handdator

Visa fullständig version : >> Professionell råd om Träning&Viktökning!!!


Adel25
2006-07-18, 12:53
Hej alla Ni som läser detta!

Jag behöver tips & råd för att gå upp i vikt + hitta en bra träningsprogram.
Jag är 25år, väger 54kg och är ca 170cm och kan maximalt träna 3gånger i veckan.

Vad ska jag göra för att:
1)gå upp i vikt på rätt sätt, (äta rätt fett och annat dylik)?
2)träna kroppen så att liknar mer en manlig ”modellkropp”, dvs inte för muskulös som stora bodybuilders.


Jag uppskatter verkligen om ni kan hjälpa mig.
MVH Adel

LuThe
2006-07-18, 13:21
Självklart ska du ligga på kcal-överskott.... se till att äta ofta och framför allt rätt! ät mycket proteinrik mat ...

Jag ska inte säga ngt för jag vet inte men jag kan tänka mig att du är rätt spinkig så jag skulle nog om jag vore dig sikta på att få så stora muskler som möjligt, för efter ett tag kmr du se "normalmanlig" ut (eller va du kallade de) och då är du forhoppningsvis nöjd.

Barkbiten
2006-07-18, 19:59
en ännu bättre start vore väl att stanna kvar och läsa här på kolo??

polaren
2006-07-18, 20:59
Bra förslag på program:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

Övningsbeskrivningar hittar du här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Se till att äta MYCKET mat! För att lägga på sig muskler krävs ett energiöverskott. Du bör äta ca 2 gram protein per kilo kroppsvikt varje dag, men ät även mycket kolhydrater för annars blir det svårt att komma upp i kaloriplus.

Exempel på bra fettkällor är: fet fisk, rapsolja, nötter

Allan
2006-07-18, 21:02
Välkommen hit. Läs, och läs, och läs. Använd SÖK. Fråga.


allan

pragmatist
2006-07-18, 21:39
Är det inte härligt med alla nybörjare som är oroliga för att få för stora muskler? :D

Jag vill inte göra mig lustig på din bekostnad men att bygga muskler är en långsam och ansträngande procedur. De som vaknar en morgon och upptäcker att de blivit större än de tänkt sig är lätt räknade.

Adel25
2006-07-18, 23:44
”pragmatist” jag har inte vaknat och plötsligt känt för att börja träna för att få en bra kropp! Jag började gå till gymmet med kompisarna när jag gick i 9:an (idag är jag 25). Tyvärr har jag aldrig kunnat hålla mig kvar på gymmet. Tröttnade på träningen efter några månader bara, men nu vill jag börja på nytt då jag har flyttat till en studentlägenhet som har ett hyfsat gym på bottenvåningen.

Anyway…stämmer det att man inte ska träna mer än 40-60min (max) per träning? Vad handlar Maximal styrka och Uthållig styrka om? Har hört att den ena är för att bygga på muskler medan den andra är för att bli stark, vilket är vilket?

Kan ni lite fler exempel på bra fettkällor.

pragmatist
2006-07-19, 00:24
Jag bara raljerade lite över din kommentar om att du inte ville bli "för muskulös". Det är lite grann som att gå till en golfinstruktör och be honom lära dig spela golf "men inte lika bra som Tiger Woods". Ingen större risk liksom. ;)

Faktum är att om du vill bygga muskler så ska du göra det som en bodybuilder, eftersom det är effektivaste sättet. Det finns inget särskilt sätt att träna på för att få en manlig modellkropp, de ägnar sig åt bodybuilding de också. Hur stor du sedan blir beror främst på hur mycket du äter.

Lizard
2006-07-19, 01:39
Vad handlar Maximal styrka och Uthållig styrka om? Har hört att den ena är för att bygga på muskler medan den andra är för att bli stark, vilket är vilket?

Kan ni lite fler exempel på bra fettkällor.

Enkelt uttryckt är det att det i det ena fallet är vikterna som är så tunga att du till slut inte orkar lyfta dem fler gånger (reps eller repetitioner). Då vilar man en stund (mellan en á fem minuter beroende på upplägg av träningen, alltså vilken metod du använder) och så lyfter du igen (ett nytt set med ett antal repetitioner i). I det andra fallet är det när du tvingas avbryta pga energiförlust dvs att du blir utmattad eller uttråkad. Jmfr med konditionsträning. Här kan det även bli fråga om att du får mjölksyra (det svider). I det förstnämnda fallet brukar man ligga på ett repetitionsintervall mellan 3 - 12 (återigen beroende av upplägg) och i det sistnämnda mellan 15 - 30, i bland ännu fler. Ju tyngre vikter du vänjer dig vid att hantera desto starkare blir du rent generellt, så låga reps med tunga vikter ger dig mer styrka och höga med lättare vikt ger dig mer uthållighet.
Störst visuellt resultat i form av muskelvolym och hastigheten du själv kan observera skillnaden i muskelmassa får du av tyngre träning, alltså det förstnämnda exemplet. Musklerna ser likadana ut vare sig du tränar tungt eller lätt, men lätt träning omsätter ofta mer energi därför att du orkar hålla på längre i tid räknat. Detta leder till uppfattningen att man blir "bullig" eller "bulkig" av att träna med tunga vikter och "slank" eller "trimmad" av lättare. Men det är en grundlös uppfattning, det är bara en fråga om andelen kroppsfett du bär på. Den som tränar med lätta vikter tenderar att bli smalare för att de förbränner mer kalorier helt enkelt. Men musklerna är desamma, bara mindre och under ett tunnare lager fett.

Fetter ska simma eller växa, dvs de ska komma från fisk eller gröda som frön, nötter, avocado och växtolja som raps- eller olivolja.

Lizard

Adel25
2006-07-19, 01:43
aha...

Adel25
2006-07-19, 01:54
Tack Lizard! Din förklaring och definition var verkligen bra.
Jag är rätt så smal kille som behöver gå upp i vikt.
Nu vet jag att jag ska köra med tungre vikter för störst visuellt resultat.
Dock undrar jag (som är nybörjare) hur många repetitioner per set jag ska köra med tunga vikter.
Hur mycket tid ska man egentligen lägga ner per träning, har hört att det räcker med ca 40min.


PS, tips på 3dagarsprogram?

Jorgen
2006-07-19, 09:34
PS, tips på 3dagarsprogram?[/COLOR]
Läs post #4. :thumbup:

Nitrometan
2006-07-19, 09:48
Fetter ska simma eller växa, dvs de ska komma från fisk eller gröda som frön, nötter, avocado och växtolja som raps- eller olivolja.

Lizard
Kor, får och grisar växer också.

Fetter som är hårda/fasta i rumstemperatur är ofta de man inte ska äta för mycket av.

Bra exempel på bra fetter annars.

Avocado är löjligt gott!

Clyde
2006-07-19, 09:54
Rent smör är kanon bra fett !

Adel25
2006-07-19, 12:01
Jag kollade på den här länken
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ead.php?t=9555
med olika träningsprogram och kände att det var kanske lite ”mycket” och för tidig för en som mig som ska börja med träningen på nytt efter ett tags vilande... tänkte istället köra ett av dessa nedanstående alternativen:


Alternativ 1
Dag1: Axlar + Triceps & Biceps + Mage
Dag2: Bröst + Mage
Dag3: Rygg + Ben + Mage

Alternativ2
Dag1: Bröst + Triceps + Mage
Dag2: Ben + Rygg + Mage
Dag3: Axlar + Biceps + Mage

Alternativ3
Dag1: Bröst + Biceps + Mage
Dag2: Ben + Triceps + Mage
Dag3: Rygg + Axlar + Mage

Alternativ4
Dag1: Bröst + Axlar + Triceps + Mage
Dag2: Rygg + Biceps + Mage
Dag3: Ben + Vader + Mage


Vad tycker ni?
Är det något av dessa som man inte ska köra?
Vilket alternativ tycker ni är bra?

Fettecke
2006-07-19, 12:07
All träning är bra träning.
Du måste ju hitta ett sätt att träna som Du trivs med, som du beskrev förut så var du ingen hejjare på att träna regelbundet en längre tid.

är det inte roligt så blir det lätt så.

personligen skulle jag ha kört alt 4. fast INTE! mage 3ggr i veckan. utan mage på kanske ryggdagen.

Varför ska du tukta magen 3ggr veckan?

raQblad
2006-07-19, 12:10
Jag kollade på den här länken
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ead.php?t=9555
med olika träningsprogram och kände att det var kanske lite ”mycket” och för tidig för en som mig som ska börja med träningen på nytt efter ett tags vilande... tänkte istället köra ett av dessa nedanstående alternativen:


Alternativ 1
Dag1: Axlar + Triceps & Biceps + Mage
Dag2: Bröst + Mage
Dag3: Rygg + Ben + Mage

Alternativ2
Dag1: Bröst + Triceps + Mage
Dag2: Ben + Rygg + Mage
Dag3: Axlar + Biceps + Mage

Alternativ3
Dag1: Bröst + Biceps + Mage
Dag2: Ben + Triceps + Mage
Dag3: Rygg + Axlar + Mage

Alternativ4
Dag1: Bröst + Axlar + Triceps + Mage
Dag2: Rygg + Biceps + Mage
Dag3: Ben + Vader + Mage


Vad tycker ni?
Är det något av dessa som man inte ska köra?
Vilket alternativ tycker ni är bra?




Om jag vore du hade jag börjat någon/några månader med Endagsprogrammet för att få in rörelserna och tekniken hyffsat och en mjukstart på ditt träningsliv ;)

Sen är det bara att du avancerar dig framåt, långsamt dock - kroppen är skör och den enda du har. Följ bara programguiden där så ska det gå hur bra som helst.

När jag just hade börjat träna körde jag efter måttstocken "Mat var tredje timme". Det brukar sluta i 6-7 måltider per dag. Alltså frukost, lunch, mellanmål, middag, mellanmål, kvällsmål.

adis
2006-07-19, 12:12
Tror nog inte att det finns någon chans att få "bodybuilder" liknande muskler om du VERKLIGEN inte vill det :)

Adel25
2006-07-20, 12:00
Är det något här som är fel upplagt?

Alternativ 1
Dag1: Axlar + Triceps & Biceps
Dag2: Bröst
Dag3: Rygg + Ben

Alternativ2
Dag1: Bröst + Triceps + Mage
Dag2: Ben + Rygg
Dag3: Axlar + Biceps + Mage

Alternativ3
Dag1: Bröst + Biceps
Dag2: Ben + Tricep
Dag3: Rygg + Axlar

Alternativ4
Dag1: Bröst + Axlar + Triceps
Dag2: Rygg + Biceps
Dag3: Ben + Vader

Jag vill veta vilket av dessa som är bäst för träning och reultat, och att inte övningarna är fel upplagda..

Jorgen
2006-07-20, 12:05
Det är omöjligt att svara på.
Den splitten som du trivs bäst med är den som är bäst.