handdator

Visa fullständig version : Nack-/ryggsmärtor efter lateral raise


skanmal
2006-07-21, 13:32
Hej! Jag får beklagligt nog inleda mitt medlemskap här på forumet med att gnälla lite...

Idag när jag körde lateral raises högg det till i nacken, närmare bestämt från ungefär mitten av nackens vänstra sida och ner till mellan skulderbladen, vänster sida. Det strålar även lite längs vänsterarmen nedåt lillfingret (men inte mer än att det kanske bör nämnas). Smärtan ligger liksom i bakgrunden, utom då jag vrider på huvudet (båda hållen). Jag känner inte av någon speciell muskelstelhet och jag kan inte se några yttre tecken (som exempelvis vridning av huvudet eller olika höjd på axlarna). Det gör bara ont på ett tämligen obehagligt vis.

Det är inte första gången jag åker på detta, och turligt nog inte värsta heller. För ungefär ett år sen blev jag en morgon halvt förlamad när jag drog på mig brallorna. :cool: Den rörelsen var väl lite mer som en shrug än som en lateral raise, men trapezius aktiveras ju i bägge. I vilket fall så var det riktigt illa den gången, vänster sida även då. Vänster axel var ungefär en decimeter lägre än höger, och huvudet var lätt vridet åt vänster (rejäla smärtor om jag vred på det).

Är det någon som har någon aning om vad det är som händer när det blir på detta viset? Finns det något speciellt man kan göra för att förebygga/undvika det? Jag har sökt (både här och på andra forum) men inte hittat något riktigt specifikt.



(Kanske också bör nämna att jag nu är inne på andra månadens träning efter ett låååångt uppehåll, så jag är väl inte direkt i toppform. Kör en 3-split (varje muskelgrupp 1 gång/vecka), 3x8-11. Sedan vet jag inte om det spelar roll i det här fallet, men jag har något framåtroterade axlar efter alla tusentals armhävningar från mitt tidigare liv... :))

Daniel-san
2006-07-22, 12:26
Låter som ett "vanligt" ryggproblem a la thoracal dysfunktion, där både ryggens leder och vissa muskler samverkar för att både för dig tråkigt sätt ställa till problem. ;)
Jag råder dig att besöka en sjukgymnast, naprapat eller annan yrkeskategori som jobbar manuellt med ryggbesvär. Blir lite halvhjärtat att försöka ge bra råd i skriftlig form. Det är dock helt klart åtgärdbart!

skanmal
2006-07-22, 13:16
Det verkar rimligt som du säger att både leder och muskler är inblandade i detta, så jo...det är väl bäst att masa sig iväg till lämplig yrkesman. Jag har funderat på det ett tag för att få lite kommentarar angående axlarna också. De har blivit mycket bättre sen jag började träna rotatorcuffarna, men eventuell muskulär imbalans kan ju vara mer invecklad än så. Mot reparationsverkstaden alltså...tack för ditt svar. :)

Åse Columbus
2006-07-22, 18:46
sänk vikterna...om man använder för höga vikter vid lateral raises så kopplar man in traps...vilket man inte ska göra egentligen...utan deltiodeus ska göra jobbet...

sänk vikterna o se vad som händer....

skanmal
2006-07-22, 21:13
Jo, det kan nog vara en bra idé. Just nu kör jag så pass tungt att det är på gränsen till fail i slutet av seten (behöver lite extra andningsvila mellan repetitionerna osv), och om deltorna är slut då hjälper nog trapsen till lite extra. Föga förvånande uppstod smärtan vid näst sista repetitionen i sista setet. Doh. :)