handdator

Visa fullständig version : Sämre muskelutveckling på vänster sida.


knazcandy
2006-07-21, 09:08
Efter flitigt tränande på gymmet i snart 1,5 år börjar det äntligen hända saker med min överkropp. Dock har jag märkt att min vänstra sida (axel, biceps och triceps) har svårare att se tränad ut. Dock känner jag mig lika stark som höger och jag kan lyfta samma vikter höger som vänster. Hur kommer detta sig? Borde inte vänster sida få samma effekt av träningen som höger?
Kan tilläggas att jag har en skada i armbåge som gör att jag inte helt och hållet kan sträcka ut armen och armen är lite roterad inåt. Kan det vara detta som påverkar det sämre resultatet?

Någon som har tips hur jag ska träna för samma resultat, vänster som höger?

Sheogorath
2006-07-21, 09:25
Efter flitigt tränande på gymmet i snart 1,5 år börjar det äntligen hända saker med min överkropp. Dock har jag märkt att min vänstra sida (axel, biceps och triceps) har svårare att se tränad ut. Dock känner jag mig lika stark som höger och jag kan lyfta samma vikter höger som vänster. Hur kommer detta sig? Borde inte vänster sida få samma effekt av träningen som höger?
Kan tilläggas att jag har en skada i armbåge som gör att jag inte helt och hållet kan sträcka ut armen och armen är lite roterad inåt. Kan det vara detta som påverkar det sämre resultatet?

Någon som har tips hur jag ska träna för samma resultat, vänster som höger?

Du ska inte träna för visuell symmetri. Du får tänka längre än näsan räcker. Jag åsyftar hur det kommer att snedbelasta kroppen i basövningar med stång om du har olika starka kroppshalvor. Inte pra.

Jorgen
2006-07-21, 09:34
Någon som har tips hur jag ska träna för samma resultat, vänster som höger?
Välj hantelövningar före stångövningar.
Och du skall inte hålla på med att köra ena sidan mer, eller tyngre vikter på ena sidan eller liknande. Det kommer inte att hjälpa ändå.

knazcandy
2006-07-21, 13:43
Med andra ord är det bara att bita ihop och fortsätta menar ni? Är det vanligt att man ser svagare ut på en sida? Med min fråga menade jag mest att jag var nyfiken på anledningarna till att det blir så och om det kan vara en skada som orsakar det?

Allan
2006-07-21, 13:48
Med andra ord är det bara att bita ihop och fortsätta menar ni? Är det vanligt att man ser svagare ut på en sida?

Att man tycker det själv? Absolut! Att andra anser det? Ytterligt sällan. Det rättar till sig med mer muskelmassa.

allan

Sheogorath
2006-07-21, 13:52
Att man tycker det själv? Absolut! Att andra anser det? Ytterligt sällan. Det rättar till sig med mer muskelmassa.

allan

Eller så gör det inte det. Hur som helst är det sällan någon annan än en själv som tänker på det.

mistermr
2006-07-21, 13:58
Jag har precis samma problem, men jag helt enkelt väljer att ej tänka på det och fortsätter att träna som vanligt.

Jag kan tillägga att jag lade in övningen preachers curl med hantel i ett av mina pass, men jag vet ej om det kommer att hjälpa.

mvh

hobbitar
2006-07-21, 14:42
Ett tips är att dra upp t-shirtsärmen lite mer på den mindre armen, då rättar det ut sig.