handdator

Visa fullständig version : Hård träning?


Karl_alfred
2003-01-01, 19:34
Skulle vara kul med en definiton på "hård träning". Alla säger att proffsbyggarna tränar så hårt men vad menas egentligen med detta?

-xR-
2003-01-01, 19:44
tungt och brutalt! :bpump: basövningar...

Valrossen
2003-01-01, 19:57
Tror det finns betydligt hårdare träning än träning med vikter. Maraton e nog rätt jobbigt skulle jag tro.:smokin:
Annars är match-sparringen i boxingen det värsta jag har vart med om.

mvh

Karl_alfred
2003-01-01, 20:10
Men nu menar jag inom styrketräningen.

Lord_X
2003-01-01, 20:17
Det finns bara en definition på hård styrketräning, och det är att köra till failure.

Proffsbyggare och hårdträning tycker jag inte riktigt går hand i hand, då det är extremt många som trycker skit (alla skulle jag tro, men jag ska inte säga för mycket) och tack vare det kan träna hårdare.

Karl_alfred
2003-01-01, 20:20
ja det var typ så jag tolkat hård träning oxå. Men då blir jag så arg när vissa säger att man inte skall glömma att det inte bara steroiderna som tagit dem dit utan att de tränar mycket hårdare än andra.

Lord_X
2003-01-02, 09:36
Originally posted by Karl_alfred
vissa säger att man inte skall glömma att det inte bara steroiderna som tagit dem dit utan att de tränar mycket hårdare än andra.
Klart att det inte BARA är steroiderna som tagit dem dit de är.. Men det är onekligen steroider som har gjort det möjligt.

Spud
2003-01-02, 12:22
det beror ju på, man kan ju träna hårt inom flera olika sporter.

t ex så tränar ju Per Elofsson hårt, kondition och dylikt.

en styrketränande som tränar hårt kör till faliure, enligt min åsikt :)

Petrus
2003-01-02, 12:51
De finns bara ett ord som bekräftar om träningen är "hård" eller inte;;;

INTENSITET!!!

Tränignen blir aldrig tuffare än du själv gör den!
Jag skulle vilja påstå att 99,9% av alla som tränar skulle kunna träna hårdare och tuffare om dom bara lärde sig vad instensitet verkligen är!

Vänligen,,,
Petrus

Valrossen
2003-01-02, 13:17
Tinner: Du får gärna förklara vad INTENSITET står för? Ska man dra ner på vilan mellan seten eller vad??

mvh

Petrus
2003-01-02, 13:31
Intensitet är vad man själv gör det till!!!
Att hela tiden, udner varje set, reps, övning, träningspass sträva efter en högre intensitet, bättre utförande, mer vikt, en extra reps. etc. Att hela tiden sätta högre mål, större mål, ta i mer, trycka gränsen för abolute failure framåt hela tiden etc...
Bara för att du lyckas öka 20 eller 30kg i en övning under ett set är det inte något bevis på att du tränar med intensitet.

Vänligen,,,
Petrus

Salle
2003-01-02, 15:39
Originally posted by Tinner
Intensitet är vad man själv gör det till!!!
Att hela tiden, udner varje set, reps, övning, träningspass sträva efter en högre intensitet, bättre utförande, mer vikt, en extra reps. etc. Att hela tiden sätta högre mål, större mål, ta i mer, trycka gränsen för abolute failure framåt hela tiden etc...
Bara för att du lyckas öka 20 eller 30kg i en övning under ett set är det inte något bevis på att du tränar med intensitet.

Vänligen,,,
Petrus

Precis! Kolla på Blood and Guts med Dorian Yates där har definitionen på intensitet! Jag fick den i julklapp av bruden och jag har aldrig varit så motiverad som efter det att jag sett den videon.

Allan
2003-01-02, 15:43
Utan att vilja gå i alltför hård clinch med dig Lord X - men nu snackar du bara. Failure kan vem som helst köra till - men att träna smart innebär icke det

Det finns kanske tjugofem personer i det här landet som tränar riktigt, riktigt hårt...


allan

Cerberus
2003-01-02, 16:36
vad är failure? Låter ju inte bra men det verkar bra enligt er?

failure betyder ju misslyckande på svenska...nån som har lust att förklara för en newbie?

Petrus
2003-01-02, 16:46
"Failure" under ett set innebär att du arbetar vikten och musklerna tills du inte ens klarar en halv eller en 4-dels repetition till, även om du skulle bli erbjuden 10 miljoner kr om du klarade det!

Vänligen,,,
Petrus

Spud
2003-01-02, 17:38
Originally posted by Allan
Utan att vilja gå i alltför hård clinch med dig Lord X - men nu snackar du bara. Failure kan vem som helst köra till - men att träna smart innebär icke det

Det finns kanske tjugofem personer i det här landet som tränar riktigt, riktigt hårt...



allan


vad menar du? att vem som helst inte kan träna hårt?

Petrus
2003-01-02, 18:09
Att träna med full intensitet kräver oerhört mycket av dig, den mentala delen och inte minst ditt psyke. Det är inte alla som klarar av det!

Vänligen,,,
Petrus

Lord_X
2003-01-02, 18:11
Originally posted by Allan
Failure kan vem som helst köra till - men att träna smart innebär icke det

Frågan gällde hårdträning... Inte vad som är smart.

Allan
2003-01-02, 18:23
OK, att alltid träna till failure är inte nödvändigtvis att träna hårt. Eller smart...

allan

Lord_X
2003-01-02, 18:38
Herr Pudzianovski har väl en poäng.. Men alla verkar ha en egen uppfattning om vad som är att träna hårt...

I alla fall jag väntar spänt på att få höra hur Herr Allan definierar hårdträning.

Allan
2003-01-02, 20:01
Den del av vår muskulatur (den synliga) vi vanligtvis tränar består till ca 70% av vatten. När man tränar kommer slaggprodukter och mjölksyra att produceras i muskelcellen. Vi uppnår då det vi populärt kallar pump – fast pumpen är mer än så – och det leder så småningom till utmattning (i den här tråden kallat failure).
Mängden mjölksyra i muskelvävnaden är proportionerlig till den mängd cortisol som frisläpps i muskelvävnaden. Det är cortisolet som genomför den faktiska nedbrytningen av muskelvävnaden i kroppen Efter den sekvensen kommer kroppen att anpassa sig genom att reparera muskelvävnaden till först den ursprungliga nivån, och sedan – under den givna förutsättningen att vila och kost är på en acceptabel nivå – också nybilda lite mer muskelvävnad än man hade före träningspasset.


Men…kroppen kommer att anpassa sig till den här typen av påverkan och lär sig att tåla större mängder mjölksyra. Och därigenom kommer en mindre mängd cortisol att frigöras in i muskelvävnaden. Vilket gör att det blir en mindre nedbrytning, och därigenom en mindre tillväxt..
Det enda sättet att komma runt detta är att konstant öka viktbelastning. Men likväl kommer kroppen att fortsätta att vänja sig vid högre produktion av mjölksyra, vilket kommer att skapa en degeneration..
Efter ett set till total utmattning måste man vila avsevärd tid – vilket inte heller är till fördel för muskelutvecklingen – för att återställa bland annat ATP och glykogennivåerna. Därefter kör man ett set till. Och det är då det blir knäppt – eftersom kroppen bara kan reparera musklerna till en viss nivå. Till sist sker det ingen nybildning. Det uppstår ett tillstånd som vi kallar överträning.
För att bevisa detta tänker jag inte länka till höger och vänster. Titta istället på vilken löpträning som bygger mest muskulatur. Det måste vara helt uppenbart att en blandad träning av högintensiv intervallträning – vilket är det bodybuilders pysslar med om man ska se det rent strikt definitionsmässigt – blandat med träning till utmattning, är det som skapar mest muskulatur. Enbart intensiv mjölksyreträning (jfr maratonlöpare) bygger inte samma muskulatur. För att inte på en gång hamna i ”kemiska tillskottsfällan” kan vi vrida klockan tillbaka till trettiotalet och jämföra brottare, sprinterlöpare etc. med den tidens långlöpare.

Som jag skrev i min andra tråd om träningsmetodik anser jag att det är bra att träna mjölksyretålighet, inte minst i händer och underarmar. Det är även bra i vissa renodlade styrkemoment. Tränar man för t ex strongman är det kanon att träna statiska moment eller höja sin mjölksyretolerans. Men observera – det finns ingen automatisk korrelation mellan stora muskler och styrka.

För att slutligen gå tillbaka till kärnfrågan – vad som är hård träning…

Om det fanns en gängse definition på vad hård träning är skulle jag med glädje patentera den och sälja dyrt. Men det finns det inte. Likväl som vi är olika individer finns det människor med olika smärttolerans, med olika inställning. Om det bara handlade om att skrika högst, kasta runt vikterna, grymta och trycka steroider – bra, då skulle de svenska gymen krylla av asbitiga biffar. Men det gör de inte.

Snarare är det så att de flesta som faktiskt blir något är ödmjuka människor som gör det de ska och går hem. Men det finns en grej de har gemensamt. Fokuseringen. Och intensiteten (vilket för mig närmast kan beskrivas som full muskelkontakt hela tiden). De har en speciell blick som inte går att definiera. Ungefär som att varje träningspass är oerhört viktigt och att varje moment har en funktion. Här ska det inte slarvas med vare sig tibialis eller något annat. Sen kan träningsutförandet se olika ut. Tränar man inpå såna människor tillräckligt länge kanske man kan upptäcka det.

Helvete vad långt det blev

allan

Pudzianovski
2003-01-02, 20:05
Originally posted by Lord_X
Herr Pudzianovski har väl en poäng.. Men alla verkar ha en egen uppfattning om vad som är att träna hårt...

I alla fall jag väntar spänt på att få höra hur Herr Allan definierar hårdträning.

fan...hann du läsa mitt inlägg som jag ångrade? det var uppe i 30 sekunder högst.

:eek:

Pudzianovski
2003-01-02, 20:07
Annars har jag funderat länge på den psykiska delen.

Att göra tex 3 reps tungt är skilland mot att veta att mans ka springa 79km i öken.

Det påverkar en psykiskt på olika sätt.

Pudzianovski
2003-01-02, 20:11
jag kanske var otydlig.

springer du 79 km i öken vet du inte var ditt failure är och man chansar inte utan tills man har 10 meter till mål.

man vet att man int ekommer ta ut sig till max men man vet oxå att man kommer ta ut sig under en lång tid.

Lillgrabben
2003-01-02, 20:21
Min definition:

För mig innebär hård träning att alltid ta sig till träningslokalen & köra sina planerade pass utan att knorra även om det känns besvärligt som faan vissa gånger.
Smart träning är det man ska försöka uppnå för att orka träna riktigt hårt & intensivt under en längre tid - inte bara tokköra några månader för att sedan vara så spyless på träning att man lägger av. Vettig variation av övningar, reps.antal, längd på träningspassen, insikt i att man kanske måste vila en vecka ibland m.m. är nyckelord ( i allafall för mig) ...
Uppnår man detta är det troligt att man även kommer att kunna uppnå de flesta av sina mål - i allafall om man satt upp vettiga sådana.

Just my 2 cents.

Spud
2003-01-03, 09:44
eftersom att tråden handlar om hård träning och inte hårdträning så tycker jag fortfarande att definitionen på det är att köra till faliure/utmattning/tills man är körd :)

eftersom att alla är olika så kan man inte sätta några gränser för alla som de måste klara för att få komma under kategorin "hård träning". det som är hårt för den ena kan tyckas omänskligt för den andra.

men om alla ger sitt yttersta, de kör till faliure (så de verkligen inte orkar mera), så tycker jag att de tränar hårt.

HenkeGr
2003-01-04, 13:44
20 reps breathing squats. Där har ni definitionen på hård träning.