handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om kost.


Buckdich
2006-07-22, 10:42
Hejsan!

Hur mycket protein och kolhydrater kan kroppen ta in åt gången som används? Hur mycket borde jag få i mig som MAX i kolhydrater åt gången, kan jag gå utöver 40g osv?

Om man vill ha ungefär 4-5 måltider om dagen om dagen så tänkte jag att det kunde vara lättare att höja Kcal intaget genom att göra 1-3 av måltiderna lite större än de andra. Så att en av dessa måltider kanske blir 5-600Kcal, skulle detta fungera bra?

Om jag äter nyttig mat, kan jag strunta i att kolla hur mycket kolisar, protein och fett det innehåller ifall jag beräknar allt utifrån Kcal? Eller är det bättre att räkna utifrån protein, kolhydrater och fett istället?

Tack på Förhand.

Buckdich
2006-07-22, 11:00
Hejsan!

Hur mycket protein och kolhydrater kan kroppen ta in åt gången som används? Hur mycket borde jag få i mig som MAX i kolhydrater åt gången, kan jag gå utöver 40g osv?

Om man vill ha ungefär 4-5 måltider om dagen om dagen så tänkte jag att det kunde vara lättare att höja Kcal intaget genom att göra 1-3 av måltiderna lite större än de andra. Så att en av dessa måltider kanske blir 5-600Kcal, skulle detta fungera bra?

Om jag äter nyttig mat, kan jag strunta i att kolla hur mycket kolisar, protein och fett det innehåller ifall jag beräknar allt utifrån Kcal? Eller är det bättre att räkna utifrån protein, kolhydrater och fett istället?

Tack på Förhand.

Då menar jag som nyttig mat fullkornspasta, brunt ris, fiberberikad havregrynsgröt osv. En hel del kolhydrater i dessa men ett kcal runt 200-300 per 100g!

King Grub
2006-07-22, 11:17
Räknar du på 2-3 g/kg/dygn protein och 0.5-1 g/kg/dygn fett blir resten kolhydrat tills önskat energiintag är nått.

Du kan äta mer än 40 gram kolhydrat åt gången. Måltiderna behöver inte vara energimässigt lika stora.

Buckdich
2006-07-22, 11:25
Jo däremot räknar inte jag 2-3g protein per dagen för jag satsar inte på optimal muskeltillväxt.

Utan jag får väl i mig ungefär 30-100g protein varierande på dag.

Sedan får jag väl i mig 150-200g Kolhydarter beroende på vilo eller träningsdags. Fettet försöker jag hålla max 6g per måltid och bara omättat.

Då spelar väl plötsligen Kcal intaget större roll? Jag kan väl gå ner i vikt till mitt önskade 7-12% BF enbart av att kolla på Kcal bara jag har i åtanke att käka nyttiga kolhydrater och ha en allmän fiberberikad kost?

Jag är väl mer sugen på ett ja/nej svar på detta, ifall det skulle vara möjligt.

Tack på förhand.

King Grub
2006-07-22, 11:42
Energiintaget är alltid det avgörande för viktupp- eller nedgång.

Din kost låter inte alls bra eller hälsosam. Du äter inte alls nyttigt, som du påstår.

30 g protein per dag är långt under RDI för icke-tränande individer.

"Bara omättat" fett tror jag inte på att du äter, och lyckas du på något sätt med den bedriften, är det inte bra.

Fettet försöker jag hålla max 6g per måltid

Varför?

Buckdich
2006-07-22, 12:04
Max ska vara 30g fett per dag har jag läst överallt.
Då blir 6g per måltid som ett max bra tycker jag... iaf om man ska ha 6 måltider.

Svårt för mig att gå över 30g protein för jag vet inte riktigt vad jag ska köpa, tonfisk hela tiden är inte bra för metallerna och vassleprotein är inte bra hela tiden eftersom det är snabba proteiner.

Får i mig dock en hel del kasein via keso och mellanmjölk. Så 30g var väl inte underskattat. Låt oss säga att jag får som minst i mig 65-100g Protein dagligen. 10g från havregryn, 20g från tonfisk, 22g från kycklingen, 10g protein från ett par glas mjölk, 5g från keso, lite från mitt osötade fullkornsbröd osv. Sedan en hel del protein från fullkornspastan och det bruna riset!

Sedan har man ju fibrerna ifrån broccolin, frukten osv osv.
Efter att fått detta sagt, så kan jag väl tänka mig mer för att nå mitt dagliga kcal intag vid vilo respektive träningsdag?

Tack på Förhand

Buckdich
2006-07-22, 12:11
Självklart får jag i mig mättat fett.

Men jag försöker att satsa mer på omättat, tar en matsked olivolja till kycklingen varje dag. Jag vet att linfröolja eller vad det heter innehåller mer Omega 3 eller vad det nu var. Men olivolja innehåller mer omättat fett även om det innehåller lite mer mättad också, men jag tar omega 3 tillskott så.