handdator

Visa fullständig version : Extension, adduktion, pronation …Lexikon för pretentiös smörja

Diggler
2006-07-17, 12:07
Blir du ibland förvirrad och trött av pretentiös träningslitteratur, forumsinlägg och besserwissrar som envist slänger sig med underliga termer, som ”semipronation”, ”horisontaladduktion” och ”rörelsen i axelled skall vara en adduktionsrörelse inte en extension”? Vad är det personen pratar om egentligen?
För att slippa den tvivelaktiga nyttan med att hårdplugga jobbiga termer på exrx.net eller dylikt bara för att ta del av saker bjuder jag här på förklaringar av många av dessa pretentiösa uttryck. (Jag vill inte heller att ni hårdpluggar mitt lexikon, då motverkar lexikonet sitt syfte, utan jag ser hellre att ni använder det till att skumma igenom vid behov istället, helst av allt ser jag att folk skriver som normala människor och ingen alls behöver mitt lexikon).

Man skulle ju kunna ha ett studielexikon för att lära sig alla uttrycken, men det är många, tråkiga, ibland ologiska och väldigt onödig vetskap, så jag väljer att försöka förklara term för term, om dessa underliga benämningar på rörelser, förhoppningsvis med lågt ”hårdplugg”-värde, med start från fötterna och upp.

Fötterna
Om man bortser från tårna kan man göra följande rörelser i foten: Dorsalflexion, plantarflexion, pronation samt supination. Dorsalflexion är att man böjer foten mot underbenet, plantarflexion är att man böjer foten bort från underbenet ( en vadpress) . Pronation är när man böjer foten så att man försöker få fotsulan utåt, supination är fotsulan inåt.

Knäna
I knäna kan du göra följande rörelser, flexion och extension. Flexion är när du böjer knät bakåt (en lårcurl), extension är när du sträcker knät (en benspark)

Höfterna
I höften kan du göra följande: extension, flexion, abduktion, adduktion och rotation. Extension är när du trycker benet bakåt, flexion är när du lyfter benet framåt, tex knäar någon i skrevet. Abduktion är när du lyfter benet åt sidan, särar på benen, adduktion är när du för ihop benen. Rotation, kan man ytterligare dela upp i lateral- och medial- rotation. Lateral- är utåt, medial- är inåt.

Bålen
Med bål menas överkroppen. I bålen kan du göra: extension, flexion, lateralflexion, rotation. Extension är att röra bålen bakåt (marklyftsrörelse i överkroppen), flexion är att röra bålen framåt – artigt bocka och tacka, lateralflexion är att böja sig åt sidan, rotation är att vrida överkroppen (sit-ups för sidomagmusklerna).

Axlarna
I axelleden kan du göra extension, flexion, abduktion, adduktion och rotation. Extension är när du sträcker bakåt, flexion är framåt (framåtlyft för framsida axel). Adduktion axlarna in mot kroppen, abduktion axlarna från kroppen (sidolyft). Rotation tänk träna rotatorcuffen (medial är inåt, lateral är utåt)

”Men horisontaladduktion då?”: Som adduktion fast med armarna upplyfta framför kroppen, en pec-dec, cablecrossover. ”Horisontalabduktion” blir då tvärtemot tex en framåtlutad hantel sidolyft för baksida axlar.

Armbågarna
I armbågsleden kan du utföra flexion och extension. Flexion är när du böjer i leden, tränar biceps. Extension är när du sträcker, tränar triceps.

Händerna
Händerna kan vridas på olika sätt, dorsalflexion, palmarflexion, supination, pronation. Dorsalflexion är när du böjer handen mot underarmens ovansida - så den hamnar när du bänkpressar. Palmarflexion är när du böjer handen mot underarmens undersida, tex när du tränar underarmscurl eller håller på att vinna i armbrytning. Supination är när du vrider handen så att tummen pekar utåt – så du håller när du tränar biceps med rak stång. Pronation är när du vrider så att tummen pekar inåt.

”Men semisupination då?” = Det läget din hand är vriden när du tränar biceps med z-stång. Semipronation är motsatsen, om du skulle träna underarmar med z-stången så skulle du hålla händerna semipronerade.

Skulderbladen
Med dessa kan man göra adduktion, abduktion, rotation, depression (vilket du borde lida av om du läst topic från början till hit) samt elevation. Adduktion är när man pressar ihop skulderbladen, abduktion är när skulderbladen rör sig isär från varandra. Rotation är tex den rörelse som dina skulderblad gör när du pressar något ovanför huvudet. Elevation är när du höjer skulderbladen (drar axlarna mot öronen) depression är när du sänker dem.

Nacken
Här kan du göra rotation, flexion, extension, lateralflexion. Rotation är när du vrider på huvudet, flexion är hakan mot bröstet, extension är att böja skallen bakåt, lateralflexion är att lägga huvudet åt sidan.

Sådär, hoppas någon får ut något av lexikonet. Kanske är dags för en om skellettet eller musklerna i framtiden.:ike :ike :ike :ike :ike

Inzza
2006-07-17, 12:13
jättebra skrivet, ta mig fan en sticky på denna! :bow:

Sheogorath
2006-07-17, 12:14
Vackert! :thumbup:

Jorgen
2006-07-17, 12:14
Mycket bra.http://www.kolozzeum.com/forum/images/smilies/xyxthumbs.gif

Sheogorath
2006-07-17, 12:17
Mycket bra.http://www.kolozzeum.com/forum/images/smilies/xyxthumbs.gif

Sticky plz?

Vesseldahl
2006-07-17, 12:17
Tack Diggler! :thumbup:

Sheogorath
2006-07-17, 12:18
Jag hade dock valt att byta beskrivning på bålextension och bålflexion.

Bålextension är när ryggraden rätas ut. En ryggresning där man går "kota för kota" är ett exempel.

Bålflexion är när ryggraden krummas. En crunch är ett exempel.

bengdoktor
2006-07-17, 14:36
Jag ska skriva ut ditt lexikon och betinga en reflex att alltid kolla på det när jag ser trådskapare: Sheogorath. :D

Sheogorath
2006-07-17, 14:39
Jag ska skriva ut ditt lexikon och betinga en reflex att alltid kolla på det när jag ser trådskapare: Sheogorath. :D

Ja, jag kände mig lagom träffad :em:.

Men vafan! Jag tycker att det blir lättare att skriva "extension i axeln" istället för "rörelse i axeln av överarmsbenet när överarmsbenet är parallellt med kroppens lodlinje, typ pullover" eller någon annan obskyr förklaring :D.

jwzrd
2006-07-17, 14:43
Ja, jag kände mig lagom träffad :em:.

Men vafan! Jag tycker att det blir lättare att skriva "extension i axeln" istället för "rörelse i axeln av överarmsbenet när överarmsbenet är parallellt med kroppens lodlinje, typ pullover" eller någon annan obskyr förklaring :D.

Nu är du lite väl ledande i ditt resonemang Tranceoegrath. Vägs om: lyfta armen framåt, alla fattar omedelbart. Du kan väl textonanera i notepad istället? Se det som en strumpa, men för text ;)

Sheogorath
2006-07-17, 14:45
Nu är du lite väl ledande i ditt resonemang Tranceoegrath. Vägs om: lyfta armen framåt, alla fattar omedelbart. Du kan väl textonanera i notepad istället? Se det som en strumpa, men för text ;)

Lyfta armen framåt är faktiskt flexion i axeln, herr KISS :D.

Tävling! Fet som ska beskrivas är extension i axeln. Rörelsen vi ser i smalt t.ex V-drag och pullover av olika typer. Lättaste förklaringen vinner, tja, ära och sånt.

Sheogorath
2006-07-17, 14:49
Lyfta armen framåt är faktiskt flexion i axeln, herr KISS :D.

Tävling! Fet som ska beskrivas är extension i axeln. Rörelsen vi ser i smalt t.ex V-drag och pullover av olika typer. Lättaste förklaringen vinner, tja, ära och sånt.

Fet -> Det

Gnusram
2006-07-17, 15:14
Typ att armbågen förs från en position över huvudet ner mot magen då? :Virro

Sheogorath
2006-07-17, 15:16
Typ att armbågen förs från en position över huvudet ner mot magen då? :Virro

Då kan det fortfarande vara en adduktion. Typ pull-ups allså.

Mitt förslag: tänk dig att du står i en bassäng med armarna sträcka rakt framför dig över vattenytan. Tryck ner på vattnet så att det plaskar. Den rörelsen i axeln är extensionsrörelsen.

Hmm. Det är ändå för långt. Det ska vara kort och koncist.

Guddi
2006-07-17, 15:22
Bra initiativ.

Extension och flexion sker i saggitalplanet (det plan som delar kroppen i en höger och vänsterhalva). Om du står upp med händerna vilandes till sidan om kroppen så är extension den rörelse i leden som går åt det håll som du kan röra dig minst antal grader åt.

Abduktion är när en extremitet (armar/ben) rör sig bort från kroppen. Adduktion är det motsatta.

Inåtrotation är när det distala (bortre) segmentet rör sig in mot kroppen. Utåtrotation det motsatta.

Supination, tänk att man ska ta sig en sup, handflatan mot munnen :) pronation det motsatta. Motsvarande rörelser i fotleden.

Lateralflektion är när ett centralt segment (kroppen/huvudet) böjer sig i sidled.

I hälbenet så talar man också om eversion och inversion. Detta motsvara pronation och supination fast innefattar bara hälbenets rörelse i förhållande till underbenet.

I händerna har man också radialdeviation och ulnardeviation. Radialdeviation är när man rör handleden så att tummen rör sig upp mot underarmen (som när man laddar för att slå med en hammare). Ulnardeviation är det motsatta.

I skulderbladen talar man också om protraktion och retraktion. Protraktion är när man rör skulderbladet framåt-utåt. Retraktion är det motsatta. Dessa rörelser motsvara i stort abduktion resp adduktion.

Sen är det bara att lära sig vad som menas med plantar-, dorsal- och palmarflexion.

Gnusram
2006-07-17, 15:22
Så handflatorna uppåt är adduktion och handflatorna ihop eller nedåt är extension? Samma utförande som innan alltså!

Sheogorath
2006-07-17, 15:24
Så handflatorna uppåt är adduktion och handflatorna ihop eller nedåt är extension? Samma utförande som innan alltså!

Nope. Tummen ut från kroppen är supinerad vridning av underarmen. Tummen in mot kroppen är pronerad vridning av underarmen. Vilken handvinkel du har påverkar inte vad rörelsen i axeln kallas.

Daniel_S
2006-07-17, 15:26
Axeln gör samma bana som i v-drag??! När man ska beskriva svåra rörelser så håller jag mer på liknelser än latinska anatomiska korrekta beskrivningar. Vid lätta också.

rolf
2006-07-17, 15:46
Schysst post, tack! Jag har alltid svårt att minnas vilken rörelse som heter vad. Denhär tråden ska med i bokmärken. :thumbup:

Arne Persson
2006-07-17, 15:47
Blir du ibland förvirrad och trött av pretentiös träningslitteratur, forumsinlägg och besserwissrar som envist slänger sig med underliga termer, som ”semipronation”, ”horisontaladduktion” och ”rörelsen i axelled skall vara en adduktionsrörelse inte en extension”? Vad är det personen pratar om egentligen?
För att slippa den tvivelaktiga nyttan med att hårdplugga jobbiga termer på exrx.net eller dylikt bara för att ta del av saker bjuder jag här på förklaringar av många av dessa pretentiösa uttryck. (Jag vill inte heller att ni hårdpluggar mitt lexikon, då motverkar lexikonet sitt syfte, utan jag ser hellre att ni använder det till att skumma igenom vid behov istället, helst av allt ser jag att folk skriver som normala människor och ingen alls behöver mitt lexikon).

Man skulle ju kunna ha ett studielexikon för att lära sig alla uttrycken, men det är många, tråkiga, ibland ologiska och väldigt onödig vetskap, så jag väljer att försöka förklara term för term, om dessa underliga benämningar på rörelser, förhoppningsvis med lågt ”hårdplugg”-värde, med start från fötterna och upp.

Fötterna
Om man bortser från tårna kan man göra följande rörelser i foten: Dorsalflexion, plantarflexion, pronation samt supination. Dorsalflexion är att man böjer foten mot underbenet, plantarflexion är att man böjer foten bort från underbenet ( en vadpress) . Pronation är när man böjer foten så att man försöker få fotsulan utåt, supination är fotsulan inåt.

Knäna
I knäna kan du göra följande rörelser, flexion och extension. Flexion är när du böjer knät bakåt (en lårcurl), extension är när du sträcker knät (en benspark)

Höfterna
I höften kan du göra följande: extension, flexion, abduktion, adduktion och rotation. Extension är när du trycker benet bakåt, flexion är när du lyfter benet framåt, tex knäar någon i skrevet. Abduktion är när du lyfter benet åt sidan, särar på benen, adduktion är när du för ihop benen. Rotation, kan man ytterligare dela upp i lateral- och medial- rotation. Lateral- är utåt, medial- är inåt.

Bålen
Med bål menas överkroppen. I bålen kan du göra: extension, flexion, lateralflexion, rotation. Extension är att röra bålen bakåt (marklyftsrörelse i överkroppen), flexion är att röra bålen framåt – artigt bocka och tacka, lateralflexion är att böja sig åt sidan, rotation är att vrida överkroppen (sit-ups för sidomagmusklerna).

Axlarna
I axelleden kan du göra extension, flexion, abduktion, adduktion och rotation. Extension är när du sträcker bakåt, flexion är framåt (framåtlyft för framsida axel). Abduktion axlarna in mot kroppen, adduktion axlarna från kroppen (sidolyft). Rotation tänk träna rotatorcuffen (medial är inåt, lateral är utåt)

”Men horisontaladduktion då?”: Som adduktion fast med armarna upplyfta framför kroppen, en pec-dec, cablecrossover. ”Horisontalabduktion” blir då tvärtemot tex en framåtlutad hantel sidolyft för baksida axlar.

Armbågarna
I armbågsleden kan du utföra flexion och extension. Flexion är när du böjer i leden, tränar biceps. Extension är när du sträcker, tränar triceps.

Händerna
Händerna kan vridas på olika sätt, dorsalflexion, palmarflexion, supination, pronation. Dorsalflexion är när du böjer handen mot underarmens ovansida - så den hamnar när du bänkpressar. Palmarflexion är när du böjer handen mot underarmens undersida, tex när du tränar underarmscurl eller håller på att vinna i armbrytning. Supination är när du vrider handen så att tummen pekar utåt – så du håller när du tränar biceps med rak stång. Pronation är när du vrider så att tummen pekar inåt.

”Men semisupination då?” = Det läget din hand är vriden när du tränar biceps med z-stång. Semipronation är motsatsen, om du skulle träna underarmar med z-stången så skulle du hålla händerna semipronerade.

Skulderbladen
Med dessa kan man göra adduktion, abduktion, rotation, depression (vilket du borde lida av om du läst topic från början till hit) samt elevation. Adduktion är när man pressar ihop skulderbladen, abduktion är när skulderbladen rör sig isär från varandra. Rotation är tex den rörelse som dina skulderblad gör när du pressar något ovanför huvudet. Elevation är när du höjer skulderbladen (drar axlarna mot öronen) depression är när du sänker dem.

Nacken
Här kan du göra rotation, flexion, extension, lateralflexion. Rotation är när du vrider på huvudet, flexion är hakan mot bröstet, extension är att böja skallen bakåt, lateralflexion är att lägga huvudet åt sidan.

Sådär, hoppas någon får ut något av lexikonet. Kanske är dags för en om skellettet eller musklerna i framtiden.:

Du glömde den viktiga cirkumductionen i axel- och höftled!;) :D

Liten Men Fet
2006-07-17, 16:12
Som någon sa så vore nog en sticky bra, eller kanske best-of delen..

polaren
2006-07-17, 20:03
Sticky skulle ju vara mer praktiskt iom att man då lättare hittar åt den medans man håller på att läsa Sheo's trådar (:D), men det var ju så bra att jag tycker den ska ligga i Best of!

Folk kommer ju automatiskt börja länka till den om någon undrar vad en extension är osv.

Best of!

ugly_kid
2006-07-18, 11:47
Axlarna
I axelleden kan du göra extension, flexion, abduktion, adduktion och rotation. Extension är när du sträcker bakåt, flexion är framåt (framåtlyft för framsida axel). Abduktion axlarna in mot kroppen, adduktion axlarna från kroppen (sidolyft). Rotation tänk träna rotatorcuffen (medial är inåt, lateral är utåt)

Här har du råkat blanda ihop adduktionen och abduktionen, Adduktion är ju in mot kroppen och Abduktion ut från kroppen.

Diggler
2006-07-18, 12:28
Här har du råkat blanda ihop adduktionen och abduktionen, Adduktion är ju in mot kroppen och Abduktion ut från kroppen.

Helt korrekt. sorry. :em:

z_bumbi
2006-07-18, 12:31
Fixade lite.

Några andra detaljer som verkar konstiga eller behöver förklaras mer? Arne P får gärna lägga till en del om de där vad det nu var för något som skedde någonstans.

Sheogorath
2006-07-18, 12:39
Fixade lite.

Några andra detaljer som verkar konstiga eller behöver förklaras mer? Arne P får gärna lägga till en del om de där vad det nu var för något som skedde någonstans.

Ang. axlarna.

"Extension är när du sträcker bakåt" är lite "fattigt" på info, så att säga. Ett exempel tycker jag behövs, kanske "(rörelsen överarmen gör i en pullover)" eller något sådant.

Jay-Z
2006-08-10, 09:09
Bump.

Nitrometan
2006-08-12, 15:03
Hahaha. Satt och bläddrade i Supertraining häromkvällen. Hittade ett kapitel som Sheo skulle gillat.

Chapter 7.3.1 A Summary of Movements of the Joints

Det innehåller en listning av alla röröelser man kan göra i en led och vilka muskler som utför dessa rörelser.

Ett exempel:

Movements of the hip joint
Extension: biceps femoris, semimebranosus, semitendinosus, hamsting portion of adductor magnus, gluteus maximus (when the movement requires greater force).
Flexion: iliopsoas, rectus femoris (particularly if the knee is extended), tensor fasciae latae, sartorius, adductor longus, adductor brevis, the adductor portion of adductor magnus, pactineus, the anterior fibres of gluteus medius and minimus.
Abduction: Gluteus medius and minimus, possibly weakly assisted by tensor fasciae latae, piriformis and obturator internus.
Adduction: Adductor magnus, longus and brevis, assisted by gracilis and pectineus, with possible weak assistance fromquadratus femoris and obturator externus.
Medial rotation: Tensor fasciae latae, anterior fibres of gluteus medius and minimus.
Lateral rotation: Gluteus maximus, sartorius, iliopsoas, pectineus, the posterior fibres of gluteus medius and minimus, the lateral rotators (piriformis, quadratus femoris, obturator internus and externus, gemellus superior and inferior).

MrBulk
2006-08-12, 18:10
Fötterna
Pronation är när man böjer foten så att man försöker få fotsulan utåt, supination är fotsulan inåt.

Pronation betyder inåtrotation och supination betyder utåtrotation.
När man går och springer så rör sig fotvalvet neråt och hälbenet vrids inåt och det gör det på c:a 80% av alla människor pga att det är kroppens sätt att dämpa nerslaget, det ser man när vristen vinklas inåt i steget. Sen finns det dom som oftast har höga och spända fotvalv och dom belastar fotens yttersida och trycker ifrån med lilltån i frånskjutet och det heter supinera.