handdator

Visa fullständig version : Vegetarian och styrketränande?


polka_griis
2006-07-18, 00:59
Jag har funderat på om jag ska bli vegetarian men jag älskar att styrketräna och vill få så bra resultat som möjligt. Det största problemet med vegetarisk kost är proteinet. Ingen mer fisk, ägg, mjölk eller vassle pulver. Någon som vet vad jag kan ersätta detta med? Soja vet jag redan men det är väll inte lika bra(ur byggarsyfte)?

Tror ni jag kan uppnå lika bra resultat med vegetarisk kost som med blandkost?

Diskussioner om hur man kan vilja bli vegetarian tycker jag vi tar i en anna tråd, okej?

pragmatist
2006-07-18, 02:06
Andreas Cahling var ju vegetarian (påstås det) och hans fysik gick ju inte av för hackor när han var på topp precis. Men jag tror konsensus "i branschen" är att man inte blir lika stor och stark som vegetarian som man skulle kunnat bli som allätare.

Sniggel
2006-07-18, 13:40
Sojaprotein borde väl vara en av de bästa alternativen du har?
Är det så stor skillnad egentligen mellan protein från djurriket och växtriket så länge det är fullvärdiga källor?

MUGEN
2006-07-18, 13:47
Sojaprotein borde väl vara en av de bästa alternativen du har?
Är det så stor skillnad egentligen mellan protein från djurriket och växtriket så länge det är fullvärdiga källor?

ja eftersom i princip allt protein från djurriket är fullvärdigt medans i princip inget protein från växtriket är fullvärdigt.


med betoning på i princip, då det finns ett(?) fullvärdigt vegetariskt protein och typ tre(?) icke fullvärdiga animaliska protein.

userfriendly
2006-07-18, 13:51
om du äter ägg- och mjölkprdukter är det väl ingen fara?
komplettera alltid protein från bönor, soja osv med mjölk eller ägg bara

z_bumbi
2006-07-18, 13:57
JTror ni jag kan uppnå lika bra resultat med vegetarisk kost som med blandkost?

Det beror lite på hur hårt du hade tänkt satsa på tillskottsbiten om du inte är vegetarian men i det stora hela och om du supplementerar med vissa vitaminer och mineraler är det troligtvis ingen större skillnad. Det finns också aminosyratillskott som har ett vegetariskt ursprung som man kan kompletera t ex soja med i direkt samband med träningen. Jag vet inte vilket ursprung Kolozzeums BCAA har men det kan vara ett alternativ.

Att få i sig protein är inget problem med en helt vegetarisk kost, bönor, linser och ärtor kommer att vara en stor del av dieten men det är ju inget fel.

eandersson
2006-07-18, 15:30
Andreas Cahling var ju vegetarian (påstås det) och hans fysik gick ju inte av för hackor när han var på topp precis. Men jag tror konsensus "i branschen" är att man inte blir lika stor och stark som vegetarian som man skulle kunnat bli som allätare.

Mm stod i Body. Vill även tillägga att det stod att han var bland(DEN?) de mest framgångsrika svenska bodybuildarna. Han föddes även i Uddevalla där jag har bott hela mitt liv. peace

cowboy
2006-07-18, 15:43
jag är semi-vegan just nu och mina resultat i träning är det inget fel på, anledningen till att jag nu är semivegan är att jag vart överkänslig mot sojaprotein och jag kände att vassle var enda alternativet :( .

Min läkare sa att anledningen till denna överkänslighet var av mitt stora intag av soja varje dag och att jag har lätt att bli överkänslig mot det, så jag kan inte rekomendera andra att sätta i sig stora mängder sojaprotein om du har allergiskläggning.

I övrigt så kan jag tipsa om sidan veganfitness.com/org/net kommer inte på vad den slutar på just nu. Den visar bra exempel på veganskt intag när man tränar.

Max
2006-07-18, 20:21
Quinoa och bovete sägs ha bra proteinkvalité. Samtidigt får man i sig kanska mycket kolhydrater, bra kolhydrater.

apa_ola
2006-07-18, 21:35
Jag har funderat på om jag ska bli vegetarian men jag älskar att styrketräna och vill få så bra resultat som möjligt. Det största problemet med vegetarisk kost är proteinet. Ingen mer fisk, ägg, mjölk eller vassle pulver. Någon som vet vad jag kan ersätta detta med? Soja vet jag redan men det är väll inte lika bra(ur byggarsyfte)?

Tror ni jag kan uppnå lika bra resultat med vegetarisk kost som med blandkost?

Diskussioner om hur man kan vilja bli vegetarian tycker jag vi tar i en anna tråd, okej?

Eiselts esapro (som inte har kommit ännu...) kommer vara rena EAA, och inte framställt ur ngt animaliskt.