handdator

Visa fullständig version : Snickra ihop en hemsida


bengdoktor
2006-07-21, 21:45
Tänkte göra en simpel men snygg hemsida med ett bra och smidigt galleri för massa bilder. Tänkte skriva om en kommande resa och sen kunna ladda upp bilder från den efterhand.

Har pysslat lite med Frontpage men tycker det är så drygt och blir så oproffsigt. Kan bero på mig men inte mer Frontpage.

Kikade lite på en polarens hemsida som han hade gjort i iWeb. Skitsnyggn och jäkligt proffsig - och han är varken van eller bra på datorer och dylika program.

Enda kruxet är att jag har en PC, och iWeb finns bara till Mac. Finns det några program som är snarlika iWeb? Eller andra program med mallar som gör att man kan få en flådig hemsida, med ett smidigt och bra galleri för många bilder?

internethjälten
2006-07-21, 21:48
Om du har server som tillåter php-script så har jag
ett enklet script som du lägger upp (1 liiiten fil) och
sen lägger du bara upp mappar med bilder i så kommer
mapp-namnet upp i menyn.

Jag Pm'ar över en länk med ett sånt galleri så
kan du kika =)

mvh
nicke

sunkan
2006-07-21, 21:50
Tänkte göra en simpel men snygg hemsida med ett bra och smidigt galleri för massa bilder. Tänkte skriva om en kommande resa och sen kunna ladda upp bilder från den efterhand.

Har pysslat lite med Frontpage men tycker det är så drygt och blir så oproffsigt. Kan bero på mig men inte mer Frontpage.

Kikade lite på en polarens hemsida som han hade gjort i iWeb. Skitsnyggn och jäkligt proffsig - och han är varken van eller bra på datorer och dylika program.

Enda kruxet är att jag har en PC, och iWeb finns bara till Mac. Finns det några program som är snarlika iWeb? Eller andra program med mallar som gör att man kan få en flådig hemsida, med ett smidigt och bra galleri för många bilder?


iweb använde en kille till sitt hemside-projekt i kursen webdesign. Det är inte lite orättvist det*grr*

Använd dreamweaver. Lär dig lite grunder på t.ex. webdesignskolan.com så kan du göra en rätt shysst sida välldigt fort

kneger
2006-07-21, 23:46
börja med att lära dig HTML, kan du inte det är det inte värt att du försöker ens. låna hem en bok om HTML och lär dig det, sen kan du gå över till ASP och PHP och allat annat.

flakkz
2006-07-21, 23:58
Läste webdesign i gymnasiet, en termin, kollade runt på nätet, lärde mig lite enkla PHP knep. Kan du Photoshop bra så är det inga som helst problem. Gjorde denna hemsidan till några snubbar direkt efter kursen avslutats.

www.swedishlivedivision.com

Fettecke
2006-07-22, 01:23
jag har div. gallerier som jag gjort själv som du kan få om du vill...

ett av dom är tex. www.anderswickman.net/files/v1

script som söker av div. mappar, lägger till info i en databas osv... fullt fungerande, bara att ändra design om du vill det.

Fettecke
2006-07-22, 01:25
Läste webdesign i gymnasiet, en termin, kollade runt på nätet, lärde mig lite enkla PHP knep. Kan du Photoshop bra så är det inga som helst problem. Gjorde denna hemsidan till några snubbar direkt efter kursen avslutats.

www.swedishlivedivision.com

Du får ursäkta om jag säger något olämpligt nu, men är du stolt över den?

Jag hade inte vart stolt över den alls. "klicka och dra" teknik över hela siten.... nästan så du får skämmas. det som räddar det hela är lite photoshop-skills... inget mer.! *kritisk fettecke*

Kwon
2006-07-22, 01:35
Du får ursäkta om jag säger något olämpligt nu, men är du stolt över den?

Jag hade inte vart stolt över den alls. "klicka och dra" teknik över hela siten.... nästan så du får skämmas. det som räddar det hela är lite photoshop-skills... inget mer.! *kritisk fettecke*

It serves the purpose!

Han ville ju ha en snygg sida med galleri för bilder.

Inget fel med den.

Ditt galleri var enkelt och smidigt åsse, om bengis tycker den e snygg är en annan femma! :)

internethjälten
2006-07-22, 01:39
jag har div. gallerier som jag gjort själv som du kan få om du vill...

ett av dom är tex. www.anderswickman.net/files/v1

script som söker av div. mappar, lägger till info i en databas osv... fullt fungerande, bara att ändra design om du vill det.

Nice =)

Lust att skicka över ?

aliquis
2006-07-22, 03:00
Att göra ett smidigt och bra galleri är väl inte alltför enkelt, de flesta tar väl ett som är open-source och väljer ett tema som de tycker ser ok ut o kör på det. Men det kräver ju som sagt att du får köra cgi/php/asp/något på webhotellet och eventuellt (beroende på galleri) en databas, ett annat alternativ är ju att använda flickr och länka dit.

bear.flowertwig
2006-07-22, 09:51
Du får ursäkta om jag säger något olämpligt nu, men är du stolt över den?

Jag hade inte vart stolt över den alls. "klicka och dra" teknik över hela siten.... nästan så du får skämmas. det som räddar det hela är lite photoshop-skills... inget mer.! *kritisk fettecke*

Vad tycker du är fel och vad menar du med "klicka och dra"? Om siten fungerar(och det gör den väl?), vad spelar det för roll hur den är gjord(förutsatt att den går att uppdatera utan problem)?

Det enda jag har lite problem med här är att det blir för "photoshopifierat", dvs gradients överallt mm.

Trance
2006-07-22, 11:02
Fettecke, fan vad du är elitisktisk med ditt webbknappande. Grattis, knappa vanlig aspx-kod är ju så jäkla svårt också. Det är ju enbart design som är en utmaning när man gör hyfsat enkla sidor och kan inte säga att du är någon stjärna där direkt heller.

Dessutom har du stavat fel på kodmässigt, hah!

Hrm, eller inte. Bara lugna ner dig och sluta framställa dig som guds gåva till webbkodning så blir allt nog bra.

Fettecke
2006-07-22, 12:22
Ojdå, trampade jag någon på tårna ;D

Iaf, orsaken till att jag skrev det jag skrev är att jag är ganska pedantisk när det gäller såntdär, baksidan(kodningen) av siten är viktigare än framsidan(designen) i mitt tycke...

Det jag menade med klicka och dra är just att det är gjort av ett program, man har valt en bild, placerat den nånstans, tryckt OK (eller nått)...

i framtida syften, utbyggnad osv så är det kanske inte det bästa alternativet... ganska långt ifrån faktiskt... det finns ju olikt långa vägar att gå, detta sätt är bland dom längre i slutändan.

det var det jag ville komma till, men tänkte kanske inte igenom vad jag skrev förut så väl... siten funkar... inget snack om saken.

Trance, vad snackar du om?

Trance
2006-07-22, 12:29
Att du stavat fel på kodmässig på din hemsida, illa. Sedan ser den konstig ut i firefox ibland..


Men nej, du trampade inte mig på tårna men det känns så jävla löjligt att säga "Är du stolt över det?". Du tror verkligen att det du har kodat är perfekt enligt de best practices, mönster etc som finns?

Fettecke
2006-07-22, 12:36
Att du stavat fel på kodmässig på din hemsida, illa. Sedan ser den konstig ut i firefox ibland..


Men nej, du trampade inte mig på tårna men det känns så jävla löjligt att säga "Är du stolt över det?". Du tror verkligen att det du har kodat är perfekt enligt de best practices, mönster etc som finns?
hade jag trott det så hade jag väll gett bättre exemplar på hur kod "ska" se ut, eller hur?

sen ang. hemsidan så skrev jag allt dedär för snart 3 år sedan... ingen uppdatering sen dess... hur relevant det är i dagsläget kan du ju fundera på (om vi nu ska dra paraleller)

För den som vill ha fotoarkivet kan ju höra av sig på PM eller nått... för att de ska funka krävs drivrutiner för en Access databas, .Net installerat samt IIS...

Fettecke
2006-07-22, 12:50
Iaf. för att tipsa bendoktor.

Du har ju dreamweaver, vilket är ett "nybörjarprogram"... lätt att dra ihop saker och ting, tror även det finns färdiga mallar att nyttja...

vet att det finns som någon typ av 30-dagars trial version där, kolla www.adobe.com om du hittar nått spännande.

nu vet jag inte hur iWeb fungerar... men Dreamweaver är väldigt lätthanterligt iaf.

flakkz
2006-07-22, 22:01
Har inte sagt att jag är stolt över den, vad jag ville få fram var att man kan ganska lätt skapa en duglig hemsida utan att fördjupa sig allt för mycket i kodning osv. För det var väl det tråden handlade om?

Vet mycket väl att det inte är någon proffskodning bakom den, jag är betydligt duktigare på Photoshop än jag är på kodning i allmänhet.

Bad inte om någons kritik

bengdoktor
2006-07-24, 07:41
Jag skulle ha tillagt att jag är rejält NOVIS i ämnet!

Jag kan ingenting vad gäller webhotell, scirpt, php etc. Inte nånting.

På sidan behöver inte finnas mkt mer än en rullmeny där man kan välja destination och sedan den aktuella bilden stort i mitten, men en typ pilar för fram, tillbaka, och uppåt i mapparna.
Det kan inte vara så svårt. Jag är väldigt simpel design i ljusgrått på vitt.

Har nån testat iWeb? Dreamweaver är lurigt om det är ens första gång med det (dreamweaver-oskuld som jag)!