handdator

Visa fullständig version : Hur många måltider på en dag ??


zoltan_hellhound
2006-07-19, 12:09
Ja Som topicen lyder..Hur många måltider per dag är bäst.Levde i tron att 7-8 måltider var optimalt för muskeltillväxt dvs att man typ skulle äta var annan timme.Men många här värkar äta 6 måltider.Så vilket är bäst ??

emil123
2006-07-19, 12:20
Desto mer desto bättre :) Jag käkar upp till 6-8 mål per dag jag.

apa_ola
2006-07-19, 12:22
Ja Som topicen lyder..Hur många måltider per dag är bäst.Levde i tron att 7-8 måltider var optimalt för muskeltillväxt dvs att man typ skulle äta var annan timme.Men många här värkar äta 6 måltider.Så vilket är bäst ??

Bäst och bäst, jag äter iaf fem ggr om dagen. Ju oftare du kan fylla på med protein desto bättre, kanske...

zoltan_hellhound
2006-07-19, 12:23
Desto mer desto bättre :) Jag käkar upp till 6-8 mål per dag jag.

Brukar köra på den teroin ochså..men frågan är om det hjälper eller är en nackdel med 8 måltider

pragmatist
2006-07-19, 12:24
Jag tror inte skillnaden mellan 6, 7 eller 8 är särskilt stor så länge du får i dig samma mängd näring. Men om man använder sig av "bracketing"-metoden och äter protein+kolhydrat direkt före och efter träningen så går ju två måltider åt där, så då tycker jag det känns lite futtigt med bara fyra måltider under resten av dygnet.

zoltan_hellhound
2006-07-19, 12:24
Bäst och bäst, jag äter iaf fem ggr om dagen. Ju oftare du kan fylla på med protein desto bättre, kanske...

Men någon gg måste ju kroppen sluta ta upp proteinet och näringen..annars vore det mäst optimala att sitta och dricka protein drycker under hela dagen dvs man äter var enda minut

MUGEN
2006-07-19, 15:24
beror på om jag är hungrig eller ej, personligen föredrar jag att äta en 4 rejäla portioner per dag och det har lutat mest åt det denna sommaren, men med långa arbetsdagar och inplanerade träningspass blir det som regel mer och mer mindre och fler måltider.. tråkigt.

Baha
2006-07-19, 16:19
3-5 brukar jag köra, pallar inte med äta sådär ofta, känns som man inte kan göra ett piss då.
(förutom äta)
förr verkar det ju inte varit helt ovanligt med bara 3 mål och grova blev dom ju ändå så

L-Sami
2006-07-19, 17:32
Jag äter i regeln var tredje timme.. hur många måltider om dan det blir beror på hur länge jag är vaken :naughty: ..Har för mig att kroppen kan inte ta upp hur mycket protein som helst på en gång, så det är bättre att dela upp dem istället till de olika måltiderna. Dessutom håller man blodsockernivåerna stabila också när man inte har för långtid mellan varje måltid.

J.Saarela
2006-07-19, 18:01
Bäst å bäst...gör det som passar dig och ditt liv bäst.Jag själv äter ca var 2.5-3 dje timma,men det är bara för att jag blir tokhungrig efter den tiden.Hade jag kunnat hade jag ätit färre och större mål.

theolito
2006-07-19, 19:32
3 mål per dag

Max
2006-07-19, 20:22
Gäller väl att hitta nåt man (kroppen) trivs med, för mig innebär det 4-5 mål.

Stoltz
2006-07-19, 20:47
Bäst å bäst...gör det som passar dig och ditt liv bäst.Jag själv äter ca var 2.5-3 dje timma,men det är bara för att jag blir tokhungrig efter den tiden.Hade jag kunnat hade jag ätit färre och större mål.

Precis samma här. Hade gärna haft färre rejäla mål, istället blir det tre rejäla och 5 halvstora :/

Clyde
2006-07-19, 20:52
Själv har jag aldrig förstått hur svårt det ska vara för vissa att käka:

- Frukost
- Lunch
- Middag
- Kvällsmål

Rätt sammansatt, och ev komplettera med några proteindrinkar.

zoltan_hellhound
2006-07-19, 20:57
Själv har jag aldrig förstått hur svårt det ska vara för vissa att käka:

- Frukost
- Lunch
- Middag
- Kvällsmål

Rätt sammansatt, och ev komplettera med några proteindrinkar.

Jag har iaf inte svårt..tvärtom hade jag inte stoppat mig själv hade jag ätit varje timme..är sjukt intresserad av mat,,Tänker på mat från morgon till kväll..så det var därför jag undrade,hur många mål man kan äta om dagen..vill äta 8-9gg men bara om det inte är skadligt för muskelbyggnad

everete
2006-07-19, 21:12
Av egen erfarenhet tycker jag att 8 måltider lätt blir för mycket. Då jag äter så ofta går jag ständigt hungrig och blir lätt sugen på godis. Man liksom vänjer magen vid att få mat väldigt ofta och så fort man missar ett mål hamnar man på svält. Att åka till en polare utan matlåda är inte att tänka på^^

I övrigt är det väl bra att äta ofta :)

Nickenyfiken
2006-07-19, 21:16
Hur ofta och hur mycket proteiner äter ni efter träning. Direkt efter och sedan varje timme i 3 timmar. Låter det vettigt?

Whistler
2006-07-19, 21:43
Vaknar 10:00 - proteindrink (vassle) och koffein, innan morgonpromenaden
Hemma 11:00 - promenaden färdig, havregrynsgröt med en macka och en proteindrink (vassle)
Mellanmål 13:00 - proteindrink (vassle)
Lunch 15:00 - fem köttbullar, 50g pasta med lite pesto, en proteindrink (vassle)
Gym 16:30 - en halv gainer precis innan
Klar 17:15 - en gainer
Färdigduschad 17:45 - halv gainer eller en banan och en halv proteindrink
Middag 18:45 - fem köttbullar, 50g pasta med lite pesto, en proteindrink (vassle)
Mellanmål 20:45 - en proteindrink (vassle)
Mellanmål 22:45 - en proteindrink (vassle)
Sängdags 01:00 - en proteindrink (kasein)

Ibland byter jag ut lunchen/middagens köttbullar mot en köttfärssås, korvgryta eller kycklinggryta. Är lat som fan, men vill göra rätt. Jag hatar mat (om inte mamma lagar) och framför allt hatar jag att äta. Kunde jag få dropp så skulle jag ta det.

Tiderna varierar såklart. Vaknar jag 09:00 så sker allt en timme tidigare etc.

Chandler
2006-07-20, 07:54
Drinkar i all ära, men 11st/dag? :D

Mr. Moose
2006-07-20, 14:35
Vaknar 10:00 - proteindrink (vassle) och koffein, innan morgonpromenaden
Hemma 11:00 - promenaden färdig, havregrynsgröt med en macka och en proteindrink (vassle)
Mellanmål 13:00 - proteindrink (vassle)
Lunch 15:00 - fem köttbullar, 50g pasta med lite pesto, en proteindrink (vassle)
Gym 16:30 - en halv gainer precis innan
Klar 17:15 - en gainer
Färdigduschad 17:45 - halv gainer eller en banan och en halv proteindrink
Middag 18:45 - fem köttbullar, 50g pasta med lite pesto, en proteindrink (vassle)
Mellanmål 20:45 - en proteindrink (vassle)
Mellanmål 22:45 - en proteindrink (vassle)
Sängdags 01:00 - en proteindrink (kasein)

Ibland byter jag ut lunchen/middagens köttbullar mot en köttfärssås, korvgryta eller kycklinggryta. Är lat som fan, men vill göra rätt. Jag hatar mat (om inte mamma lagar) och framför allt hatar jag att äta. Kunde jag få dropp så skulle jag ta det.

Tiderna varierar såklart. Vaknar jag 09:00 så sker allt en timme tidigare etc.

Jag som alltid trott att det kallades kosttillskott!

Claes

Beast
2006-07-20, 14:35
10-12 + protein/kollisar

hallar
2006-07-20, 16:35
Tråden verkar ha blivit till en hur ofta äter du tråd :)

Jag äter när jag är hungrig. Försöker att inte äta allt för stora måltider. Blir en 4-5 måltider per dag. Kanske någon proteindryck däremellan.

Whistler
2006-07-20, 17:31
Jag som alltid trott att det kallades kosttillskott!

Claes

Jepp, basera dagen på hur en "vanlig" människa äter, tillsätt sedan tillskott. ;)

Jag trodde redan jag nämnt att jag inte är så förtjust i att varken äta eller laga mat? ;)

BRÖÖÖÖD
2006-07-20, 17:32
Jag försöker att hålla mig i två timmar innan jag käkar igen. Jag blir lätt hungrig efter en timme. Men det beror förståss på vad man äter. Nyttiga saker blir jag i regel hungrigare av och onyttiga mindre hungrig av.

Kieran
2006-07-21, 12:19
Är det så illa att jag förbigått den eller existerar det någon tråd som ger tips på lite lätthanterliga rätter/produkter som man kan förtära under dagarna?

Tenzu
2006-07-21, 14:53
Jag äter en normal dag;
Frukost
Lunch
Middag
Kvällsmål
+3drinkar runt träningen

Har ganska låg aptit, blir sällan sådär vrålhungrig och om jag blir det så varar det bara nån timma sen är jag "mätt" igen :smash:
När jag är mitt uppe i någonting så kan det ibland ta både 7-8-9 timmar efter lunch innan jag kommer på att man kanske skulle äta middag också.

Mr. Moose
2006-07-22, 20:15
Jepp, basera dagen på hur en "vanlig" människa äter, tillsätt sedan tillskott. ;)

Jag trodde redan jag nämnt att jag inte är så förtjust i att varken äta eller laga mat? ;)

Så det här är vad du anser en vanlig människa äter per dag?

Vaknar 10:00
Hemma 11:00 - havregrynsgröt med en macka
Lunch 15:00 - fem köttbullar, 50g pasta med lite pesto,
Färdigduschad 17:45 en banan
Middag 18:45 - fem köttbullar, 50g pasta med lite pesto,

Tillskott kan nog ha sin plats i dieten en att basera sitt ätande på det...Jag tror du skulle få bättre resultat om du ökade mängden mat och minskade på tillskotten.

Claes

Überbiffen
2006-07-22, 21:25
vill äta 8-9gg men bara om det inte är skadligt för muskelbyggnad
Var har du fått det ifrån, att det skulle vara skadligt för muskelbyggandet ?

Deceiver85
2006-07-22, 21:36
En träningsdag blir det följande mål:

09.00 - Frukost
11.00 - Mellanmål 1
14.00 - Lunch
17.00 - Middag (60 min innan träning)
20.00 - Middag (60 min efter träning)
22.00 - Mellanmål 2
24.00 - Kvällsmat

zoltan_hellhound
2006-07-22, 21:37
Var har du fått det ifrån, att det skulle vara skadligt för muskelbyggandet ?

Har för mig att det inte är posetivt för proteinsyntesen och insulinet..men jag vet inte så därför fråga jag :)

Skrollovicz
2006-07-23, 20:07
Kan man äta för ofta? Vart går egentligen gränsen? Och vad händer i kroppen om man äter för ofta?

:MrT: :confused:

Whistler
2006-07-23, 20:18
Så det här är vad du anser en vanlig människa äter per dag?

Vaknar 10:00
Hemma 11:00 - havregrynsgröt med en macka
Lunch 15:00 - fem köttbullar, 50g pasta med lite pesto,
Färdigduschad 17:45 en banan
Middag 18:45 - fem köttbullar, 50g pasta med lite pesto,

Tillskott kan nog ha sin plats i dieten en att basera sitt ätande på det...Jag tror du skulle få bättre resultat om du ökade mängden mat och minskade på tillskotten.

Claes

Jepp, det där är ungefär vad en normal människa äter på en dag. Kanske lite fetare grejer, men så blir många icke tränande fetare också, eller hur?

Tre måltider om dagen med ett eller flera mellanmål är vad de flesta i den kategorin håller sig till.

Jag kan säga att jag får bra mycket mer resultat idag, med den diet jag har idag, än vad jag fick när jag försökte få i mig allt genom "vanlig mat" istället. Då mådde jag hemskt, mådde illa varje gång jag åt och fick springa på toa och skita 3-4 gånger om dagen. Det var inte så himla kul. Nu mår jag jättebra, och får resultat, vad mer kan man begära? Så varför ändra? :)

Slartibartfast
2007-10-06, 17:58
Finns det några belägg för påståendet att ifall man inte äter nåt på 4-5 timmar så börjar kroppen bryta ner muskler för att förse hjärnan med blodsocker?

piraten99
2007-10-06, 18:03
då borde kroppen bryta ner en helvetes massa muskler när man ligger och sover?

såg iochförsig SM i bodybuildning 2006 DVDn, där en byggare gick upp mitt i natten för att ta en proteindrink.

Eddie Vedder
2007-10-06, 18:10
Finns det några belägg för påståendet att ifall man inte äter nåt på 4-5 timmar så börjar kroppen bryta ner muskler för att förse hjärnan med blodsocker?

Antalet timmar spelar nog inte så stor roll egentligen, snarare energiintaget man haft. Alltså har man ätit en riktigt stor måltid kommer ju tillgången till glukos från kosten finnas där länge.

Och har kroppen tillgång till glukos från dietära kolhydrater, ja då kommer dessa användas. Vid ett lågt blodsocker kommer ju dessutom glukagoninsöndringen stimulera till fettfrisättning och glukosfrisättning från levern.

Men det ÄR sant att kroppen bryter ner muskelprotein som energikälla och via glukoneogenes omvandlas glukogena aminosyror till glukos. Så det finns en anledning till att äta lite kolhydrater innan läggdags om man inte ätit på ett par timmar och tränat hårt.
Men som sagt, äter man jättemycket kommer magsäcken tömmas jättelänge så att generellt säga 4-5 timmar går ju inte. Så äter man mycket lär inte problemet vara särskilt stort. Ligger man på kcal+ och inte har en alldeles bedrövlig näringstiming kommer ju kvävebalansen över lite tid vara positiv dessutom.


Helt enkelt: Kroppen förser sig med den energin som kroppen behöver, alltid. Sedan är det upp till en själv om man vill att ens egna energilager ska förse kroppen med den energin eller om den energin ska komma från mat.

Tolkia
2007-10-06, 18:17
Det kanske bör tilläggas att hjärnan inte äter kilovis med socker (och därmed inte heller kilovis med muskelprotein) per timme.

Eddie Vedder
2007-10-06, 18:20
Det kanske bör tilläggas att hjärnan inte äter kilovis med socker (och därmed inte heller kilovis med muskelprotein) per timme.

Nej det är sant, men om jag inte minns fel krävs lite mer än ett gram muskelprotein för att förse hjärna med ett gram glukos (1.5g protein för 1g glukos?).

Inga jättemängder som du säger men går det att undvika genom en liten kvällsmacka så är det ju ingen stor insats som krävs för att undvika det heller.;)

Slartibartfast
2007-10-06, 18:27
Ok, tänkte mest på om det är så jäkla lämpligt att som mig fasta fem timmar efter lunchen för att då slänga i sig 20 g malto och lite Esapro och träna. Man kanske skjuter sig i foten i ett försök att optimera Esapron?

Eddie Vedder
2007-10-06, 18:29
Ok, tänkte mest på om det är så jäkla lämpligt att som mig fasta fem timmar efter lunchen för att då slänga i sig 20 g malto och lite Esapro och träna. Man kanske skjuter sig i foten i ett försök att optimera Esapron?

Fem timmar är ingenting. Särskilt inte om lunchen varit någorlunda energirik utifrån ditt behov.

Men även om den inte varit det så är det inte särskilt lång tid.;)

Doctor Snuggles
2007-10-06, 18:33
Skulle aldrig i livet orka att bry mig hur ofta jag äter, eller att ens försöka äta ofta. Vissa dagar är jag hungrig, då kan det bli kankse en 5 mål, men oftast ser en träningsdag ut såhär:

frulle: kaffe (med en sked muskavadosocker, kanel och vaniljsocker). Kanske 2 bitar mörk choklad om jag är extra hungrig. ;)

äter inget på säkert 8h efter det, kanske nån frukt

(innan träning): 2 wienerägg med 2 skivor pumpernickel.
(efter träning): prottedrink
middag: nå kött med ett lass grönsaker samt nån fibrös kolhydratkälla. Helst ska allt vara färskt/rått eller lång/svagkokt.
kvällsmacka (om jag är hungrig): Sashimi, eller/och frukt

Slartibartfast
2007-10-06, 18:42
Fem timmar är ingenting. Särskilt inte om lunchen varit någorlunda energirik utifrån ditt behov.

Men även om den inte varit det så är det inte särskilt lång tid.;)

Ok, då är det ju lugnt.

Men kommer magsäcken att vara tömd efter fem timmar också efter ett riktigt rejält mål?

Sorry om det blir lite offopic här.

Eddie Vedder
2007-10-06, 18:52
Men kommer magsäcken att vara tömd efter fem timmar också efter ett riktigt rejält mål?

Går inte att svara på direkt.

Hur pass stor en "rejäl" måltid är för dig vet ju inte jag. Dessutom avgörs ju magsäckstömningen mycket beroende på faktorer som fettinnehåll, fiberinnehåll, protein, vilken sorts kolhydrater, hur mycket du druckit til maten o.s.v.

Jag vet att King Grub hade någon bra tabell på vilken tid det generellt sett kan ta för magsäcken att tömmas efter en måltid på x antal kcal.

I min fysiologibok (Fysiologi med relevant anatomi, andra upplagan. O. Henriksson & M. Rasmusson) står det att magsäcken i regel är tömd efter fyra timmar. Men inget mer än så nämns angående "den genomsnittliga måltiden". Tänk dock på att en tom magsäck absolut inte innebär en energilös kropp. Energin och näringen är knappast absorberad och oxiderad bara för att magsäcken är tömd.:)

King Grub
2007-10-06, 19:10
Ok, tänkte mest på om det är så jäkla lämpligt att som mig fasta fem timmar efter lunchen för att då slänga i sig 20 g malto och lite Esapro och träna. Man kanske skjuter sig i foten i ett försök att optimera Esapron?

Gör så om du trivs med det.

Proteinsyntesen hålls jämn i många timmar efter ett normalt mål. Proteinnedbrytningen ökar, men detta kompenseras senare. En negativ proteinbalans innan målen kompenseras med en positiv efter målen:

http://i22.tinypic.com/fky5iv.jpg

Tipton 2007.

Englund
2007-10-06, 19:25
Nej det är sant, men om jag inte minns fel krävs lite mer än ett gram muskelprotein för att förse hjärna med ett gram glukos (1.5g protein för 1g glukos?).

Ungefär 0,56 gram glukos kan utvinnas ur varje gram protein.

King Grub
2007-10-06, 19:30
Ungefär 0,56 gram glukos kan utvinnas ur varje gram protein.

Den siffran gäller från proteinet i maten man stoppar i sig (kött mer specifikt), inte nedbrutet muskelprotein.

King Grub
2007-10-06, 19:35
Finns det några belägg för påståendet att ifall man inte äter nåt på 4-5 timmar så börjar kroppen bryta ner muskler för att förse hjärnan med blodsocker?

Blodsockernivåerna hålls på en nivå av 80 mg/dl eller högre av tre huvudfaktorer: mobilisering av glykogen och frisättning av glukos från levern, frisättning av fettsyror från fettvävnad och en övergång av substratförbränning från glukos till fettsyror av muskler och lever.

DjiinZ
2007-10-06, 23:13
jag käkar 3 mellan mål som kan innhålla frukt,grönsaker eller något lätt bara så jag blir mätt o sen 3 middagar

Troll
2007-10-07, 01:04
Vaknar 10:00 - proteindrink (vassle) och koffein, innan morgonpromenaden
Hemma 11:00 - promenaden färdig, havregrynsgröt med en macka och en proteindrink (vassle)
Mellanmål 13:00 - proteindrink (vassle)
Lunch 15:00 - fem köttbullar, 50g pasta med lite pesto, en proteindrink (vassle)
Gym 16:30 - en halv gainer precis innan
Klar 17:15 - en gainer
Färdigduschad 17:45 - halv gainer eller en banan och en halv proteindrink
Middag 18:45 - fem köttbullar, 50g pasta med lite pesto, en proteindrink (vassle)
Mellanmål 20:45 - en proteindrink (vassle)
Mellanmål 22:45 - en proteindrink (vassle)
Sängdags 01:00 - en proteindrink (kasein)

Ibland byter jag ut lunchen/middagens köttbullar mot en köttfärssås, korvgryta eller kycklinggryta. Är lat som fan, men vill göra rätt. Jag hatar mat (om inte mamma lagar) och framför allt hatar jag att äta. Kunde jag få dropp så skulle jag ta det.

Tiderna varierar såklart. Vaknar jag 09:00 så sker allt en timme tidigare etc.

Det var en helvetes massa proteindrinkar!!!
Måste bara fråga vad du lägger på pulver i månaden?.

Emil_Larsson
2007-10-07, 07:53
Jag och min familj har alltid ätit tre måltider: Frukost, Middag, kvällsmat. Tycker inte om att behöva gå och rota efter mat hela tiden så jag äter rejält dom gånger jag äter istället så jag kan göra annat under tiden än att behöva tänka på att nu är det dags för mat. Fika kan det ju förstås bli mellan måltiderna typ en bulle och kaffe.

I skolan äter jag mer, då blir det 4-5 måltider, i ovanligaste fallen 6.

Frukost
Skollunch
Mellanmål
Middag
Kvällsmat

Betar
2007-10-07, 08:19
Försöker äta var 3:e timme men de lyckas jag sällan med. Svårt de dära om man äter skol-lunchen 11:00 sen slutar man 16:00. Men de brukar bli 4-5 gånger per dag men i sin grad kan de bli upp till 6,7,8 ggr.

Nån som har nått tips på hur man kan förbereda nån måltid när man kommer hem eller som man kan ta med sig tilll skolan/gymmet elelr dylikt. Börjar tröttna på att steka pytt i panna, kötbullar göra en omelett m.m. Tidkrävande att först laga till maten och framför allt att diska allt.

Chrillee
2008-01-13, 22:51
Fyhelsike vad vissa här äter mycket! Och proteindrinkar? Gör dem verkligen underverk, har kompisar som mosar i sig det men inte fan utvecklas dem mer känns det som, känns lite som att kasta pengarna i sjön.

Räcker det inte att äta en sund och bra kost, fast i rätt generösa portioner för att bygga på sig lite?

Och om man nu har nåt liv utanför träningen så att gå och dricka proteindrinkar och äta mat hela dagarna borde bli lite jobbigt i längden?

Borde bli dyrt med toalettpapper...

Josef266
2008-01-13, 23:44
Jag har iaf inte svårt..tvärtom hade jag inte stoppat mig själv hade jag ätit varje timme..är sjukt intresserad av mat,,Tänker på mat från morgon till kväll..så det var därför jag undrade,hur många mål man kan äta om dagen..vill äta 8-9gg men bara om det inte är skadligt för muskelbyggnad

Visst kan det vara bra att käka många gånger per dag, men tänk även på att det tar på tänderna, dvs frätningar.

Koloftw
2008-01-13, 23:52
Fyhelsike vad vissa här äter mycket! Snarare normalt.

Och proteindrinkar? Gör dem verkligen underverk, Nej.



Räcker det inte att äta en sund och bra kost, fast i rätt generösa portioner för att bygga på sig lite? Ja.

Och om man nu har nåt liv utanför träningen så att gå och dricka proteindrinkar och äta mat hela dagarna borde bli lite jobbigt i längden?
Ja.


Borde bli dyrt med toalettpapper...] Nej. Man låter skiten hänga kvar.

Chrillee
2008-01-14, 00:25
Haha ;)

Men man blir lite fundersam på vilka pengar folk verkar lägga ner på tillskott, och om dem inte gör nån nytta så är det ju lite waste med kulor.

kaysim
2008-01-14, 01:14
05.45 frukost (gröt, macka, juice, frukostmat helt enkelt)

6:30 åka till jobbet

9:00 mellanmål (banan+fralla/macka typ)

11:30 Lunch (matlåda, husmanskost typ pasta/potatis/kött/kyckling eller liknande + sallad)

15:00 mellanmål (macka, frukt)

16:00 åka hem från jobbet

middag någon gång runt 19-20

22:00 kanske en frukt om jag är hungrig





äter större portioner dom dagarna jag ska träna efter jobbet. Är rätt tungt jobb så det kräver att man har mycket ork och energi. därav känns det dumt att bara dricka en kaffe på rasterna!

Eddie Vedder
2008-01-14, 08:18
Haha ;)

Men man blir lite fundersam på vilka pengar folk verkar lägga ner på tillskott, och om dem inte gör nån nytta så är det ju lite waste med kulor.

Klart det gör nytta, vad menar du med att det inte skulle göra någon nytta med proteindrinkar?

Och särskilt dyrt är det faktiskt inte, iaf inte om man köper ett billigt märke och inte låter sig luras till att tro att dyrare automatiskt "ger mer effekt".

Hönke
2008-01-14, 11:44
Fakta eller myt? För att ha en bra förbränning(o gå ner i fett) så ska man äta var 2-3timme?

King Grub
2008-01-14, 11:50
Måltidsfrekvensen påverkar inte energiförbrukningen.

Hönke
2008-01-14, 12:13
Måltidsfrekvensen påverkar inte energiförbrukningen.


ok, för i många böcker t.e.x pauluns näringslära så står de ju att för o ha en bra förbränning så ska man äta var 2-3timme. Man slänger in ved på elden så att säga..

King Grub
2008-01-14, 12:15
Studies using whole-body calorimetry and doubly-labelled water to assess total 24 h energy expenditure find no difference between nibbling and gorging.

Br J Nutr. 1997 Apr;77 Suppl 1:S57-70.

Energy balance was affected by neither meal frequency (6vs2; P=0.88, 6+vs2+; P=0.50) nor a morning fast (P=0.18).

Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Apr;25(4):519-28.

Since the 1960s, epidemiological studies have reported an inverse relationship between frequency of eating and body weight, suggesting that a "nibbling" pattern could help to prevent obesity. This notion has later been put into question by the recognition of a high level of dietary underreporting in overweight individuals. In addition, no difference in total daily energy expenditure has been documented as a function of daily meal number. Weight loss is not facilitated by high meal frequency.

Scandinavian Journal of Nutrition, Volume 48, Number 3 / October 2004, Impact of the daily meal pattern on energy balance.

Hönke
2008-01-14, 12:59
Ok tack för svaret!

Sniggel
2008-01-14, 13:23
Mängden kalorier påverkar energiförbrukningen, alltså det totala intaget. Det är självklart inte den enda faktorn men är den dominerande faktorn när det gäller kost.
Större portioner, få måltider = stor påverkan på ämnesomsättningen, få gånger
Små portioner, många måltider, = liten påverkan på ämnesomästtningen, många gånger.

Vin
2008-01-14, 13:40
varierar, 2-5

Heniin
2008-01-14, 15:06
6st små

Snorlös
2008-01-14, 15:36
Måltidsfrekvensen påverkar inte energiförbrukningen.

Men det påverkar väl fettinlagringen, och det är ju en viktig faktor?

Alltså om man äter 3000kcal i en måltid så lagrar man väl in mer fett än om man sprider ut det och äter 500kcal på 6 måltider? Och om man sprider ut intaget till flera måltider så ökar man väl ämnesomsättningen också?

eller är det bara en skröna som lever kvar?

Koloftw
2008-01-14, 15:40
Men det påverkar väl fettinlagringen, och det är ju en viktig faktor?

Alltså om man äter 3000kcal i en måltid så lagrar man väl in mer fett än om man sprider ut det och äter 500kcal på 6 måltider? Och om man sprider ut intaget till flera måltider så ökar man väl ämnesomsättningen också?

eller är det bara en skröna som lever kvar?

Äter man 3000 kcal i en måltid så lagrar man självklart in mer fett just då än någon som bara äter 500 kcal då. Å andra sidan kommer den som åt 3000 kcal tidigare inte äta någonting överhuvudtaget när den "500kcal-killen" kör sina 5 nästa mål.

Ämnesomsättningen är inte beroende av hur många mål man äter.

King Grub
2008-01-14, 15:49
Alltså om man äter 3000kcal i en måltid så lagrar man väl in mer fett än om man sprider ut det och äter 500kcal på 6 måltider? Och om man sprider ut intaget till flera måltider så ökar man väl ämnesomsättningen också?

Nej. Och nej.

Snorlös
2008-01-14, 16:08
Nej. Och nej.


Räcker det att man äter före och efter träning så äter man optimalt vad gäller förbränning och uppbyggnad? att man inte äter på resten av dygnet kompenseras ändå? tex långsamt protein innan man går och lägger sig fyller ingen som helst funktion då proteinnedbrytningen ändå kompenseras om man ätit kl 7 på morgonen tex?

King Grub
2008-01-14, 16:12
Fettinlagringen från en måltid på 1000 kcal är större än fettinlagringen från en måltid på 500 kcal. Men sex måltider på 500 kcal ger inte mindre fettinlagring än tre måltider på 1000 kcal.

Fettinlagringen timmen efter en måltid är irrelevant. Det är dygnet (eller längre) som helhet som är avgörande.

Sedan ställer du frågor som besvarats tidigare i tråden (för att inte tala om ialla andra trådar som dyker upp om man söker på "måltidsfrekvens"). Upptaget av protein från vanlig mat sker mycket långsamt. 30 gram protein och inget annat håller proteinsyntesen jämt i minst 7 timmar, t ex. Större intag -> längre påverkan.

Commando1980
2008-01-14, 17:39
man äter väl så många måltider per dag som passar en själv, king grub har ju flera ggr motiverat/visat studier på varför man inte behöver äta protein var 3e timme.

äter själv 5 måltider per dag. att äta 8-9 ggr per dag skulle gjort mig tokig, ingen lust att spendera hela livet i köket eller att konstant äta.

ibland käkar jag 4 måltider istället för 5...oftast då man är ute på stan flera timmar och käkar en väldigt kalorierik måltid på mcdonalds/pizzeria/kinarestaurang etc.

Snorlös
2008-01-14, 19:08
man äter väl så många måltider per dag som passar en själv, king grub har ju flera ggr motiverat/visat studier på varför man inte behöver äta protein var 3e timme.

äter själv 5 måltider per dag. att äta 8-9 ggr per dag skulle gjort mig tokig, ingen lust att spendera hela livet i köket eller att konstant äta.

ibland käkar jag 4 måltider istället för 5...oftast då man är ute på stan flera timmar och käkar en väldigt kalorierik måltid på mcdonalds/pizzeria/kinarestaurang etc.

Jo, men om man vill "göra helt rätt" så är det ju jätteintressant om man i så fall inte behöver dela upp kaloriintaget på 8-9ggr om det inte spelar någon som helst roll för varken fettförbränning, metabolism eller uppbyggnad utan bara är något påhitt som miljontals människor följer helt i onödan i tron att det ger bättre resultat, eller hur?

Eddie Vedder
2008-01-14, 19:14
Jo, men om man vill "göra helt rätt" så är det ju jätteintressant om man i så fall inte behöver dela upp kaloriintaget på 8-9ggr om det inte spelar någon som helst roll för varken fettförbränning, metabolism eller uppbyggnad utan bara är något påhitt som miljontals människor följer helt i onödan i tron att det ger bättre resultat, eller hur?

Vad som är helt rätt för dig behöver inte vara helt rätt för mig, för Commando1980 eller någon annan.

Det är antagligen poängen som Commando1980 vill lyfta fram och som jag anse att han har 100% rätt i. Att göra "helt rätt" baseras inte på vad några eventuella expriment visat (eller för den delen epidemiologi) utan vad man empiriskt upptäckt passar in i ens egen livssituation på bästa sätt.

Vetenskapliga resultat som visar det ena och det andra ska inte förkastas men samtidigt inte tas som obestridliga sanningar. Man får förhålla sig till det helt enkelt, ibland passar det som handen i handsken och ibland inte alls.

Självklart inget fel i att fundera och fråga för det.:)

vaquin
2008-01-14, 20:20
3-5 mål om dagen

Alfred Nobel
2008-01-14, 21:25
3 måltider (frukost, lunch och middag)
1 mål efter träning (gainer och smörgås)
ev. någon morot/frukt slinker ned efter middag

1684_
2008-01-16, 21:47

piraten99
2008-01-17, 11:19
-frukost
-lunch
-middag
träning
-gainer, mackor, fil och müsli
sova

optimalt!

Rahf
2008-01-17, 11:26
-Frukost
-Mellanmål
-Träning
-Gainer
-Middag
-Andra middag
-Nattmat
-Sova.

Äter inte alltför mycket under dagen eftersom frukosten håller mig relativt fräsch fram till innan träning.

Turbonisse
2008-01-17, 11:58
4-5 st

Koloftw
2008-01-17, 12:09
Runt 3.