handdator

Visa fullständig version : Snabb fråga till er som tränar helkroppspass


Metal_boy_
2006-07-16, 15:07
Och gör det efter "konceptet" att muskeln får vila i 48h. Hur fan går det träna mer än 3 dagar i veckan? Jag har för mig att Grub tränar 4??

Clyde
2006-07-16, 15:11
Man tränar varannan dag på rullande. Fast personligen tycker jag att jag tillgodogjort mig helkroppspassen som bäst då jag endast kört 3 gånger i veckan, 1 tungt, 1 medeltungt och 1 lättare pass. Men det är ju individuellt.

King Grub
2006-07-16, 15:22
Jag tränar styrketräning tre dagar i veckan. Däremot blir det desto fler konditionspass.

Metal_boy_
2006-07-16, 15:27
Jag tränar styrketräning tre dagar i veckan. Däremot blir det desto fler konditionspass.


Ok, då förstår jag.

Hur är det med axlarna då? Jag vill ju repetera övningar för samma muskelgrupper under veckan, för att det ska vara själva grejen. Axlarna innehåller ju både bakre och mittersta delar. Främre med såklart, men det struntar jag i. Det får duga via pressövningarna. Det blir väl en jävla massa övningar om man ska vara noga där?

Clyde
2006-07-16, 15:39
Ok, då förstår jag.

Hur är det med axlarna då? Jag vill ju repetera övningar för samma muskelgrupper under veckan, för att det ska vara själva grejen. Axlarna innehåller ju både bakre och mittersta delar. Främre med såklart, men det struntar jag i. Det får duga via pressövningarna. Det blir väl en jävla massa övningar om man ska vara noga där?


Då axlarna är riktiga arbetshästar vid nästan all form av träning för överkroppen, säger min erfarenhet att det räcker med högst 2 pressövningar för dom i veckan, samt drag till hakan eller liknande 1 gång. Prioriterar du däremot axlarna går det utmärkt att köra pressövningar 3 gånger i veckan, men då får du justera bröstträningen efter det. Annars blir frontdeltat lätt överkört.
För övrigt så ordnar roddövningar baksidorna, så dom behöver du inte heller tänka på.

pragmatist
2006-07-16, 19:38
Sen måste man ju inte vila 48 timmar heller. Man tillgodogör sig träningen bra även vid mindre vila än så, även om man kanske får ut mer av varje enskilt pass om man vilar 48 (eller mer). Naturligtvis ökar ju överträningsrisken om man tränar oftare, men då får man anpassa volym och intensitet till det.

Jag testar det här konceptet själv just nu, återkommer med en rapport när jag vet mer hur det funkar. :)

Clyde
2006-07-16, 20:00
Jag testar det här konceptet själv just nu, återkommer med en rapport när jag vet mer hur det funkar. :)


:thumbup:

Du tränar alltså igenom kroppen varje dag ?

pragmatist
2006-07-16, 21:47
Jag kör fem korta helkroppspass i veckan måndag till fredag just nu, under en cykel som varar sex veckor. Jag har hunnit halvvägs och vill nog inte uttala mig om resultaten eller komma med några rekommendationer förrän jag är helt klar, men jag ser i alla fall ingen anledning att avbryta experimentet i förtid om jag säger så.

Clyde
2006-07-16, 22:13
Okey. Vilken volym ligger du på? 20-35?