handdator

Visa fullständig version : Har ni haft problem med axlar? Pol.


Forest
2002-12-30, 21:23
Hur är det med axlarna hos oss styrketränare?

Pudzianovski
2002-12-30, 21:44
För jävligt är det.

:(

Pecca
2002-12-30, 21:57
instämmer med Pudzi!

:mad:

Forest
2002-12-30, 22:04
Det är intressant att de typiska axelproblemen visar sig först efter 35 års ålder. Ändå verkar det väldigt vanligt även här där medelåldern är mycket lägre.

Baha
2002-12-30, 22:46
kan hålla med om jävligheten

AnderssoN
2002-12-30, 22:49
Axlarna är den muskelgrupp jag har haft mest strul med.

gasoliner
2002-12-30, 23:12
jo det suger grov appung just nu..:rolleyes:

goa_killen
2002-12-30, 23:15
Jorå, har haft en del axelrpoblem tackvare att man var dum o körde bänkpress varje pass....

tungt o helt ostrikt...

Arne Persson
2002-12-30, 23:21
Känns alldeles förnämligt liksom mina tricepsfästen.;)

gasoliner
2002-12-30, 23:28
"Arne-the unbreakable multisetter":bpump:

spinkoo
2002-12-30, 23:41
Kanske borde heta "Seth" i förnamn:angel:

Fartman
2002-12-31, 00:46
det är alldeles förträffligt.. axlarna är en av mina bästa muskelgrupper.. :hbang:

Gred
2002-12-31, 00:47
Jag har juh bara kört i 6månader, men jag åkte på en mild axelskada efter kanske 2månader, nåt muskelfäste eller nåt som gjorde lite ont. Jag kunde inte träna på ca 1vecka eller nåt, men det gick över. Har inte haft problem sedan dess.

Bamse
2002-12-31, 12:04
Originally posted by spinkoo
Kanske borde heta "Seth" i förnamn:angel:

Vadå, så här eller? ;)
http://www.perssonmfg.com/index.htm

Steget inte långt från bodybuilder till boatbuilder? :rolleyes:

Lord_X
2002-12-31, 12:30
Originally posted by Bamse


Vadå, så här eller? ;)
http://www.perssonmfg.com/index.htm

Steget inte långt från bodybuilder till boatbuilder? :rolleyes:
:laugh: hahahaha..... :rolleyes: *suck*

Allan
2002-12-31, 13:22
Jag har till och med läkarintyg på att jag måste fortsätta träna resten av mitt liv för att inte förkalkningarna inte ska börja göra ont...

allan

Fredszky
2002-12-31, 15:12
vad ska man göra för att undvika problem med axlarna då?

Lord_X
2002-12-31, 16:36
Originally posted by Fredszky
vad ska man göra för att undvika problem med axlarna då?
Se till att göra övningarna rätt, hålla sig borta från bänkpress/axelpress i smithmaskin.. Det är en bra början.
Sen verkar det vara väldigt individuellt huruvida man får problem i axlarna av pressar bakom nacken och dips samt bänkpress.

Pecca
2002-12-31, 16:39
Jag tror att många värmer upp axlarna för dåligt. Samt felaktigt utförande....

gasoliner
2003-01-01, 12:24
Originally posted by Fartman
det är alldeles förträffligt.. axlarna är en av mina bästa muskelgrupper..

känner igen det,var likadant för mig i början då jag tränade:eating:

Linnet
2003-01-01, 16:04
Är skadad nu, ska göra ultraljud snart, måste ev operera har varit skadad i 8 månader nu, min rekommendation är att värma upp ordentligt, göra rotatorcuffövningar och att inte vara så jävla macho, det har jag bittert fått erfara!

Langster
2003-01-01, 16:48
Jag har aldrig haft problem med axlarna! :bpump: :bpump: :hbang:

lassewidda
2003-01-02, 00:37
Har haft skit i axlarna i 3 mån nu.. går fan inte bort vad jag än gör

ivandrago
2003-01-03, 14:58
någon som har koll på hur man bör träna upp axlarna så att de börjar funka i badminton igen? Antar att det är samma för tennis.

Fick nyligen sluta köra badminton för att axeln gjorde för ont efter varje match.. Det var mest baksida deltan som gjorde ont. Backhand var det mest smärtsamma :(

Har testat att köra typ lite backhandrörelser i rehab-maskinen på gymmet, men vet inte om det hjälper eller stjälper.. det gör ju ont!

vill få axeln starkare än nånsin till sommaren så jag kan slå skiten ur bollen igen. Är bara 20 och ganska tråkigt att behöva avstå från sin favoritsport :(

Lellan
2003-01-08, 20:32
Var och kollade min axel idag eftersom liggande tricepspress och bänkpress helt inte fungerar med min högra axel. Gjorde inte ont, den "la av bara".

Han klämde och AJAJAJ... har tydligen tränat rotatorkuffen för dåligt (man ska tydligen dra både uppåt å ned åt å inåt å utåt, jag hade bara tränat nerifrån och upp med hantlar).

Inga bröstövningar (förutom min egna variant på Pec Dec + bröststretch) och liggande tricepspressar på tre månader, men däremot varierad rotatorkuffsträning några gånger i veckan under den tiden.

Har ju inte ont (förutom ömheten efter hans koll) men det är ju bättre att förebygga än att lida surt sen.

Lite trist men ska bli skönt att få ordning på det + att jag slapp få ont! :)
(ta i trä)

-xR-
2003-01-08, 22:36
Vad för övningar rekommenderade han dig för just rotatorcuff?

Lellan
2003-01-09, 11:41
Originally posted by -xR-
Vad för övningar rekommenderade han dig för just rotatorcuff?

Mina förhållningsregler blev (kan ju vara andra för andra, detta var utifrån hur jag har det och hur jag tränat):

Undvika pressövningar framåt och uppåt, skippa bröst (utom pec dec där man inte håller med händerna utan med armbågarna, träna den lätt och med aktiv stretch) under tre månader.

Jag har tränat rotatorkuffen sittande med armbågen på bänk och vridit upp en hantel från golvparallelt till rakt upp. Denna träning räcker inte, ska komplettera med:

-dragmaskin stå med ryggen mot maskinen och med golvparallell överarm dra i handtaget från övre trissan tills underarmen är lika som överarmen (ha dem i vinkel hela tiden).

-stå på samma sätt men med hantaget från nedre trissan och dra från golvparallelt (armen i vinkel) och vrida upp.

-man också göra så att man ligger ner med handtaget i nedre trissan och har överarmen rakt ut från kroppen och underarmen rakt upp och drar uppåt. Den första övningen blir på samma sätt men då ligger man med huvudet mot maskinen istället för fötterna.

-sen kan man stå med dragmaskinen på sin ena sida (på knä tex) och ha överarmen intill kroppen, underarmen rakt ut åt sidan i startläget och dra mot mitten.

-man kan även göra motsatt, dra från mitten och rakt ut åt sidan.

När man tränar bör man ha en inåt eller nedåt övning tillsammans med en utåt eller uppövning. Variera med lätta och tunga, han sa att man kunde träna rotatorkuffen flera gånger i veckan. Jag tänkte testa med 3 gånger tror jag.

Hoppas du förstår hur jag menar! Svårt att beskriva. Har för mig att Åse Columbus hade någon länk på kuffövningar, orkar inte söka..

Lycka till!

Åse Columbus
2003-01-09, 12:15
Förutom det andra svaret jag s,kickat till dig så är detta en länk...

http://familydoctor.org/handouts/265.html

*ler* Åse

Lellan
2003-01-09, 12:23
Originally posted by Åse Columbus
Förutom det andra svaret jag s,kickat till dig så är detta en länk...

http://familydoctor.org/handouts/265.html

*ler* Åse

Du är GULD! *rörd* :bow:

z_bumbi
2003-01-09, 15:03
Lte fler länkar om ämnet. Criticalbench har den bästa bilden av själva musklerna.

www.testosterone.net/html/body_145shldr.html

www.musclemedia.com/training/shoulder.asp

http://www.criticalbench.com/benchpressarticles5.htm

http://www.mzsport.com/Rotator%20Training.htm

Lite roliga övningar för axlarna i allmänhet.

www.testosterone.net/nation_articles/225lat2.html

Lellan
2003-01-09, 15:09
-> z_bumbi

Tack! :bow: Antar att vi är flera som kommer rotera mera hädanefter!

Janna
2003-01-13, 18:37
jag hade prdentliga problem med axlarna ett tag fast det grundade sig o att jag kört för tunga knäböj vilket ledde till att kotorna i ryggen hamnade fel

.. gick till n duktig kiropraktor som förklarade för mig att jag hade hålfot så knäna viker sig inåt när jag kör tungt i övningar som belastar hela kroppen ovanifrån ... efter några besök hos honom och då jag fått hålfotsinlägg belv det sakta men säkert bättre

Lemmy
2003-01-16, 13:04
Någon som vet vilka typer av axelskador man förebygger/läker med träning av rotatorcuffen? Har själv ont i utsidan av axeln (har ingen aning om vad muskeln heter...). Kan träning av rotatorcuffen hjälpa då, tro?

Jag scannade igenom länkarna ovan, men hittade inget ang. detta.

AndersT
2003-01-18, 11:27
Jag har lyckats undvika axelskador, men i princip alla jag tränar med har någon gång haft problem med axlarna....

Tompi
2003-01-18, 14:10
Har haft väldigt lite problem med axlarna, det är faktiskt den del jag är mest nöjd med.
Härligt med breda axlar
:thumbup:

Niclaaas
2003-01-18, 14:12
tror aldrig jag haft problem

Forest
2003-01-18, 17:40
Skoj att det blev så bra tråd av detta. Här klistrar jag in ett inlägg och svar från annan tråd som passar ihop med axelproblematiken.
-----------------------------

Nlägg från Forest:

Spökande supraspinatussena
Jag fick ont i axeln när jag var sjuk och vilade från träning. Sedan har den sakta blivit bättre. Den gör inte ont längre under övningarna, men väl när jag tex. "hänger mig" i chinsräcket för att sträcka ut ryggen. Den känns också lite stelare på högra sidan och det är lite kymigt.

Det är supraspinatussenan som spökar efter vad jag förstår. Kan någon tipsa om hur man stretchar den. Roterande axelövningar gör jag redan. Har ni andra tips?
__________________
Svar från matrix:

Saxar detta från ett annat forum:
"Ställ dig med armen framför kroppen med böjd armbåge,som om du skulle bryta arm ungefär.Ta en pinne(kvastskaft eller liknade)och placera utmed underarmen,på utsidan.Vrid handen runt pinnen en bit,som om du ska bryta arm med pinnen.Ta tag med motsatt hand 15-20 cm under armbågen.Sänk den utsträckta armen till triceps ligger mot bröstkorgen(nedåt/inåt)stretcha genom att bryta ut armen med pinnen,ännu en gång som en armbrytning som du håller på att förlora.Stretcha försiktigt.När du nått ett läge där det svider lätt i armen kan du jobba imot pinnen med de stretchade armen(bryt tillbaka),utan att pinnen ska flyttas.Gör detta i 5-10 sek,sen kan du stretcha en bit till."

Åse Columbus
2003-01-19, 13:53
var det denna matrix menade ...men med armen riktad framåt?

http://www.exrx.net/Stretches/Subscapularis/Broomstick.html

:confused: .......kanske träffar supran istället för subben då:confused:

åc

matrix
2003-01-19, 19:31
Typ nåt sånt. Jag tycker det tar bra iaf.

puppas
2003-03-14, 08:16
Min axel gick praktiskt taget ur led när jag låg och körde hantelpress. Först vänstern ena veckan, sedan högern veckan efter.
Tappade ena hanteln rakt ner i bröstet, och den andra rakt i låret, och direkt efter så skakade min arm i typ 5min.:cryout:

Überbiffen
2003-03-14, 10:13
Hantelpress för axlar.. 2ggr har det hänt att jag överbelastat så höger axel lagt av helt.. ett knak o hanteln flyger i golvet.. aj.
Kan hända ibland att jag får ont i axlarna efter bröst.

MIGGE
2003-03-14, 11:59
Sitter här själv med en axelskada i vänstra axeln:cryout:

Hade aldrig haft skador fram tills förra veckan då jag körde bänkpress aningen för tungt, och då gjorde det saatans ont i baksidan av axeln!

Har aldrig fattat vad rotatorkuff är faktiskt..eller ska jag säga tyvär:cryout:

hade lite svårt o tyda dina förklaringar lellan, säker på att alla andra förstår men jag kan vara lite "efter ibland"..

kan någon förklara för mig hur en rotatorkuff utförs?!
Ska det bara vara som smörjning eller e det även en BYggAnDE övning?

goodspeed
2003-03-14, 12:52
Jag va i österrike för 5 veckor sedan, påväg hem från Crazy Kangaroo (på snowboard ner för backen, dyngrak) så svänger det in en lika en tysk nisse c:a 5 meter framför mig och STANNAR, jag blåser rätt in i honom, slår en "frivolt" och landar på axeln. Fick tillbaka full rörlighet i axeln för tre veckor sedan, mjuktränade en vecka och nu kör jag på. Vissa övningar gör lite ont när jag kör tungt, men den blir bättre å bättre, däremot så knastrar det i den när jag gör vissa rörelser. I övrigt så har mina axlar funkat fint =)

Åse Columbus
2003-03-15, 17:04
Originally posted by MIGGE
Sitter här själv med en axelskada i vänstra axeln:cryout:

Hade aldrig haft skador fram tills förra veckan då jag körde bänkpress aningen för tungt, och då gjorde det saatans ont i baksidan av axeln!

Har aldrig fattat vad rotatorkuff är faktiskt..eller ska jag säga tyvär:cryout:

hade lite svårt o tyda dina förklaringar lellan, säker på att alla andra förstår men jag kan vara lite "efter ibland"..

kan någon förklara för mig hur en rotatorkuff utförs?!
Ska det bara vara som smörjning eller e det även en BYggAnDE övning?

rotatorcuffen består av 4 muskler..

subscalpularis
supraspinatus
infraspinatus
teres minor

de håller faktiskt armen på plats mot axelleden....

här en länk...
http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBExternalRotation.html

sen kan du se andra övningar på denna länk..
http://www.getfit.com/zones/interactiveFitness/flashFrames.jsp?gender=male

sök dig fram till shoulder....o sen till rotator cuff

lägg märke till stretch övningarna i båda länkar....

åc

norpx
2003-03-17, 09:35
mmmm min höger axel har varigt med om en del. GJorde en klassiker förra julen. HAde vart sjuk kom tillbaka till gymmet lassade på gamla vanliga på ez stången körde biceps då såklart första sättet gick juh galant andra settet var tungt som fan drog upp axeln knak sa det bara :). sen var axeln fukked upp. TÄnkte happ kan jag inte träna var hemma i 2 månader från gymmet gick säkert upp 10 kg i fett. Axeln blev inte bättre. Gick tills lut till en naprapat. Som sretchade ut den och sa att enda sättet att få axeln bra är att träna upp den igen. Den var helt bra ca 3 månader senare.

Sedan i höstas så var jag på Hatebreed konser i sthlm . Tog sats på ena sidan av lokalen och sprang rakt över dans golvet och skulle putta bort lite människor. vilket resultera i att killen som tog i emot satte båda händerna precis på min högra axel sedan kom jag i högsta fart och tryckte på med egen vikt så sa det bara KNAK. Så åkte axeln ur led och åkte in igen med krampade som fan. Besökte naprapaten igen dagen efter och fick börja strecha och träna upp den igen nu ungefär 5 månader senare är den nästan bra.

Ivan drago jag har dessutom samma problem som dig började spela badminton här på högskolan man var ju en klippa i 14-15 år åldern :). Men varje jävla gång jag ska dunka till hårt så förlorar jag lixom kontrollen lver axeln och den flyger åt helvete och knäcker till ont som fan gör det :). SÅ jag får helt enkelt inte smasha längre. Men jag krossar dem endå :D och det är ju det som räknas.

Aja min tråkiga axel historia

loboman
2003-03-18, 10:31
Skall till sjukan idag!!!
Misstänker att jag har skadad rotocuff, framåtroterande axlar och inflamation... hehe... få se vad han säger... eller rättaresagt jag skiter i vad han säger bara jag får fina piller och en härlig spruta, antar att det blir en remiss till sjukgymn. Säger han "vila" så är backupplanen är naprapat + piller...