar Duplobitar med fötterna och lägger i en korg ?

Allan
2006-07-23, 11:41
Men vad gör man åt det ? Plockar Duplobitar med fötterna och lägger i en korg ?


http://www.doktorn.com/info/info.asp?sid=11987

Till exempel


allan

Tolkia
2006-07-23, 23:56
Mm-hmm ... det är kanske dags att dra igång med de där tåhävningarna; so far verkar det ju inget göra något att det gör lite ont; d.v.s. jag är inte sämre i fötterna efteråt än innan (fick nyligen höra att det kan ta upp till 12 månader tills man är besvärsfri efter stressfrakturer, men att det är OK att ta upp jogging/löpträning efter tre-fyra månader så länge man inte blir sämre, så ...). Stretchövningen för framsidan såg ju bra ut.

Jag har funderat över benhinnorna tidigare, det är ju ett standardproblem, verkar det som (har inte haft det mer än en eller två gånger hittills; hyfsat med tanke på min ålder, tycker jag nog) men det är en sak som jag tycker är lite skum, och det är att det är betydligt ondare under den första kilometern, innan jag har "kommit igång" än under den tredje, eller den femte. Det där med att det skall bli gradvis ondare tills man inte kan springa längre känner jag inte alls igen?

peven
2006-07-31, 20:47
JAg har själv haft problem med benhinnorna o kollade idag hur jag sliter mina skor på undersidan. De visade att jag bara använder framdelen av foten, dvs belastar nästan inte alls hälen för där såg dom nästan nya ut. Däremot fram fanns knappt "kuddarna" kvar Att jag inte har tänkt på att det har med tekniken att göra. Kanske nåt för er andra med benhinne-problem att kontrollera. Så nu blir det att lära om hur man nu gör det ?? Nån som vet? /Peven

grisbil3n
2006-08-07, 18:38
Jag hade rent utsagt förjävliga problem med benhinnorna, kunde inte gå i uppfärsbacke utan att det gjorde ont sedan. Besökte naprapat, fick nya skor och började stretcha flera ggr varje dag samt gjorde nån sorts enbensböj med ena benet på en stol lr liknande utan att föra knät framåt så att säga, så att det tog mera på underbenet. Nu är problemen i princip borta, tog ett par månader.

Hade också problem med att gjorde väldigt ont i början och blev gradvis bättre men aldrig riktigt bra, iaf inte i samband med löpning.