handdator

Visa fullständig version : Sälolja


MrBulk
2006-07-19, 08:39
Är det bara jag som tar illa vid mig när jag hör ordet sälolja? Efter allt man sett och hört om säljakt så vill man ju inte direkt konsumera sälprodukter.

Mental
2006-07-19, 09:01
så varför länkar du till en renodlad beställningsruta då?

Sheogorath
2006-07-19, 09:13
Det är nästan så att man vill beställa ett par burkar och sen ha med sig överallt, bara för att kunna slänga i sig några kapslar när man träffar på någon "politiskt engagerad" så att säga.

Fast det är ju synd om sälarna, trots att jag är moderat.

Piranha
2006-07-19, 09:52
Är det bara jag som tar illa vid mig när jag hör ordet sälolja? Efter allt man sett och hört om säljakt så vill man ju inte direkt konsumera sälprodukter.


Vad gillar du barnolja då ?


(kunde inte låta bli)

Sheogorath
2006-07-19, 10:30
Vad gillar du barnolja då ?


(kunde inte låta bli)

JAAAAAAAAAAAA!!!!!!! :laugh: :hbang: :laugh: :hbang: :laugh:

MrBulk
2006-07-19, 10:51
så varför länkar du till en renodlad beställningsruta då?


Det var inte meningen att ni skulle ta så illa upp över att det var en beställningsruta utan tanken var att ni skulle ha möjlighet att få läsa info om produkten och jag tror ingen här på forumet är särskilt sugen på att köpa klubbad sälolja.

kalle_banan
2006-07-19, 10:57
Men fiskoljan då? Vissa kan ju få för sig att den är bättre o äta eftersom de bara är gjord av fisk, men är det för att sälen är söt och fisken är uttryckslös till utseendet? Jag tycker det är lite samma sak trots allt.

Sheogorath
2006-07-19, 11:19
Men fiskoljan då? Vissa kan ju få för sig att den är bättre o äta eftersom de bara är gjord av fisk, men är det för att sälen är söt och fisken är uttryckslös till utseendet? Jag tycker det är lite samma sak trots allt.

Det finns strika regler för det här. Om de är söta och/eller låter sött, får man inte döda dem.

Se här till exempel:

Ullig gullig larv i många färger, inte ok att döda. Hårig spindel OK att döda.

Liten spädgris, inte OK. Gammal galt OK.

osv. Det är rätt enkelt när man tänker efter. T.ex. förstår man direkt att kaniner inte är OK, särskilt inte om de är vita med blå ögon. Råttor är däremot OK, om dom inte bor i någons bur. Etc.

Nitrometan
2006-07-19, 16:59
Liten spädgris, inte OK. Gammal galt OK.

osv. Det är rätt enkelt när man tänker efter. T.ex. förstår man direkt att kaniner inte är OK, särskilt inte om de är vita med blå ögon. Råttor är däremot OK, om dom inte bor i någons bur. Etc.
Spädgris som är så gott!

Kanin är också gott!

Råtta har jag inte smakat, men en vild råtta lever av allt möjligt äckligt så det skulle jag nog inte ens vilja testa.


Apropå säloljan... EU har bestämt att det ska finnas "tumlarskrämmor" på alla trålar, drivgarn och liknande inom EU. För att inte döda de stackars tumlarna. Dels för att de är söta och dels för att det är onödigt då vi inte äter dem. Här i Östersjön har vi inte så mycket tumlare (1-3 per år kanske tar sig igenom Öresund). Inte ens på Västkusten finns det särskilt många. Men "tumlarskrämmor" ska vi ha. Problemet i våra vatten är att de lockar till sig sälar som äter upp fisken och förstör näten. En och annan av dem fastnar och drunknar. Då blir de gamla fiskargubbarna syra och vill skjuta sälarna.

Kanske kanman göra två flugor på smällen och passa på att presa fram lite sälolja då?

bear.flowertwig
2006-07-19, 17:23
Läser jag det tänker mest på att jag ser ut som en säl nu när jag rakat bröstet. Fan, för optimistisk i år igen.

OnT: Hur utvinns sälolja, är det genom att pressa som med apelsiner?

Yes
2006-07-19, 17:40
jag tror ingen här på forumet är särskilt sugen på att köpa klubbad sälolja.
Jag funderar faktiskt på att beställa en 1-liters dunk.

Sverker
2006-07-22, 06:42
Sälarna ska vi låta vara.


Ur en vetenskaplig synvinkel är säloljan intressant.

De possitiva effekter som inuiterna får av Omega-3 är mycket större än de possitiva effekter vi får här i västerlandet:confused:
Varför det är så har undersöks länge. En förklaring KAN vara att inuiterna äter säl och val medan vi äter fisken.

Det som händer är att när sälen eller valen äter fiskfettet packar den om fettsyrorna ( eg flyttar runt fettsyrorna mellan position 1, 2 eller 3 på glycerolen ). Lite beroende på VAR fettsyran sitter på glycerolen blir effekterna av fettsyran lite olika.


Fisk och fiskolja har possitiva effekter så det är bara att fortsätta med dem.

formula4shape
2006-07-25, 13:45
Vad gillar du barnolja då ?


:laugh: best of comments :D

Tolkia
2006-07-25, 19:25
T.ex. förstår man direkt att kaniner inte är OK, särskilt inte om de är vita med blå ögon.
Om man inte är evil forskare i vit rock med glasögon. :D

Doctor Snuggles
2006-07-25, 20:02
Det finns strika regler för det här. Om de är söta och/eller låter sött, får man inte döda dem.

Se här till exempel:

Ullig gullig larv i många färger, inte ok att döda. Hårig spindel OK att döda.

Liten spädgris, inte OK. Gammal galt OK.

osv. Det är rätt enkelt när man tänker efter. T.ex. förstår man direkt att kaniner inte är OK, särskilt inte om de är vita med blå ögon. Råttor är däremot OK, om dom inte bor i någons bur. Etc.

Heh, nja, det är lite intressant det där faktiskt.
Det verkar vara en kombination av "uppfattat medvetande + känsloliv + gullighetsgrad".
T.ex är grisar bevisat intelligentare än dvärgchimpanser, och de är faktiskt också rätt lika oss, genetiskt sett, men det verkar inte hindra så många från att käka fläskkotlett. Hundar är dummare än både dvärgchimpanser och grisar, men inte är de på menyn i de flesta länder.

bonydrop
2006-08-16, 20:52
Hur bra är sälolja då? Äter vanligtvis omega-3 tillskott i form av fiskolja men har hittat ett bra erbjudande för sälolja istället och funderar på att köpa. Där jag tänkt köpa det påstår de att det skulle vara 10-20 ggr effektivare än fiskolja, vilket jag tvivlar på utan att någon aning. Men iaf vad jag undrar, hur bra är det i förhållande till vanlig fiskolja? Med bra menar jag om de ger samma positiva effekter som fiskoljan och innehåller lika mycket omega-3 osv.

Sverker
2006-08-17, 18:42
Själv tycker jag att sälolja skulle vara oetiskt. Minns valet -88, när stora delar av den svenska sälstammen drabbades av en sjukdom.




Ja, som jag skrev tidigagare, är sälolja bättre än fiskolja. Sälen har packat om fettsyrorna och de sätter på ett bättre sätt.

thomasR
2006-08-17, 18:48
Tack för tipset, beställde två burkar nu.