handdator

Visa fullständig version : SMS - To be continued...


hasse36
2006-07-17, 17:22
Ett SMS rymmer som bekant 160 tecken. Finns det något vedertaget uttryck som betyder att man kommer att fortsätta texten i ett nästa SMS?

Catstyle
2006-07-17, 17:24
"forts följer"
"forts nästa sms"
"kmr nytt sms"

nåt sånt?

Yankeee
2006-07-17, 17:25
Har ni hyfsat moderna telefoner så kan man skriva betydligt fler tecken. När du skickar så skickas alla samtidigt, och mottagaren får bara ett långt sms.

Pudzianovski
2006-07-17, 17:30
Har ni hyfsat moderna telefoner så kan man skriva betydligt fler tecken. När du skickar så skickas alla samtidigt, och mottagaren får bara ett långt sms.

Alltid funderat på det där...aldrig direkt brytt mig att testa med någon. Om jag skriver längre en ett sms så står det (sms2) Kommer mottagaren alltså fått ett lång sms. Det delas inte upp i 2 sms?

Halldin
2006-07-17, 17:31
Alltid funderat på det där...aldrig direkt brytt mig att testa med någon. Om jag skriver längre en ett sms så står det (sms2) Kommer mottagaren alltså fått ett lång sms. Det delas inte upp i 2 sms?
Rätt.

PowPow
2006-07-17, 17:55
Alltid funderat på det där...aldrig direkt brytt mig att testa med någon. Om jag skriver längre en ett sms så står det (sms2) Kommer mottagaren alltså fått ett lång sms. Det delas inte upp i 2 sms?

Förutsatt att mottagarens telefon stödjer längre sms. Annars får han det som 2 sms.

*Reservation för skitsnack*

hahavaffan
2006-07-17, 19:23
Det är så jävla lamt att enbart 160 tecken skulle rymmas i ett sms. Ett jävla bra sett för operatörerna att tjäna pengar är det iallafall. Jag tror de har snackat ihop sig med telefontillverkarna.

Nitrometan
2006-07-17, 19:34
Det är så jävla lamt att enbart 160 tecken skulle rymmas i ett sms. Ett jävla bra sett för operatörerna att tjäna pengar är det iallafall. Jag tror de har snackat ihop sig med telefontillverkarna.
Nej. SMS är egentligen ett teknikerhack för att skicka lite statusmeddelanden och sånt. GSM-tekniken jobbar med nåt de kallar "tidsluckor" för att kunna hantera 8 samtidiga samtal per cell (i stort sett iaf). Ett SMS ligger i den statusinfo som skickas med varje tidlucka (där finns lite drygt 200 tecken att använda till såna saker, och så ska man få plats med avsändarens och mottagarens nummer också). De tar alltså ingen "plats" eller kapacitet i nätet. De användes först för att låta basstationen skicka ett statusmeddelande då och då. Ericsson och Nokias tekniker tyckte det var en kul fnktion att kunna skicka ett textmeddelande från telefonen för att testa att nätet funkade. Sen upptäckte fler funktionen.

Pepparkakssmurfen
2006-07-17, 19:41
1/2

2/2

t.ex

Piranha
2006-07-17, 21:26
Om man inte tar de av den moderna tekniken och skickar mms som stöder fler tecken.