handdator

Visa fullständig version : Hur mycket calorier måste jag ha i mig


zoltan_hellhound
2006-07-21, 23:08
Tänkte mäst på vad som skrivits i en anna tråd

:Det finns även undersökningar i USA där man har visat att personer som gått ner i snitt 30kg har ett energiintag 26% lägre än personer som aldrig varit tjocka men annars väger lika mycket och har lika mycket muskelmassa. Dock hittar jag ingen undersökning som tittat på hormon balansen efter så många år just nu.

detta betyder då jag varit överviktig tidigare att jag ej kan förlita mig på daglig cal intag beräkningar som man kan få på tilex uppladning.nu
Ska jag då ta cal värdet och dra ifrån 26 %??

YTS
2006-07-23, 02:18
Tänkte mäst på vad som skrivits i en anna tråd

:Det finns även undersökningar i USA där man har visat att personer som gått ner i snitt 30kg har ett energiintag 26% lägre än personer som aldrig varit tjocka men annars väger lika mycket och har lika mycket muskelmassa. Dock hittar jag ingen undersökning som tittat på hormon balansen efter så många år just nu.

detta betyder då jag varit överviktig tidigare att jag ej kan förlita mig på daglig cal intag beräkningar som man kan få på tilex uppladning.nu
Ska jag då ta cal värdet och dra ifrån 26 %??


Spara dina matkvitton under en månad och räkna ut din energiförbrukning efter dem. Eller väg och skriv upp allt du äter under 4 dagar och räkna ut hur mycket kcal du ligger på.
Egentligen tycker jag inte du skall bry dig om detta alls utan istället försöka äta ungefär lika stora måltider vid målen och se vad som händer. Går du upp i vikt, så dra ner från t.ex. 3 mackor till 2, o.s.v.
Går du ner i vikt, trots att du inte behöver, så öka på måltiderna med 1/4, använd ögonmått.

YNGVE