handdator

Visa fullständig version : Svårt att veta om man får i sig tillräkligt med cal


zoltan_hellhound
2006-07-19, 10:17
Enligt uträkning ska jag ha i mig 2300-3000 cal för att hammna på +-0
Men detta med cal behov är väll väldigt individuellt Tilex om man väger 100 kilo och är fet eller om man väger 100 kilo och är smal då måste väll cal behovet skilja för dessa två

King Grub
2006-07-19, 10:20
Muskelmassa kostar mer energi än fett att "underhålla", ja. Den största påverkande faktorn på energiförbrukningen är dock aktivitetsnivån, inte bara eller ens mest träning, utan all aktivitet.

zoltan_hellhound
2006-07-19, 10:28
Muskelmassa kostar mer energi än fett att "underhålla", ja. Den största påverkande faktorn på energiförbrukningen är dock aktivitetsnivån, inte bara eller ens mest träning, utan all aktivitet.

Ok bra att veta. sen är väll inte uträkningarna helt 100%iga heller eller?
man borde kanske vid cal + ligga 200-400 över för att vara riktigt säker på viktuppgång

LarsK
2006-07-19, 10:39
Det är väl löjligt lågt kaloriförbruk per kilo muskler. Var det 5 eller 50 kalorier per kg/lbm?

Slartibartfast
2006-07-19, 10:40
Det går ju också att väga sig och se om man går upp i vikt.

zoltan_hellhound
2006-07-19, 10:44
Det går ju också att väga sig och se om man går upp i vikt.

Jo det kan man väll göra.men det är ju svårt att veta vad som är vatten muskler osv när man ligger nära sin +- sen blir jag närvös av att väga mig.. så vågen är ingen vänn till mig

King Grub
2006-07-19, 10:50
Det är väl löjligt lågt kaloriförbruk per kilo muskler. Var det 5 eller 50 kalorier per kg/lbm?

13 kcal per kilo muskelmassa och dygn i vila, jämfört med 4 kcal per kilo fettvävnad.

AndersHall
2006-07-19, 12:26
Mycket relaterad fråga:

När man deffar verkar det vara en tumregel att justera kaloriintaget så att man går ner 0.5 kg per vecka, för lagom nedgång utan att förlora allt för mycket muskler.

Finns något liknande för "uppgång", det vill säga bygga maximalt med muskler utan att lägga på fett (vilket en del verkar mena är omöjligt), men det jag undrar är alltså om en ungefärlig siffra likt den vid deff finns. Exempelvis att sikta på 0.5 kg uppgång per vecka, eller är det mindre, kanske 0.25 kg, eller 2 kg?

Vill alltså bygga muskler, men inte bulka, och undrar vilken uppgång man ska justera sitt kcal-intag för att nå, verkar vara samma som trådskaparen vill. Fast jag tycker våg är ok ;)