handdator

Visa fullständig version : Mår din rygg bra?


Bönne
2006-07-18, 00:22
Tycker jag hela tiden hört från folk att de har ont i ryggen, tränande som icke tränande. Hur är det med din rygg?

Pez
2006-07-18, 00:23
Mer eller mindre dåligt. Sned ryggrad ger ej klad pez.

Wennerberg
2006-07-18, 00:26
Har en jvöäla skitskada som inte vill ge med sig

internethjälten
2006-07-18, 00:26
Glider på med en kanonrygg som är i tipp-topp skick.

mvh
nicke

High1ander
2006-07-18, 00:27
Har inga problem som jag tycker är konstiga...

Sover man i en liten och dålig säng kan man få ont...

Sitter man framfördatorn i flera timmar i sträck kan man få lite känningar. Men nu är ju inte ryggen gjord för att sitta...

mangemani
2006-07-18, 00:30
känner la en svag irritation från diskarna då och då,men inte ofta och deffinitivt inte lika mycket som förut,alltså veckorna efter jag blev "bra" i ryggen igen.

Erik__
2006-07-18, 00:34
Har en del problem, de är hållningsrelaterade och ett av dom har förvärrats av träning MED dålig hållning.

tuben
2006-07-18, 00:36
Har ofta spänningar i några muskler i vänstra delen mitt på ryggen som kommer och går.

Min korsrygg är väl lite konstig nu också som jag inte förstår vad det beror på. Känner samma svaghet i den som när jag har träningsvärk i den när jag bara lutar mig ner och ska gå upp med krökt rygg.

Deceiver85
2006-07-18, 00:39
As a matter of fact, ryggen är lite fuckad och har varit det nu på sistone...

Bönne
2006-07-18, 00:51
Sitter man framfördatorn i flera timmar i sträck kan man få lite känningar. Men nu är ju inte ryggen gjord för att sitta...Därför ligger man i soffan med laptopen på magen eller använder sig av en fotpall och en stol som tillåter att man lutar sig tillbaks till nästan liggställning.

jwzrd
2006-07-18, 00:59
Så länge jag får marka och gärna frontböja lite också så mår min rygg utmärkt. Jag får dock låsningar nästan dagligen, men sånt är livet. När jag inte tränar (särskillt mark) har jag däremot konstant ont i ryggen.

High1ander
2006-07-18, 01:01
Därför ligger man i soffan med laptopen på magen eller använder sig av en fotpall och en stol som tillåter att man lutar sig tillbaks till nästan liggställning.
Sen hamnar lapptoppen på farbror pung och sen har du grillat chanserna att få barn...

Bönne
2006-07-18, 01:04
Sen hamnar lapptoppen på farbror pung och sen har du grillat chanserna att få barn...Har ju en handduk eller filt mellan, håller effektivt borta värmen och gör det mer luftigt.

Fartman
2006-07-18, 01:05
Tipp topp! Har inga som helst problem med ryggen faktiskt :thumbup:

High1ander
2006-07-18, 01:08
Har ju en handduk eller filt mellan, håller effektivt borta värmen och gör det mer luftigt.
brukar också ligga så då jag använder min laptop, men sen slog jag sönder hårddisken på den (var glappkontakt på tangenterna och lösningen hette VÅLD)...

Dissector
2006-07-18, 01:10
Rätt kanon här.


Fast när jag tänker efter så får jag ibland lätt klämmande grejs i korsryggen när jag gör liggande benlyft eller sådär. Vet inte riktigt vad det beror på.

Olsson
2006-07-18, 01:15
Den är bra nu, men jag är orolig för den i framtiden, för jag hänger alltid i datorstolen med fötterna på baslådan och ryggen krökad. Kommer på mig i ibland och sätter mig upp i en bra ställning.

Princy
2006-07-18, 01:20
P.g.a. en ridolycka förra året så har jag haft ont i ryggen till och från, men nu är den på bättringsvägen. :)

laham
2006-07-18, 01:22
Älskar min rygg...är också en av mina bästa muskelgrupper så
jag tar han om den väl.

DenSisteMohikanen
2006-07-18, 01:53
Har haft ont i ryggen sen typ 13 års åldern och är 20 nu...

Fick reda på i höstas att vänstra benet var kortare än det högra vilket gjort musklerna lite muppiga, vart bättre efter men nu är det lika som förut.

Väntar på min tid hos min kiropraktor...Väntat i ett par månader nu :/

Det är ett rent helvete så att säga....

polaren
2006-07-18, 03:42
Är lite öm, antagligen på min oergonomiska liggställning (ligger i sängen med laptop).

Är inne på samma tankar som jwzrd: Ibland när jag markar kan småsmärtor man har haft under veckan släppa. Låsningar och sånt kanske?

LarsK
2006-07-18, 03:58
Problem med L5-S1 och L4-L5. Jag far ont nar jag star bojd langre tid, dvs diskar. Laga diskbankar i Japan, 182cm svensk som star bojd en langre tid = dalig kombination.
Jag ska aldrig i hela mitt liv diska igen.

Tur ar att det finns gott om kiropraktiker i Japan. Den jag gar hos (drop in) kostar bara 50:-, da ingar massage. Resten tar sjukforsakringen.

Sheogorath
2006-07-18, 04:42
Har olika långa ben och eftersom jag inte har inlägg inomhus kan ryggen ibland hoppa fel när jag vrider mig hastigt. Då börjar det spänna över höger skinka. Då får Ludde komma hit och trycka :naughty:.

bluelight
2006-07-18, 04:58
Har/hade sne rygg (senast jag kollade) men har inga som helst problem med den.

dynamo
2006-07-18, 05:46
Ryggen mår utmärkt. Jag plågar den för att få bättre hållning ibland, men då är det ju självförvållat och det är ju mer som träningsvärk.

Den till och med knastrar mindre/inget nu när jag trycker ihop skulderbladen för att sen sträcka upp armarna till max bakom huvvet.

Tack för att du påminde mig, ännu en sak att gå omkring och vara nöjd över!

Sen är jag väl inte helt nöjd med vidden och djupet på ryggen, men det är en annan sak. :P

Larsson
2006-07-18, 06:46
Har inga större problem med ryggen. Sover jag en säng som är dålig kan jag däremot få ont. Lyfter väldigt mycket på jobbet och försöker tänka på att lyfta rätt.

MasterChief
2006-07-18, 06:49
Ryggopererad för akut diskbråck efter marklyft (svag rygg i kombination med starka ben). Nu är det några år sedan och ryggen funkar utmärkt. Däremot har jag lite motstånd mot att marka...

Daniel_S
2006-07-18, 07:00
Ryggopererad för akut diskbråck efter marklyft (svag rygg i kombination med starka ben). Nu är det några år sedan och ryggen funkar utmärkt. Däremot har jag lite motstånd mot att marka...
Det är väl inte helt vanligt att diskbråck uppstår plötsligt? Ingen trevlig känsla kan jag gissa.

Annars funkar min rygg helt ok. Har haft lite problem tidigare, men bättre teknik i böj och endast singlar i mark har fått problemen att försvinna.

Sheogorath
2006-07-18, 07:02
Ryggopererad för akut diskbråck efter marklyft (svag rygg i kombination med starka ben). Nu är det några år sedan och ryggen funkar utmärkt. Däremot har jag lite motstånd mot att marka...

Hur gick det här till? Berätta hur lyftet såg ut!

MasterChief
2006-07-18, 07:04
Det är väl inte helt vanligt att diskbråck uppstår plötsligt? Ingen trevlig känsla kan jag gissa.

Annars funkar min rygg helt ok. Har haft lite problem tidigare, men bättre teknik i böj och endast singlar i mark har fått problemen att försvinna.

Nej det är det nog inte. Det var ett totalt diksbråck och jag blev helt förlamad i princip. Det var ambulans till akuten sen direktoperation eftersom jag förlorade förmågan att kissa.

MasterChief
2006-07-18, 07:06
Hur gick det här till? Berätta hur lyftet såg ut!

Tyckte det såg bra ut faktiskt. Men jag tappade den raka ryggen lite om jag minns rätt. Vikten och utförandet hade använts många många gånger förut. Dock haft lite känningar i ryggen innan så förmodligen var det ett diskbråck som börjat utvecklas sen small det till och blev totalt.

Min ortopedkirurg sa kallt: " Du vet att det finns bra maskiner,va?". :D

Bartman
2006-07-18, 07:10
Min rygg mår tipp topp. Har nästan aldrig ont i den.

Sheogorath
2006-07-18, 07:12
Tyckte det såg bra ut faktiskt. Men jag tappade den raka ryggen lite om jag minns rätt. Vikten och utförandet hade använts många många gånger förut. Dock haft lite känningar i ryggen innan så förmodligen var det ett diskbråck som börjat utvecklas sen small det till och blev totalt.

Min ortopedkirurg sa kallt: " Du vet att det finns bra maskiner,va?". :D

Ouch. Du tror inte att det beror på förhållandevis svag mage, så att den inte klarade av att stabilisera länden? Stark rygg kontra mage, alltså.

Dessutom finns det inga korsryggsmaskiner, eller alternativa övningar, som kan mäta sig med marklyft :D. *tittar lyriskt på sin avatar och stoppar ner handen i shortsen*

Cilia
2006-07-18, 07:13
ryggen är ganska ok, problem ibland men oftast självorsakade.
Nacken däremot är jobbigare.

MasterChief
2006-07-18, 07:15
Ouch. Du tror inte att det beror på förhållandevis svag mage, så att den inte klarade av att stabilisera länden? Stark rygg kontra mage, alltså.

Dessutom finns det inga korsryggsmaskiner, eller alternativa övningar, som kan mäta sig med marklyft :D. *tittar lyriskt på sin avatar och stoppar ner handen i shortsen*

Visst var det svag mage också. Helt klart!

LarsK
2006-07-18, 07:20
Nej det är det nog inte. Det var ett totalt diksbråck och jag blev helt förlamad i princip. Det var ambulans till akuten sen direktoperation eftersom jag förlorade förmågan att kissa.
Jag hade samma for ungefar 15 ar sen. Hade ont i ryggen en langre tid, kunde inte ratta ut ryggen, var tvungen att ga som en gammal karringar man ser i Kalle Anka typ. Lag och tittade pa TV, skulle ga pa toa och da laste sig ryggen. Ensam hemma, kunde inte rora mig. Fick vanta tills min mor kom hem sa hon ringde ambulans. Kom till sjukhuset, in med mig pa akuten. Dar fick jag ligga ett bra tag eftersom det precis innan mig kom in ett par som varit i trafikolycka. Jag kunde inte heller kissa, sa det blev snorren i ankan och vanta 2 timmar nastan.
Fick 5 cc morfin, det hjalpte inte mot smartan. Muskelavslappande medicin, en natt pa sjukhuset sen var jag ute igen. Efter ett par veckor ringde en dansk doktor och ville steloperera mig i ryggen. Nej tack, jag avstar pa inradan fran annan doktor.
Sen dess har jag haft tidvis problem med ryggen.

Bärs
2006-07-18, 07:22
Alldeles oerhört bra. Stark, uthållig och rörlig. Kan inte minnas när jag senast skulle ha tänkt på att den värker e. dyl. Jag har bestämt mig för att inte ta minsta risker med den och tränar därför korsryggen med stor säkerhetsmarginal.

bengdoktor
2006-07-18, 07:23
Har kroniskt ont i ryggen varje dag sedan tre år 5 år tillbaka. Det är ett helvete .*cry*

LarsK
2006-07-18, 07:27
Har kroniskt ont i ryggen varje dag sedan tre år 5 år tillbaka. Det är ett helvete .*cry*
????

Janna
2006-07-18, 08:45
När jag har ont är det antingen träningsvärk eller mensvärk annars mår den prima! Skulle dock behöva masseras upp en smula för musklerna är stela som stenklumpar hihi

Sheogorath
2006-07-18, 08:46
När jag har ont är det antingen träningsvärk eller mensvärk annars mår den prima! Skulle dock behöva masseras upp en smula för musklerna är stela som stenklumpar hihi

hihi

Robbin
2006-07-18, 09:06
Har haft lite problem med diskarna till och från sen 12års åldern, fast känner nästan aldrig av det längre sen man började styrketräna. Kommer tillbaka någon gång ibland dock.

Loke
2006-07-18, 09:17
Har ont så fort jag anstränger den, men det är väl i grund och botten inte ryggens fel... Om ni skulle se mig stretcha baksida lår så skulle ni utbrista som alla andra: Du måste vara den stelaste personen i världen! =)

bengdoktor
2006-07-18, 09:45
????

Jag ångrade mig, man vill ju ha lite tryck i texten :) Men 5 år it is. Spondylolistes.

Karkiainen
2006-07-18, 09:49
Inget att gråta över för min del. Lite känningar ibland ifrån styrketräning eller hockey men det går över rätt fort i de flesta fallen.

Gurk-Burk
2006-07-18, 09:50
Har inte ont i den men kan däremot känna min jäkligt stel ibland...

Clyde
2006-07-18, 09:57
Den är helt okey

Timme
2006-07-18, 10:01
JAg älskar min rygg och är mycket glad att den mår så bra och att den är stark för då kan jag dra tunga marklyft!

-AG-
2006-07-18, 10:03
Tipp topp

Whistler
2006-07-18, 10:07
Ont i ländryggen mer eller mindre konstant. Kan ha med mitt datorberoende att göra...

Det där med laptop på magen fattar jag inte. Finns väl inga laptops som klarar upplösningen 2048x1536? *rolleyes*

Sen att man har världens anksvank sedan eh... alltid, gör kanske inte saken bättre. Stretchar typ en timme om dagen, men inte fasen blir det bättre. Vig blir man dock. ;)

Johan86
2006-07-18, 10:17
haft problem till och från i ca 6mån.men är på gång nu.kör mycket stabiliseringsövningar för magen

LadyG
2006-07-18, 10:19
Får sällan ont i den, träningsvärk ibland men aldrig riktigt ont.

Det blir så när man är noga med hållningen (tack mamma) och tränar mage/rygg regelbundet.

Nitrometan
2006-07-18, 10:25
Om jag sitter illa ett par dagar, eller sover i en säng som inte är bra för mig, eller tränar på när ryggen försöker säga "stopp" (den artikulerar väldigt dåligt) kan jag få ont nere i korsryggen.

Små låsningar tar jag hand om medan de är små - de blir aldrig några problem.

Så förutsatt att jag inte är dum så är ryggen bra.

Johan86
2006-07-18, 10:31
nitrometan:hur känner man när man får låsninar?

Nitrometan
2006-07-18, 10:36
nitrometan:hur känner man när man får låsninar?
Bra fråga. Jag känner mig lite stel och då vet jag att nåt är på gång - ofta känns inte låsningarna (jag pratar om små låsningar mellan kotorna i ryggen) förrän de blir lite större och börjar smärta får de sitta för länge blir de svåra att få bort. Det kan vara en bra idé att köra lite rörlighetövningar för ryggen efter tunga träningspass.

Cinna
2006-07-18, 10:45
I dagsläget - under kontroll!
Gammal ländryggskada kräver dock att jag underhåller den rätt.

Metal_boy_
2006-07-18, 11:49
Den mår kanon och har alltid gjort.

apa_ola
2006-07-18, 12:08
den är väl oftast hel, lite ont då och då...

Stoltz
2006-07-18, 12:22
Har kronisk smärta som slår ett slag med en hammare med hästlängder, pga medfödd sjukdom, korta muskler som gör att jag inte kan böja den ordentligt, för lite kotor i ländryggen, samt en lätt skolios, som resultat av sjukdomen.

:thumbup:

Otto GROV
2006-07-18, 13:01
Har inte särskilt ont längre, Skadade ryggen ganska kraftigt för ca9 månader sen,, Kunde inte gå ordentligt.
Men nu känns de helt ok, Är fortfarande jätte stel i höger-hamstrings samt har en del muskel-rykningar i fot, lår.
Men de bli bättre hela tiden.
Enda problemet är att alla korsrygg-muskler har försvunit, Å ja vet inte riktigt hur ja ska träna upp dom

Diana
2006-07-18, 13:07
Wunderbart med så många handikappade medmänniskor :hbang: :D

Min rygg är helsjuk..
när jag kör igång med hårdare perioder syrke-wise får jag alltid låsningar och tjaffs i fanskapet *screwy*
blir ett par dagars dubbelvikt runtskuttande och berövad friheten att nå den översta hyllan i kylen mm. :D
men men överlever.. untill next time *popcorn*

Sniggel
2006-07-18, 14:03
Hade en perfekt smidig och frisk rygg innan lumpen som blev lite kass efteråt men som har förbättrats avsevärt av marklyftsträning.
Det största problem jag har nu är att jag får ont i ryggen av att stå stilla under en längre tid, men det är petitesser.

Bönne
2006-07-18, 14:08
Det där med laptop på magen fattar jag inte. Finns väl inga laptops som klarar upplösningen 2048x1536? *rolleyes*Man har den så den delas upp över magen och skrevet, 1680x1050 duger utmärkt när man sitter så nära.

Piranha
2006-07-18, 14:21
Man har den så den delas upp över magen och skrevet, 1680x1050 duger utmärkt när man sitter så nära.


1920x1200 på min bärbara 15,4" widescreen

z_bumbi
2006-07-18, 14:29
Det kan vara en bra idé att köra lite rörlighetövningar för ryggen efter tunga träningspass.

Att pallra sig till en massör etc då och då är inte heller fel, många skulle tjäna mer träningsmässigt på att underhålla kroppen bättre än att försöka klura ut exakta vinklar för bicepscurl eller exakt hur många gram av något de ska äta exakt när osv.


Min egen rygg är inget att gråta för just nu, kör någon sorts rehabliknande träning och har inte ont så jag är ganska nöjd.

brill
2006-07-18, 14:51
Skolios is the shit. Annars så är den väl ganska....kass.

*grr*

andeN.
2006-07-18, 15:17
Har dålig hållning vilket bidrar till viss smärta men försöker förbättra hållningen.

Bönne
2006-07-18, 15:29
1920x1200 på min bärbara 15,4" widescreenLåter najs, men försöker intyga mig om att det är för litet, skulle inte våga testa 1920x1200 heller, rädd för att jag skulle gilla det. Vad är det för skönhet du sitter inne med?

MilkmaN
2006-07-18, 16:51
För tillfället utmärkt.

Tenzu
2006-07-18, 16:56
Nej inte särskilt bra men det känns helt ok sålänge jag tränar och slipper sitta i flygstolar, stå upp för länge etc.

grisbil3n
2006-07-18, 20:56
Intressant de där, har aldrig någonsin känt av nåt i ryggen.

LarsK
2006-07-19, 00:44
Har ont så fort jag anstränger den, men det är väl i grund och botten inte ryggens fel... Om ni skulle se mig stretcha baksida lår så skulle ni utbrista som alla andra: Du måste vara den stelaste personen i världen! =)
Du och jag, stelast i varlden. :thumbup:

Lucipha
2006-07-19, 15:28
Fick ont för några år sedan pga dålig teknik i marklyften. Nu får jag bara ont när jag inte tränar och musklerna blir lite stelare.

Liten Men Fet
2006-07-19, 15:43
Skitbra rygg!
Min bäst utvecklade muskelgrupp och än så länge helt skadefri. Stark i ryggen jämfört med resten av kroppen.
Kan få lite lite obehag om jag sitter still eller ligger i en vecka utan att träna eller gå något.

Skywalker
2006-07-19, 18:44
Lite känningar har man ibland (frontalkrock utan bälte). Flög från baksätet och kraschade vindrutan med skallen, mumma för ryggen.

Fed up
2006-07-19, 19:02
är sugen på att ta översta alternativet eftersom ryggen bråkar just nu, men den har faktiskt blivit mycket bättre nu sen jag börjat träna och bråkar max nån gång i månaden, så jag tog alternativ 3.

Jag skyller det onda på dålig hållning och tjocka dagisbarn. Och såklart att de två grejerna kombinerades med noll träning av ryggen.

tejpis
2006-07-19, 19:42
Mår jättebra i ryggen och alla andra kroppsdelar med förutom möjligen mina tummar som blivit lite överkänsliga efter en dubbelstukning.

petersson
2006-07-19, 19:44
Så länge jag får marka och gärna frontböja lite också så mår min rygg utmärkt. Jag får dock låsningar nästan dagligen, men sånt är livet. När jag inte tränar (särskillt mark) har jag däremot konstant ont i ryggen.

Jag får också lite ont i ryggen om jag inte tränar regelbundet. Vad beror det på tror du?

Diana
2006-07-19, 20:18
Jag får också lite ont i ryggen om jag inte tränar regelbundet. Vad beror det på tror du?
Ansluter till skaran..

Obs spekulations varning! :D
Jag tror det beror på att man inte får samma blodgenomströmmning i vilotider och därmed samlar på sej mer slaggprodukter i muskulatur/vävnader --> spänningar/stelhet --> aj?

petersson
2006-07-19, 20:43
Ansluter till skaran..

Obs spekulations varning! :D
Jag tror det beror på att man inte får samma blodgenomströmmning i vilotider och därmed samlar på sej mer slaggprodukter i muskulatur/vävnader --> spänningar/stelhet --> aj?

ah men det låter rimlig :)

eller så är man bedövad av träningsvärk annars så man inte märker av ryggontet :D

Krokodil
2006-07-19, 20:44
Ryggen är inte min bästa kompis, problem med ischias som kommer och går. Har varit så i många år... *cry*

gasoliner
2006-07-19, 21:59
Så länge jag får marka och gärna frontböja lite också så mår min rygg utmärkt. Jag får dock låsningar nästan dagligen, men sånt är livet. När jag inte tränar (särskillt mark) har jag däremot konstant ont i ryggen.

+1!

Jag kan säga att nu när jag hittat rätt behandlingsform (ordentlig djupmassage, inget skönfjantande) så är jag bättre i både rygg och axlar än jag varit på många år.:thumbup:

aliquis
2006-07-19, 22:42
Valde inget att gråta över, ibland kan jag ju få det, men det beror ju på egna dumheter isf.