handdator

Visa fullständig version : tillskott till nybörjare?


mangemani
2006-07-17, 00:49
en utav syrrans killes ungar har börjat se upp till mej och vill absolut göra det jag gör,dvs styrketräna.
killen är snart 16 år och jag stöttar honom så gott jag kan.
men nu har han fått upp ögonen för kosttillskott och han vänder sej då givetvis till mej.
grejjen är att jag inte riktigt vet vad jag ska säga till honom,han har frågat om gainers och jag har då svarat malto och whey ihop blandat,men nu har han kommit till kreatin osv,prestations höjande saker och där är jag faktiskt osäker.
jag var så dum nog att jag nämde och förklarade vad KCG var,hanses ögon sken upp och ville helt klart testa på.

är det för tidigt för honom att börja med sådant?han har tränat i snart 1 år(nu dom senaste månaderna lite mer seriöst).är det ok att ge honom min halva burk som jag har ståendes här?det finns inget negativt med en sådan tidig start?vill självklart att inget ska hända honom osv.

z_bumbi
2006-07-17, 09:54
Jag skulle vänta med kreatin tills han tränat seriöst/målinriktat något längre, det är inte främst för att unvika skador utan mest för att visa att vad som går att åstadkomma utan prestationshöjare vilket är nog så viktigt.
Skaderisken ökar möjligtvis något lite om man kan köra flera reps på en vikt då resten av kroppen inte riktigt hunnit bygga upp sig lika snabbt men om han tränat ett år halvseriöst så har han i alla fall belastat kroppen så den är mer van än någon som inte har tränat.

Sen tror jag att man inte bör köra kreatin året runt utan bara lägga till det i perioder för att ge träningen ett litet lyft (I den åldern alltså.)

L-Sami
2006-07-17, 10:29
Jag började träna när jag var 15, o tog en kreatinkur för första gången när jag var 16.

Det påverkade inte mig negativt i alla fall på nåt sätt. Det var mer som en motivationshöjare än nån prestationshöjare för mig.
Dessutom så tog jag inte kreatin året runt, bara under några kurer under sommaren.
Det är ingen fara att ta kreatin vid 16 års åldern. Utgår ifrån mina egna erfarenheter. :thumbup:

mangemani
2006-07-17, 14:05
hmm,det du skriver z-bumbi kan nog ha en poäng,börjar man att lasta på honom en massa prestationshöjande tillskott så kommer väl han att lyfta tunga vikter vilket han egentligen inte ska göra så här i början.

men om man skippar KCG och ger honom monohydrat då?det kan han ju ta i perioder samt att man kanske ger honom nått uppiggande typ som LEAN...vad tror ni om det?

z_bumbi
2006-07-17, 15:20
hmm,det du skriver z-bumbi kan nog ha en poäng,börjar man att lasta på honom en massa prestationshöjande tillskott så kommer väl han att lyfta tunga vikter vilket han egentligen inte ska göra så här i början.

men om man skippar KCG och ger honom monohydrat då?det kan han ju ta i perioder samt att man kanske ger honom nått uppiggande typ som LEAN...vad tror ni om det?

Vilket kreatin det är spelar nog ingen större roll då nettoeffekten blir den samma.

Upppiggande ser jag ingen mening med alls, orkar man som 16-åring inte träna utan så är det något fel.

mangemani
2006-07-17, 15:33
Vilket kreatin det är spelar nog ingen större roll då nettoeffekten blir den samma.

Upppiggande ser jag ingen mening med alls, orkar man som 16-åring inte träna utan så är det något fel.


nej nej,han orkar,men grejjen är att när han går i skolan(den börjar ju snart) så blir det att han käkar där,åker till gymmet,slänger i sej nån frukt och sen tränar han och han säger själv att han ändå är trött efter skolan,så jag tänkte att kanske nått uppiggande kan hjälpa honom en aning.

Frustrator
2006-07-17, 16:19
nej nej,han orkar,men grejjen är att när han går i skolan(den börjar ju snart) så blir det att han käkar där,åker till gymmet,slänger i sej nån frukt och sen tränar han och han säger själv att han ändå är trött efter skolan,så jag tänkte att kanske nått uppiggande kan hjälpa honom en aning.

Hjälp honom att se över hans vanliga kost? Se till så att han blir medveten om vad kosten kan göra.. Kanske är det den som gör så att han känner sig trött efter skolan, menar om han äter alldeles för lite i skolan eller så. Var inte så många år sedan jag var 16 och kan inte säga att de andra i skolan åt särskilt mycket, de flesta tog pyttelite och slängde sen det mesta av det lilla som de tagit...Fast klart, jag kompenserade för det som de slängde genom att äta 3ggr mer än dem :)

Baha
2006-07-17, 17:53
Nästan så jag tänkte logga in på jobbet för att skriva att du inte skall få han att börja med uppiggande kosttillskott innan träning. GÖR INTE DET:) totalt meningslöst, träningen går likabra utan men sen när man väl börjat blir det skit när man inte tar(tycker jag), onödigt göra nån beroende av koffein bara för o kunna träna.

skulle se till att han käkade bra+kanske proteinpulver i första hand, sen om träningen börjar sega för han skulle jag gett han kreatin att köra.

mangemani
2006-07-17, 18:08
ok,så då säger jag till honom att han ej behöver kreatin osv och kan köra på med malto och whey så länge.

han käkar förövrigt husmans kost 2(möjligtvis 3)ggr om dagen(4 om man nu räknar med maten i skolan).
har sagt till honom att det är viktigt det där med proteiner och jag har förklarat att man ska få i sej si och så mycket utav det ena och det andra.han har sagt att han ska se över det hela,men det är ju inte så lätt med tanke på att han måste käka det som föräldrarna käkar osv och jag förstår honom.

men iaf,3 protein drinkar(och nått till det) samt husmans kost borde väl räcka för honom nu så här i början(?) och sen ju mer han lär sej desto mer finslipar han på sitt kost schema.

emil123
2006-07-18, 13:34
Jag började för ett halvår sedan då jag var 14 år och då köpte jag något skit äckligt proteinpulver på *******.se, vp2 whey isolate, fruktsmak, och det räckte gott och länge. Nu ska jag börja med kreatin och just fyllt 15, rent kreatin från kolozzeum, billigt och bra sägs det :)

Köp aldrig proteinpulver med fruktsmak.

isn
2006-07-18, 16:01
En liten fråga, vad är KCG som ni nämde längre upp i tråden?

Sniggel
2006-07-18, 16:12
han säger själv att han ändå är trött efter skolan
Känns som om orsaken till detta borde fixas snarare än att ge kosttillskott för att ge en konstgjord lösning.
Förmodligen är det väl kosten det är fel på som gör att han är trött efter skolan. Äter han frukost t ex?

mangemani
2006-07-18, 18:31
Känns som om orsaken till detta borde fixas snarare än att ge kosttillskott för att ge en konstgjord lösning.
Förmodligen är det väl kosten det är fel på som gör att han är trött efter skolan. Äter han frukost t ex?



alltså det uppigande var mer tänkt som en temporär lösning,alltså tills han har kommit in i det hela samt sett över kosten lite,det tar ju sin lilla tid att komma in i det hela.

jorå,han käkar frukost,vet dock inte hur den ser ut,men han tycks ha en bra aptit,så jag misstänker att den är rejäl.

mangemani
2006-07-18, 18:33
En liten fråga, vad är KCG som ni nämde längre upp i tråden?


KCG?jadu,hur summerar man KCG bra?
kan väl säga att det är en utav dom bästa produkterna som finns på marknaden just nu när det gäller prestationshöjande effekter.
kika i shoppen här på forumet för mer info.

LarsK
2006-07-19, 10:47
Sen tror jag att man inte bör köra kreatin året runt utan bara lägga till det i perioder för att ge träningen ett litet lyft (I den åldern alltså.)
Vad är så speciellt med den åldern? Var man än läser så rekommenderas olika;
- uppladdning behövs inte
- kör med 5 gram om dagen hela tiden
- Kör uppladdning på 20 gram per dag 7 dagar, sen 5 gram per dag. Efter 6 veckor, kör 20 gram uppladdning igen
osv............