handdator

Visa fullständig version : Folk svälter etc.


HenrY
2006-07-18, 23:22
Man hör ofta talesättet/informationen "Folk svälter och dör, när han/hon köper sitt 3e jetplan".

Alltså ofta om att kändisar slösar onödiga pengar på onödiga saker när de pengarna skulle kunna ge mat åt de fattiga i Afrika.
Vad tycker ni om detta?

Jag håller med, fast till en viss gräns. Man måste kunna leva sitt liv utan att få dåligt samvete över vad man gör genom att alltid tänka att pengarna skulle kunna gå till något bättre.
Däremot finns det dom med extremt mycket pengar, som inte ens vet vad dom ska göra av pengarna eftersom det är omöjligt att göra slut på dom.

Gränsen måste dras.... Men vart?

Versus
2006-07-18, 23:24
Bill Gates ar shysst han skanker bort mycket av sin formogenhet.
Skulle jag ocksa gjort ifall jag hade varit jatterik..

Griip
2006-07-18, 23:25
Personligen vet jag inte om jag hade dragit nån gräns, omöjligt att sätta sig in i tankebanorna man haft om man haft 100-1000 miljoner, däremot vet jag att jag hade varit nöjd med 10 å kunnat skänka bort resten av miljarden. Men å andra sidan har jag alltid velat äga enormt mycket mark och ett slott eller två.

Efter hus å leverne så ska det väl räcka med några miljoner extra, sen borde övriga pengar automatiskt gå dit där de behövs.

PowPow
2006-07-18, 23:34
Bill Gates ar shysst han skanker bort mycket av sin formogenhet.
Skulle jag ocksa gjort ifall jag hade varit jatterik..

OM du hade velat.. hade du kunnat undvara 50 kr i månaden? Gör du det?

High1ander
2006-07-19, 00:13
Skit i vad andra gör med sina pengar... Är så jävla drygt med alla som klagar... För fan, om ni vill rädda världen så hade ni ju kunnat lära er ett instrument och dedikera ert liv åt musik och sen blir rik artist så kan ni skänka pengarna... (väldigt förenklat)


Är så jävla drygt med "idioter" som inte gjort nått av sitt liv, och kräver att de som gjort något ska betala.

Som Russel Crowe tycker också, han är irriterad på folk som Bono och Sean Penn som hela tiden försöker skryta om hur mycket de skänker... Som om andra kändisar inte skänker nått...

Tror nog Tom Cruise skänkt mer än någon annan gjort här inne, sen skiter jag i om han är en galen kapitalist eller kommunist, eller tror på Xenu. För i slutändan har han ändå skänkt mer...


Jag menar bara att många har helt enkelt gett sig fan på att "lyckas" sen de var små och fått ta en massa skit eller kämpa för att komma dit de är. Om man tycker de är "onda" personer så är man fan lika "ond" själv som inte gjort sitt absolut bästa för att bli "rikast" för att sedan skänka de pengarna...

Daniel_S
2006-07-19, 00:27
Jepp, det är ju en liten tröst att den som har råd med flygplan åtminstone har ett svart hjärta och är väldigt känslokall. Det blir liksom för mycket om någon är väldigt rik, snygg och dessutom oerhört godhjärtad samt välhängd. Egentligen får man bara var ett av ovanstående, annars blir man dömd till ondskefull figur av de som saknar alla positiva egenskaper.

snelhest
2006-07-19, 00:29
jag skänker ingenting. Däremot har jag funderat på att plocka ut alla pengar i sedlar och bränna dem på torget. Men jag köper nog ett brutalt gym istället. :devil:

polaren
2006-07-19, 00:34
Jag ger inte pengar till någon organisation eller så, det tror jag inte att det är många som gör. Skulle jag däremot få frågan om jag kan avvara en hundralapp av en behövande (läs: uteliggare / fattig människa) så skulle jag självklart plocka fram börsen.

Jag tycker att alla får göra som dem vill. Man kan inte kräva av någon att de ska ge bort sina pengar.

Yes
2006-07-19, 00:57
Folk som "köper sitt tredje jet-plan" har oftast gjort det genom att skapa enorm rikedom. Något som alla, i ett civiliserat samhälle, haft nytta av. Att klaga på dem är dummare än att bita den hand som föder en, det är att bita en hand som föder tusentals - kanske miljontals - människor.

Hur många jobb har inte deras verksamheter skapat? Hur många familjer är det inte som kan äta sig mätta varje dag tack var dem? Vilket värde har inte deras produkter tillfört; om det så är frukostflingor, bilar, hygienprodukter, elektronik, musik m.m m.m? Deras konsumtion är bara en ytterst liten del av allt värde de skapat, och den konsumtionen är i sin tur också ett värde för andra.

Folk svälter och dör därför att sådana människor inte kan existera under de förhållanden som råder i vissa länder. Den svälten försvinner inte genom att man förbjuder människor att bli ohemult rika - tvärtom. Lägger man ned krig, korruption, stöld och allt annat elände som står i vägen skulle svält och fattigdom försvinna. Det är tack vare produktiva människor som har förmågan att skapa rikedom som vi kan njuta av västvärldens välstånd.

LadyG
2006-07-19, 01:09
Tänker på talesättet "Be the change you wish to see in the world" och tycker nog det passar här.

Föregå med gott exempel istället för att ondgöra er över vad andra gör eller inte gör.

krilleh
2006-07-19, 01:25
jag har funderat på att råna en bank och skicka alla pengarna till behövande i afrika :thumbup:

Ottenbaum
2006-07-19, 01:29
När man sprutar bort halva flaskor skumpa á 25 000,- styck så har man brutit gränsen med flera hästlängder (Båstad, Peppes Bodega).
Tänkte bara hur kul det skulle vara ifall personen gav bort dessa pengar till någon behövande familj och kanske köpte en flaska skumpa för bara 1000,- istället, både för Herr Sture(plan) och för familjen som inte har det så gott ställt.

adriano
2006-07-19, 01:49
Skit i vad andra gör med sina pengar... Är så jävla drygt med alla som klagar... För fan, om ni vill rädda världen så hade ni ju kunnat lära er ett instrument och dedikera ert liv åt musik och sen blir rik artist så kan ni skänka pengarna... (väldigt förenklat)


Är så jävla drygt med "idioter" som inte gjort nått av sitt liv, och kräver att de som gjort något ska betala.

Som Russel Crowe tycker också, han är irriterad på folk som Bono och Sean Penn som hela tiden försöker skryta om hur mycket de skänker... Som om andra kändisar inte skänker nått...

Tror nog Tom Cruise skänkt mer än någon annan gjort här inne, sen skiter jag i om han är en galen kapitalist eller kommunist, eller tror på Xenu. För i slutändan har han ändå skänkt mer...


Jag menar bara att många har helt enkelt gett sig fan på att "lyckas" sen de var små och fått ta en massa skit eller kämpa för att komma dit de är. Om man tycker de är "onda" personer så är man fan lika "ond" själv som inte gjort sitt absolut bästa för att bli "rikast" för att sedan skänka de pengarna...



Är så jävla drygt med "idioter" som inte gjort nått av sitt liv, och kräver att de som gjort något ska betala.???

Så du menar att dom föräldrarlösa barnen nere i Afrika skulle gått någon skola så dom kunnat göra något bättre med sina liv och att att dom skulle köpa mat när dom tjänar 10 kr på en måndag *screwy*

Dissector
2006-07-19, 01:52
Är så jävla drygt med "idioter" som inte gjort nått av sitt liv, och kräver att de som gjort något ska betala.???

Så du menar att dom föräldrarlösa barnen nere i Afrika skulle gått någon skola så dom kunnat göra något bättre med sina liv och att att dom skulle köpa mat när dom tjänar 10 kr på en måndag *screwy*

Såvitt jag vet är det inte så vanligt att de utsatta själva klagar. De som klagar är svensson, och de klagar på de rika. Förmodligen är det dom som High1ander syftar på.

PowPow
2006-07-19, 01:53
Är så jävla drygt med "idioter" som inte gjort nått av sitt liv, och kräver att de som gjort något ska betala.???

Så du menar att dom föräldrarlösa barnen nere i Afrika skulle gått någon skola så dom kunnat göra något bättre med sina liv och att att dom skulle köpa mat när dom tjänar 10 kr på en måndag *screwy*


Tror snarare han syftade på bortskämda övre medelklass-kids som sitter och gnäller på att det finns folk med ruskigt mycket pengar, och som inte delar med sig av sin kosing. Frågan är ju om denna person själv delar med sig så mycket han kan..

Edit: 2 slow.

Yes
2006-07-19, 03:02
När man sprutar bort halva flaskor skumpa á 25 000,- styck så har man brutit gränsen med flera hästlängder (Båstad, Peppes Bodega).
Tänkte bara hur kul det skulle vara ifall personen gav bort dessa pengar till någon behövande familj och kanske köpte en flaska skumpa för bara 1000,- istället, både för Herr Sture(plan) och för familjen som inte har det så gott ställt.
Tråkigt däremot för den stackars vinodlaren...

Och vad är det för jäkla resonemang egentligen? "Istället för att Herr Stureplan...", vem bryr sig och varför blev just han plötsligt elaking i det här sammanhanget? Varför inte prata om "istället för en massa korrumperade, mördande ditkatoriska svin och deras anhängare"? Det är där problemet ligger, inte att en massa rika ungar gör av med pappas pengar.

High1ander
2006-07-19, 04:19
Är så jävla drygt med "idioter" som inte gjort nått av sitt liv, och kräver att de som gjort något ska betala.???

Så du menar att dom föräldrarlösa barnen nere i Afrika skulle gått någon skola så dom kunnat göra något bättre med sina liv och att att dom skulle köpa mat när dom tjänar 10 kr på en måndag *screwy*
De andra har redan förklarat för mig...

Jag har bara respekt för de som verkligen hjälper till, de som åker ner och bygger upp skolor, eller hjälper till med hjälpsändningar.

Alla jävla "jag köpte ett faderbarn för bättre samvete, och kan nu klaga på andra" kan hålla käft. Visst det hjälper och bra om folk får dåligt samvete och skaffrar fadderbarn... Orkar bara inte med attityden att folk som inte "satsar" ska avgöra vad folk som "satsar" ska spendera sina pengar på...

Jag tycker det är samma stil som att säga till folk "Du är ett svin om du inte jobbar 3 timmar till i veckan och donerar dem"...

Baha
2006-07-19, 04:19
det handlar väl bara inte om pengar, jordens resurser räcker väl inte till för att alla skall kunna leva i vårat överlöd, därför pengar=bra så att vi kan leva i överflöd o lyx medans andra måste svälta.


räcker jordens resurser till så att ingen skall behöva svälta så förstår jag inte varför nån skall göra det?(spec. inte dom 30.000 barn som tydligen gjorde det om dan).

men att nån rik snubbe köper jetplan istället för att skänka pengarna till fattiga är helt orelevant tycker jag.

mela
2006-07-19, 05:28
Hela jordens befolkning har blivit rikare och rikare. De allra fattigaste har blivit rikare i en högre takt än vad vi i västvärlden har blivit.

Visst finns det människor som svälter, även om den abosluta fattigdomen har minskat. Men sedan beror det på hur media framställer det också. Jag tror inte att det är så förjävligt som vi tror. Känner många som varit i olika delar av Afrika och sagt att afrikaner är det lyckligaste folket i världen.

Och låt folk göra vad fan de vill med sina pengar, om det stör dig - skänk dina pengar då istället. Behöver du verkligen bredband? Skänk pengarna istället.

Bronkitkorv
2006-07-19, 06:45
Nåja jag tror inte att dessa rika typer blir ett dugg lyckligare av att slösa på det sättet, det är bara ett uttryck för deras desperata försök att köpa lyckan. Det är svårt att hjälpa afrika eftersom dom bara krigar och dödar varandra. Är champangen verkligen VÄRD 18000 flaskan eller är folk blåsta som betalar det ?
Är Michael Jacksson lycklig nu ?
Kommer Tom Cruise vara lycklig om 10år ?

D Andersson
2006-07-19, 09:24
Man hör ofta talesättet/informationen "Folk svälter och dör, när han/hon köper sitt 3e jetplan".

Alltså ofta om att kändisar slösar onödiga pengar på onödiga saker när de pengarna skulle kunna ge mat åt de fattiga i Afrika.
Vad tycker ni om detta?

Jag håller med, fast till en viss gräns. Man måste kunna leva sitt liv utan att få dåligt samvete över vad man gör genom att alltid tänka att pengarna skulle kunna gå till något bättre.
Däremot finns det dom med extremt mycket pengar, som inte ens vet vad dom ska göra av pengarna eftersom det är omöjligt att göra slut på dom.

Gränsen måste dras.... Men vart?

Det ironiska här är att man har ju försökt ge mat, pengar och förnödenheter till de fattiga i Afrika sedan flera decennier. Men alldeles för ofta så hamnar pengarna hos de korrupta afrikanska ledarna som köper sitt tredje jetplan för pengarna istället.

Loke
2006-07-19, 10:00
det handlar väl bara inte om pengar, jordens resurser räcker väl inte till för att alla skall kunna leva i vårat överlöd, därför pengar=bra så att vi kan leva i överflöd o lyx medans andra måste svälta.


räcker jordens resurser till så att ingen skall behöva svälta så förstår jag inte varför nån skall göra det?(spec. inte dom 30.000 barn som tydligen gjorde det om dan).

men att nån rik snubbe köper jetplan istället för att skänka pengarna till fattiga är helt orelevant tycker jag.

Kom igen, tror du verkligen att folk svälter på grund av bristande resurser? Klart som fan det går att odla mat så det räcker åt alla, klart det går att tillverka mediciner åt alla och självklart kan man låta maskiner ersätta de människor som gör slavgörat i fabriker i tredje världen. Men det LÖNAR SIG INTE! Där kommer pengarna in i bilden.

Men, som nämnts tidigare, pengarna försvinner ut ur bilden ganska snabbt, eftersom det alltid (jo, faktiskt) är ett väldigt dåligt politiskt läge i landet där folk svälter, och på ett eller annat sätt gör det att pengarna hamnar någon annan stans. Kanske försvinner de i korruptionen, kanske köps det vapen för dem eller så kanske diktatorn bara köper ett nytt flygplan.

Hur som hellst, det är ännu ingen direkt brist på grundläggande resurser på jorden, det krävs ett antal miljarder människor till, och kanske en del miljöförstöring.

Baha
2006-07-19, 10:52
Klart det går, är ju det jag säger, men du tror väl inte folk svälter för att dom tycker det är roligt?

dom svälter ju för att en del vill ha mer än dom behöver, det kan va vi i västvärlden eller en elak dikator i afrika. Mat dumpas inom eu för att hålla priserna uppe samtidigt som tiotusentals människor svälter ihjäl varje dag, tycker inte man behöver säga mer än så.


det fördelas fel helt enkelt, då räcker det ju inte, sjukt att allt i den här världen skall handla om ekonomiska intressen*spy*

kalle_banan
2006-07-19, 11:02
Jag ser det som så att man kan vara hur rik som hellst, eller fattig, det enda som spelar roll är hur man tänker när man köper saker, vad man har för motiv och om man köper saker för att man _behöver_ dom osv. För fattig eller ej, slösar man pengar på skit vet man inte hur man ska hantera pengar.

pragmatist
2006-07-19, 11:21
Själv brukar jag ge en del till organisationer som Amnesty, Röda Korset och Läkare utan gränser, d.v.s. som gör något konkret för människor som verkligen sitter i klistret. Däremot är jag ganska skeptisk till att fördela om resurser rent generellt, risken är stor att man bara skapar beroende och slår ut lokala ekonomiska initiativ på det sättet, vilket ingen är betjänt av i det långa loppet. Alternativt att pengarna bara sponsrar inbördeskrig och sk-t.

Zlin
2006-07-19, 11:28
Hela jordens befolkning har blivit rikare och rikare. De allra fattigaste har blivit rikare i en högre takt än vad vi i västvärlden har blivit.

Visst finns det människor som svälter, även om den abosluta fattigdomen har minskat.


Bör det å andra sidan, för rättvisans skull, inte vara så? Vi i väst är ju fortfarande relativt MYCKET rikare än exempelvis genomsnittsafrikanen. Det låter nästan som om det är en orättvisa att deras rikedom ökar snabbare än vår när du framställer det så.

Angående det andra påståendet, har du några källor som visar på detta?

I all välmening,

Versus
2006-07-19, 12:07
OM du hade velat.. hade du kunnat undvara 50 kr i månaden? Gör du det?

Hade nog undvarat mer än 50kr..
I dagsläget skänker jag inte bort några pengar då jag inte vet hur länge jag ska jobba på det jobbet jag har nu och har inte råd att ge pengar till andra. Måste ha råd att överleva själv också.

formula4shape
2006-07-19, 13:47
Denna lilla och extremt rika skala människor skänker faktiskt enormt mycket pengar. Några 100 miljoner om året per skalle (standard hos några 100 personer i världen) vilket är 10 gånger mer än vad t.ex. galorna på TV i Sverige gör (där bidrar en hel befolkning)

Bill Gates skänkte t.ex. 1 miljard till AIDSforskning förra året om jag inte missminner mig.

mela
2006-07-19, 13:57
Bör det å andra sidan, för rättvisans skull, inte vara så? Vi i väst är ju fortfarande relativt MYCKET rikare än exempelvis genomsnittsafrikanen. Det låter nästan som om det är en orättvisa att deras rikedom ökar snabbare än vår när du framställer det så.

Angående det andra påståendet, har du några källor som visar på detta?

I all välmening,

Menade inte att dte va orättvist, det är mer än rättvist. Men det är ett jefla klagande från vår sida utan att folk bryr sig. Hur många vill skänka 200:- i månaden till rädda barnen t.ex.`?

Källor:
Human Development Report av UNDP skriven 1997
Globalisering og ulikhet: Verdens inntektsfordelning og levestandars 1960-1998 av Melchor, Telle och Wiig skriven 2000

Vill du ha fler källor?

NiXPhoenix
2006-07-19, 13:59
Kom igen, tror du verkligen att folk svälter på grund av bristande resurser? Klart som fan det går att odla mat så det räcker åt alla, klart det går att tillverka mediciner åt alla och självklart kan man låta maskiner ersätta de människor som gör slavgörat i fabriker i tredje världen. Men det LÖNAR SIG INTE! Där kommer pengarna in i bilden.

Men, som nämnts tidigare, pengarna försvinner ut ur bilden ganska snabbt, eftersom det alltid (jo, faktiskt) är ett väldigt dåligt politiskt läge i landet där folk svälter, och på ett eller annat sätt gör det att pengarna hamnar någon annan stans. Kanske försvinner de i korruptionen, kanske köps det vapen för dem eller så kanske diktatorn bara köper ett nytt flygplan.

Hur som hellst, det är ännu ingen direkt brist på grundläggande resurser på jorden, det krävs ett antal miljarder människor till, och kanske en del miljöförstöring.



Jaha, vad tror du händer när alla dessa svältande människor får rejält med mat och ordentliga hus att bo i? Vill de inte ha mer då? Se vad som händer just nu i Kina, det blir en allt större medelklass som har gott om pengar och vill köpa bilar och massa annat. Visst, kanske inte är så svårt att få fram materialet som behövs till en bil men hur är det med drivmedlet då? Oljan är en ändlig resurs som det blir allt mindre av, vissa tror att den maximala oljeproduktionen kan nås redan om tio år. Sen orsakar all bilkörning väldigt mycket luftföroreningar, jorden mår allt sämre.
Det funkar helt enkelt inte att alla ska leva med samma höga standard som i de rikare länderna. Jordens resurser är i högsta grad ändliga.

Janna
2006-07-19, 14:10
Något som irriterar mig nåt otroligt är alla röda korset/amnesty och diverse hjälporganisationer som springer runt på gatorna i sommartider. Om jag vill skänka något så gör jag det men jag vill själv välja vart jag vill hjälpa och jag vill slippa få dåligt samvete för att jag inte skänker till alla på månadsbasis. Dessutom hinner man ofta inte komma mer än 10 meter förrän nästa person är på en.

Jag tycker inte det är fel att informera men sättet de gör det på får mig bara negativt inställd istället eftersom det blir tjatigt och påtvingat.

mela
2006-07-19, 14:12
Något som irriterar mig nåt otroligt är alla röda korset/amnesty och diverse hjälporganisationer som springer runt på gatorna i sommartider. Om jag vill skänka något så gör jag det men jag vill själv välja vart jag vill hjälpa och jag vill slippa få dåligt samvete för att jag inte skänker till alla på månadsbasis. Dessutom hinner man ofta inte komma mer än 10 meter förrän nästa person är på en.

Jag tycker inte det är fel att informera men sättet de gör det på får mig bara negativt inställd istället eftersom det blir tjatigt och påtvingat.

Varför tror jag att vissa av dem inte ens jobbar ideelt och får en viss procent av alla pengar de drar in? *rolleyes*

Janna
2006-07-19, 14:20
Hela jordens befolkning har blivit rikare och rikare. De allra fattigaste har blivit rikare i en högre takt än vad vi i västvärlden har blivit.

Visst finns det människor som svälter, även om den abosluta fattigdomen har minskat. Men sedan beror det på hur media framställer det också. Jag tror inte att det är så förjävligt som vi tror. Känner många som varit i olika delar av Afrika och sagt att afrikaner är det lyckligaste folket i världen.

Och låt folk göra vad fan de vill med sina pengar, om det stör dig - skänk dina pengar då istället. Behöver du verkligen bredband? Skänk pengarna istället.

Talar du på landsnivå, grupp eller individnivå nu?

Skulel gärna vilja ha en källa definerad på det här för jag tror inte att det stämmer.

Dock tycker jag personligen inte att det gör något om klyftan ekonomiskt mellan de allra rikaste och de som har minst pengar är stor sålänge den som har det sämst ändå har det bra. Tyvärr är det inte riktigt så i dagsläget.

mela
2006-07-19, 14:21
Talar du på landsnivå, grupp eller individnivå nu?

Skulel gärna vilja ha en källa definerad på det här för jag tror inte att det stämmer.

Dock tycker jag personligen inte att det gör något om klyftan ekonomiskt mellan de allra rikaste och de som har minst pengar är stor sålänge den som har det sämst ändå har det bra. Tyvärr är det inte riktigt så i dagsläget.

Det är räknat medel med hela befolkningen. Har angett källor.

Yes
2006-07-19, 14:26
Något som irriterar mig nåt otroligt är alla röda korset/amnesty och diverse hjälporganisationer som springer runt på gatorna i sommartider. Om jag vill skänka något så gör jag det men jag vill själv välja vart jag vill hjälpa och jag vill slippa få dåligt samvete för att jag inte skänker till alla på månadsbasis. Dessutom hinner man ofta inte komma mer än 10 meter förrän nästa person är på en.

Jag tycker inte det är fel att informera men sättet de gör det på får mig bara negativt inställd istället eftersom det blir tjatigt och påtvingat.
Dåligt samvete är absolut inte något man skall få för att man inte skänker bort sina pengar. Vill du inte skänka något, av en eller annan anledning, gör det dig inte till en sämre människa - och du blir knappast bättre för att du ger bort pengar. Det är fan läskigt som många hjälporganisationer lever på människors dåliga samvete...

Sedan är det givetvis inte heller fel att skänka lite pengar om man kan avvara det. Vad jag är emot är hela idén om att godhet manifesteras i hur mycket man ger bort, som om man borde skämmas över det man har.

Deceiver85
2006-07-19, 14:27
Det är lite i stil med när man gick i skolan och mattanterna alltid när man slängde mat: "tänk på de stackars barnen i afrika".

Visst tänkte man på dem, och med handen på hjärtat hade de gjort samma sak ifall de hade varit i vår situation. Jag slängde alltid jättemycket mat...

High1ander
2006-07-19, 18:17
Kom igen, tror du verkligen att folk svälter på grund av bristande resurser? Klart som fan det går att odla mat så det räcker åt alla, klart det går att tillverka mediciner åt alla och självklart kan man låta maskiner ersätta de människor som gör slavgörat i fabriker i tredje världen. Men det LÖNAR SIG INTE! Där kommer pengarna in i bilden.

Men, som nämnts tidigare, pengarna försvinner ut ur bilden ganska snabbt, eftersom det alltid (jo, faktiskt) är ett väldigt dåligt politiskt läge i landet där folk svälter, och på ett eller annat sätt gör det att pengarna hamnar någon annan stans. Kanske försvinner de i korruptionen, kanske köps det vapen för dem eller så kanske diktatorn bara köper ett nytt flygplan.

Hur som hellst, det är ännu ingen direkt brist på grundläggande resurser på jorden, det krävs ett antal miljarder människor till, och kanske en del miljöförstöring.
Resurser?

På samma sätt att man knappast skulle tycka synd om folk som åker till månen och försöker odla mat och misslyckas för det är 200 grader på dagen och ingen atmosfär så är det ohållbart och dumt att skicka pengar till delar av Afrika där man inte helt enkelt ska bo...

Finns ställen där andelen land som kan brukas är runt 3%, för att jämföra med Danmark som ligger på 50%...

Sen är det en dryg jävla etnocentrisk världsbild folk har. Visst, jag tycker inte om att folk svälter, men det lättaste sättet att leva är att vara jägare/nomader, man snittar då 20 timmar i veckan, mot industrisamhället för bönder ligger runt 100 timmar...

Sen lycka ligger inte i rikedomar. Nu vet jag inte andelen självmord i Afrika, men den är ju relativt hög bland svenskar...

Folk ger upp nomadlivet och försöker bosätta sig på ställen som fan inte är tänkta för att bosätta sig på. För att dra parralleller igen till att bo på Antarktis och försöka odla mat ute i snön, skulle ni känna sympati för de som misslyckas?

Hela jävla tiden får man höra om torka eller missskörd: Är lika stil som att SJ klagar på att det snöar i Sverige och därför funkar inte tågen...

Skänker jag pengar ska de gå till: kondomer och utbildning.

Sen som andra nämt, finns gott om byrokrati där nere eller "giriga" ledare...

grisbil3n
2006-07-19, 20:58
Skiter man i andra människor så gör man. Men hävdar man att man är empatisk och kärleksfull och "älskar människor!" och dylik skit så tycker jag det är dags o pynta.