handdator

Visa fullständig version : Kaffe beroende


Tabbe
2006-07-23, 10:25
Jag kom just hem efter 2 veckor från ett läger där jag drack ganska extremt mycket kaffe och nu kan jag inte vakna utan att ha ont i huvet som försvinner efter 2 koppar kaffe...

Någon som har ett tips att bli av med det?

snelhest
2006-07-23, 10:27
sluta dricka kaffe

Kurash
2006-07-23, 10:27
Ge vika för begäret.

King Grub
2006-07-23, 10:27
Drick kaffet men uteslut gradvis mer och mer kaffe per dag.

mathor
2006-07-23, 10:27
Ersätt kaffet med värktabletter i två dagar, sedan dricker du endast koffeinfritt i fortsättningen.

gothen
2006-07-23, 10:55
Du kan alltid trappa ner gradvis eller sluta helt på direkten.

Rätta mig om jag har fel men det är väll ingen som har kommit på varför man får ont i huvudet om man slutar dricka koffein efter att ha använt det ett tag? Har däremot för mig att de flesta tror att det har något att gör med att blodtillströmnningen ökar till hjärnan och därför får man huvudvärk...

Arf Pingvin
2006-07-23, 14:36
Ge vika för begäret.

+1 :hbang:

Kall kalkon eller så får du trappa ner som med alla beroenden. Kom på mig själv med att dricka ohemult stora mängder kaffe där ett tag så jag slutade helt. Men kaffe är gratis på jobbet och det är min enda last så jag skiter i det där nu och bälgar i mig det jag känner för :thumbup:

(det är bättre än cola iaf)

Nordenator
2006-07-23, 16:32
Sluta direkt.
Abstinensbesvär från koffein kommer vid rubbandet av vana, inte endast vid en dag utan intag.
Enklast är att helt enkelt inte dricka på fyra dagar - ungefär tiden det tar att rensa ut allt koffein ur kroppen och slippa det låga blodtrycket som följer.

Symptomen brukar komma efter en dryg dag, vara värst efter två dagar och sedan försvinna.

EDIT: Eller fortsätta dricka.. Mumma för mörkrost!

Nordenator
2006-07-23, 16:34
Du kan alltid trappa ner gradvis eller sluta helt på direkten.

Rätta mig om jag har fel men det är väll ingen som har kommit på varför man får ont i huvudet om man slutar dricka koffein efter att ha använt det ett tag? Har däremot för mig att de flesta tror att det har något att gör med att blodtillströmnningen ökar till hjärnan och därför får man huvudvärk...

Individuals who consume caffeine regularly develop a reduction in sensitivity to caffeine; when such individuals reduce their caffeine intake, their body becomes oversensitive to adenosine, with the result that blood pressure drops dramatically, leading to an excess of blood in the head (though not necessarily on the brain), causing a headache. Other symptoms may include nausea, fatigue, drowsiness, anxiety and irritability; in extreme cases symptoms may include depression, inability to concentrate and diminished motivation to initiate or to complete daily tasks at home or at work.

Tabbe
2006-07-23, 17:03
seriösa grejor..

Ska trappa ner på det, iaf testa

gothen
2006-07-23, 17:31
Individuals who consume caffeine regularly develop a reduction in sensitivity to caffeine; when such individuals reduce their caffeine intake, their body becomes oversensitive to adenosine, with the result that blood pressure drops dramatically, leading to an excess of blood in the head (though not necessarily on the brain), causing a headache. Other symptoms may include nausea, fatigue, drowsiness, anxiety and irritability; in extreme cases symptoms may include depression, inability to concentrate and diminished motivation to initiate or to complete daily tasks at home or at work.

Där ser man :bow:

Tolkia
2006-07-24, 00:05
Jag har precis varit borta en vecka och inte druckit en droppe kaffe; nemas problemas till min stora förvåning (möjligen berodde det på att vi hade fullt upp hela tiden så att man inte hann tänka på eventuell abstinens). Nu kom jag hem, återgick till gammal god (dålig) stil - och fick svinont i magen. Är det kaffe-antabus i de där örtteerna, eller vad ...?

Baha
2006-07-24, 04:47
Skulle nog va skönt att sluta helt med koffein, minns knappt hur dte kändes då man inte drack det alls.

Tyckte man kände sig mer avslappnad överlag i kroppen då jag var borta några veckor och kanske drakck 1 espresso per dag mot hemma 10+ koppar per dag.


Påverkar ett relativt stort koffeinintag psyket negativt över tiden?

Bronkitkorv
2006-07-24, 07:16
Koffein beroende går inte att jämföra med nikotinberoende. Det är bara att ge fan i att dricka om man tycker det är hemskt. Ellleer så inser du att det är manligt som fan att dricka kaffe och fortsätter med din last.

Nina L
2006-07-24, 07:42
Trappa ner. Jag har just gjort det själv. Det är inte alls så farligt. KG:s idé var bra.

pragmatist
2006-07-24, 09:21
Även om man vant sig vid att dricka väldigt mycket kaffe så tycker jag att en ganska låg dos (~2 koppar per dag eller så, strategiskt utspridda under dagen) är fullt tillräckligt för att undvika direkta abstinensbesvär. Man blir kanske lite hängig men huvudvärk slipper man i alla fall.