handdator

Visa fullständig version : Marklyft med SUMO-style


Bamse
2002-12-29, 23:09
Hej hej. Jag kör sumo-style-marklyft i stället för vanliga. Min fråga är: Vilken/vilka muskler missar jag, jämfört med att köra vanliga marklyft?

:muscle:

Arne Persson
2002-12-29, 23:23
En medlem på vårt forum har fällt följande citat ang. Sumostilen i marklyft: "Riktiga karlar särar inte på benen":thumbup:

Pudzianovski
2002-12-29, 23:24
Originally posted by Bamse
Hej hej. Jag kör sumo-style-marklyft i stället för vanliga. Min fråga är: Vilken/vilka muskler missar jag, jämfört med att köra vanliga marklyft?

:muscle:


Kör båda varianterna så borde du känna vad du tar i med mer och mindre.

eller?

:thumbup:

Bamse
2002-12-29, 23:26
Originally posted by Pudzianovski



Kör båda varianterna så borde du känna vad du tar i med mer och mindre.

eller?

:thumbup:

Anledningen till att jag kör sumo är att jag inte får grepp om marklyften med vanligt utförande. Ryggen blir icke bra.

Sumona känns så jävla mycket bättre :love:

gleipner
2002-12-29, 23:27
En sak att du ökat i vikt Bamsemasse,men köra sumostyle är väl att ta i?

:devil:

Bamse
2002-12-29, 23:27
Originally posted by Arne Persson
En medlem på vårt forum har fällt följande citat ang. Sumostilen i marklyft: "Riktiga karlar särar inte på benen":thumbup:

Om du vill ha 1825 kr av mig i framtiden så får du nog ge bättre svar :insane: :smash:

Pudzianovski
2002-12-29, 23:37
Och jag som trodde det var en helt annan anledning att du kör sumo...syftar på ditt nick.

Arne Persson
2002-12-29, 23:42
Bamse: Jag lovar dig att om går du min kurs så skall du få ett uttömmande svar ang. sumo jmf vanlig stil. Vill bara säga det att han som jag åsyftar fick frågan på en styrkelyfttävling. Efter hans dräpande svar så följde inga vidare frågor. Vi var några där som som nästan låg dubbla av skratt.:D

Bamse
2002-12-29, 23:44
Var det Allan eller? :confused:

Arne Persson
2002-12-29, 23:48
Nix, det var CoC som fällde det odödliga citatet. :angel:

Pudzianovski
2002-12-29, 23:49
Originally posted by Arne Persson
Nix, det var CoC som fällde det odödliga citatet. :angel:

va fan menar han med det då?

att det är bättre o puta med röven som kille?

:)

Arne Persson
2002-12-29, 23:53
Det är mest det, eftersom lyftsträckan blir kortare, så är det lite fusk att använda sumostilen. Jag instämmer själv där.

Bamse
2002-12-29, 23:56
Visst är det OK att använda sumo-style i styrkelyftstävlingar?

Pudzianovski
2002-12-29, 23:57
jag tycker att sumo är helt en mkt märklig övning.Det blir helt fel vinklar på benen osv.

nä, klassisk ska det va.

Iof är jag ingen mästare på ngn av stilarna.men så tycker jag iaf.

:bpump:

Pudzianovski
2002-12-29, 23:58
Originally posted by Bamse
Visst är det OK att använda sumo-style i styrkelyftstävlingar?

ja. tror jag.


vadå? ska du tävla?

Bamse
2002-12-30, 00:01
Originally posted by Pudzianovski


ja. tror jag.


vadå? ska du tävla?

Nej, men såg en bild i lokaltidningen härom dagen på en 16-årig Umeåbo som marklyfte 235 kg tror jag det var. Och han använde sumo-styleeeeeeee. :smokin:

Pudzianovski
2002-12-30, 00:04
Originally posted by Bamse


Nej, men såg en bild i lokaltidningen härom dagen på en 16-årig Umeåbo som marklyfte 235 kg tror jag det var. Och han använde sumo-styleeeeeeee. :smokin:


äh..om jag oxå kör sumo så tar jag lätt det med.

:em:

:D

Allan
2002-12-30, 00:11
Kort o gott - vill du lyfta tunga vikter och tävla i styrkelyft och inte känner dig hemma med den traditionella stilen - då kan du pröva sumostilen.

Vill du lyfta tunga vikter för att bli stark och bygga muskler - men inte nödvändigtvis gå på absoluta maxlyft - då räcker det med den traditionella "fötterna-ihop"-stilen.

Mina åsikter om huruvida det är manligt eller inte står och faller med att ett antal av mina kompisar kör sumo-stilen. Och de lyfter inihelvete mer än jag. Alltså är allan tyst och foglig då...annars blir man lämnad i nereläget på benpressen, astmatiskt kväkande, medan de går och fikar...

http://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/fatguy1.JPG


allan

Bamse
2002-12-30, 00:16
Tack för ett bra svar, och att du inte spelade allan... Allan :naughty:

Vikten skiter jag egentligen i, jag vill bygga muskler. Men grejen är att jag stod o stampade på samma låga vikt i vanliga marklyften. Försökte jag höja så blev ryggen som en EU-banan. Provade därefter sumostilen och ökar mycket bra i vikt nu.

Hela min frågeställning går alltså ut på att jag undrar om jag förlorar nåt i muskeltillväxtmöjligheter av att köra sumo-style jämfört med vanlig stil. Om inte, så är det ju bara bra att jag hittat en övning jag trivs med :thumbup:

Allan
2002-12-30, 00:25
Svar ja - du får en ngt mindre belastning av ryggen - den djupa muskulaturen that is - eftersom rörelsen blir kortare. Dessutom tappar du en hel del jobb med baksidan lår och lilla söta rumpan.

Men om det kan hjälpa dig att komma vidare - kör på!!!Atta boy!!!


http://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/Cartangry.gif


allan

Helen@
2002-12-30, 01:27
Allan i Dalen:
Gillar dina gubbar http://www.gamers-forums.com/smilies/otn/realhappy/luxhello.gif


det vore lättare om kvinnor blev blå i ansiktet när de blev kåta...

http://smilies.crowd9.com/contrib/tweetz/scared.gif

cjs
2002-12-30, 02:40
Många säger ju att man ska "ta det lugnt" när man kör marklyft, inte köra för tungt etc för att man kan skada sig då. Visst kan man det, känner flera som pajat ryggen ordentligt när de med dragremmar tog i för kung och fosterland. Dålig teknik kanske, vad vet jag.

Ni som kör marklyft nudå, maxar ni ofta eller hur gör ni? Måste vara väldigt tråkigt annars, att utföra en övning med mindre vikt än vad man faktiskt klarar. Samtidigt har man ju bara en rygg, kan vara värt att vara försiktig. Åsikter?

Allan
2002-12-30, 09:04
Men Helen@ då...:em:


alan

Allan
2002-12-30, 13:21
Men vänta nu...blir du blå eller är det håret som reser sig..?

allan

Chris
2002-12-30, 14:30
Läste i min anatomibok som jag fick i julklapp om sumomarklyft, såhär står det;

"Till skillnad från vanliga marklyft fokuserar denna övningen huvudsakligen på quadriceps och musklerna på insidan av låret och sekundärt på ryggen, eftersom vi bara får en böjning av ryggen i början av övningen (och när du sätter ner skivstången igen)"

Sen står de lite annan skit att man måste hålla ryggen rak, men de är nog inte så viktigt :notme:

Lucipha
2002-12-30, 17:34
Deadlift (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?threadid=7459)

//Lucipha

Lucipha
2002-12-30, 18:54
Originally posted by cjs
Många säger ju att man ska "ta det lugnt" när man kör marklyft, inte köra för tungt etc för att man kan skada sig då. Visst kan man det, känner flera som pajat ryggen ordentligt när de med dragremmar tog i för kung och fosterland. Dålig teknik kanske, vad vet jag.

Ni som kör marklyft nudå, maxar ni ofta eller hur gör ni? Måste vara väldigt tråkigt annars, att utföra en övning med mindre vikt än vad man faktiskt klarar. Samtidigt har man ju bara en rygg, kan vara värt att vara försiktig. Åsikter?

Jag hade ont i ryggen ett tag pga maxande LIIIITE för ofta, men efter några månaders vila kunde jag köra lättare marklyft igen. Nu kör jag tior varje pass, men på vikter jag egentligen bara orkar åtta på :eek: Jag har planer på att maxa senare i vår, men vägen dit tar jag försiktigt. Kommer att lägga ut ett chema i min träningsdagbok snart.

MVH Lucipha

-AG-
2002-12-30, 20:03
Ska man träna upp en stark rygg skulle jag föredra konventionella marklyft före sumo. Sen tror jag inte att folk gör mer i sumo än konventionell mark om man kör utan utrustning (jag gör minst 20kg mindre i sumo, men jag tränar det i princip aldrig). Men utrustningen ger mera sumo och har man planer på att tävla i styrkelyft med utrustning så gör man nog klokt i att träna sumomark, gärna då med utrustning. Vissa kan få problem med höften om de tränar sumo utan utrustning.

Allan
2002-12-30, 20:45
...och med utrustning avses dräkt, gissar jag. Bälte o pjuck...

allan

-AG-
2002-12-31, 11:42
Prexic... med utrustning avses dräkt (och vanligtvis bälte). Utan utrustning är med bara bälte... eller möjligen utan bälte om man nu föredrar det. Titan centurion har visat sig funka bra i sumomark.