handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp/tips


Adam1
2006-07-20, 23:09
Hej. Jag är rätt ny här och har inte tränat så seriöst på gym, bara när jag spelade hockey. Men nu jag har tröttnat så tänkte ja bygga lite ist. ;) Så eftersom ja inte kan så mycke så kanske ni har lust o ge lite tips på hur ja ska bete mej i början. Ja läste runt lite på deff-delen,o tränings delen, men ja förstod inte överdrivet mycke så ni kanske kan komma med några råd. Jag har inge gym kort än, tänkte mest testa i början om de är nått för mej, fastnar ja så då fixar ja de. fast ja har ju ett ställe där ja kan träna men det finns inte mycke maskiner där. Så kom med lite förslag :)

TOPOLO
2006-07-20, 23:16
Hej. Jag är rätt ny här och har inte tränat så seriöst på gym, bara när jag spelade hockey. Men nu jag har tröttnat så tänkte ja bygga lite ist. ;) Så eftersom ja inte kan så mycke så kanske ni har lust o ge lite tips på hur ja ska bete mej i början. Ja läste runt lite på deff-delen,o tränings delen, men ja förstod inte överdrivet mycke så ni kanske kan komma med några råd. Jag har inge gym kort än, tänkte mest testa i början om de är nått för mej, fastnar ja så då fixar ja de. fast ja har ju ett ställe där ja kan träna men det finns inte mycke maskiner där. Så kom med lite förslag :)

Vad har du för mål och vilka sorters förslag? Utveckla..

(Glöm inte att det finns en sökfunktion också)

Blaine
2006-07-20, 23:16
Vad är ditt mål – vad vill du uppnå? Vad har du för förutsättningar (ålder, längd, vikt o. dyl.)?

• Den här 'nybörjarguiden' är ett tips om du inte är van vid alla svårförstådda träningstermer.
» http://www.styrketraning.com/sida/nyborjare

• Basövningar (finns en fin övningsbank här på Kolo också):
» http://www.styrketraning.com/sida/ovningar

Sist men inte minst: Läs, läs och läs igen och våga pröva dig fram. Ha inte bråttom. Du blir inte stor över en natt.

Enjoy.

Regards, Blaine

Adam1
2006-07-20, 23:21
ålder:15

Adam1
2006-07-20, 23:25
ålder:15
längd:171
vikt: c:a 70 kg

Jag vill bli större samt få ett shyst 6-pack,o bättre överkropp.
Förslag ja tänkte på var övningar ja kan göra hemma, där ja inte behöver speciela maskiner, annat än hantlar,skkivstång osv.

Blaine
2006-07-20, 23:33
ålder:15
längd:171
vikt: c:a 70 kg

Jag vill bli större samt få ett shyst 6-pack,o bättre överkropp.
Förslag ja tänkte på var övningar ja kan göra hemma, där ja inte behöver speciela maskiner, annat än hantlar,skkivstång osv.

Ja, kära Adam, dina krav/mål är inte helt sällsynta bland ungdomar, det vill säga en fin symmetrisk muskulös kropp med väldefinierade magrutor, breda axlar och en imponerande bringa; en fin v-form.

Slå sönder spargrisen med en rostig hammare och investera i ett gymkort. Vet inte hur det funkar med din ringa ålder, men gymmet är det bästa alternativet, sålunda du inte har livlig fantasi och redskap till att träna hemma effektivt.

Kör hårt, men överträna dig inte, och se vart du hamnar. Experimentera med kost och träning, och åter igen: läs runt som en gnu.

Regards,
Blaine

Adam1
2006-07-20, 23:52
Kan du förklara vad set o resp är? :S Ja läste runt lite o tänkte köra övningar med fria vikter,såg några ex på styrketraning.com. o vilket vore bästa sättet o träna magen? ;P

Blaine
2006-07-21, 00:08
Kan du förklara vad set o resp är? :S Ja läste runt lite o tänkte köra övningar med fria vikter,såg några ex på styrketraning.com. o vilket vore bästa sättet o träna magen? ;P

Set - omgång. Rep(s) - repetion. Alltså, kör du 3 set x 8 reps innebär det exempelvis att du lyfter hanteln/stången 8 gånger fördelat på 3 omgångar.

Angående magträning: du tror säkert att du får ett sexpack fort som attan bara av att endast träna magen. Knappast. Magen ska tränas som vilken annan muskel som helst och behöver således tid för vila och återhämtning - annars nöts ”rutorna” bara ner.

• Träna magen 2 gånger i veckan (rekommendabelt).

• Tips på övningar (kolla övningsbanken här på Kolo om hur de utförs, eller googla):
· Sit-ups.
· V-ups.
· Maskin-crunches om möjligt.
· Benlyft.
· Höftlyft.
· Dragonflag (Bruce Lees favorit - http://tripabdos.free.fr/e3.htm ).
· Knäsittande kabeldrag.
· Superman push-up (för abs av stål).
Med mera…

• Bränn fett. För att bränna fett måste du träna högintensivt i intervaller. HIIT (högintensiv intervallträning) kommer in i bilden. T.ex. springa upp för en trappa; alltså gå ner, springa upp, gå ner, springa upp etc. eller använd helt enkelt fantasin!

• Kosten är oerhört viktig! Nästan viktigast. Du kan träna rätt utan att få önskade resultat om du inte sköter kosten. Du ska dra ner på kolhydrater (speciellt de snabba) och äta mycket protein (proteinet har visat sig ge mättnadskänsla och dessutom lagras det inte lika lätt som fett i kroppens fettceller - processen är så energikrävande att det blir +/- noll i princip). Köp Whey-80. Ta en dos på morgonen samt en efter träningen. Ät små måltider med tre timmars mellanrum.

Givetvis är det olika från person till person, men följer du de här rekommendationerna så är du åtminstone på rätt väg.

Regards,
Blaine