handdator

Visa fullständig version : Pulsklocka + band runt magen, något att ha?


GymTT
2006-07-17, 09:22
En polare berättade lite snabbt om det häromdagen.

Man har ett band runt magen och en klocka på armen t.e.x under en tennismatch/träning. Efter träningen kan man se exakt när man blev trött och sen lägga upp träningen efter det (kolla puls osv osv).
Någon som har erfarenheter av detta intrument? Är det något att ha?
Vart finns dem?

Mkt tacksam för svar. Mvh TT

mini
2006-07-17, 09:40
Många (de flesta?) pulsmätare är konstruerade så. Bandet sitter runt bröstkorgen. Hur användbart det är beror på vad man väljer för funktioner och vad man är villig att betala. Finns pulsmätare från ett par hundralappar till några tusen. Rätt använt tycker jag det är ett bra hjälpmedel, och ffa är det kul att kunna se sitt pass i siffror.
Du hittar pulsmätare i sportaffärer, löparbutiker och på internet.

GymTT
2006-07-17, 09:55
tack mini, ska kika på det idag!

Guddi
2006-07-17, 10:11
Pulsklocka är väldigt användbart och även kul som Mini skriver.

Förutom att mäta intensiteten och kaloriförbrukningen av ens träning så kan man även få en bra indikation till om man börjar bli sjuk eller övertränad då detta snabbt visar sig på vilopulsen. Även dåligt med sömn visar sig som en ökad vilopuls.

GymTT
2006-07-17, 11:24
Pulsklocka är väldigt användbart och även kul som Mini skriver.

Förutom att mäta intensiteten och kaloriförbrukningen av ens träning så kan man även få en bra indikation till om man börjar bli sjuk eller övertränad då detta snabbt visar sig på vilopulsen. Även dåligt med sömn visar sig som en ökad vilopuls.

Låter bra.
Tips på någon bra produkt? Mvh

mirrranda
2006-07-17, 11:45
Garmin! Fast det är med inbyggd GPS, mest till för långlöpare. Annars så funkar ju alltid Polar-klockorna, de är även de mest kända pulsklockorna.

Jag rekommenderar dig att beställa över internet eftersom det är <svin>dyra i butik. ;)

Versus
2006-07-17, 14:23
Vilken prisklass?

Ville testa pulsklocka i vintras och köpte en billig prisvärd på
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=steg_tva&limit=000&extra=000&btg=0&varumarke=000&Sort=A.Beskr&artgrp=212&avd=5

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=407&artnr=SIGPC15&limit=000&extra=000&avd=5&varumarke=000&btg=0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
Är den jag har, fungerar perfekt och är väldigt prisvärd.

machine gun
2006-07-17, 14:31
Vill du kunna kolla när du blev trött under passet behöver du en modell som lagrar information som du kan föra över till datorn och få fram grafer mm. Antar att det är de dyrare modellerna som har den funktionen. Vet att en del Polar har det iaf, men det kanske finns billigare modeller för den funktionen också. När det gäller Polar är ju det en märkesprodukt och man betalar väldigt mkt för själva märket. maxpuls.se har en uppsjö av pulsmätare att kolla bland.

GymTT
2006-07-17, 14:48
Vill du kunna kolla när du blev trött under passet behöver du en modell som lagrar information som du kan föra över till datorn och få fram grafer mm. Antar att det är de dyrare modellerna som har den funktionen. Vet att en del Polar har det iaf, men det kanske finns billigare modeller för den funktionen också. När det gäller Polar är ju det en märkesprodukt och man betalar väldigt mkt för själva märket. maxpuls.se har en uppsjö av pulsmätare att kolla bland.



Vill gärna ha en sådan som du beskriver, som ser NÄR jag blir trött.
Får kika vidare, tack

sunkan
2006-07-17, 15:18
Vill gärna ha en sådan som du beskriver, som ser NÄR jag blir trött.
Får kika vidare, tack

Polar S410, S610i. Är två modeller som har den funktionen verkar det som

Bulldog_3
2006-07-17, 17:54
En polare berättade lite snabbt om det häromdagen.

Man har ett band runt magen och en klocka på armen t.e.x under en tennismatch/träning. Efter träningen kan man se exakt när man blev trött och sen lägga upp träningen efter det (kolla puls osv osv).
Någon som har erfarenheter av detta intrument? Är det något att ha?
Vart finns dem?

Mkt tacksam för svar. Mvh TT

under min tid i Hammarby (handboll) tränade vi konstant med pulsklockor, och jag kan inget annat göra än att höja träningsformen till skyarna! de finns på tex. stadium annars kan du alltid googla :thumbup:

GymTT
2006-07-17, 19:36
under min tid i Hammarby (handboll) tränade vi konstant med pulsklockor, och jag kan inget annat göra än att höja träningsformen till skyarna! de finns på tex. stadium annars kan du alltid googla :thumbup:


Okej! vet du något om vilken modell mer exakt ni använde?
Mvh

Bulldog_3
2006-07-17, 20:27
Okej! vet du något om vilken modell mer exakt ni använde?
Mvh

jadå, vi hade Polar S610i. Den har allt man behöver, och det gick faan inte att fuska med skiten :furious:

Pellefant
2006-08-09, 20:51
LIDL säljer en för 159 kr, kampanjvara(först till kvarn), start imorgon torsdag.

http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c.o.20060810.p.Pulsmatare