handdator

Visa fullständig version : bulknings tips.


ilikeu
2006-07-17, 20:43
vad innebär det ?.. vet att det är för att gå upp i vikt . men på vilket sätt?

äta mer än vanligt? (bra kost)

äta det man är sugen på lite oftare?

eller bara äta allt som kommer i vägen för en och det man känner för?

måste man va extra noggrant med proteinintaget då?

tänke bulka om 2 veckor vilket jag aldrig gjort, så jag skulle behöva tips med det. har redan gått från 50 - 52 men vill öka till ca 58 - 60 för att sedan deffa efter några månader..

polaren
2006-07-17, 20:48
äta mer än vanligt? (bra kost)

Japp

För att lägga på sig muskler så ska man ligga på kaloriöverskott, så se till att äta en jävla massa mat! :)

ilikeu
2006-07-17, 20:50
ok hur många kcal extra rekommenderar du att man ska ligga på ungefär(dagligen) ?

eller ska man strunta i att räkna/väga o bara äta?

King Grub
2006-07-17, 20:53
äta mer än vanligt? (bra kost)

äta det man är sugen på lite oftare?

eller bara äta allt som kommer i vägen för en och det man känner för?

Precis samma saker som är bra under en deff. Fast i större mängder, plus att det finns plats för "äta-vad-jag-vill"-mål utan att dom behöver vara näringsmässigt perfekta, i och med att det större energiintaget även ger större intag av näringsämnen om basen i kosten är okej.

ilikeu
2006-07-17, 21:01
låter bra..ska börja äta lite skräp mat också som jag inte käkat på ca 8 månader.. =)

o äta mer pasta också =)

TOPOLO
2006-07-17, 21:13
ett annat bra tips är också att inte äta för mycket heller, om du inte vill deffa i 4 år efteråt samtidigt som du ser ut som en fetknopp dvs

Buildingmachine
2006-07-17, 22:15
ett annat bra tips är också att inte äta för mycket heller, om du inte vill deffa i 4 år efteråt samtidigt som du ser ut som en fetknopp dvs
Hur ska man då göra för att inte äta för mycket så att säga? Har tappat i muskelmassa och försöker komma tillbaks där jag var, men det går inte när man är hungrig vart tredje timme, så ska också börja bulka nu. Men finns det nån möjlighet att bulka utan att lägga på sig valkar? Jag har inte lärt mig deffa än nämligen, eller har du nått annat tips?

TOPOLO
2006-07-17, 22:34
Hur ska man då göra för att inte äta för mycket så att säga?

Tejpa igen munnen efter den tredje bullen? :D



Men finns det nån möjlighet att bulka utan att lägga på sig valkar?

Ja. Ät mer än vad du gör av med men återigen, inte för mycket. Räcker gott och väl med ett överskott på 200 kcal. Även mindre än så men det kommer också att ta mycket längre tid att bygga muskelmassa på det viset.


Jag har inte lärt mig deffa än nämligen, eller har du nått annat tips?

Läs king grubbs deffguide, där finns massor av bra tips

jewzie
2006-07-18, 11:44
Tejpa igen munnen efter den tredje bullen? :D





Ja. Ät mer än vad du gör av med men återigen, inte för mycket. Räcker gott och väl med ett överskott på 200 kcal. Även mindre än så men det kommer också att ta mycket längre tid att bygga muskelmassa på det viset.




Läs king grubbs deffguide, där finns massor av bra tips
Borde det inte gå hyffsat om man käkade kreatine och låg på 250kcals överskott? Man borde ju gå upp 3-5kg på 6 månader men det mesta kommer nog då vara vatten och muskler eller? :P

pragmatist
2006-07-18, 12:12
Problemet med väldigt små överskott är att kroppens ämnesomsättning är elastisk. D.v.s. ett väldigt litet överskott tenderar att till stor del ätas upp av kroppens förhöjda ämnesomsättning. Man kommer se en viktökning i det långa loppet, men man lär knappast märka av det. Detsamma gäller (fast omvänt) med väldigt små underskott. Man måste liksom rubba kroppens naturliga jämvikt genom ett ganska tydligt överskott eller underskott för att det ska hända grejor. Det är min erfarenhet i alla fall.

TOPOLO
2006-07-18, 16:40
Problemet med väldigt små överskott är att kroppens ämnesomsättning är elastisk. D.v.s. ett väldigt litet överskott tenderar att till stor del ätas upp av kroppens förhöjda ämnesomsättning. Man kommer se en viktökning i det långa loppet, men man lär knappast märka av det. Detsamma gäller (fast omvänt) med väldigt små underskott. Man måste liksom rubba kroppens naturliga jämvikt genom ett ganska tydligt överskott eller underskott för att det ska hända grejor. Det är min erfarenhet i alla fall.

Vilka mängder talar vi om då på ett ungefär? 25, 50, 100, 200?

TOPOLO
2006-07-18, 16:41
Borde det inte gå hyffsat om man käkade kreatine och låg på 250kcals överskott? Man borde ju gå upp 3-5kg på 6 månader men det mesta kommer nog då vara vatten och muskler eller? :P

Mjo, beror väl lite på om man vill gå upp i kvalitativ massa eller vatten.. ;)

bear.flowertwig
2006-07-18, 18:27
Vilka mängder talar vi om då på ett ungefär? 25, 50, 100, 200?

Menar du kcal? Det där är väldigt små mängder/skillnader. Utgå från minst 500 kcal upp eller ner.

Buildingmachine
2006-07-18, 20:25
Tejpa igen munnen efter den tredje bullen? :D





Ja. Ät mer än vad du gör av med men återigen, inte för mycket. Räcker gott och väl med ett överskott på 200 kcal. Även mindre än så men det kommer också att ta mycket längre tid att bygga muskelmassa på det viset.




Läs king grubbs deffguide, där finns massor av bra tips
Hur gör man för att räkna ut vilken kalorinivå man ligger på? Har inte lärt mig det där riktigt :)

cheesian
2006-07-19, 11:19
Glöm inte kardion under bulk

zoltan_hellhound
2006-07-19, 12:32
Glöm inte kardion under bulk
På de träningsfria dagarna då eller??

Lasse Kongo
2006-07-19, 12:36
Som Anders Granheim en gång myntade: Ska man bli riktigt riktigt grov så krävs det att man har mat i munnen konstant :D

cheesian
2006-07-19, 13:00
På de träningsfria dagarna då eller??
Så ofta du kan snarare. Går du inte upp i vikt; ät lite mer. Fördelningen av kalorier inlagrade kalorier kommer bli bättre av kardio, dvs mer muskler. Varför ? För motion e bra säger mormor :naughty: Nej men det ger bättre insulinkännslighet, bättre syreupptaging och blodgenomströmning.

zoltan_hellhound
2006-07-19, 13:02
Så ofta du kan snarare. Går du inte upp i vikt; ät lite mer. Fördelningen av kalorier inlagrade kalorier kommer bli bättre av kardio, dvs mer muskler. Varför ? För motion e bra säger mormor :naughty: Nej men det ger bättre insulinkännslighet, bättre syreupptaging och blodgenomströmning.

Mormor :laugh:

TOPOLO
2006-07-19, 13:28
Hur gör man för att räkna ut vilken kalorinivå man ligger på? Har inte lärt mig det där riktigt :)

Här kan du få ett ungefärligt svar: http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open

cammen
2006-07-20, 02:16
När man bulkar ligger man på ett energiöverskott vilket inbjuder musklerna att lägga på sig massa lättare, men självklart även fett.
Men när man sedan deffar så ligger man på ett energiunderskott för att tappa bort fettet och komma i form. Då lär man ju förlora muskelmassa också då man ligger på energiunderskott?
Så det man tjänar på att bulka förlorar man sedan i deffen och resultatet hade blivit detsamma som om man hade legat jämt med energin?
Jag har ingen aning men borde det inte vara så? Hur är det egentligen?

Mvh cammen

sissa
2006-07-20, 04:27
När man bulkar ligger man på ett energiöverskott vilket inbjuder musklerna att lägga på sig massa lättare, men självklart även fett.
Men när man sedan deffar så ligger man på ett energiunderskott för att tappa bort fettet och komma i form. Då lär man ju förlora muskelmassa också då man ligger på energiunderskott?
Så det man tjänar på att bulka förlorar man sedan i deffen och resultatet hade blivit detsamma som om man hade legat jämt med energin?
Jag har ingen aning men borde det inte vara så? Hur är det egentligen?

Mvh cammen

är ingen expert, men utifrån det jag läst så är det viktigt att man styrketränar under tiden man deffar så att man bibehåller så mkt muskelmassa som möjligt. sen kanske man tappar lite , men tappar man allt man lagt på sig i muskler så får man nog betrakta det som en väldigt misslyckad deff.


sen tror jag också att det spelar in hur mkt man går ner och hur snabbt. att gå ner fort och mkt är nog ingen bra grej om man vill behålla så mkt massa som möjligt (?)