handdator

Visa fullständig version : Motionera mera


LadyG
2006-07-22, 20:03
Jag vågar påstå att majoriteten här ägnar sig åt någon form av fysisk träning, men hur är det med den grå klumpen då? Motionerar ni hjärnan också?

Alla kan bli smartare genom att trimma huvudknoppen. Ett sätt är att lösa korsord och sudoko. Då tvingas nervcellerna att skapa nya kontakter. Ju allsidigare utmaningar desto bättre. Att lösa korsord på en strand i Grekland ger högre utdelning än om du gör det hemma. Människor som fortsätter lära sig nya saker genom livet löper mindre risk att bli få alzheimer, visar forskningen.

(Snott från bl a Kvällstidningarna och Peter Eriksson, professor i neurovetenskap vid Göteborgs universitet.)

Poll kommer.

ErikWrestlingFreaket
2006-07-22, 20:05
Människor som fortsätter lära sig nya saker genom livet löper mindre risk att bli få alzheimer, visar forskningen.


Och vad för nya saker är det som man ska lära sig då? Några specifika saker?

Empe
2006-07-22, 20:06
Mina svensk- och engelsklärare säger också att man blir allmänt smartare genom att utföra hjärngympa. Jag löser ofta korsod, sudoku eller spelar andra kluriga spel och memory-liknande grejer.

LadyG
2006-07-22, 20:07
Det behöver inte vara stjärnfysik eller neurovetaskap, bara det är nytt för dig.

Dvs knyppla, jonglera, lös ett krypto eller vad som helst. :)

ErikWrestlingFreaket
2006-07-22, 20:08
På vilket sätt blir man smartare? Jag har svårt att tro att man blir mer kreativ och kommer lättare på ideer och sådant pågrund av korsord och sånt.


Det behöver inte vara stjärnfysik eller neurovetaskap, bara det är nytt för dig.

Dvs knyppla, jonglera, lös ett krypto eller vad som helst. :)

Vad är knyppla och krypto för något?

LadyG
2006-07-22, 20:13
På vilket sätt blir man smartare? Jag har svårt att tro att man blir mer kreativ och kommer lättare på ideer och sådant pågrund av korsord och sånt.




Vad är knyppla och krypto för något?

Knyppling är en slags flätning med trådar som är upplindade på pinnar och krypto är en slags korsord utan egentliga ledtrådar.

Att man blir smartare beror på att hjärnans nervceller arbetar med elektriska impulser. Ju fler nervceller som "hittar" varandra med dessa elektriska impulser, dessto snabbare kan hjärnan arbeta. Det är t ex så att efter en stroke i talcentra har folk lärt sig tala på nytt genom att träna hjärnan. Precis som musklerna behöver hjärnan användas för att fungera.

Även friska, oskadade hjärnor kan bli bättre och snabbare på det den ska göra genom träning. Tänk dig att du istället för att bara ha 1Mb till datorn tränar upp bredbandet att klara 10Mb, eller varför inte 100 om du är riktigt aktiv och tränar mycket?

Trance
2006-07-22, 20:15
Programmerar, så det känns som det räcker.

Dissector
2006-07-22, 20:16
Har funderat på det länge men inte gjort något utbrett. Smågrejer har hänt dock. Kanske främst när det gäller att skärpa "ljudörat" lite när man pysslar med musik. Ligger ibland och försöker isolera och frekvensindela alla olika ljud jag hör och lagra dom i huvudet. Lite autism-varning möjligtvis :D

Min farfar var mycket intresserad av sånt och han hade massvis med böcker i ämnet som jag brukar gå och plocka i.

Arf Pingvin
2006-07-22, 20:17
Dumma människor har roligare, jag jobbar på det istället.

Allan
2006-07-22, 20:21
J
Alla kan bli smartare genom att trimma huvudknoppen. Ett sätt är att lösa korsord och sudoko.

Jag löser bara korsord. Sudoku är trist. Det kan man dessutom bara göra själv medan ett bra korsord kan man samsas om.

allan

kelk
2006-07-22, 20:23
Programmerar, så det känns som det räcker.

+1 :thumbup:

Johan O
2006-07-22, 20:24
Jag dagdrömmer, funderar och fantiserar mycket. Det räknas väl?:MrT:

mangemani
2006-07-22, 20:24
behöver inte vara korsord,kan vara allt från shack till målning,gäller att utvidga sina kreativa sidor bara.

en grej som jag gör är att jag spelar strategi spel,nu menar jag inte barn strategi som starcraft,warcraft,AOE där man bygger och sen skickar allt man byggt mot fienden osv,utan riktiga strategi spel där man får tänka till lite,typ som hearts of iron,victoria,europa universalis osv.
det är rejäl hjärn gympa det.

en annan grejj är att jag studerar strategiska kartor över gammla slagfällt,typ som waterloo,gettysburg,bull run osv och sen försöker mej på att planera ett lyckat anfall/försvar....MYCKET bra hjärn gympa.

sen målar man ju och det tränar ju hjärnan också.

ErikWrestlingFreaket
2006-07-22, 20:30
behöver inte vara korsord,kan vara allt från shack till målning,gäller att utvidga sina kreativa sidor bara.


Då räknar jag in mitt rollspelande som en typ av motion för hjärnan.:thumbup:

LadyG
2006-07-22, 20:42
Då räknar jag in mitt rollspelande som en typ av motion för hjärnan.:thumbup:

Det är suverän träning att visualisera, sätta sig in i situationer och ställa krav på fantasin.

Dessutom gör det ju inte ont att det är kul också, och rollspel ska man vara flera om. Socialt liv stod också uppräknat som hjärngympa, det är bra för hjärnan att kommunicera med andra också. :)

Håller med det som sas innan om sudoku, jag fastnade aldrig för det men korsord är skoj.

Jag tror att man mår bra av att ställa nya krav på sig själv ibland. Annars utvecklas man ju inte, eller?

Kryss
2006-07-22, 20:59
Får en hel del tid över på jobbet att läsa sudoku och korsord, dock har vi bara skvallerblaskorna att tillgå

Sebbe_H
2006-07-22, 21:16
Om man är riktigt röten på matte, hjälper sudoku nått då?

Bronkitkorv
2006-07-22, 21:16
Nej jag orkar inte bry mej om sånt trams, jävla innegrejer det därr... :MrT:

Yes
2006-07-22, 22:23
Korsord och grejor är inget för mig. Då läser jag hellre böcker, artiklar och allt intressant som finns på interwebben.

Stoltz
2006-07-22, 22:26
Ja, ibland. Skulle vilja köra det mer dock, fast Soduko har jag aldrig tyckt var kul, på gränsen till tråkigt faktiskt. Korsord ska jag nog börja med dock!

LadyG
2006-07-22, 22:57
Nå'n som känner till den där sudoku-varianten med ord?

Kommer inte ihåg vad den hette, men det ska visst vara jättekul om man inte är road av siffror.

snelhest
2006-07-22, 23:10
Varför skulle jag vilja bli smartare? Jag vill bli grövre.

aliquis
2006-07-22, 23:16
Nej, räknas strategispel? :D

aliquis
2006-07-22, 23:20
Jag vågar påstå att majoriteten här ägnar sig åt någon form av fysisk träning, men hur är det med den grå klumpen då? Motionerar ni hjärnan också?

Alla kan bli smartare genom att trimma huvudknoppen. Ett sätt är att lösa korsord och sudoko. Då tvingas nervcellerna att skapa nya kontakter. Ju allsidigare utmaningar desto bättre. Att lösa korsord på en strand i Grekland ger högre utdelning än om du gör det hemma. Människor som fortsätter lära sig nya saker genom livet löper mindre risk att bli få alzheimer, visar forskningen.

(Snott från bl a Kvällstidningarna och Peter Eriksson, professor i neurovetenskap vid Göteborgs universitet.)

Poll kommer.
http://ds.ign.com/objects/740/740437.html
osv

Finns några stycken sådana spel, tror de ligger på en 10 miljoner ex sålda i Japan änsålänge...

n1tro
2006-07-22, 23:22
mitt psyke är 10 liv gammalt .. behöver inget sudoko ffs :(

Krampus
2006-07-22, 23:35
Jag brukar trakasera folk.

grisbil3n
2006-07-22, 23:57
Nej blir bara jävligt trött av sådant.

Cerberus
2006-07-23, 00:05
Jag ägnar en stor del av min tid åt NLP(Neuro-lingvistisk programmering). Det är mental träning.