handdator

Visa fullständig version : cykla full = "rattfylla" ?


Fettecke
2006-07-22, 01:20
Jag funderade idag när jag cyklade hem från krogen, om det är rattfylla om man cyklar när man druckit sprit, och har mer än 0.2 promille i blodet..

En cykel är ju ett fordon. men en spark är ju ett fordon också!

Der låter väldigt ologiskt om man åkte dit för "rattfylla" om man åkte spark med några öl innanför skjortan, Men iom. att det är ett fordon, så blir jag osäker...

Någon som har nått vettigt att säga ?

PowPow
2006-07-22, 01:26
Styrstångsfylla

Man kan tas för vårdslöshet i trafik om inte annat.

internethjälten
2006-07-22, 01:40
vad det står i lagboken och vad som händer i
praktiken går inte alltid hand i hand och det finns
dem som haft körkortet i plånboken efter en
krogrunda och åkt dit för rattfylla.

Trekker
2006-07-22, 06:31
Man kann inte åka fast för rattfylla på cykel, eftersom den lagen endast omfattar motordrivnafordon eller spårvagn. Men man kan mycket väl åka fast för bristande omsorg och varsamhet i trafik. Då kan man bli av med körkortet eller få det uppskjutit, denna lag gäller även om man går berusad och utgör fara.

internethjälten
2006-07-22, 10:28
Man kann inte åka fast för rattfylla på cykel, eftersom den lagen endast omfattar motordrivnafordon eller spårvagn. Men man kan mycket väl åka fast för bristande omsorg och varsamhet i trafik. Då kan man bli av med körkortet eller få det uppskjutit, denna lag gäller även om man går berusad och utgör fara.

Lagen berör "fordon" och cykel klassas som "fordon"

mvh
nicke

Trekker
2006-07-22, 11:21
Jaså du.
Jag sitter med Trafikförfattningar 2005 framför mig och läser i TBL Lag om straff för vissa trafikbrott "Den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att förtärt alkoholhaltigadrycker i så stor mängd att bla bla bla bla".

Kwon
2006-07-22, 11:26
Det skall alltså vara ett motordrivet fordon.

Kan man inte klassificera manpower som en motor då?

Låt oss säga att jag har ett gigantiskt galärskepp fullpackad med slavar som trampar för att hålla igång rörelsen (den är utrustad med hjul och tar över/dominerar motorvägen).

Vad tror ni om detta projekt?

Kan man säga att slavarna är motor och att galärskeppet således är motordrivet?

Trekker
2006-07-22, 11:30
Det skall alltså vara ett motordrivet fordon.

Kan man inte klassificera manpower som en motor då?

Låt oss säga att jag har ett gigantiskt galärskepp fullpackad med slavar som trampar för att hålla igång rörelsen (den är utrustad med hjul och tar över/dominerar motorvägen).

Vad tror ni om detta projekt?

Kan man säga att slavarna är motor och att galärskeppet således är motordrivet?

Tyvärr inte, lagboken definierar motordrivet fordon som "Ett fordon som för framförande är försett med motor, dock inte en sådan eldriven rullstol eller sådant eldrivet fordon med tramp eller vevanordning som är att anse som cykel."

Men du får nog nyregistrera till skepp och se vad dom säger, kan ju finnas tidigare utfall av liknande fordon.

Kwon
2006-07-22, 11:32
OK!

Tack Trekker! :thumbup:

Här ska trampas...

Loke
2006-07-22, 11:34
Jaha, men det utesluter ju inte att det även är olagligt att köra icke motordrivna fordon när man är full.

Trafikförordningen kapitel 3, paragraf 1:

"Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt."

internethjälten
2006-07-22, 11:36
Jaha, men det utesluter ju inte att det även är olagligt att köra icke motordrivna fordon när man är full.

Trafikförordningen kapitel 3, paragraf 1:

"Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt."

Exakt ! och cykel är ett fordon.

mvh
nicke

Kwon
2006-07-22, 11:36
OK, men det är ju så att jag har en MASSA slavar i galärskeppet, vi rullar runt på motorvägen och det visar sig att EN av dom har druckit lite, hur gör vi då?

Einar
2006-07-22, 11:43
OK, men det är ju så att jag har en MASSA slavar i galärskeppet, vi rullar runt på motorvägen och det visar sig att EN av dom har druckit lite, hur gör vi då?

Du kan väl bara hävda att det inte är en dieselmotor som driver ditt skepp utan det är alkohol som är bränslet.

internethjälten
2006-07-22, 11:54
OK, men det är ju så att jag har en MASSA slavar i galärskeppet, vi rullar runt på motorvägen och det visar sig att EN av dom har druckit lite, hur gör vi då?

Du åker i fängelse och blir satt i 2'an pga slavhandel *slap*

mvh
nicke

Kwon
2006-07-22, 12:02
Du åker i fängelse och blir satt i 2'an pga slavhandel *slap*

mvh
nicke

OK! Då lägger jag ner galärskepps-idén... :(

Trekker
2006-07-22, 12:07
Jaha, men det utesluter ju inte att det även är olagligt att köra icke motordrivna fordon när man är full.

Trafikförordningen kapitel 3, paragraf 1:

"Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt."

Ja, men då döms du för vårdslöshet i trafiken, inte för rattfylleri. Precis som jag skrev innan, kan man även dömas till om man går.

rQx
2006-07-22, 13:47
I lagen står det motordrivna fordon, men man kan ju som Trekker sagt få indraget körkort bara genom att gå berusad.