handdator

Visa fullständig version : Fettintag efter träning (har sökt)


tma
2006-07-20, 18:33
Hej.

Jag har påbörjat en sen deff sedan en vecka tillbaka.
Mestadelen av mitt fettintag består av rapsolja.
Jag brukar ta 30ml (30g fett) i min drink efter träningen.

Bra/dåligt att 20% av fettintaget sker efter träning? Jag äter runt 75g fett varje dag och väger 75kg.

Är 1g/kg kroppsvikt överdrivet mycket?

Har sökt i forumet och hittade inget direkt svar.

MVH

King Grub
2006-07-20, 18:38
Efter träningen skall (bör i alla fall) du undvika fett. Det ger snabbare magsäckstömning och snabbare upptag av kolhydraterna och proteinet för snabbare återhämtning utan fett.

Sprid ut fettet någorlunda jämnt i övrigt.

1 g/kg/dygn är inte för mycket.

tma
2006-07-20, 18:46
Då får det bli så.
Det smakar ju faktiskt bättre i kvarg än i drinken

L-Sami
2006-07-20, 19:00
Hej.

Jag har påbörjat en sen deff sedan en vecka tillbaka.
Mestadelen av mitt fettintag består av rapsolja.
Jag brukar ta 30ml (30g fett) i min drink efter träningen.

Bra/dåligt att 20% av fettintaget sker efter träning? Jag äter runt 75g fett varje dag och väger 75kg.

Är 1g/kg kroppsvikt överdrivet mycket?

Har sökt i forumet och hittade inget direkt svar.

MVH


Hej liten notering för dig om det intresserar :) .. 30ml är inte lika med 30gram. Inte vad min nya digitala köksvåg säger ;) .. 15ml rapsolja var lika med 8g, var lika förvånad som du är nu :D

tma
2006-07-20, 19:03
Hej liten notering för dig om det intresserar :) .. 30ml är inte lika med 30gram. Inte vad min nya digitala köksvåg säger ;) .. 15ml rapsolja var lika med 8g, var lika förvånad som du är nu :D


Haha, dåliga nyheter alltså. Jag ska erkänna att jag aldrig var riktigt säker. Hur som helst. 10 GRAM rapsolja är 10 gram fett?

tma
2006-07-20, 19:09
Jag kollade upp det där nu, vilket jag borde gjort tidigare.
Jag fick fram att 15ml rapsolja vägde 12g, och då var jag petnoga med mätningen. 30ml blev därav 24g

tma
2006-07-20, 19:25
1,25ml rapsolja = 1g

L-Sami
2006-07-20, 19:36
Jag kollade upp det där nu, vilket jag borde gjort tidigare.
Jag fick fram att 15ml rapsolja vägde 12g, och då var jag petnoga med mätningen. 30ml blev därav 24g

Jaha så du tänkte dricka upp måttet också som väger 4g? ;)

Så här fick jag fram vikten av 15ml olja...

1. Jag la först måttet på vågen och den visade 4g
2. Jag hällde i oljan så att måttet blev full och det visade då 12g

Alltså 12 minus måtter =8g rapsolja :cool:

15ml= 8g rapsolja

tma
2006-07-20, 19:38
Lägger jag måttet, som var en kopp, på ytan innan jag startar vågen, så börjar vågen från 0 med koppen på. Häller i 15ml rapsolja, TADA!

Nu måste jag kila

L-Sami
2006-07-20, 21:30
Lägger jag måttet, som var en kopp, på ytan innan jag startar vågen, så börjar vågen från 0 med koppen på. Häller i 15ml rapsolja, TADA!

Nu måste jag kila


Yepp.. du är proffsen då. Jag är nybörjaren. *cry* .. jag fick oxå min våga visa 15ml=12gram när jag hade ett glas på vågen o sen startade vågen.

Första gången jag använde så startade jag vågen, sen la måttet på vågen och sen hällde i oljan.. men tack du lärde mej användningen av den nu :thumbup:

tma
2006-07-20, 21:31
Äsch, jag är fet som en gris just nu. Du vinner i vilket fall som helst

Sheogorath
2012-03-14, 17:18
Bump av sex år gammal tråd med den enkla frågan: är detta fortfarande vad som gäller eller vet vi mer idag? Det är främst glykogeninlagringen jag är intresserad av här. Jag vill minnas ett abstract av nyare datum där man inte sett någon försämring vid samtidigt intag av fett. Stämmer? Stämmer inte?

Springer
2012-03-15, 13:30
Jag är mest undrande över varför man vill hälla rapsolja i maten när man deffar?

Nutrid
2012-03-15, 13:33
Jag är mest undrande över varför man vill hälla rapsolja i maten när man deffar?

Haha måste hålla med. Dock så har nog vissa personer inga problem med det om de har en hög energiförbrukning med tex cardio i schemat och kanske dålig aptit.

Sniggel
2012-03-15, 13:39
Tyckte det också var ett lite lustigt val av fett om man har 1g/kg till sitt förfogande.
Hade man valt att ha en väldigt låg mängd fett kan jag förstå vitsen med att använda rapsolja pga EFA. Men 30g i en drink känns som en av de tråkigaste valen att få i sig fett på om man deffar.

Sheogorath
2012-03-15, 13:40
Jag är mest undrande över varför man vill hälla rapsolja i maten när man deffar?

Därför att man har ett fettintag man vill möta. När jag har ett fetare bröd har jag lite smör på pastan och så blir totalintaget lagom. Med ett fettsnålare bröd blir det alldeles för mycket smör på pastan för att det ska vara gott och då har jag lite rapsolja i nattshaken istället. :thumbup: Vad är konstigt med det?

Sheogorath
2012-03-15, 13:41
Tyckte det också var ett lite lustigt val av fett om man har 1g/kg till sitt förfogande.
Hade man valt att ha en väldigt låg mängd fett kan jag förstå vitsen med att använda rapsolja pga EFA. Men 30g i en drink känns som en av de tråkigaste valen att få i sig fett på om man deffar.

Ja, de mängderna kan man lätt ha roligare för. Fetare kesto, fetare såser etc. Men för att komplettera upp är lite rapsolja i en shake smidigt.

Springer
2012-03-15, 16:35
Jag hade nog föredragit att äta något fetare och godare mat (lax, sill, ost) eller varför inte klyftpotatis med olivolja? Men det är klarthar man ett schema att följa så har man. Är det bra fett i rapsolja?

Brukar du köra funlight med extra strösocker också, sheo? ;)

Sheogorath
2012-03-15, 16:42
Jag hade nog föredragit att äta något fetare och godare mat (lax, sill, ost) eller varför inte klyftpotatis med olivolja? Men det är klarthar man ett schema att följa så har man. Är det bra fett i rapsolja?

Brukar du köra funlight med extra strösocker också, sheo? ;)

Jag har bara fullfeta produkter tisdag till söndag. Däremot varierar jag mitt bröd efter vad som finns färskt i butiken och eftersom fettinnehållet skiljer sig mycket kompletterar jag fettsnålare bröd med rapsolja på kvällen så att jag möter 80 g / dygn.

Rapsolja innehåller bra fetter och socker är för det mesta bara dåligt, så det torde svara på din andra fråga.