handdator

Visa fullständig version : Nyttig & bra fett??


Adel25
2006-07-21, 18:28
Hejsan,

1.Skulle vilja få lite tips på nyttig och bra fett som man kan äta för att gå upp i vikt samt inom vilka maträtter man kan hitta det.

Adel25
2006-07-21, 18:34
Tydligare beskrivning av det jag skrev här ovan...

Ge mig tips på nyttig och bra fett som man kan äta för att gå upp i vikt och bygga muskler, samt inom vilka maträtter man kan hitta dessa.

Sverker
2006-07-21, 18:56
Makrill, sill, lax är bra.

Bönne
2006-07-21, 19:22
Mandlar och jordnötter är najs.

rbn
2006-07-21, 19:26
Avokado :)

Adel25
2006-07-21, 19:40
tackar grabbar...
uppskattar om ni kommer med mera förslag såsom maträtter och annat liknande :)

rbn
2006-07-21, 19:55
Oliver också, kom jag på nu.

pragmatist
2006-07-22, 10:29
Fet fisk, olivolja, nötter och feta mejeriprodukter så har du täckt in alltihop i princip.

Max
2006-07-23, 11:04
Maträtter:
Lax i ugn med potatis och spenatsås/stuvning
Sill och färskpotatis
Makrill i tomat på macka, ruskigt gott med mjölk till.
Tillsätt mer nötter av alla de slag i müslin på morgonen?

Johan86
2006-07-23, 19:38
innehåller salta jordnötter eller cashev nötter nyttigt fett?

pragmatist
2006-07-23, 20:06
innehåller salta jordnötter eller cashev nötter nyttigt fett?

Ja, men om du äter mycket av dem kan du eventuellt få för mycket omega-6 i förhållande till omega-3. Lagom är bäst, plus att man som vanligt bör komplettera med omega-3, framför allt från fisk.

Nickenyfiken
2006-07-23, 21:19
Funkar det att käka cashewnötter under deff också? Så man får i sig runt 1g/KG fett per dag? Menar då inte att bara äta cashewnötter utan att komplettera med resten av fettet.

pragmatist
2006-07-23, 23:08
Cashewnötter är en ganska bra fettkälla, det mesta är enkelomättat. Tänk dock som sagt på att nötter har en övervikt av omega-6 och att man bör kompensera med omega-3 från någon annan källa. Just cashew innehåller också mer kolhydrater än andra nötter vilket är något man bör ta med i beräkningarna.

Själv äter jag mycket sötmandel i samband med deff (och annars också för den delen) och tycker det funkar utmärkt.

Jacky
2006-07-24, 01:05
valnötter har bättre balans än cashew...bäst av alla näötter t om
linfrön är dock än mer att föredra...

pragmatist
2006-07-24, 08:45
Problemet med just valnötter är att de också innehåller mest omega-6 av alla nötter. Så det är nästan omöjligt att förbättra sitt förhållande omega-6:omega-3 genom att äta valnötter om man inte får i sig katastrofalt lite omega-3 från början. Det är bättre i så fall, menar jag, att välja nötter med så lite fleromättade syror som möjligt över huvud taget och sedan komplettera med omega-3 från annat håll.

Den bästa nöten enligt det sättet att tänka borde vara macademianöten, bara ~8% av fettet är fleromättat. Hasselnötter, cashew och mandel är bra också. Valnötter innehåller över 60% fleromättat, som jämförelse. Mandel har dock fördelar i protein, fiber, kalcium etc.

Guddi
2006-07-24, 10:00
Problemet med just valnötter är att de också innehåller mest omega-6 av alla nötter. Så det är nästan omöjligt att förbättra sitt förhållande omega-6:omega-3 genom att äta valnötter om man inte får i sig katastrofalt lite omega-3 från början. Det är bättre i så fall, menar jag, att välja nötter med så lite fleromättade syror som möjligt över huvud taget och sedan komplettera med omega-3 från annat håll.

Den bästa nöten enligt det sättet att tänka borde vara macademianöten, bara ~8% av fettet är fleromättat. Hasselnötter, cashew och mandel är bra också. Valnötter innehåller över 60% fleromättat, som jämförelse. Mandel har dock fördelar i protein, fiber, kalcium etc.
Varför ska man undvika fleromättade fettsyror? För att undvika att få i sig för mycket omega-6?

L-Sami
2006-07-24, 10:06
Men är inte fleromättat Omega-3 och enkelomättat Omega-6? :confused:

AJO
2006-07-24, 10:12
Fet fisk, olivolja, nötter och feta mejeriprodukter så har du täckt in alltihop i princip.



Är fettet i mejeriprodukter nyttigt, som ex. fettet i mjölk och grädde?

pragmatist
2006-07-24, 11:06
Fleromättade fetter är väldigt reaktiva i kroppen, ibland på ett bra sätt men också ibland på ett dåligt sätt. De har flera dubbelbindningar vilket gör att de enkelt binder till olika vävnader. De härsknar också väldigt lätt och bildar fria radikaler. I forskningen har högt intag av fleromättade fetter statistiskt kopplats till diabets, cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och alla möjliga problem.

Det finns något som heter "den israeliska paradoxen". Israeler äter färre kalorier än amerikaner, mindre mättat fett än amerikaner, men får ändå diabetes, övervikt och hjärtsjukdom i samma (eller högre) utsträckning som amerikaner. En hypotes är att detta beror på israelers höga intag av fleromätade fetter, framför allt omega-6.

Lite mer att läsa: http://eurheartjsupp.oxfordjournals.org/cgi/reprint/3/suppl_D/D37

Man kan också notera att det höga intag vi har av omega-6 fettsyror, framför allt linolsyra, är ett helt nytt fenomen i mänsklig kost, ett resultat av den vegetabiliska oljeindustrins frammarsch på 1900-talet. Plötsligt började folk äta stora mängder raffinerade vegetabiliska fetter vilket man aldrig gjort tidigare samtidigt som intaget av omega-3-fetter minskade - delvis på grund av raffineringen (som förstör omega-3-fettet men inte omega-6-fettet) och delvis på grund av att traditionella fetter (t.ex. smör, ister eller kokosfett) ersattes med vegetabiliska fetter.

Guddi
2006-07-24, 11:22
Tack så mycket för länken pragmatist. Mycket intressant läsning!

pragmatist
2006-07-24, 11:26
Är fettet i mejeriprodukter nyttigt, som ex. fettet i mjölk och grädde?

Fettet i mjölk, smör etc innehåller en hel del nyttigheter som t.ex. CLA (konjugerad linolsyra). Fettet i mjölk är för det mesta mättat, men de flesta mättade fettsyrors effekt är neutral eller till och med positiv på hälsan. Visserligen höjer de kolesterolnivåerna men både det "goda" (HDL) och det "onda" (LDL) höjs, så effekten är neutral eller positiv om man tittar på relationen mellan HDL:LDL - som de flesta nu anser vara mer intressant än bara de absoluta nivåerna LDL. Mättade fetter har också fördelen att inte oxidera och bilda fria radikaler som kan orsaka inflammationsförlopp i kroppen (t.ex. hjärtsjukdom)

I de stora epidemologiska studier som gjorts i Sverige tyder mycket på att relativt högt intag av feta mejeriprodukter har en positiv effekt på hälsan.

rbn
2006-07-24, 11:43
Bra skrivet i båda inläggen, nu känner jag mig lite kunnigare :)

Adel25
2006-07-24, 18:54
vad är omega-3 osv??

pragmatist
2006-07-24, 19:37
vad är omega-3 osv??

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9134

Livsmedelsverkets sida om omega-3-fetter.

davedava
2006-07-24, 19:43
Hur är det med raps/rypsolja, är det en bra källa?

MUGEN
2006-07-24, 19:53
margarin på knäckemackan

pragmatist
2006-07-24, 19:56
Det är väl inte helt väl kartlagd hur mycket av linolensyran (omega-3) i vegetabiliska oljor som raps och linfrö som människokroppen faktiskt tillgodogör sig, och meningarna är delade. En del omvandlas väl till de fettsyror som kroppen behöver men långt ifrån allt. Om det är så att omvandlingen går smidigt så borde rapsolja vara en utmärkt källa. Personligen förlitar jag mig på fisk och fiskolja, för där vet man att omega-3 kommer i den form som kroppen själv har användning av. Omega-3-berikade ägg borde vara bra också, men det är en gissning från min sida.

Vilt- och renkött har också bra balans omega-3:omega-6.

AJO
2006-07-25, 11:00
Det är väl inte helt väl kartlagd hur mycket av linolensyran (omega-3).........


Menar du att det är omega 3 som är nyttigt när det gäller fleromättat fett
men att högt intag av omega 6
går parallelt med antalet fall av hjärtsjukdomar, diabetes och övervikt?

Är det så här enligt din uppfattning ( om man inte överdriver konsumtion av något av dessa) ?:

mättat fett: bra/neutralt
omega 3 : bra
omega 6 : dåligt

pragmatist
2006-07-25, 12:36
Omega-6 är också livsnödvändigt så man kan inte kalla det dåligt direkt, problemet är att modern kost innehåller ett stort överskott av omega-6 och att överintag har statistiskt kopplats till en lång rad sjukdomar genom att försämra immunförsvar och befrämja inflammationer etc. Förr i världen brukade man ge transplantationspatienter majs- och solrosolja som är rika på omega-6 i syfte att försvaga immunförsvaret och göra det lättare för kroppen att acceptera det nya organet. Det finns ingen poäng med att välja fettkällor som är rika på omega-6 eftersom man får i sig den lilla mängd omega-6 som kroppen behöver automatiskt bara man äter fett över huvud taget. Och äter man livsmedel med omega-3 så förefaller behovet av omega-6 minska ännu mer.

Jag kan också tillägga att det finns nyttiga omega-6-fettsyror också, framför allt CLA (konjugerad linolsyra, en isomer av linolsyra som är den vanligaste omega-6-syran) som har kopplats till diverse goda hälsoeffekter, bland annat minskad risk för cancer. CLA finns i kött och mejeriprodukter, framför allt från djur som betat gräs.

Ska man sammanfatta det så tycker jag så här:

Mättat fett: undvik om du har förhöjda kolesterolvärden, annars helt ok; bra i matlagning (värmetåligt), bra för hormonproduktion och immunförsvar, underlättar upptag av kalcium och omega-3, vissa mättade fetter har antibakteriella egenskaper.
Enkelomättat fett: alltid bra
Fleromättat omega-6: nödvändigt men finns i all mat i alla fall, så minimera
Fleromättat omega-3: ät tillräckligt för att balansera intaget av omega-6; i praktiken omöjligt att överdosera
Fleromättat CLA: bra

Ska man komma med någon generell kostrekommendation så skulle det väl vara att hålla intaget av fleromättade fetter under 4-5% av ditt totala energiintag varav minst 1/4 bör vara omega-3, helst mer. Resten kan man fördela jämnt mellan mättade och enkelomättade fetter.