handdator

Visa fullständig version : Hud och nagel ?


Bronkitkorv
2006-07-20, 14:55
Vilken eller vilka vitaminer är det som styr över hud och nagel grunkan i kroppen.... ?

L-Sami
2006-07-20, 14:59
Zink är en mineral men tycks vara bra mot Naglar och hud

Zinc is required for

It is necessary for a healthy immune system, and is also of use in fighting skin problems such as acne, boils and sore throats. It is further needed for cell division, and is needed by the tissue of the hair, nails and skin to be in top form. Zinc is further used in the growth and maintenance of muscles.

http://www.anyvitamins.com/zinc-info.htm

Bronkitkorv
2006-07-20, 15:58
När jag var mindre så hade jag dåliga nagelband fnasiga så att säga men sen jag började äta mer och nyttigare så har det försvunnit jag undrar bara vad det kan vara så jag kan laga min övriga familjs nagelband...

Skrollovicz
2006-07-20, 20:10
När jag var mindre så hade jag dåliga nagelband fnasiga så att säga men sen jag började äta mer och nyttigare så har det försvunnit jag undrar bara vad det kan vara så jag kan laga min övriga familjs nagelband...
Tror du svarade på din egen fråga. :)
Naglarna speglar oftast hur hälsosam en person är. Iom att man äter nyttigare så får man bättre naglar.

Pox
2006-07-20, 22:59
Naglar, hud, hår - allt är keratiniserade celler i olika grad och deras tillstånd hör ihop. Ingen enskild vitamin "styr" över detta men beror ju som mycket annat på övergripande kost och hälsa.

(...och innan någon tar upp det i tråden :) - vita fläckar på naglarna beror inte på zink/kalcium-brist, det är en seglivad myt, utan nästan alltid på trauma mot området där naglarna bildas, det området är inte synligt så det tar ändå flera veckor innan det vuxit och så att det syns)