handdator

Visa fullständig version : 13 år och styrketräna?


rox
2006-07-16, 23:26
Hej!

Jag är 13 år och har lite lätt börjat med att köra styrketräning.
Jag brukar köra lite med 3 kg's hantlar ibland och armhävningar,situps,uppshopp och sedan brukar jag hoppa ungefär 15 min på studsmatta om dan vilket är VÄLDIGT krävande.
Min kroppbyggnad är smal och ganka "klen" så jag skulle gärna vilja bli starkare.
Jag fyller 14 år i November så jag är alltså 92:a.
Men tycker ni att det är för tidigt att börja träna vid 13 års ålder?

Mvh Emil.

polaren
2006-07-16, 23:33
Går alldeles utmärkt att börja i din ålder! Bara att åka till närmsta gym och sätta igång!

EDIT: Börja gärna med Styrkelyft ;)

Blaine
2006-07-17, 00:05
Visst kan du träna, men ta det lugnt i början bara. Att träna på tungt i början är bara dumt om du är ovan och framför allt en ung pojk. Känn efter lite hur det känns med vikterna och ha kul.

Eftersom jag själv förut var kroppsviktsträningsförespråkare så säger jag till dig: fortsätt med armhävningar, sit-ups och dylikt och lär dig hantera din egen kroppsvikt. Med andra ord är det ett bra sätt att lära känna sin egen kropp innan man ger sig in i läskiga-fria-vikter-branschen.

Slutkläm (som borde vara en inledande fråga): Vad är du ute efter?

Enjoy.

krellik
2006-07-17, 00:08
Släng dom där små pingeling hantlarna... Fokusera på dom där armhävningarna du gör och lägg till pullups (dra upp hakan över en stång) och knäböj... Kommer du bygga en bra grund på och räcker långt...

rolf
2006-07-17, 00:12
Jag tror att en sticky där styrketräningens effekter på kroppen i ung ålder avhandlas vore bra. Jag har inte varit medlem speciellt länge, men jag har ändå sett rätt många "stannar jag i växten?-trådar".

polaren
2006-07-17, 00:16
Jepp det skulle vara bra rolf :) Synd att så många unga inte vågar träna pga att de är rädda för att stanna i växten.

Man kan dock stanna i växten temporärt om man tränar JÄTTEHÅRT och äter JÄTTEDÅLIGT. Men det ska kroppen tydligen ta igen senare (var någon tråd uppe nyligen om detta har jag för mig).

EDIT: Zydrunas Savickas började träna som 13-14 åring, han är väl nästan 2 meter lång. Och arne persson började väl tidigt han med, och inte är han nån dvärg precis.

rolf
2006-07-17, 00:17
Jepp det skulle vara bra rolf :) Synd att så många unga inte vågar träna pga att de är rädda för att stanna i växten.

Man kan dock stanna i växten temporärt om man tränar JÄTTEHÅRT och äter JÄTTEDÅLIGT. Men det ska kroppen tydligen ta igen senare (var någon tråd uppe nyligen om detta har jag för mig).

Jag måste medge att jag själv också trodde på skiten när jag var yngre. Min morsa som tidigare lyft en del skrot psykade mig. *grr27*

polaren
2006-07-17, 00:20
Jag trodde också på det... Jag trodde tom att det var därför endel gym hade åldersgräns på 15 år.

rolf
2006-07-17, 00:32
Jag trodde också på det... Jag trodde tom att det var därför endel gym hade åldersgräns på 15 år.

Tja, det skulle ju verka rätt logiskt om man inte visste bättre.

ManuelIT
2006-07-17, 01:29
glöm bara inte maten! hur hårdare du tränar desto mer ska du käka. utnyttja mammas och skolans mat till fullo

bullis
2006-07-17, 04:20
Går alldeles utmärkt att börja i din ålder! Bara att åka till närmsta gym och sätta igång!

EDIT: Börja gärna med Styrkelyft ;)

EDIT: Börja gärna med Bodybuilding ;)

Guddi
2006-07-17, 07:41
Vill du träna styrketräning bara för att bli stor eller för att bli starkare i någon sport?

Det går ialla fall hur bra som helst att styrketräna i din ålder. Se dock till så att du har rätt teknik.

Arne Persson
2006-07-17, 08:29
Ha ha! Här i Lödde har det varit obligatoriskt med styrketräning i skolorna from klass 7. Ingen har hittills "stannat i växten".;)